johnj3
door johnj3 Apr 1, 2024 om 11:20
Auto & vervoer

Hoe auto opnemen in kenteken register?

Ik wil de auto van een kennis, die in het buitenland verblijft, overnemen. Tijdens de online overschrijving blijkt zijn auto niet meer in het kenteken register voor te komen. en dus volgens de RDW niet te bestaan. Hij heeft altijd netjes verzekering en wegenbelasting betaald en kreeg onlangs de belasting over de maand maart, zonder nadere mededeling, teruggestort. De RDW gebeld. De mevrouw van het call-center vertelde dat de auto van mensen, die langer dan een half jaar in het buitenland verblijven, uit het register wordt geschrapt. Deze regeling bestaat al langer maar werd minder gehandhaafd dan tegenwoordig. .Voor verdere info werd verwezen naar de website van de RDW. Hierover heb ik niets kunnen vinden. Wat moet ik nu doen om de auto op mijn naam te laten zetten?

4889 10 Rapporteer
Janzegt
door Janzegt - Apr 1, 2024 om 12:27
126 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlijk heeft de eigenaar zich laten uitschrijven als inwoner in nederland. Zo iemand kan/mag geen nederlandse auto op zijn naam hebben. De overgangsperiode is 6 maanden: in deze periode had de verkoper actie moeten ondernemen voor zijn auto. Nu heeft de auto geen eigenaar en daarom vind jij de auto niet bij het RDW. De auto staat wel terdege nog geregistreerd bij het RDW. Check met de verkoper welke berichten hij van het RDW heeft gekregen en check ook of de persoon zijn de tenaamstellingcode nog heeft. Als je al deze gegevens hebt, dan moet de verkoper contact opnemen met het RDW en de situatie uitleggen. Er is echter één grote uitdaging: bij overschrijven moet de verkoper aanwezig zijn en zich identificeren als zijnde de eigenaar. Misschien bestaat er zoiets als volmacht, maar dat weet ik niet.

sw
door swat1500 - Apr 1, 2024 om 13:40
3785 Antwoorden / 0 Vragen

Het kenteken is naar alle waarschijnlijkheid ongeldig verklaard omdat de kentekenhouder is vertrokken naar het buitenland en mogelijk niet heeft gereageerd opaanschrivingen van de RDW.
Om het oude kenteken te laten herleven zal de huidige eigenaar en kentekenhouder moet handelen als omschreven door Janzegt. Het is echter zeer de vraag of het RDW het kenteken zal laten herleven zeker als de eigenaar nog steeds in het buitenland verblijft.
U kunt de auto ook kopen en voor deze dan een nieuw  aanvragen.
De auto zal dan eerst door de RDW gekeurd moeten worden. Daar zijn kosten aan verbonden. De vraag is dus of de waarde van de auto deze inspanning waard is.
De RdW is inderdaad recent begonnen met een forse schoning van het kentekenregister.
Hetzelfde zal ook gebeuren met kentekens die nog op naam van overleden kenteknhouders staan.

Zolang de auto geen kenteken heeft mag deze niet op de openbare weg staan en om naar de keuring te gaan zal u een auto ambulance moeten inschakelen of wellicht middels een 1 dags kenteken.

johnj3
door johnj3 - Apr 1, 2024 om 17:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Shoppy.
Je links had ik ook gezien, maar het kenteken staat niet meer in het openbare register.

Janzegt en Swatty1500
Bedankt voor de bruikbare opnmerkingen.
Er zijn weinig mensen bekend met de regeling, dat je  binnen 6 maanden actie moet ondernemen. Hij dacht, als ik verzekeringspremie en wegenbelasting betaal, dan kan ik af en toe in Nederland blijven rijden. Hij heeft geen aankondiging van het voornemen  van de RDW gehad. Immers, zijn woonadres was uit de GBA en zijn buitenlands adres was uiteraard ook niet bekend. Zijn bank nummer was niet gewijzigd, vandaar dat de gedeeeltelijke terugstorting van de wegenbelasting wel kon plaats vinden

rj
door rjw - Apr 1, 2024 om 18:29
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Eigenlijk is het wel heel logisch dat dit gebeurt. Het het niet voor niets dat auto netjes worden geregistreerd zodat het duidelijk is wie de eigenaar is. Als de eigenaar niet meer in de GBA weet je ook niet bij wie je moet zijn als er wat is.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 2, 2024 om 04:13
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien staat er een antwoord tussen bij veel gestelde vragen:

https://www.rdw.nl/particulier/veelgestelde-vragen

johnj3
door johnj3 - Apr 2, 2024 om 10:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Aan alle reageerders:(alls aanvulling voor goed begrip)
De auto wordt niet in het buitenland gebruikt. Alleen in de vakantie in Nederland en in prive garage gestald .

ne
door neodutchio Apr 2, 2024 om 10:59
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Waar de auto gebruikt word is niet van belang. Doordat de eigenaar geen fysiek adres in Nederland heeft is de auto uitgeschreven.

ro
door ronny530 - Apr 2, 2024 om 13:28
2781 Antwoorden / 41 Vragen

Uw kennis is de eigenaar/kentekenhouder en die zal bij het RDW het kenteken weer actief kunnen maken u kunt dat zelf niet omdat het kenteken niet op uw naam staat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 3, 2024 om 14:54
16857 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk staat het al wel in 1 van de antwoorden: aanmelden bij RDW voor keuring en (nieuwe) registratie. Houd rekening met mogelijke problemen inzake BPM m.b.t. de overname.