Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Ma
Maarten4791 - 01-02-2016 14:07:11
Geldzaken & Recht

Geschil factuur aannemer

hallo,

ongeveer een jaar geleden hebben mijn vriendin en ik een dakopbouw laten plaatsen. in eerste instantie betrof het alleen de ruwbouw; ik zou zelf de binnenkant afwerken. toen ik daar toch minder tijd voor bleek te hebben dan ik op voorhand dacht heb ik de aannemer die de ruwbouw had verzorgd gevraagd om ook een offerte voor een gedeelte van het binnenwerk uit te brengen. het offertebedrag oversteeg ons budget, dus vroeg ik of er nog wat van de prijs af kon. uiteindelijk zijn we overeengekomen dat het offertebedrag bleef wat het was, maar dat er voor dat geld nog wat extra werkzaamheden zouden worden uitgevoerd. grote bijkomstigheid is dat er nooit een offerte is getekend voor het binnenwerk. er zijn verschillende offertes uitgebracht voor verschillende werkzaamheden; deze zijn steeds mondeling door mij aanvaard, waarna de werkzaamheden naar tevredenheid zijn uitgevoerd en de facturen steeds netjes zijn betaald. op een laatste factuur (voor leveren/plaatsen dakramen) werden echter kosten voor de extra uitgevoerde werkzaamheden in rekening gebracht. ik heb de aannemer hierover gebeld. hij was in duitsland aan het werk en had een slechte verbinding. een volgende keer nam hij niet op. omdat er ook nog een tweetal beschadigingen hadden plaatsgevonden (lichtkoepel met een kras en een gebroken wastafel) heb ik besloten het betalen van de factuur uit te stellen. ik heb het hele verhaal uitgebreid in een mail uiteengezet en de aannemer verzocht een nieuwe factuur met het juiste bedrag te sturen (alleen voor het leveren/plaatsen dakramen); dat was in maart 2015. op deze mail heeft de aannemer nooit geantwoord. enkele weken geleden kwam een betalingsherinnering voor de openstaande factuur. ik heb hierover gebeld. de vrouw van de aannemer nam op, kon me niet verder helpen. ik heb op haar verzoek de eerdere mail nogmaals toegestuurd. op deze mail kreeg ik een, naar mijn idee, wat botte mail terug, waarin de aannemer aangaf dat de factuur klopte, de beschadiging aan de wastafel voor eigen risico was en hij allerlei extra werkzaamheden had uitgevoerd die hij niet in rekening heeft gebracht. ik heb de aannemer in een nieuwe mail nogmaald herinnerd aan onze afspraak (offertebedrag bleef staan, maar er zouden voor dat geld extra werkzaamheden worden uitgevoerd) en het aanbod gedaan om de wasbak en de extra moeite die hij had genomen tegen elkaar weg te strepen; hij had inderdaad zijn mankracht en lift ter beschikking gesteld om de materialen voor mijn eigen aandeel van het binnenwerk naar zolder te laten brengen. de afspraak was eigenlijk dat we na de laatste werkzaamheden samen door het huis zouden lopen om eventuele beschadigingen op te nemen; deze zouden via zijn verzekering worden verrekend. hij had me echter een grote gunst verleend met de materialen naar boven sjouwen, dus dat vond ik wel fair om de beschadiging aan de wasbak zo te verrekenen. de aannemer reageerde met de boodschap dat er nooit iets was afgesproken over extra werkzaamheden en dat er met name snel betaald moest worden omdat de rekening al een jaar open staat. hij rept niet meer over de wasbak, maar vraagt om een foto en alle specificaties van de lichtkoepel om dit aan zijn verzekering voor te leggen. dit laatste vind ik een plausibele vraag; echter ik vertrouw niet echt meer op een goede afwikkeling van de schade aan de lichtkoepel als ik tot betalen over ga. de toon van de mails van de aannemer zijn dermate verwijtend en ontkennend dat ik bang ben dat er niets meer gebeurd zodra ik de factuur betaal. ik ben nu voornemens om het gefactureerde bedrag te betalen minus de kosten voor de extra werkzaamheden en minus 100 euro. wanneer de schade aan de lichtkoepel is verholpen zal ik dan de resterende 100 euro alsnog betalen. 


 


mijn vragen:
1. is dit een juiste aanpak, of dien ik dit anders te doen?


2. wat is mijn rechtspositie? ik heb geen offerte getekend, dus officieel zou ik niet tot betalen verplicht zijn? voor de goede orde: voor de overeenkomst zoals mondeling overeengekomen betaal ik graag, het werk is prima verzorgd. echter voor de onterecht in rekening gebrachte kosten weiger ik te betalen.


 


ik ben benieuwd naar jullie reacties..


 


met vriendelijke groet,

maarten