Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

bvandenb
bvandenb - 26-01-2012 12:40:35
Geldzaken & Recht

'Systemen bij banken niet betrouwbaar'

'systemen bij banken niet betrouwbaar' aldus actueel vara kassa onderwerp d.d. 26-1-2012 met een bericht van (anp)

dit topic kan ook bij internet, electronica, maar geld is in het dagelijkse leven belangrijker en boven andere topics gesteld lijkt mij, vandaar de keuze voor dit forum deel.


de consumentenbond en detailhandel nederland plaatsen vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de systemen waar banken gebruik van maken om betalingen te verwerken. dat lieten beide organisaties woensdag weten naar aanleiding van een storing bij ing.

al decennia pleiten technische mensen voor low tec inval systemen, ook bij de overheid, 'ouderwetse' radio communicatie e.d.

storingen
,,er zijn de afgelopen tijd storingen geweest bij verschillende banken met pinnen en internetbankieren. wij vragen ons af of de infrastructuur bij deze financiële instellingen wel betrouwbaar is. de bank heeft de storing, maar wij de ellende'', zei directeur henk kok van detailhandel nederland. ,,bij dit soort storingen staat zowel de consument als de ondernemer met zijn rug tegen de muur.''

maar let op, iets verder mag die zelfde klant daarvoor gaan dokken, minder werk voor de ondernemer, toch inkomen, dat is het idee

internetbankieren
banken willen dat klanten vaker gebruikmaken van internetbankieren, stelt de consumentenbond.

en automatisering, dat kost banen en de klant zelf meeerr tijd...

,,maar zorg er dan ook voor dat het systeem betrouwbaar is'', zei een woordvoerster. toch heeft de organisatie weinig directe klachten binnengekregen over de storingen bij ing. ,,maar dit wekt wel ergernis bij klanten, zeker nu we afhankelijk zijn van internetbankieren.''

en oh ja cash geld, nooit wegdoen !

onafhankelijke toezichthouder
detailhandel nederland vindt dat een onafhankelijke toezichthouder zoals de nederlandsche bank (dnb) of de autoriteit financiële markten (afm) moet onderzoeken of de systemen bij banken betrouwbaar zijn. ,,het is te gek voor woorden dat zoiets als internetbankieren soms dagen niet werkt'', zei kok.

ing
ing kampt sinds zondag met storingen die onder andere werden veroorzaakt door een niet goed functionerende database. momenteel kunnen klanten van ing weer deels internetbankieren en mobiel bankieren. de bank heeft een tijdelijke aanpassing aan de systemen gedaan waardoor nu een beperkt aantal mensen tegelijk kan internetbankieren. ,,er is een maximum aan bezoekersverkeer ingesteld'', aldus een woordvoerder.

schade bij ondernemers
volgens detailhandel nederland leiden storingen met pinnen en internetbankieren tot grote schade bij ondernemers. volgens kok is het voor gedupeerde bedrijven erg moeilijk om de schade te claimen bij de betreffende bank. ,,dan moet je kunnen aantonen dat de financiële instelling nalatig is geweest'', zei kok.

vervangende systemen
de branchevereniging pleit voor vervangende systemen waarop banken kunnen terugvallen als er een storing is. ,,er moet geïnvesteerd worden in de kwaliteit van de infrastructuur'', zei kok. ,,deze storingen zijn een levensgroot probleem voor ondernemers. daarom moet er nu ingegrepen worden.''
anp

anno nu kan men wel inzien dat we op electronen leven, die zijn zwak, dus tijd voor low tec inval-systemen.
ook voor de politiek en zeker voor de hulpdiensten.
cash geld? nooit opheffen!