tg
door tglatzel Apr 16, 2024 om 10:45
Auto & vervoer

Fabrieksnieuwe auto na 6 maanden kapot: welke rechten heb ik als consument?

Ik heb bij een officiele dealer Carway Amsterdam (sinds 25 jaar gespecialiseerd in de Import van dure Amerikanse autos) een fabrieksnieuwe Chrysler Pinnacle Pacifica Hybride gekocht met 2 jaar garantie. Na 6 maanden ging de aandrijfslijn kapot (begin Februari). Sinds 2.5 maanden zitten wij zonder gezinsauto, zonder vervangend vervoer en zonder uitzicht wanneer wij onze nieuwe wagen gerepareerd terug mogen ontvangen. Navragen worden of niet beantwoordt of men weet het gewoon niet, omdat onderdelen ter reparatie moeilijk beschikbaar zijn.

Welke rechten en mogelijkheden heb ik als consument?
- kan ik de koop ongedaan maken op basis van non conformiteit?
- heb ik recht op vergelijkbaar vervangend vervoer?

Met vriendelijke groet,

3388 11 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 16, 2024 om 11:09
2063 Antwoorden / Vragen

Ik zou zeggen in principe ja en nee maar raadpleeg een advocaat, die zal je toch nodig hebben als je je geld terug wil.

marita5
door marita5 - Apr 16, 2024 om 12:40
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tglatzel ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop

ne
door neodutchio - Apr 16, 2024 om 12:56
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is de oorzaak van het defect? Valt dit onder garantie, of is dit eigen schuld? Dat is bepalend voor de rechten die u heeft. Ook van belang is of de garantie door de verkoper is afgegeven, of dat het merkgarantie is.

tg
door tglatzel Apr 17, 2024 om 12:01
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor U reactie. De garantie is door de verkoper schriftelijk afgegeven. Chrysler verkoopt deze wagen niet in Europa.
Verkoper geeft toe dat hij onder garantie de wagen moet repareren:  echter het duurt wel erg lang.  ...dan verwacht ik tenminste vervangend vervoer todat reparatie klaar is.

MvG

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 17, 2024 om 01:54
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte T. Glatzel,

U heeft een nieuwe zeldzame auto gekocht.

Ik raad u aan om even bij de BOVAG te informeren of dit bedrijf daar is aangesloten en zo ja hun hulp vragen.

Als dit bedrijf niet lid is van de BOVAG raad ik u aan om een advocaat in te huren om uw recht te halen.

ne
door neodutchio Apr 17, 2024 om 07:57
5154 Antwoorden / 12 Vragen

De vraag van TS is juist welke rechten hij/zij heeft. En dat hangt af van een hoop factoren die niet genoemd worden.
U, met uw glazen bol, kan natuurlijk wel zeggen welke rechten te halen zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 17, 2024 om 12:11
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Als TS zoveel geld kan uitgeven aan een auto, dan kan TS ook een advocaat betalen.

TS ging er waarschijnlijk van uit , dat TS een kwaliteitsproduct kocht bij een betrouwbaar bedrijf.....

Ozymandias
door Ozymandias - Apr 17, 2024 om 09:42
167 Antwoorden / Vragen

Wat mij betreft, dan had je maar geen import moeten kopen. Ze zijn gewoon voor je bezig maar dit is een eigenschap van import. Dat had je moeten weten. Eigen schuld vergt veel geduld.

mr
door mrphylos - Apr 17, 2024 om 13:08
11 Antwoorden / 0 Vragen

Goedendag,

Zelf rij ik al 3 jaar een Chrysler Pacifica en ja onderdelen zijn schaars.

Als je op FB lid bent van 1 vd vele Pacifica groepen dan kom je er achter dat er een probleem is met de aandrijflijnen en er al diverse re-calls in Amerika zijn geweest hiervoor.

Carway is geen officiele dealer en bestaat pas een goede 2 jaar en zit niet bij Bovag aangesloten.

Je hebt wel diverse bedrijven die Chrysler grijs importeren, bv Venza in Almere, ook geen Bovag lid of Koenen in Echt, wel Bovag Lid.

Daar Chrysler niet in Europa actief is officieel kan het eigenlijk alleen maar opgelost worden door de auto terug te verschepen naar Amerika naar de oorsponkelijke verkoper die dan de garantie kan claimen.

Om een vervangende aandrijflijn verstuurd te krijgen is nog lastiger omdat er ook een te kort is aan onderdelen.

De afwikkeling en je rechten hangen ten eerste af wat er in de koopovereenkomst staat

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 17, 2024 om 20:23
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mr. Phylos,

Kunt u iets meer vertellen over het probleem met de aandrijflijn?

Heeft u de auto ook nieuw gekocht?

mr
door mrphylos Apr 18, 2024 om 23:24
11 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte GeborenAmsterdammer,

Ik heb de mijne 2de hands

Hier kan men perfect checken of en waarom een wagen terug naar de dealer of fabriek moet

https://www.mopar.com/en-us/my-vehicle/recalls/search.html

Mvg MrPhylos

tg
door tglatzel Apr 20, 2024 om 12:46
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie.  Bedrijf Venza en bedrijf Carway zijn van dezelfde eigenaar.  Wij hadden 10 jaar geleden al een Grand Voyager bij Venza gekocht.

intussen heeft Carway /   Venza zich gelukkig toch wel gemeld.  Onderdelen zijn uit America hiernaartoe onderweg.  Volgende week krijgen wij vervangend vervoer. Dat is dan toch een redelijke oplossing.

MvG

mr
door mrphylos Apr 20, 2024 om 21:51
11 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is fijn om te horen.

Het zijn mooie auto's maar onderdelen wat lastiger.

Suc6 ermee

rj
door rjw - Apr 17, 2024 om 14:48
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Leveren zij deze auto's standaard in hun portfolio of hebben ze 'm speciaal voor jouw geimporteerd? In het laatste geval zit er uiteraard wel gewoon garantie op, maar kan het zijn dat ze lang moeten wachten op vervangingsonderdelen. Er zal geen centraal magazijn in de regio staan waarvandaan snel nieuwe onderdelen geleverd kunnen worden.

tg
door tglatzel Apr 20, 2024 om 12:48
Antwoorden / 1 Vragen

Venus en Carway (zelfde eigenaar) importeren deze auto's standaard uit America en hebben er altijd rond de 10 wagens van dit model staan.

MvG

rj
door rjw Apr 20, 2024 om 22:27
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Ok, dan zouden ze eigenlijk ook spare parts moeten hebben zodat er bij defecten snel gehandeld kan worden.

1paul
door 1paul - Apr 17, 2024 om 16:23
3150 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt natuurlijk recht op gratis reparatie mocht de reparatie te lang duren dan kunt u de koop ontbinden en moet de verkoper u schadeloos stellen, u moet deze dan wel een redelijke termijn stellen waarbinnen produkt gerepareerd moet zijn.

vervangend vervoer valt niet onder garantie van een nieuw product, eventueel valt het wel onder dde voorwaarden van het bedrijf maar dit moet terug te vinden zijn in de voorwaarden!!

mr
door mrphylos - Apr 18, 2024 om 23:23
11 Antwoorden / 0 Vragen

Hier kan men perfect checken of en waarom een wagen terug naar de dealer of fabriek moet

https://www.mopar.com/en-us/my-vehicle/recalls/search.html

ro
door ronny530 - Apr 21, 2024 om 08:25
2781 Antwoorden / 41 Vragen

door tglatzel Apr 20, 2024 om 12:46
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie.  Bedrijf Venza en bedrijf Carway zijn van dezelfde eigenaar.  Wij hadden 10 jaar geleden al een Grand Voyager bij Venza gekocht.

intussen heeft Carway /   Venza zich gelukkig toch wel gemeld.  Onderdelen zijn uit America hiernaartoe onderweg.  Volgende week krijgen wij vervangend vervoer. Dat is dan toch een redelijke oplossing.

MvG
Voor de duidelijkheid deze reactie van vraagsteller naar boven gehaald.