Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 22-08-2012 22:53:12
Geldzaken & Recht

Consuwijzer

[quote=patron schreef op woensdag 22 aug 2012, 12:51]o alwetende, deze tekst kwam uit de overwegingen van een rechter die de consumentenautoriteit in het gelijk stelde in een procedure tegen een ondernemer die onvolledige cq foute informatie gaf over de consumenten toekomende wettelijk rechten aangaande garantie en conformiteit ;)

die vijf elektronicaondernemingen zijn helemaal niet beboet voor het misleiden van consumenten over hun garantierechten.
die vijf elektronicaondernemingen zijn op hun vingers getikt omdat zij standaard een bepaald tarief in rekening brachten, ook als het product non-conform was. het oordeel van de rechter was dat de consument dan heel moeilijk zijn recht kon krijgen op het moment dat er wel sprake was van non-conformiteit.

ja, ik heb wel degelijk die uitspraken gelezen.
en nog flikken de consumentenautoriteit en radar om de boel te belazeren!

consumentenautoriteit schrijft:
[quote]
de ondernemingen informeerden consumenten onjuist en misleidend over hun rechten na afloop van de periode van fabrieksgarantie.
en dat is een keiharde leugen.

en ja, ik durf dat keihard te zeggen, omdat ik namelijk wel die betreffende uitspraak van de rechter gelezen heb. de rechter zegt a, consumentenautoriteit zegt b.

martijn van dam zegt over de wet van dam a, consumentenautoriteit zegt b.

dat flikken ze ook bij de term "wettelijke garantie".

de wettelijke garantie heeft geen betrekking op de garantieperiode die de winkelier verplicht is om te verstrekken, maar heeft betrekking op wetsartikelen 17 t/m 24 van wetboek 7. en die gaan over conformiteit.

die twee jaar termijn in de europese richtlijn gaat niet over de verplichte garantie die de winkelier dient te verstrekken, maar gaat over de verjaring van de aansprakelijkheid van de verkopende partij als het product niet volgens de overeenkomst is.

[quote=europese richtlijn schrijft:]
artikel 5
termijnen
1. de verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.

[quote=europese richtlijn schrijft:]artikel 6
garanties

1. elke garantie is juridisch bindend voor degene die haar biedt, volgens de in het garantiebewijs en in de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.

2. in de garantie:
- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;
- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.

3. op verzoek van de consument moet de garantie schriftelijk of op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame drager beschikbaar worden gesteld.

4. de lidstaat waar de consumptiegoederen op de markt worden gebracht, kan, met inachtneming van de bepalingen van het verdrag, bepalen dat op zijn grondgebied de garantie wordt gesteld in één of meer talen die hij uit de officiële talen van de gemeenschap kiest.

5. indien een garantie inbreuk maakt op de voorschriften van de leden 2, 3 en 4, doet dat op generlei wijze afbreuk aan de geldigheid ervan en kan de consument zich er toch op beroepen en verlangen dat die wordt gehonoreerd.

hoe duidelijker wil je het hebben?
het zijn quotes uit de europese richtlijn zelf.
waar staat dan dat de verkopende partij verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken?