Garantie 2e hands fiets
heb onlangs een 2e hands e-bike gekocht, 200km en 1 maand oud van een particulier, inpulsaankoop, met alle aankoopbonnen kenteken enz, speedbike
kom bij de dealer en zeg wil deze fiets hier in onderhoud, dat was geen probleem maar garantie kon hij niet geven omdat het een 2e hands fiets betrof en ook niet bij hem gekocht is, terwijl de fiets fabrikant een paar jaar garantie geeft. dus 2e hands fietsen kennen geen garantie meer en dat vind ik een vreemde zaak ook al omdat deze fiets 5000euro kost, de fabrikant Stromer beantwoord m,n mail ook niet
Hallo arnold1954,
Ene Arnoud zegt hier:
De garantie is onderdeel van de wettelijke koopovereenkomst tussen de winkelier en de eerste koper. Beide partijen hebben daarin verplichtingen:
- de koper moet het gekochte goed op tijd betalen (anders krijgt hij het niet in eigendom)
- de verkoper moet een nota overleggen
- de verkoper moet een deugdelijk goed leveren.
Die laatste bepaling is uitgewerkt in de Europese wetgeving over garantie (voor consumenten). Er staan allemaal bepalingen in over termijnen en bewijslast.
Maar het belangrijkste is dat dit allemaal onderdeel is van een overeenkomst tussen twee partijen: de winkelier en de eerste koper.
Als die eerste koper het goed verkoopt aan koper twee heeft de winkelier daarmee geen overeenkomst. Dus kan koper 2 zich niet beroepen op regels uit die oorspronkelijke overeenkomst, aangezien hij daarin geen partij is.
En als tweedehands koper hoor je dat dus te weten. Tweedehands kopen heeft een aantal grote voordelen, maar dit is een onmiskenbaar nadeel.
Dit zegt de consumentenbond ervan:
Garantie op tweedehands apparaten
Op vrijwel alle witgoed- en elektronicaproducten wordt een standaardfabrieksgarantie van een jaar gegeven. Bij bepaalde merken kunt u de fabrieksgarantie tegen betaling uitbreiden tot vijf of tien jaar. Ook veel winkeliers bieden zo'n aanvullende garantie aan. Wanneer u een tweedehands apparaat koopt, kan er dus nog garantie op het product zitten. Vraag daarom altijd naar de originele kassabon en de originele garantiepapieren.
Naar de mening van de Consumentenbond wordt een garantie verleend aan een product en niet aan een persoon, en is garantie dus overdraagbaar (je zou anders iemand ook niets cadeau kunnen doen), zeker wanneer zoals tegenwoordig gebruikelijk de (niet-gepersonificeerde) kassabon als garantiebewijs dient. Het voordeel van garantie is de 'omgekeerde bewijslast'. Dat wil zeggen dat u, als het product ondeugdelijk blijkt, niet hoeft te bewijzen dat u onschuldig bent aan het probleem. Tijdens de garantieperiode moet juist de fabrikant aantonen dat het product deugdelijk is en dat het niet-functioneren te maken heeft met onjuist gebruik door de koper.
Met vr.gr.
TERUGROEPACTIE VOORVORK
myStromer AG heeft vrijwillig een terugroepactie voor alle Stromer-carbonvorken van het type ST1 Series A in gang gezet. Consumenten dienen onmiddellijk het gebruik van hun Stromer ST1 te staken tot een erkende Stromer-dealer de voorvork visueel heeft geïnspecteerd en eventueel heeft vervangen.
Ik zou even contact opnemen met een erkende dealer vind u op de site
http://www.stromerbike.com/nl/nl/over-stromer/media/terugroepactie-voorvork
Van een particulier heeft u nooit garantie
Van de fabrikant zal dat via de dealer zijn WAAR de fiets door de eerste eigenaar is gekocht.
Officieel moet u ook door de andere dealers geholpen worden ik zou de paieren laten zien en niet teveel praten dat u de tweede eigenaar bent
Een (tweedehands) fiets van 1 maand oud behoudt ten alle tijden zijn/haar fabrieksgarantie.
Daar u alle benodigde papieren bezit, die aantonen dat u de rechtmatige eigenaar bent, staat u volkomen in uw recht met betrekking tot volle fabrieksgarantie minus 1 maand.
U kunt bij iedere (Stroomerbike) dealer terecht, desnoods moet u de fabrikant aanschrijven!
De Facebookpagina wordt erg goed gelezen door zeer veel fabrikanten. Ze zijn als de dood voor negatieve reclame!
https://www.facebook.com/VaraKassa
De garantievoorwaarden van Stromer staan gewoon op hun site.
Garantie kan alleen geclaimd worden via een Stromer dealer.
Vraag : is uw fietsenhandelaar een Stromer dealer ?
Overigens vindt ik de garantie wel zeer beperkt.
De garantie geldt niet voor de gehele fiets.
Arnold, wilt u mijn vraag beantwoorden ?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer