ijzerbroot
door ijzerbroot Mar 18, 2005 om 12:05
Computers & telefonie

Process ID =350

Beste lezer(es),

Ik vraag me af of PID ‘s (process ID’s) nu lokaal of anders zijn/ worden bepaald. Uiteindelijk zou ik willen weten welk process op mijn pc onder "PID 350" recent wel toegang tot de buitenwereld had, waar ik de PID niet in Taakmanager aan een process kon koppelen. (en dat vind ik dan vreemd, helemaal omdat ik nadien geen PID 350 meer vind... Ik vermoed dat het process actief was ttv de netstat opdracht en al weer inactief bij opstarten taakmanager)

Door "netstat -ao" zag ik deze PID 350, op 2 poorten, (boven 1023). (Nb geen "uitzonderingen" in Windows fire-wall)

De toepassing zal op zich vast wel betrouwbaar zijn, maar toch.

Gaat om een XP Home (SP2) systeem en ik zoek dus niet naar andere of "betere" fire-wall, tenzij deze een PID-overzicht zou hebben.

Wie kan me op ’t spoor zetten?

Bij voorbaat dank!

Weep

828 4 Rapporteer

ka
door kaboutertje - Mar 18, 2005 om 14:33
19 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij worden de PIDs lokaal toegekend, maar wel onder invloed van de priority die wordt meegegeven. Dat moet eigenlijk wel, want alleen jouw eigen systeem weet al welke PIDs in gebruik zijn.

De PID is namelijk iets wat Microsoft heeft afgekeken van Linux/UNIX computers. Daar kun je programma's handmatig een PID toekennen. Daarin geef je programma's prioriteit. Je zult altijd zien dat system en de windows basis-explorer een eerg lage PID hebben. Meestal system 0 en alle andere system zaken tussen de 1 en 20. Ze zijn namelijk erg belangrijk. Als ik een internet explorer open, krijgt hij PID rond de 1400 op mijn werk. Thuis is het nog iets hoger. Dus die staat erg laag in rangorde.

Als dus een extern programma (op internet of netwerk) en process start, geeft het een bepaalde prioriteitscode mee. Het geeft aan in welke categorie dit process hoort. Besturingsprocessen, systeemprocessen, programma-ondersteuning etc. En op basis daarvan besluit windows of het een hoog of laag nummer moet hebben.

Als ik een internet explorer window open, krijgt hij bijvoorbeeld 1436 als PID, sluit ik het window en open een nieuwe kan die 1467 worden, maar ook rustig 1389. Dus het ligt niet per programma vast.

Hierin herken je trouwens ook zogenaamde 'trojan' of 'backdoor' processen, die stiekem een poort naar jouw PC openzetten voor buitenstaanders. Die zullen zelden in de 1000 of hoger staan. De mensen die die programma's maken willen ze zo dicht mogelijk bij de system-processes krijgen.

Als ik op de grote rekencomputers op de universiteit snel berekeningen wilde uitvoeren gaf ik mijn berekening altijd PID van 1 mee, en zette de capaciteit van de poort met PID 1 op 100%. Dat betekent dat 100% van alle rekencapaciteit, die niet door PID 0 (het systeem zelf) wordt gebruikt beschikbaar is voor PID 1 als het nodig is, daarna pas is er rekenruimte van processor voor andere PID nummers.

Dus stel een virus gaat informatie spammen naar system processes op 0 of 10 ofzo, dan zullen alle processen met PID hoger dan 10 géén rekencapaciteit krijgen. Alléén processen met hogere prioriteit (en dus lager PID) kunnen dan nog rekencapaciteit opeisen ten koste van het gespamde process.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Mar 18, 2005 om 14:43
460 Antwoorden / 6 Vragen

Best Kaboutertje,

Bedankt voor uw antwoord. Ik vreesde al voor een lokale toekenning. Zal er (maw) dus niet achter komen welk proces destijds ID 350 had.

De link LINUX/Unix lag voor de hand, maar bracht me (nu begrijpelijk) ook niet verder.

In ieder geval bedankt; ik ben weer wat wijzer!

Weep

a2i
door a2i - Mar 22, 2005 om 14:52
407 Antwoorden / 14 Vragen

http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/procexp.shtml

Das je spoor.

a2i
door a2i - Mar 22, 2005 om 14:53
407 Antwoorden / 14 Vragen

nog makkelijker zonder PID maar wel alles zichtbaar.

http://www.neuber.com/taskmanager/index.html