Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Bo
BobvanderHam - 23-05-2016 19:41:36
Geldzaken & Recht

OV chipkaart communicatie

Mijn dochter heeft vorig jaar haar ov chip kaart afgemeld na beeindiging van haar studie.
daarna heeft zij (aantoonbaar) deze ov chipkaart niet meer gebruikt (mede omdat zij toen in het buitenland zat).
er is met het afmelden blijkbaar iets fout gegaan, waardoor de chipkaart door is blijven lopen.
er is vanuit het ov bedrijf gedurende 5 maanden!!! alleen naar de site (mijn duo) gereageerd dat zij betalingsachterstanden had.
aangezien mijn dochter haar studie afgesloten had, haar ov pas gedeactiveerd had (veronderstelde zij) en zij in het buitenland
zat, had zij totaal geen reden meer om op haar site (mijn duo) aan te loggen.
pas na 5 maanden!!! is er door het ov bedrijf voor de eerste keer een brief naar het huisadres verstuurd, toen was de fout
al opgelopentot € 1000,- !!!
inmiddels hebben wij van diverse andere studenten vernomen dat zij ook met dit probleem te kampen hebben, en vele honderden ot duizenden euro's boete hebben moeten betalen.
ik ben van mening dat het ov bedrijf willens en wetens niets doet om dit probleem aan te pakken!
ik heb onderstaand bezwaarschrift ingediend, waar men helemaal niets mee doet.
is het voor kassa niet mogelijk hier iets mee te doen?
het moet voor het ov bedrijf toch heel simpel zijn om niet pas de 5e maand, maar gelijk de eerste maand de rekening naar het huisadres te sturen, en zo niet de klant met torenhoge boetes op te zadelen?
daarnaast lijkt het mij een goed idee om via een tv item alle studenten nogmaals op hun hart te drukken alles 3 maal bij duo teleonisch te laten controleren en desnoods zwart op wil te laten bevestigen!

*********************************************************************************************************
in juni 2015 heeft mijn dochter sandrine haar studie beindigd bij helicon in deurne.
24 juni 2015 heb ik via haar mijn duo de studie als succesvol beeindigd doorgegeven.
enkele dagen daarna heeft zij op het station in breda, óf  bij de jumbo in breda (niet meer zeker waar) aan de automaat haar kaart willen blokkeren, zij kreeg daar de melding dat de kaart reeds geblokkeerd was. wetende dat ik de studie via haar mijn duo als afgesloten doorgegeven had, ging zij er (te goeder trouw!) van uit dat alles dus netjes geregeld was via mijn duo.
in de dagen erna kon zij ook geen gebruik meer maken van haar studentenreisproduct, en heeft zij de reizen gewoon moeten betalen via het geld wat op haar pas stond.
vervolgens is mijn dochter voor 1 jaar naar frankrijk gegaan als au pair.
op 11 november kregen wij een aanmaning thuis voor een niet stopgezet studenten reisproduct.
dit bevreemde ons zeer, dus gebeld met duo. blijkt daar dat het studentenreisproduct los van de kaart toch gewoon door is blijven lopen, en dat mijn dochter daar iedere maand € 194,- voor dient te betalen. dit voor iets waar zij geen gebruik meer gemaakt heeft, én van kon maken.
omdat wij in de overtuiging waren dat alles netjes geregeld was na haar opleiding, was er voor mijn dochter (en al helemaal niet vanuit frankrijk) een reden om op mijn duo te blijven aanloggen en kijken.
mochten zij die reden wél gehad hebben, en gezien hebben dat het studenten reisproduct nog actief was, had zij natuurlijk sneller actie kunnen ondenemen om dit stop te laten zetten.
daarnaast vind ik het uitermate kwalijk dat wij pas na 5 maanden de eerste brief op ons huisadres binnen krijgen. had dit gewoon in de eerste maand gebeurd, dan was dit natuurlijk ook vervelend geweest, maar was het niet opgelopen tot 5 maanden achterstallige betalingen.
ik wil u hierbij met klem vragen deze, door ons reeds betaalde bedragen, weer terug te betalen, en daarnaast met klem vragen voortaan de eerste aanmaningen ook / wél naar  het postadres te versturen, daar wij inmiddels weten dat dit probleem zich veel vaker voordoet, ook bij andere studenten die inmiddels gestopt zijn met hun studie.
voor duo een hele kleine moeite, voor jullie klanten (ons) een enorm verschil in boete!
***************************************************************************************************************************************************

lieve mensen van kassa,
willen jullie alsjeblief hier aandacht aan besteden, en het ov bedrijf aangespoord wordt om op een snellere manier mensen te informeren over (in dit geval onterecht opgelopen) betalingsachterstanden?

met vriendelijke groeten.

bob van der ham
(een inmiddels hopeloos geworden vader van een arme student)