Je
door Jety Nov 16, 2020 om 09:42
Garantie & verzekeringen

Incasso bureau

Mag een incasso bureau je alleen per mail benaderen?

moeten ze niet bij geen reactie, je per post benaderen?

4012 18 Rapporteer

pino123
door pino123 - Nov 16, 2020 om 09:46
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Iets meer informatie is misschien handig. Betreft het een terechte aanmaning? Dan zal ik, of het nu per mail of post komt, maar in contact treden met het incasso bureau. Betreft het een spookaanmaning dan zal ik vooral niet reageren.

marita5
door marita5 - Nov 16, 2020 om 09:47
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jety ,

Welk incassobureau is dit ?

Dreigende toon

Incassobrieven kunnen zeer dreigend van toon zijn. Weet dat dit in veel gevallen bluf is. Een incassobureau kan niet zomaar dagvaarden. Is de dagvaarding per brief of per mail binnengekomen? Dan is dit geen dagvaarding. Een dagvaarding kan enkel afgegeven worden door een deurwaarder, die in persoon langskomt.

Hetzelfde geldt voor beslaglegging. Een incassobureau kan nooit beslag leggen. Voor beslaglegging moet een rechter toestemming geven. Dit gebeurt wederom via een deurwaarder. Een incassobureau kan hoogstens aangeven dat ze deurwaarder gaan inschakelen.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 16, 2020 om 09:48
7211 Antwoorden / 3 Vragen

Bij geen reactie zullen zij u nogmaals een herinnering sturen alvorens een deurwaarder in te schakelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 16, 2020 om 09:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Opnieuw bewerkt (n.a.v. inhoud van latere reacties) : Dat mag. Het zou echter best zo kunnen zijn dat hier sprake is van phishing. En dat mag dus niet!

Een incassobueau heeft een opdrachtgever en op zich is het al bijzonder merkwaardig dat u wordt benaderd via een e-mail omdat dat ten eerste normaliter schriftelijk gebeurt aan het adres dat de opdrachtgever heeft opgegeven en het opgegeven zijn van een e-mail adres al merkwaardig is. (Hoe komt men aan dat adres?

In de e-mail dient aangegeven te zijn wie de opdrachtgever is en ook om welke vordering het dan gaat? Is dat bij u het geval?

In ieder geval lijkt het mij erg zinvol, zeker als ik noem niet het geval is om melding te doen bij https://www.fraudehelpdesk.nl/contact/ of via valse-email@fraudehelpdesk.nl . Men zal u daar ongetwijfeld antwoord geven of er inderdaad sprake is van een vorm van fraude/poging tot oplichting.

Zend een kopie van de e-mail via doorzenden naar de fraudehelpdesk.

Aanvullend nog dit: niet reageren op de e-mail (anders dan het doen van melding aan de fraudehelpdesk). Als er sprake is van een rechtmatige vordering zal dat dan toch via een aangetekend verzonden brief dienen te gebeuren en geldt verder dat er uiteindelijk bij betwisting sprake moet zijn van een gerechtelijke uitspraak. En dat gebeurt uitsluitend na dat u door een Gerechtsdeurwaarder via een betekend exploit ben opgeroepen voor een zitting. Als dat (onverhoopt) aan de orde komt, negeer dat dan niet omdat indien u niet verschijnt een verstekbeslissing in uw nadeel het gevol zal zijn. (Dit laatste allemaal ter toelichting) k

sw
door swat1500 - Nov 16, 2020 om 09:58
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Ja,ik zie niet in waarom dit niet zo mogen. Daarnaast een brief sturen geeft echter een grotere kans iemand te bereiken.
Let wel goed op of het niet een phising mail is.
Dus niet zomaar drukken op links in het mailtje.
Zeker als de mail geen goede aanhef bevat dus zonder uw achternaam bijvoorbeeld.

gerbera
door gerbera - Nov 16, 2020 om 10:04
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Is een aanmaning of herinnering per e-mail rechtsgeldig? En is e-mail überhaupt rechtsgeldig? Het korte antwoord hierop is: ja, (het versturen van een aanmaning of herinnering per) e-mail is rechtsgeldig.
bron

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 16, 2020 om 10:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, zie de aanpassing die ik heb gedaan m.b.t. rechtsgeldigheid. Dank.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 16, 2020 om 10:31
16885 Antwoorden / 202 Vragen

zie de aanpassing die ik heb gedaan m.b.t. rechtsgeldigheid

gerbera
door gerbera Nov 16, 2020 om 10:35
7373 Antwoorden / 14 Vragen

@heremietkreeft had ook geen opmerking over uw betoog echter geef ik antwoordt met verwijzing op de vraag van de TS

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 16, 2020 om 12:14
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

De vraag is :"alleen per email", dan is het antwoord : nee.

Lees uw link maar goed.

diumenge
door diumenge Nov 16, 2020 om 12:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@GA, doe mij dan eens een plezier en geef aan waar je dat leest bij die link.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 16, 2020 om 12:56
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Diumenge,

De in gebreke stelling moet eerst via een schriftelijke aanmaning gebeuren.

Klik maar op de link bovenaan.

sw
door swat1500 Nov 16, 2020 om 13:45
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees ook dat een rechter een ingebrekestelling via email ook voldoende schriftelijk vond.

gerbera
door gerbera Nov 16, 2020 om 14:37
7373 Antwoorden / 14 Vragen

@GBA, waar staat in de vraag van de TS dat het over een ingebrekestelling gaat. Lees de vraag nou eens goed en een ingebrekestelling stuurt een schuldeiser en niet een incassobureau.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 16, 2020 om 18:28
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Ik geef u gelijk.

@Swat,

Als je een debiteur via email een in gebreke stelling stuurt, moet  de debiteur dit ook te bevestigen.

gerbera
door gerbera Nov 17, 2020 om 11:39
7373 Antwoorden / 14 Vragen

@GBA, sportief;-))

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 17, 2020 om 22:48
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Alleen mail, dan loop je als incasso firma  de kans dat  alle ongelezen in de spambox kwamen!

1paul
door 1paul - Nov 16, 2020 om 10:18
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag, ook is dit gewoon rechtsgeldig, let er wel even op of het geen phising is of iets dergelijks...

diumenge
door diumenge - Nov 16, 2020 om 12:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Weten ze het correcte postadres dan?

rj
door rjw - Nov 16, 2020 om 13:20
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Wees blij dat het via email komt. Dat kan je overal waar je bent lezen, dus zelfs als je een tijdje niet thuis bent kan je op de hoogte blijven van incassoverzoeken. Waarom zou je niet reageren op een email en wel op papieren post? Email is tegenwoordig net zo rechtsgeldig.

mo
door mof - Nov 16, 2020 om 14:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ze moeten u schriftelijk benaderen. Email is schriftelijk dus het mag.

Zjeng3009
door Zjeng3009 - Nov 16, 2020 om 14:22
11 Antwoorden / Vragen

LS

u hebt zelf antwoord gegeven op uw eigen vraag ? (per post )

mv.g. Z

gerbera
door gerbera Nov 17, 2020 om 11:40
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Niet dus, mag ook per e-mail.

ze
door zeeuw.p - Nov 16, 2020 om 14:49
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou de vraag graag breder zien.
Incassobureau GGN stuurt alleen maar no-replymails. Al je antwoordt via een contactformulier krijg je daar geen automatisch afschrift van. Op het contactformulier van 15/5 en 9/11 heb ik nooit antwoord gehad. Telefonisch kan je GGN niet benaderen. Aldus sta je in de communicatie al met 4-0 achter.
In dat licht is het redelijk om het incassobureau te verbieden om nog per email te communiceren. Dan maar alles per post.

rj
door rjw Nov 16, 2020 om 15:00
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als we het over verbieden hebben moeten we misschien eens beginnen met verbieden dat mensen hun rekeningen niet of veel te laat betalen.

va
door vanlotjegetikt Nov 16, 2020 om 15:05
809 Antwoorden / Vragen

Scheelt een berg geld wat beter aan andere zaken besteeed kan worden.
Je kan er ook voor kiezen  het bedrijf te verzoeken alle communicatie schriftelijk te laten afhandelen dus niet alleen digitaal.
(Mogen ze bij de Belastingdienst ook wel gaan doen).

gerbera
door gerbera Nov 17, 2020 om 11:45
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Plaats uw klacht hier  daar reageren ze wel.

va
door vanlotjegetikt - Nov 16, 2020 om 15:02
809 Antwoorden / Vragen

Snuggere vraag terug.Iets vergeten te betalen??
Zo ja, dan weet u het antwoord zelf wel
Zo nee,er is al genoeg geschreven over phising.
En ja alles mag per mail en is ook als bewijs(last)dat er iets gedaan is.

ze
door zeeuw.p Nov 16, 2020 om 15:26
12 Antwoorden / 1 Vragen

Te snugger antwoord van VLG. Incassobureau stuurt slechts no-reply-mails, en jij kunt alleen communiceren via een contactformulier (waarvan je geen afschrift krijgt en antwoord ongewis is). Dus welke bewijslast?

mi
door miennaamishaaz - Nov 16, 2020 om 16:21
725 Antwoorden / 1 Vragen

Voor mij gaan er al honderden alarmbellen rinkelen als ze u per Mail benaderen, van wilt u nog X betalen op rekening {BunQ} rekening. anders wordt er beslag gelegd op uw eigendommen.

Iets meer informatie, net zoals een screenshot van het incassobureau {verberg UW details, laat deze van het bureau intact}

panter22
door panter22 - Nov 16, 2020 om 17:22
6599 Antwoorden / Vragen

Het is tich geen incasso van het CJIB of de overheid?
Die sturen geen mails met incasso.

gerbera
door gerbera Nov 17, 2020 om 11:48
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat over GGN incasso

marita5
door marita5 Nov 17, 2020 om 22:57
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , waar leest u dat het bij Ts over GGN incasso gaat ?

rtroost
door rtroost - Nov 16, 2020 om 22:08
17 Antwoorden / 0 Vragen

Was de mail van Intrum? Dat bedrijf waarschuwt op de website dat er weer criminelen actief zijn dien uit naam van Intrum mensen proberen op te lichten.

gerbera
door gerbera Nov 17, 2020 om 11:46
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat over GGN incasso

ze
door zeemannetje - Nov 17, 2020 om 09:49
121 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht dat e-mail niet een juridische waarde heeft of hoe dat ook geformuleerd moet worden.
Dus je moet een brief ontvangen en als het e-mail is kun je het opvatten als fraude of phishing.
Meld het inderdaad bij de fraude website aan en als je geen brief ontvangt is incasso of deurwaarder bericht nep.

diumenge
door diumenge Nov 17, 2020 om 23:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Onzin Zeemannetje.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 17, 2020 om 22:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Graag eerst   een antwoord op alles  hier reeds geschreven,  hoorde niets van JETY..

diumenge
door diumenge Nov 17, 2020 om 23:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jety leest haar mail niet, misschien kan Kassa haar even een brief sturen dat er antwoorden zijn.