Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

si
sigme - 17-09-2011 16:30:11
Huishouden & Energie

Hornbach gaat gerepareerd apparaat onklaar maken, mag dat zo?

Ik heb een probleem met de hornbach. ze hebben een apparaat van mij laten repareren maar nu wel het oneens zijn over de betaling gaan ze me het apparaat kosteloos teruggeven, maar pas nadat zij het weer gemold hebben.

ik heb anderhalf jaar geleden een benzinemaaier bij hornbach groningen gekocht. daarvan brak in juni 2010 een onderdeel. er zit twee jaar garantie op de maaier.

ik ben met de maaier naar de hornbach gegaan om te vragen of dit gerepareerd kon worden onder garantie.
in samenspraak met de medewerker is er een reparatieopdrachtformulier gemaakt, waarop het defect staat vermeld. op het formulier is het vakje "garantie" aangekruist en de afspraak was dat als het niet onder de garantie zou vallen, ik daarover gebeld zou worden.
op het formulier is geschreven "indien geen garantie contact hornbach groningen".

ik ben niet gebeld. wel heeft de reparatie erg lang op zich laten wachten: na 2,5 maand(!) was het ding gerepareerd weer terug bij hornbach. ook daarover ben ik niet gebeld: ik belde hun. ik kon het apparaat nog niet halen want er was nog geen bon. ik gaf aan geen bon te verwachten i.v.m garantie. afgesproken dat zij dat zouden bespreken en dat ik twee dagen later ding zou ophalen.

twee dagen later bleek er nog geen bon, ik was er dan wel, het apparaat ook, maar er moest betaald worden en als ik zou willen betalen kon dat niet omdat er nog geen bon was.

vanwege de afspraak "garantie óf bellen" vond ik het onredelijk dat ik zou moeten betalen.

na wat heen en weer gesteggel kwam een leidinggevende me daarin tegemoet: ik krijg het apparaat kosteloos terug maar pas nadat zij de reparatie ongedaan hebben gemaakt.

van de leidinggevende begreep ik dat ze demontage van de nieuw onderdelen zou laten uitvoeren door de (externe) reparateur; ze zou overleggen of ik de maaier ook daar zou kunnen afhalen.

van de externe reparateur begreep enige tijd later dat de hornbach van plan is de demontage zelf te doen.

nu mijn vragen:
1) mag dit zo?
2) wat als door ondeskundige montage er meer schade wordt aangericht dan er was?
3) hoe controleer ik hun "reparatie" en in hoeverre accepteer ik deze door het apparaat terug te nemen?