Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

fa
faithfull - 13-02-2016 23:45:12
Geldzaken & Recht

Zorgverleners halen gegevens door elkaar van tweelingbroers

goedendag, 

het is nogal een complex verhaal dus ik zal het zo goed mogelijk uit proberen te leggen.

het gaat om mijn vriend die heeft een tweeling broer met dezelfde geboortedatum en dezelfde voorletters. sinds kleins af aan gaat het overal al mis omdat deze gegevens door elkaar worden gehaald , opzich zou het niet heel moeilijk moeten zijn want ze hebben natuurlijk beide een eigen bsn. zo is mijn vriend al meerdere malen in het verleden bij de verzekeraar en huisarts uit het systeem gegooid. zelfs tijdens zijn zwemdiploma toen hij nog klein was ..

nu blijkt dat er nog steeds rekeningen en gegevens van de tandarts, dokterspost, ziekenhuis (operaties), en apotheek verkeerd worden gedeclareerd, de rekeningen van zijn broertje moet mijn vriend dus betalen en andersom (sowieso vanaf 2010). naar waar gaat het nu mis? ze wijzen allemaal naar elkaar of ze zeggen, het is de broers hun eigen verantwoording? de zorgverzekeraar wijst naar bijv. de apotheek. ik heb contact gehad met de apotheek, volgens de apotheek en huisarts, waren de bsn nummers door elkaar gehaald en meneervan de apotheek heeft deze (weer) aangepast in het systeem (mag een bsn nummer zomaar worden aangepast? apotheek heeft ook niet gevraagd of ik wel gemachtigd ben) meneer zegt dat het dus nu opgelost moest zijn, toen ik begon over de verkeerd gedeclareerde rekeningen uit het verleden werd het de apotheek nogal heet onder de voeten. dat de broers dit onderling maar moeten uitzoeken en dat hij niet alles gaat aanpassen, hooguit het afgelopen jaar, volgens de zorgverzekeraar valt dit onder fraude van de apotheek. apotheek is verantwoordelijk voor de administratie. een paar dagen later sprak ik de huisarts die vertelde dat er door de apotheek niets is gewijzigd.

het klantnummer van de zorgverzekeraar kom ook niet overeen met die bij de huisarts....

mijn vriend heeft nogal hoge schulden bij de zorgverzekeraar dus die staan niet om hem te springen en alles is naar de deurwaarder toegestuurd (ook de rentekosten voor diensten die niet van hem zijn), de zorgverzekeraar wijst dus ook weer naar de deurwaarder. mijn vriend wil graag zijn schulden aflossen maar dan moet dit toch eerst kloppen? 

eerlijk gezegd vertrouw ik alle partijen niet want als ze een bsn al zo makkelijk kunnen aanpassen terwijl dit persoonsgebonden is wat dan nog meer? heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen? wie is nu uiteindelijk verantwoordelijk? hoeveel jaar is een zorginstelling verplicht om terug de boekhouding in te duiken en aan te passen? en zijn de systemen met zorginstellingen met zorgverzekeraar aan elkaar gekoppeld aangezien het op meerdere plekken fout gaat?  

mocht er iets niet duidelijk zijn licht ik het graag toe, alvast bedankt