Mo
door Moontje72 Aug 24, 2015 om 13:13
Computers & telefonie

Isearch.omiga-plus.com

Hallo,

chrome opent op de laptop van mijn dochter altijd (niet van het begin af aan) met isearch.omiga-plus.com. Bij instellingen een andere startpagina invoeren lukt wel, maar helpt niet.

Laptop is overigens nog geen jaar oud en super traag. Ccleaner krijg ik er niet op.

Het is een acer aspire e 15 start

1587 22 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 24, 2015 om 14:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bijarno,

Scan eerst eens met AdwCleaner en dan met MBAM en meldt het resultaat even.

Suc6

Mo
door Moontje72 - Aug 24, 2015 om 15:00
14 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Edrick3,

AdwCleaner kwam ik vanmorgen in de nieuwsbrief tegen, dus die hebben we z'n werk al laten doen. Mijn dochter had de optie Chrome eraf te gooien en er terug op te zetten: ga je gang.
Chrome er terug opzetten lukt nu even niet....
Via Internet Explorer proberen we nu MBAM, intypen gaat op z'n elfendertigst..... laptop reageert traag op typen.

Scan met MBAM wordt nu uitgevoerd.

Cookies
door Cookies - Aug 24, 2015 om 15:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zo te lezen, zit de laptop vol met bagger (malware enz.). Als er te veel bagger op een p.c. zit, valt er nauwelijks nog mee te werken.

ADW en MBAM kunnen veel malware verwijderen, maar juist de ergste infecties krijgen ze niet verwijderd, is mijn ervaring.

CCLeaner heb je al helemaal niks aan wat verwijderen malware betreft. Daar is CCleaner helemaal niet voor bedoeld.

Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar misschien wordt het tijd om haar te leren niet overal blind op te klikken en bij twijfel naar jou toe komt.

Mo
door Moontje72 - Aug 24, 2015 om 15:14
14 Antwoorden / 3 Vragen

Carola83, 't is een echte puber!

Wat raden jullie aan als anti-virus? Er staat nu avast op. Waarom weet ik niet, maar van mcafee ben ik geen fan.

costnix
door costnix - Aug 24, 2015 om 16:12
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De beste virusscanner zit tussen de oren van een mens. Die moet wel, net als andere virusscanner wel bijgewerkt (lees: opgevoed worden).

aurora1
door aurora1 - Aug 24, 2015 om 16:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Avast free is een prima AV programma. Niet meer dan 1 AV programma gebruiken.
U kunt nog een 2e ronde met de AdwCleaner doen en ook zo met Mbam, eventueel dan in de veilige modus.
Kijk ook eens klik hier, dat was een tip van een ander forumlid voor dergelijke problemen.
Verder zou ik controleren wat voor programma's er zoal op de pc staan en via het Configuratiescherm verwijderen wat niet nodig is of wat dubieuze programma's zijn/lijken.
Als het allemaal weinig uithaalt lees dan eens klik hier.
Als Dochter niet wat beter met de pc en internet omgaat dan zit ze wel snel weer met dezelfde problemen.
Leer haar ook maar hoe ze dergelijke problemen oplost, dus dat ze erbij is als u ermee aan de slag bent of laat haar het doen met uw aanwijzingen. Met wat geluk gaat ze dan naderhand wat zorgvuldiger met internet om.....

edrick3
door edrick3 - Aug 24, 2015 om 16:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=bijarno schreef op maandag 24 aug 2015, 15:14]Carola83, 't is een echte puber!

Wat raden jullie aan als anti-virus? Er staat nu avast op. Waarom weet ik niet, maar van mcafee ben ik geen fan.

Avast is prima als virusscanner.
Maar dat verhindert niet dat er malware op je compu kan komen als je zomaar wat downloadt.
MBAM zal er wel een heleboel rommel afgooien.

Mo
door Moontje72 - Aug 24, 2015 om 16:48
14 Antwoorden / 3 Vragen

Dank allen voor de antwoorden/tips. Volgens mij is er al een hoop rommel vanaf, morgen gaan we verder. Chrome er terug opzetten lukte nog steeds niet.
Tja, als het ons niet lukt om de laptop weer goed aan de praat te krijgen, dan mag mijn dochter voortaan beneden aan de pc huiswerk maken. Laptop is wel van haar eigen verdiende centjes van de krantenwijk gespaard, dus ik had gehoopt dat ze er zuiniger mee om zou gaan.

aurora1
door aurora1 - Aug 24, 2015 om 17:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als Chrome op de laptop installeren nog steeds niet lukt en het ook niet lukt om bijv. de Ccleaner te installeren dan is het nog lang niet in orde.
De Ccleaner is overigens niet voor malware, daar heeft u dan niets aan.
Ik zou niet met een pc vol malware allerhande op en via internet doen want deze isearch is een browserhijacker.
Lees anders mijn eerste reactie nog eens door, ook over scannen in de veilige modus en kijk eens bij de eerste gegeven link.
U kunt eventueel op dit Hijackthis klik hier forum hulp vragen voor e.e.a.
Als het toch niet lukt kijk dan eens bij mijn 2e link over herinstallatie, dus op de rode woorden klikken. In het laatste geval zou ik wel eerst back-ups maken, maar daarover staat ook het e.e.a. op die webpagina.

Cookies
door Cookies - Aug 24, 2015 om 17:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Als Dochter niet wat beter met de pc en internet omgaat dan zit ze wel snel weer met dezelfde problemen.......

Precies! Pa uren bezig om die zooi te verwijderen, dochter haalt de volgende dagen weer allerlei zooi binnen.

Ik deed dit nogal eens voor mensen in mijn omgeving, maar op gegeven moment was ik het echt zat en heb ze gezegd dat ze hun kinderen (of zichzelf) maar eens wat bij moesten gaan brengen.

edrick3
door edrick3 - Aug 24, 2015 om 17:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@bijarno,

Gezien de rommel die er blijkbaar op de laptop staat en de traagheid en de andere problemen is het misschien het verstandigste om met een schone lei te beginnen.
Haal de data en eventuele programma's van de laptop af en sla die bv. op op een usb-stick of externe harde schijf.

Kijk op blz.14 (?) van de handleiding hoe je de laptop terug kunt zetten naar de fabrieksinstellingen:

Herstellen
Met de herstelfunctie kunt u het systeem herstellen of repareren via een
standaard fabrieksimage, of via eerder gemaakte back-ups op cd of dvd.
U kunt ook toepassingen en stuurprogramma’s van het Acer-systeem opnieuw
installeren.
1 Klik op Start, Alle Programma’s, Acer, Acer eRecovery Management.
2 Schakel naar de Herstelpagina door te klikken op Herstellen.
3 U kunt het systeem herstellen via een standaard fabrieksimage of
toepassingen en stuurprogramma’s opnieuw installeren.
4 Volg de instructies op het scherm om het proces te voltooien.

Suc6

Mo
door Moontje72 - Aug 25, 2015 om 18:42
14 Antwoorden / 3 Vragen

Moeder en dochter én laptop en laptop naast elkaar gezet (zodat ik hier kon spieken).

Emsisoft eerst laten draaien (link Aurora1), daarmee werden wat onregelmatigheden aangetroffen (bij mij niet :-) )

Toen besloten om systeemherstel te doen, dit kan nog wel een aantal uur duren. Morgen weet ik meer :-)

Dank jullie wel!

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2015 om 18:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uhm...systeemherstel doen is misschien een minder goed plan bij malware... lees daarvoor eens klik hier onder systeemherstel (klein stukje scrollen).

Mo
door Moontje72 - Aug 25, 2015 om 19:45
14 Antwoorden / 3 Vragen

Daar ben ik weer. Systeemherstel is klaar, voor zover ik weet werkt het allemaal weer.
Google Chrome installeren ging nu wel.

Kan ik McAffee eraf gooien? Ik heb liever Avast. Was ik door MA eraf te gooien en Avast te installeren misschien de boosdoener?

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2015 om 20:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De vraag is wel of er geen sporen nog in herstelpunten zitten. Vaak lijkt het opgelost met systeemherstel maar dat hoeft niet het geval te zijn. Zie mijn link van 18.56 uur.
Niet meer dan 1 AV programma op de pc gebruiken en, zoals al is gezegd, Avast is een prima programma.
U kunt er eventueel ook nog Malwarebytes anti-exploit installeren (kan naast een AV programma gebruikt worden) klik hier, de groene knop voor de gratis versie.
En bijv. de Ublock of Adblock Pro als extensie aan de browser toevoegen, en bij voorkeur geen IE gebruiken maar bijv. Firefox en/of G. Chrome. U kunt meerdere browsers op de pc naast elkaar gebruiken.
Als u McAfee wilt verwijderen zult u mogelijk daarvoor een verwijdertool moeten gebruiken als dat niet via het Conciguratiescherm lukt.

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2015 om 20:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@bijarno,

.....Kan ik McAffee eraf gooien?...
Ja
..... Ik heb liever Avast. ....
Klik hier onder Essentieel Free.
Voor het verwijderen van McAfee: klik [url=http://service.mcafee.com/FAQDocument.aspx?lc=1043&id=TS101331]hier.
Maar ik zou toch liever de recovery toepassen om van alle rommel af te zijn. ;-)

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2015 om 21:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@edrick3, de laatste link geeft opnieuw de pagina van McAfee weer.
Verder ben ik het wel eens met die stelling....

ph
door philip36 - Aug 25, 2015 om 23:39
2275 Antwoorden / 4 Vragen

bijarno
ik had gehoopt dat ze er zuiniger mee om zou gaan.

Uw dochter kan er niets aan doen.
Die eventuele 'rommel' komt er ongemerkt op.
Het traag worfen hoeft helemaal niet aan 'rommel ' te liggen.
Zie https://support.norton.com/sp/nl/nl/home/current/solutions/v59066932_EndUserProfile_nl_nl

U zegt dat Avast als virusscanner op de laptop staat en in uw laatste bericht vraagt u of mcAfee eraf kan.
Als er 2 virusscanners op staan moet u er eentje verwijderen.

ph
door philip36 - Aug 26, 2015 om 00:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt erop dat mcAfee een probeerversie was welke af-fabriek op de laptop staat en u deze vervangen had door Avast.
Het vervangen van mcAfee door Avast zal niet het probleem zijn.
Sommige beweren dat Avast beter presteert dan mcAfee.
Er kan ook iets mis zijn met een windows-bestand waardoor de laptop trager gaat werken.

reflecs
door reflecs - Aug 26, 2015 om 11:30
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=bijarno schreef op dinsdag 25 aug 2015, 19:45] Was ik door MA eraf te gooien en Avast te installeren misschien de boosdoener?
Niet als Avast van de website van de maker gedownload is. Meestal lift dit soort programma's mee wanneer het van een ander site wordt gehaald. Dan is het opletten met vinkjes weghalen/plaatsen etc. en zelfs dan kan het nog verkeerd gaan.

Mo
door Moontje72 - Aug 26, 2015 om 11:42
14 Antwoorden / 3 Vragen

McAfee was inderdaad een probeerversie af-fabriek. Is inmiddels verwijderd en vervangen door Avast.

Laptop doet 't op dit moment weer super goed, precies zoals de eerste maanden na aankoop. Even in de gaten houden welke websites worden bezocht.

Nogmaals dank allen.

edrick3
door edrick3 - Aug 26, 2015 om 11:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@bijarno,

.....Laptop doet 't op dit moment weer super goed, precies zoals de eerste maanden na aankoop......

Mooi zo.
Houden zo!

Met vr.gr