Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 19-08-2012 15:26:45
Geldzaken & Recht

Consuwijzer

[quote=abarth schreef op zondag 19 aug 2012, 15:10]de enige oplossing is dus je eigen site maken waar je precies in uitlegt hoe het allemaal werkt in nederland.
waar je stap voor stap zet wat de wettelijke garantie, confrmiteit, deugdelijkheid (ja, dat bestaat niet) of wat al niet meer zet maar doe dat dan uit de positie van zowel consument als ondernemer.
dat scheelt u een hoop ergernis en kunnen wij ipv consuwijzer naar uw site verwijzen.

opgelost.....

dan nog blijven de consumentenbond en de consumentenautoriteit de mensen verkeerd voorlichten.

mij wordt vooral verweten dat ik alles bekijk vanuit het oogpunt van de ondernemer. dat doe ik dus niet.
ik bekijk de zaken vanuit het oogpunt van de lettertjes van de wet. doen de rechters ook.

en als de wetgeving ergens niet toereikend is, kijk ik ook naar de praktijk. kan iets praktisch geregeld worden?
kijk, in theorie kunnen de mooiste regels bedacht worden, maar moeten in de praktijk wel uitvoerbaar zijn.
een simpele voorbeeld: als de consumentenbond aangeeft dat een computer vijf jaar probleemloos mee dient te gaan, wilt dat in de praktijk zeggen dat een computer in die vijf jaar niet kapot mag gaan en dat de verkopende partij en fabrikant dus de keiharde garantie dienen te geven dat een computer in die vijf jaar niet kapot zal gaan. iets wat de consumentenautoriteit ook voor pleit (garantie gedurende de gemiddelde levensduur of verwachte levensduur).

maar kan de verkopende partij of fabrikant ook die keiharde garantie geven? kunnen de fabrikant en winkelier de keiharde garantie geven dat een harde schijf gedurende de vijf jaar niet zal crashen? in de praktijk kunnen de fabrikant en winkelier een dergelijke garantie nooit geven. dat is geen kwestie van niet willen, maar praktisch niet kunnen.
en daarom kan een dergelijke "regel" in de praktijk nooit.

voor de rest heb ik in talloze topics (waar dat ter sprake kwam) aangegeven waar de consumentenautoriteit fout zit.

dat is geen kwestie van arrogantie, maar van eerlijkheid duurt het langst. ik vind juist de houding van de consumentenautoriteit behoorlijk arrogant.
dat het een overheidsinstelling is, is het juist belangrijk dat zij de juiste informatie geven. en dat doen zij totaal niet.

dat vind ik echt schokkend en verontrustend. bij rechtszaken gaat het om de lettertjes van de wet en niet om de mening en opvatting van een organisatie die zelf de regels gaat bepalen.

daarnaast zie ik het nut van de consumentenautoriteit niet. zij begeven echt in het spoor van de rechter.