Se
door Seagram62 Apr 3, 2024 om 14:11
Computers & telefonie

Aansluiting kopernetwerk en glasvezel

Heb op het ogenblik een internet aansluiting via 'koper' bij Tele2. Nu wil ik een snellere aansluiting met bellen. Volgens hun internetsite (https://www.tele2.nl/thuis/tarieven) is dit mogelijk. Contact gehad met Tele2 en zij adviseren om dit niet te doen maar over te gaan naar glasvezel, omdat het 'koper' binnen niet afzienbare tijd wordt afgesloten.
Er ligt bij mij in de straat wel een glasvezelkabel van ik dacht Delta maar niet van KPN.
Volgens KPN kan dit nog wel tot een jaar duren.
Heb dus nog geen glasvezelkabel in huis.
Nu heb ik volgende vragen:
- Kan Tele2 de 'koperen' aansluiten zomaar afsluiten?

- Heb begrepen dat het afsluiten pas kan als je een fysieke glasvezelaansluiting in huis heb, klopt dit?
- Als ik een glasvezelaansluiting van KPN in huis heb hoe lang blijft de 'koperen' aansluiting nog actief?

4458 15 Rapporteer
sira
door sira - Apr 3, 2024 om 14:30
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Bij mij in het dorp is de glasvezel ook gegraven en doorgetrokken naar de woningen door Delta, maar ik heb gewoon bij KPN de aansluiting kunnen afnemen.

sw
door swat1500 - Apr 3, 2024 om 14:53
3785 Antwoorden / 0 Vragen

Nee niet zo maar. Echter, u heeft thans een (koper) abonnement bij Odido (= Tele2). Odido kan besluiten dit abonnement te beëindigen als dit niet meer kosten dekkend is voor hen. Dat moet u uiteraard wel tijdig gemeld worden zodat u elders, als Odido geen glasvezel kan aanbieden op uw adres, een nieuw abonnement kan afsluiten.
De koper netwerken zijn nagenoeg allemaal van KPN. Het is dus aan KPN hoe lang het koper nog blijft liggen of hoe lang zij nog een signaal doorgeven op het koper netwerk. Ik vermoed dat het daadwerkelijk verwijderen van het koper netwerk te duur zal zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 3, 2024 om 14:58
16857 Antwoorden / 202 Vragen

DSL verdwijnt van de KPN koperkabel en op het i-net is deze info te vinden: https://www.internetvergelijk.nl/blog/uitfaseren-koper/ met nadere uitleg. Zie ook nog deze: https://www.senioren.nl/bellen-glasvezel-zo-werkt/  Het lijkt mij zinvol om na te gaan of bij u geen sprake is van gratis kunnen aansluiten van glasvezel omsdat dat ook andere voordelen heeft.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 3, 2024 om 15:05
2063 Antwoorden / Vragen

Nee, dat kan niet. Die aansluiting is van KPN en zolang die zelf geen glasvezel heeft liggen blijft die kopen aansluiting beschikbaar. Dat wil niet zeggen dat iedereen daar ook over wil leveren natuurlijk, en Tele2 zou dus voor haar diensten best wel eens naar glasvezel kunnen gaan, maar KPN zelf is sowieso beschikbaar.

Thijs12
door Thijs12 - Apr 3, 2024 om 15:31
540 Antwoorden / Vragen

Dan heb je geluk want Odido (ex tele2) huurt glasvezel bij Delta.
Bel rechtstreeks met Odido en vraag wat de mogelijkheden zijn. Ik heb 8 maanden hoge kortIng gekregen bij overgang van tele2 naar Odido.

JMA2
door JMA2 Apr 4, 2024 om 00:01
118 Antwoorden / 2 Vragen

Vreemd, bij ons is ODIDO als glas leverancier gekomen en Delta wilde ook in onze wijk glas aanleggen maar kreeg geen toestemming want er lag al glas. En niemand zit te wachten op de stoep die weer open moet.
Maar dat Delta haar netwerk aan ODIDO verhuurt lijkt me onwaarschijnlijk.

ro
door ronny530 - Apr 3, 2024 om 15:36
2781 Antwoorden / 41 Vragen

Verkooppraatje want als er geen glasvezelkabel in uw woning aanwezig is kunt u er ook geen gebruik van maken.
Het is echter wel zo dat de koperen aansluiting beperkingen biedt qua internet snelheid en als de maximale snelheid zeg 25 Mb is heeft een sneller internetabonnement geen nut omdat KPN de koperen aansluitingen dus DSL internet gaat uit faseren en pas doet als elke woning die een telefoon aansluiting heeft van een glasvezel aansluiting voorzien is.
Delta is van oudsher een kabel maatschappij en die is zijn kabelnetwerk aan het vernieuwen en tele2 nit op het glasvezel netwerk toe laat.

1paul
door 1paul - Apr 3, 2024 om 17:04
3150 Antwoorden / 0 Vragen

tele 2 kan helemaal niets afsluiten, deze kabel is van KPN en die gaat daarover.

enigste wat tele2 kan doen is geen dienst meer aanbieden over de koperen kabel maar dan zijn er nog steeds andere aanbieders die dit blijven doen.

lekker koper blijven gebruiken zou ik zeggen, bellen over koper heb je niet de snelheid voor nodig die glasvezel je bied!!

rj
door rjw Apr 3, 2024 om 19:34
3264 Antwoorden / 5 Vragen

TS wil een snellere aansluiting hebben. Tweede zin.

1paul
door 1paul Apr 4, 2024 om 07:06
3150 Antwoorden / 0 Vragen

kan ie ook over koper aanvragen en is dat niet snel genoeg blijft kabel of glasvezel over inderdaad RJW..

@q
door @qwerty@ Apr 7, 2024 om 11:08
68 Antwoorden / 1 Vragen

@1PAUL Tele2 = Odido !!!!

1paul
door 1paul Apr 8, 2024 om 14:05
3150 Antwoorden / 0 Vragen

EN??

ne
door neodutchio - Apr 3, 2024 om 20:01
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Als er in de straat al glasvezel ligt, waarom hebt u dan nog geen aansluiting? Er is wel degelijk een kans dat koper afgesloten gaat worden, helemaal als er dus wel degelijk glasvezel in de straat ligt.

Se
door Seagram62 Apr 5, 2024 om 13:13
1 Antwoorden / 2 Vragen

Heb toen de glasvezel in de straat werd aangelegd (2 jaar geleden) gekozen om dit niet naar de woning te laten aanleggen.

ne
door neodutchio Apr 5, 2024 om 21:43
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is uw eigen keuze geweest.

sira
door sira Apr 5, 2024 om 22:20
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Dat is dom dat u geweigerd heeft. Dan moet u in de toekomst zelf de kosten betalen voor alle werkzaamheden die nodig zijn om om de glasvezel door te trekken naar de woning.

Se
door Seagram62 Apr 5, 2024 om 22:39
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet niet meer waarom ik dit toen niet gedaan heb. Weet alleen dat op het rijtje huizen waar ik woon (10 stuks) niemand het heeft gedaan. Zal dus toen wel een reden hebben gehad.

Re
door Reinier182 - Apr 4, 2024 om 10:36
162 Antwoorden / Vragen

Afsluiten doen ze nooit. Wanneer de glasvezelnetwerk er komt verhuizen ze je gewoon over. Nergens druk om maken. Vooraf zullen ze nooit afsluiten kost hun geld.

agapon1951
door agapon1951 - Apr 5, 2024 om 13:03
171 Antwoorden / Vragen

Als ik goed begrepen heb, kun je bij tele2 ook een gratis aansluiting glasvezel laten aanbrengen door contracverlenging van 1 jaar.

Se
door Seagram62 Apr 5, 2024 om 13:19
1 Antwoorden / 2 Vragen

Is misschien wel mogelijk maar wil 'koper' blijven gebruiken. Is voor mij snel genoeg. Zou bovendien ook aanpassingen in de meterkast moeten doen.

ro
door ronny530 - Apr 5, 2024 om 13:36
2781 Antwoorden / 41 Vragen

KPN is bezig om iedere woning die over een telefoonaansluiting beschikt van een glasvezel aansluiting te voorzien maar dat is een langdurig proces omdat de gemeentes vergunningen moeten verlenen en bedrijven die de kabel aan willen leggen ook schaars zijn.
KPN geeft zelf al aan dat het nog een jaar kan duren en mede omdat Tele 2 van het netwerk van KPN gebruik maakt het niet mogelijk om een glasvezel abonnement af te sluiten.
Als Delta in uw regio de kabel tv aanbieder is dan kunt u daar een alles ineen abonnement afsluiten waarbij de apparatuur op het antennekastje in uw woning aangesloten wordt.

sira
door sira Apr 5, 2024 om 22:25
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Glasvezel is 2 jaar geleden al bij hem in de straat aangelegd.

door Seagram62 Apr 5, 2024 om 13:13
Antwoorden / 2 Vragen

Heb toen de glasvezel in de straat werd aangelegd (2 jaar geleden) gekozen om dit niet naar de woning te laten aanleggen.

Mabelle
door Mabelle - Apr 5, 2024 om 13:59
425 Antwoorden / 1 Vragen

Quote: Is misschien wel mogelijk maar wil 'koper' blijven gebruiken. Is voor mij snel genoeg. Zou bovendien ook aanpassingen in de meterkast moeten doen.

Tis maar de vraag of met ADSL een snellere internetverbinding mogelijk is op jouw lokatie. Meestal haal je bij lange na niet de beloofde snelheid, want dat gaat uit van de meest ideale omstandigheden.
(Tele2 bestaat trouwens niet meer, dat is Odido geworden. Wat er op de Tele2 site staat, moet je niet meer naar kijken.) ADSL is sterk verouderd, logisch dat de providers daarmee gaan stoppen.

th
door thieu - Apr 5, 2024 om 14:43
148 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt in NL grofweg 3 netwerken: KPN (zowel koper als glas), Ziggo (Coax, in ieder geval vanaf de wijkkast) en Delta (Glas, maar ook hier en daar koper)
Op zowel het netwerk van KPN als het netwerk van Delta zijn meerdere providers actief. Alleen Ziggo heeft het voor elkaar gekregen op hun netwerk de enige aanbieder te mogen zijn.

Bij jou ligt glas (van Delta) maar ook koper, en da's zeer waarschijnlijk van KPN en jouw provider (Tele2) biedt daar hun diensten over aan. Ze hebben bij Tele2 dus helemaal niets te zeggen over hoe lang dat kopernetwerk er nog ligt. Als Tele2 besluit niet meer over koper aan te bieden dan doet een andere provider dat wel. En KPN zal het kopernetwerk pas opruimen als ze zelf een alternatief hebben, glas bijvoorbeeld. Tele2 zal hun dienst daarom waarschijnlijk over het glas van Delta aan willen bieden.

Je schrijft dat je een snellere aansluiting wilt hebben met bellen. Alleen is de benodigde bandbreedte voor bellen erg klein en kan makkelijk over een koperdraadje. Als je een probleem hebt met bellen dan ligt het daar dus niet aan. Het kan met de achterliggende apparatuur te maken hebben (b.v. routers, switches).
Voor een gemiddelde internetaansluiting (beetje surfen en mailen, af en toe een filmpje) is koper tegenwoordig nog steeds prima. Om het TV-signaal door te geven is een bandbreedte van ongeveer 4 Kb voldoende (per TV). Bij een bandbreedte over koper van 100 Mb zou dat het probleem niet mogen zijn.

Ergo, klaag over de telefoonverbinding en laat je niet opjutten door verhalen over afsluiten van koper. Kijk wat het goedkoopste is en kijk b.v. op Trustpilot (of bij de Consumentenbond) wat een goede proveder is.

he
door henkie.penkie - Apr 7, 2024 om 19:25
149 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat bijna alle woningen in Nederland een kabel met de koperen draadjes binnen krijgt,deze is eigendom van KPN ( vroeger PTT) heeft KPN besloten om elke woning te voorzien van glasvezel (Glaspoort). Hier kunnen straks veel providers van gebruik maken. Ook zijn er andere aanbieders van glasvezel kabels die een extra glasvezel netwerk aanleggen denk maar aan e. Fiber bijvoorbeeld deze staat helemaal los van KPN.