Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

tv
tv-kijker - 23-10-2016 00:48:40
Elektronica & TV

Tv gaat half jaar na verlopen garantietermijn kapot, waar heb ik recht op?

Twee en een half jaar kochten wij bij een bekende electronicazaak een nieuwe smart tv, nadat onze oude smart tv(gekocht bij dezelfde winkel) ook vroeg defect ging. na één jaar ging het lcd-scherm af en toe strepen vertonen. de winkelmedewerkers verwezen mij door naar de fabrikant, waarna ik deze heb gecontacteerd. voordat een duidelijke diagnose was gesteld, verdwenen de problemen net zo plotseling als ze kwamen. er was dus niks meer om met de fabrikant te bespreken of te laten onderzoeken.

anderhalf jaar later(de tv is twee en een half jaar oud) laat het lcd-scherm het volledig afweten. deze blijft zwart, maar licht wel op. het geluid doet het ook nog. de tv is naar de winkel van aankoop gebracht, daar gaf men aan niks voor mij te kunnen doen aangezien de garantie verlopen was. laten controleren en een diagnose laten stellen kost volgens de medewerker tussen 40,00 en 60,00 en met een eventuele reparatie erbij vanaf €210,00. korting op een nieuw toestel of om überhaupt een diagnose van het defect te stellen was onmogelijk. deze meneer moest en zou mij een nieuw tv-toestel aansmeren.

omdat ik niet geloof dat je na verlopen van garantie je tv zomaar zou moeten weggooien(deze is immers nog niet verouderd, en heeft amper aangestaan!), ben ik op internet gaan zoeken naar evt. rechten na de garantieperiode. hier en daar staat er wel iets over dit onderwerp beschreven, maar veel van de bronnen spreken elkaar tegen. de ene auteur heeft het over een "verwachte technische levensduur" en de andere over een "coulanceregeling". ook de percentages van compensatie verschillen redelijk. de een heeft het over het percentage van de verlopen verwachte levensduur, de andere kreeg gratis een nieuw toestel aangeboden. n.a.v. deze informatie nogmaals geprobeerd om informatie in te winnen, deze keer via de webcare en telefonische klantenservice. de webcare medewerkers gaven, net als de winkelmedewerkers, aan dat de garantie verlopen is en dat men in zo'n geval maar een nieuwe tv moet kopen. echter, de telefonische klantenservice had het over een coulance regeling, waarbij men een kleine korting geeft op reparatie. daar zitten wel wat haken en ogen aan: zo krijgt men voor reparaties tot een bedrag ergens in de honderd euro geen offerte, maar wordt deze gelijk zonder toestemming gerepareerd en krijgt de klant de rekening. ook heeft het traject een doorlooptijd van ca. 10 weken en schijnt de korting die men geeft maar een klein percentage van de werkelijke kosten te zijn.

graag zou ik, van een persoon met verstand van deze zaken, vernemen wat mijn rechten en plichten zijn in zo'n situatie. berust de uitspraak dat de consument (kort) na verlopen van garantie maar een nieuw apparaat moet kopen op waarheid?