el
door elze30 Oct 26, 2015 om 20:20
Computers & telefonie

Tele2 wanpraktijken: nu €2,50 per 1 MB voor prepaid klanten.

Zoals zovelen heb ik een groot probleem met Tele2.

Prepaid. Bel bijna nooit. Hoog beltegoed, doordat ik steeds verplicht moest opwaarderen.
In september voor het eerst van mijn leven een databundel buitenland gekocht via SMS. Een zogenaamde EUbundel.

Bij thuiskomst in NL liet ik het mobiele netwerk aan staan, omdat de buitenlandbundel nog niet op was.

Maar Tele2 rekent €2,50 per MB in NL voor prepaid klanten. Ik heb geen enkele waarschuwing ontvangen! Het hele beltegoed van enige tientallen euro's is nu op! En Tele2 geeft geen enkel inzicht in de gemaakte kosten!

Ik hoop dat nu eindelijk de maat vol is en dat deze wanpraktijk aan de kaak gesteld wordt.

1275 25 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2015 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jammer voor u dat uw tegoed op is, maar een goede reden om over te stappen naar een provider waar je niet steeds hoeft op te waarderen bij prepaid. En alleen maar één keer in de zes maanden betasld te bellen of te sms-en.

el
door elze30 - Oct 26, 2015 om 23:54
150 Antwoorden / 3 Vragen

Tijger,

We gaan nu wel overstappen want dit is echt te gek.
Maar ik wil ook anderen hiervoor waarschuwen. Want ik denk dat dit iedereen kan overkomen: een buitenlandbundel aanzetten en daarna in NL het mobiel netwerk niet uitzetten. Ik wist niet eens dat het mogelijk was om te internetten zonder abonnement! En dan die woekerprijzen.

Zou ik nog iets kunnen doen hiertegen in het algemeen belang? Bijvoorbeeld klacht consumentenbond?

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2015 om 08:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een klacht is mijns inziens zinloos. Uiteraard is het mogelijk te internetten zonder abonnement en dat kost goud, zoals u hebt gemerkt. U hebt natuurlijk ook zelf de voorwaarden niet (goed) gelezen.

Cookies
door Cookies - Oct 27, 2015 om 11:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=elze30 schreef op maandag 26 okt 2015, 23:54]Tijger,

We gaan nu wel overstappen want dit is echt te gek.
Maar ik wil ook anderen hiervoor waarschuwen. Want ik denk dat dit iedereen kan overkomen: een buitenlandbundel aanzetten en daarna in NL het mobiel netwerk niet uitzetten. Ik wist niet eens dat het mogelijk was om te internetten zonder abonnement! En dan die woekerprijzen.

Zou ik nog iets kunnen doen hiertegen in het algemeen belang? Bijvoorbeeld klacht consumentenbond?

Ten 1e moet je ook bij andere providers je mobiel af en toe gebruiken. Doe je dat niet, dat moet je inderdaad het beltegoed op waarderen.

Ten 2e is het natuurlijk aan jou om je van alle ins en outs op de hoogte te stellen.

edrick3
door edrick3 - Oct 27, 2015 om 12:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Staat toch echt op de site:

Binnen Nederland Tarief: Starttarief €0,00. Bellen naar vast € 0,35. Bellen naar mobiel € 0,35. Bellen naar voicemail € 0,35. SMS per bericht €0,15 Internet per MB € 2,50. Dit betreft tarieven zonder voordeel tariefplan. Geldigheid: Het beltegoed is onbeperkt houdbaar mits je één keer in de 6 maanden opwaardeert. Je betaalt per seconde, met een minimum van een minuut.
(Bron)

mahadma
door mahadma - Oct 27, 2015 om 13:35
11569 Antwoorden / 51 Vragen

En Tele2 geeft geen enkel inzicht in de gemaakte kosten!
Tele2 houdt geen boekhouding bij naar wie en wanneer u internet, dàt staat u (gelukkig) helemaal vrij. Als dit wèl genoteerd zou worden, dan komt er weer een vraag: "Hoe zit het met de privacy?".

el
door elze30 - Oct 27, 2015 om 14:31
150 Antwoorden / 3 Vragen

Op zich is een tarief van €2.50 per MB een woekerbedrag. Iemand die een mobieltje alleen gebruikt om te bellen, kent dit tarief niet. Ik kan het zelf niet vinden op de website van tele2.

Ik vind het raar om allerlei reacties te krijgen van " had je maar beter moeten kijken".

Waarom kan niemand normaal reageren en beamen dat het een woekertarief betreft? Ik vind dat de consument blootgesteld wordt aan een stel cowboys, zonder enig fatsoensbesef. Tele2 had bij de aanwijzigingen over het instellen van de buitenlandbundel OOK moeten vermelden dat voor prepaid klanten het internet bij terugkomst in NL direct weer uitgezet moet worden, omdat het anders €2,50 per MB kost. Beseffen jullie wel hoeveel dit is? Bij andere providers kun je gerust 100MB gebruiken voor €4, maar bij Tele2 kost dit €250! Schandelijk, schandleijk.

Cookies
door Cookies - Oct 27, 2015 om 14:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=elze30 schreef op dinsdag 27 okt 2015, 14:31]Op zich is een tarief van €2.50 per MB een woekerbedrag. Iemand die een mobieltje alleen gebruikt om te bellen, kent dit tarief niet. Ik kan het zelf niet vinden op de website van tele2.

Ik vind het raar om allerlei reacties te krijgen van " had je maar beter moeten kijken".

Waarom kan niemand normaal reageren en beamen dat het een woekertarief betreft? Ik vind dat de consument blootgesteld wordt aan een stel cowboys, zonder enig fatsoensbesef. Tele2 had bij de aanwijzigingen over het instellen van de buitenlandbundel OOK moeten vermelden dat voor prepaid klanten het internet bij terugkomst in NL direct weer uitgezet moet worden, omdat het anders €2,50 per MB kost. Beseffen jullie wel hoeveel dit is? Bij andere providers kun je gerust 100MB gebruiken voor €4, maar bij Tele2 kost dit €250! Schandelijk, schandleijk.

Wel, oké dan: het is een woekertarief. Eén van de dingen die hoort bij volwassen zijn, is je verantwoordelijkheid nemen. Als ik niet weet wat iets kost, pluis ik het uit. Hoe simpel kan het zijn. Als het mensen uit komt, willen ze ineens als een klein kind behandeld worden.

mahadma
door mahadma - Oct 27, 2015 om 14:41
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Elze, als Edrick3 het kan vinden staat het openlijk publiekelijk op de site. Dus voor iedereen vindbaar. U mag het een woekerbedrag vinden, maar het wordt op de site aangekondigd.

Waarom kan niemand normaal reageren en beamen dat het een woekertarief betreft?
Er wordt hier beleefd en netjes gereageerd, zo ik tot op heden zie, dus behoorlijk normaal. U vindt het een woekertarief. En iedereen kan wel vinden dat "iemand anders" een gebruiker moet waarschuwen, maar is dat terecht?

Als je ELKE gebruiker absoluut zeker wil bereiken zodanig dat ELKE gebruiker ook weet hoe het zit, dan is dat ten ene male absoluut onmogelijk. "Men" heeft relevante informatie niet gezien, niet gehoord, niet gelezen, niet ontvangen en al zou het persoonlijk tegen ze gezegd zijn zou men dit weer vergeten zijn, en bedenk nog maar meer excuses. Probeer de feiten onder ogen te zien en neem uw leergeld.

U had bij terug komst in NL kunnen bedenken dat u niet meer in het buitenland was.

el
door elze30 - Oct 27, 2015 om 14:43
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 27 okt 2015, 14:41]@Elze, als Edrick3 het kan vinden staat het openlijk publiekelijk op de site. Dus voor iedereen vindbaar. U mag het een woekerbedrag vinden, maar het wordt op de site aangekondigd.

Waarom kan niemand normaal reageren en beamen dat het een woekertarief betreft?
Er wordt hier beleefd en netjes gereageerd, zo ik tot op heden zie, dus behoorlijk normaal. U vindt het een woekertarief. En iedereen kan wel vinden dat "iemand anders" een gebruiker moet waarschuwen, maar is dat terecht?

Als je ELKE gebruiker absoluut zeker wil bereiken zodanig dat ELKE gebruiker ook weet hoe het zit, dan is dat ten ene male absoluut onmogelijk. "Men" heeft relevante informatie niet gezien, niet gehoord, niet gelezen, niet ontvangen en al zou het persoonlijk tegen ze gezegd zijn zou men dit weer vergeten zijn, en bedenk nog maar meer excuses. Probeer de feiten onder ogen te zien en neem uw leergeld.

U had bij terug komst in NL kunnen bedenken dat u niet meer in het buitenland was.

el
door elze30 - Oct 27, 2015 om 14:50
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 27 okt 2015, 14:41]@Elze, als Edrick3 het kan vinden staat het openlijk publiekelijk op de site. Dus voor iedereen vindbaar. U mag het een woekerbedrag vinden, maar het wordt op de site aangekondigd.

Waarom kan niemand normaal reageren en beamen dat het een woekertarief betreft?
Er wordt hier beleefd en netjes gereageerd, zo ik tot op heden zie, dus behoorlijk normaal. U vindt het een woekertarief. En iedereen kan wel vinden dat "iemand anders" een gebruiker moet waarschuwen, maar is dat terecht?

Als je ELKE gebruiker absoluut zeker wil bereiken zodanig dat ELKE gebruiker ook weet hoe het zit, dan is dat ten ene male absoluut onmogelijk. "Men" heeft relevante informatie niet gezien, niet gehoord, niet gelezen, niet ontvangen en al zou het persoonlijk tegen ze gezegd zijn zou men dit weer vergeten zijn, en bedenk nog maar meer excuses. Probeer de feiten onder ogen te zien en neem uw leergeld.

U had bij terug komst in NL kunnen bedenken dat u niet meer in het buitenland was. Om op het laatste te reageren: het was notabene een "EUbundel". Nederland is toch ook de EU? Bij een vraag/antwoord op de website van tele2 staat bijvoorbeeld duidelijk dat de bundel zowel in Belgie als in Frankrijk geldig is etc.

Graag zou ik de link krijgen van Edrick , zodat ik ook kan zien waar Tele2 het tarief verstopt heeft. Ik heb het nu, ook achteraf niet, nog steeds niet ( op normale wijze) kunnen vinden.

Maar het blijft een Woekertarief! Vergelijk een supermarkt waar de melk niet voor €1, maar voor €60 per pak verkocht wordt. Ook als er een prijskaartje bijstaat, zullen veel mensen de melk in hun mandje leggen. Het is zoveel malen te duur, dat dit niet meer als eerlijk zaken doen te beschouwen is.

Cookies
door Cookies - Oct 27, 2015 om 14:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Bij andere providers kun je gerust 100MB gebruiken voor €4........

Bij Tele2 kost een 100MB bundel overigens maar 3,- euro.

el
door elze30 - Oct 27, 2015 om 14:58
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 27 okt 2015, 13:35]En Tele2 geeft geen enkel inzicht in de gemaakte kosten!
Tele2 houdt geen boekhouding bij naar wie en wanneer u internet, dàt staat u (gelukkig) helemaal vrij. Als dit wèl genoteerd zou worden, dan komt er weer een vraag: "Hoe zit het met de privacy?".Toch zou er wel een boekhouding moeten zijn. Ik vermoed dat er namelijk ook " roaming" kosten berekend zijn, ondanks het aanschaffen van de bundel. Het aanschaffen van de bundel en de bevestiging is via SMS gelopen. Er weren geen verdere aanwijzingen gegeven. Maar op de website staat:.Om ook in het buitenland optimaal gebruik te kunnen maken van mobiel internet dienen de netwerkinstellingen van je mobiele telefoon goed te staan. Controleer de volgende punten:

Staat bij mobiele netwerken (instellingen), internet.tele2.nl als toegangspunt (APN) ingesteld

Maar dit staat niet in de informatie bij de sms. Bij de sms staat " gelukt je internet bundel EU100 is klaar voor gebruik! We houden contact".

Dus ik ben bang dat tot het tijdstip dat ik bovengenoemd toegangspunt heb ingesteld, niet binnen de bundel heb gewerkt. Ook dit is misleiding.

mahadma
door mahadma - Oct 27, 2015 om 15:05
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Elze, ja ik gebruik wèl tele2, ik woon in het grensgebied, zodra ik de grens passeer, tanken is méér dan aantrekkelijk voor mij daar, gaat mijn mobiel op de vliegtuigstand. Ik weet dat ik over de grens meer betaal. En dat wil ik niet binnen mijn abo. En nee, ik werk niet voor tele2, voordat iemand dat weer stelt.

Ga met uw klachten naar een advocaat en die zal u feilloos kunnen verklaren dat u geen been heeft om op te staan.

U heeft een topictitel, maar dit zijn geen wanpraktijken, u had eigenlijk moeten schrijven: "Ik heb niet goed gelezen en gezocht".

Cookies
door Cookies - Oct 27, 2015 om 15:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zie dat je nogal hoog van de toren blaast op het Tele2 forum. JIJ verdiept je op geen enkele manier in de materie en dan een bedrijf betichten van wanpraktijken enz.?

Die buitenland bundels zijn maar beperkt geldig (maximaal een week). Verder zijn het buitenland bundels, Nederland is niet het buitenland voor jou.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2015 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat maakt het verder eigenlijk allemaal uit? U gebruikt uw mobiel amper, maar moet steeds opwaarderen, dus dat geld was al weggegooid. Nou is het op, zoek een andere provider. Maar let op, ook daar kosten Mb's buiten een bundel meer tot veel meer dan in een bundel.

ltmvz
door ltmvz - Oct 27, 2015 om 20:20
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=elze30 schreef op dinsdag 27 okt 2015, 14:50]Graag zou ik de link krijgen van Edrick , zodat ik ook kan zien waar Tele2 het tarief verstopt heeft. Ik heb het nu, ook achteraf niet, nog steeds niet ( op normale wijze) kunnen vinden.
Dit begrijp ik niet: als u op het woord 'Bron' klikt (in de bijdrage van edrick3) dan ziet u toch de link (en het pad)? Omdat Tele2'ers elkaar graag helpen zal ik de link hier nog eens reproduceren: Bron.

el
door elze30 - Oct 28, 2015 om 16:55
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 27 okt 2015, 12:11]Staat toch echt op de site:

Binnen Nederland Tarief: Starttarief €0,00. Bellen naar vast € 0,35. Bellen naar mobiel € 0,35. Bellen naar voicemail € 0,35. SMS per bericht €0,15 Internet per MB € 2,50. Dit betreft tarieven zonder voordeel tariefplan. Geldigheid: Het beltegoed is onbeperkt houdbaar mits je één keer in de 6 maanden opwaardeert. Je betaalt per seconde, met een minimum van een minuut.
(Bron)
Ik heb de website gevonden. Maar het is helemaal niet duidelijk! Het tarief staat verborgen tussen tekst, het staat niet in de getoonde tabellen.
Ik ben al overgestapt!

el
door elze30 - Oct 28, 2015 om 16:58
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 27 okt 2015, 12:11]Staat toch echt op de site:

Binnen Nederland Tarief: Starttarief €0,00. Bellen naar vast € 0,35. Bellen naar mobiel € 0,35. Bellen naar voicemail € 0,35. SMS per bericht €0,15 Internet per MB € 2,50. Dit betreft tarieven zonder voordeel tariefplan. Geldigheid: Het beltegoed is onbeperkt houdbaar mits je één keer in de 6 maanden opwaardeert. Je betaalt per seconde, met een minimum van een minuut.
(Bron)
Ik heb de website gevonden. Maar het is helemaal niet duidelijk! Het tarief staat verborgen tussen tekst, het staat niet in de getoonde tabellen.
Ik ben al overgestapt!
ps ik stap over naar Simyo prepaid. Ik heb gezien dat internetgebruik daar ook mogelijk is met prepaid. In de welkomstmail stond dit direct al duidelijk aangegeven en er werd ook aangegeven dat dit uit te zetten is in " mijnsimyo".

el
door elze30 - Oct 28, 2015 om 16:59
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 27 okt 2015, 15:53]Maar wat maakt het verder eigenlijk allemaal uit? U gebruikt uw mobiel amper, maar moet steeds opwaarderen, dus dat geld was al weggegooid. Nou is het op, zoek een andere provider. Maar let op, ook daar kosten Mb's buiten een bundel meer tot veel meer dan in een bundel.
Dat ligt toch anders. Het tegoed had gebruikt kunnen worden voor de buitenlandbundels of voor gewone databundels. Nu zijn mij wnige tientjes in een paar minuten afhandig gemaakt.

mahadma
door mahadma - Oct 28, 2015 om 17:01
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Nu zijn mij wnige tientjes in een paar minuten afhandig gemaakt. Door niet te lezen en te beseffen dat je IN nl NIET in het buitenland bent.

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2015 om 17:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Binnen Nederland Tarief: Starttarief €0,00. Bellen naar vast € 0,35. Bellen naar mobiel € 0,35. Bellen naar voicemail € 0,35. SMS per bericht €0,15 Internet per MB € 2,50. Dit betreft tarieven zonder voordeel tariefplan. Geldigheid: Het beltegoed is onbeperkt houdbaar mits je één keer in de 6 maanden opwaardeert. Je betaalt per seconde, met een minimum van een minuut."

Ik weet niet wat hier onduidelijk aan is, of verstopt.

ltmvz
door ltmvz - Oct 28, 2015 om 19:00
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=elze30 schreef op woensdag 28 okt 2015, 16:58]ps ik stap over naar Simyo prepaid. Ik heb gezien dat internetgebruik daar ook mogelijk is met prepaid. In de welkomstmail stond dit direct al duidelijk aangegeven en er werd ook aangegeven dat dit uit te zetten is in " mijnsimyo".
Heel goede keuze: bij Simyo hoef je niet 1 keer per 6 maanden op te waarderen om het beltegoed te behouden: je hoeft slechts 1 keer per 6 maanden 1 sms te sturen of 1 gesprek te doen en dan blijft het tegoed bestaan. Er zijn er nog maar weinig die dit doen.

door 1953 - Oct 29, 2015 om 01:56
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Tsja...buitenland...naïviteit...dan met de gebakken peren worden geconfronteerd te worden tijdens of na afloop van die buitenland internetgebruik middels dataroaming.

Het is een kostbaar goedje, die ook goedkoper en soms ook in veilige situaties kon oplossen door alleen Wi-Fi te gebruiken en dataroaming uit te zetten, doe ik ook als ik naar de buurlanden of Lëtzebuerg gaat.

aurora1
door aurora1 - Oct 29, 2015 om 18:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook dit klik hier over dataverbruik eens door en vooral de gegeven tips.
Ik zou een datateller op de gsm zetten, bijv. My Data Manager. Daarmee kunt u limieten instellen en uw verbruik zien.
Zet in uw account bij Simyo ook maar het e.e.a. uit dat u niet gebruikt/niet wilt gebruiken.
Lees op de site van Simyo eventueel informatie over datagebruik buiten de bundel.
Mogelijk kunt u op uw gsm zien wat wanneer verbruikt is via Instellingen en bijv. gegevensgebruik.
De instellingen van uw gsm zijn uw eigen verantwoordelijkheid evenals voorwaarden e.d. lezen.