Jo
door JolandaDennis Feb 26, 2024 om 13:42
Auto & vervoer

Kapotte motor Opel Astra

Wij hebben een Opel Astra sports tourer 1.2 turbo van net 3 jaar oud. Aantal km op de teller, net geen 49.000. Nu is op de duitse autobaan de drijfstang afgebroken van de krukas en door de motor heengeslagen. Gevolg: er moet een nieuwe motor is. Nu is gebleken dat er bekende problemen zijn bij de opel astra namelijk axiale speling op de krukas.
Het lijkt er dus op dat onze schade een gevolg is van een productiefout. Voor ons zijn nu de kosten € 11.000 voor een nieuwe motor of ruim € 7500 voor een gereviseerde motor. Opel Nederland geeft niet thuis. Wie heeft er advies?

4875 5 Rapporteer
ju
door juliomariner - Feb 26, 2024 om 13:50
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Allereerst moet u niet bij Opel Nederland zijn maar bij de dealer waar de auto is gekocht. Open Nederland heeft in principe niets met u te maken.
De dealer kan wel coulance vragen bij Opel Nederland.
Het probleem is dat u moet aantonen dat de auto niet conform was toen u hem kocht. (dus dat er een productiefout in zat) Wie zegt dat het bekend was dat het een bekend prbleem was. Staat dat op het Opel forum of heeft Opel dit erkend en is er eventueel een terugroep actie geweest.Als het antwoord hierop allemaal nee is moet u dus zelf aantonen dat het een productie/constructie fout was en dat is dus heel moeilijk te bewijzen.
Het enige wat u dan nog kunt doen is om bij de dealer om coulance te vragen.

me
door meganega Feb 27, 2024 om 12:20
43 Antwoorden / Vragen

Dat klopt niet helemaal. De verkoper is het eerste adres waar je moet zijn, maar in dit soort gevallen is de fabrikant ook aansprakelijk. Coulance is ook een achterlijke term om je verantwoordelijkheid als verkoper en fabrikant af te doen, je mag gewoon geen ondeugdelijke producten verkopen.

ju
door juliomariner Feb 27, 2024 om 12:32
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Nee. Wettelijk  heb je helemaal niets met de fabrikant te doen. De verkoper is verantwoordelijk

rj
door rjw Feb 27, 2024 om 21:55
3262 Antwoorden / 5 Vragen

@meganega: je mag inderdaad geen ondeugdelijke producten verkopen zonder consequenties, maar heb jij al onderzoek gedaan naar deze specifieke casus omdat je zo makkelijk kunt concluderen dat het product ondeugdelijk was toen het werd verkocht?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 26, 2024 om 14:17
2057 Antwoorden / Vragen

U bent zeker de eerste niet: https://www.anwb.nl/experts/juridisch/58/kosten-vervanging-motor-voor-wiens-rekening

Met Opel heeft u zoals ook boven vermeld letterlijk niets te maken dus dealer aansprakelijk wegens nonconformiteit en ik zou daar maar gelijk een goede advocaat bij inschakelen want die dealer gaat gegarandeerd niet snel bewegen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 27, 2024 om 10:45
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jolanda,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Heeft u de auto nieuw gekocht?

Bij welke dealer/bedrijf heeft u de auto gekocht?

Is het onderhoud volgens het boekje gedaan (dus met alle stempels erin?)

rj
door rjw Feb 27, 2024 om 21:56
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Stempels worden al jaren niet meer gezet in onderhoudsboekjes. Alle onderhoudsactiviteiten staan geregistreerd in het systeem van de fabrikant. De laatste 3 auto's die ik heb gehad hadden al geen onderhoudsboekjes meer waar stempels in konden worden gezet. En dan heb ik over minstens 12 jaar.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2024 om 03:17
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Ik wist dat niet,mijn auto is inmiddels al 20 jaar oud.

Mag elke consument dat systeem dan inzien?

1paul
door 1paul - Feb 28, 2024 om 16:08
3148 Antwoorden / 0 Vragen

ga terug naar de dealer en informeer jezelf zo veel als mogelijk over dit probleem, liefst via een anwb keuring zodat je goed beslagen ten ijs komt.

overleg met de dealer en stel dat de auto niet aan de verwachtingen voldoet, denk erom, je moet wel de onderhoudshistorie aan kunnen tonen, auto moet onderhouden zijn volgens de maatstaven van deze auto!!

wil de dealer geen kant op dan schrijf je deze aan, geef je hem de kans om binnen 15 dagen alsnog de auto te repareren en bij weigering ontbind je de koop wegens non conformiteit!!!!

dit is dus de reden dat je goed beslagen aan moet komen, jij eist in dit geval en dus moet je dit ook bewijzen!!