me
door menekse Sep 8, 2015 om 19:37
Garantie & verzekeringen

Schade laminaat

Half mei heb ik waterschade gehad aan mijn laminaatvloer in de keuken. Ik heb mijn glasheldere verzekering hier uiteraard van op de hoogte gesteld en tot 3x toe verzocht als zij een expert willen inschakelen die binnen 3 weken langs moet komen omdat woning gerenoveerd moest worden en de vloer werd afgedekt. Omdat het bedrijf dat het heeft gelegd nog op zoek was naar 5 pakken laminaat (wordt niet meer gefabriceerd) pas laat door kunnen geven dat de schade groter was dan eerder ingeschat. Hafijn 2 dagen voor dat de vloer in mijn woning werd afgeplakt nam een expert contact op. Heb hem uitgenodigd om binnen 1,5 dag nog langs te komen. Nee, was niet nodig. Facturen van de vloer zaten ook in gepakt dus kon ik niet inzien. Hij heeft contact gehad met bedrijf dat vloer heeft gelegd en zo tot een berekening gekomen.
Volgens hem is de vloer uit 2007 en dus 8 jaar oud. Laminaat vloer gaat maximaal 10 jaar mee, dus nog 20% vergoeding van het aankoopbedrag (€ 1.800,-).
Pas toen de renovatie achter de rug was en ik weer een beetje op orde kwam ik de factuur tegen. De vloer is gelegd half juni 2007. Dus op het moment van schade was de vloer nog geen 8 jaar oud, maar 7 jaar en 11 maanden. Ik heb hierover een klacht ingediend met de verzekering en als antwoord krijg ik terug van de expert dat 7 jaar en 11 maanden voor hem 8 jaar is!!!
Mijn vraag is: kan dit zo maar? Het verschil in uit te keren bedrag is € 185,50.
Tweede vraag: tijdens de renovatie hebben de buren aan hun laminaat gekregen. Aansprakelijkheidsverzekering van uitvoerder gaat uit van een levensduur van 10-12 jaar van een laminaatvloer en wordt er 12 jaar gerekend voor het schadebedrag.

Hoe kan/mag de ene expert uit gaan van maximaal 10 jaar en de andere van maximaal 12 jaar?

Mijn vloer heeft fabrieksgarantie van 20-25 jaar. Op 3 kleine putjes geen schade en dus nog in perfecte staat. Zonder waterschade kon het nog zeker 10 jaar mee.
Expert heeft niet de moeite genomen om te komen kijken.

10870 24 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 8, 2015 om 20:14
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ik kan mij voorstellen dat men 7 jaar en 11 maanden aanneemt als 8 jaren. Maar als u het er niet mee eens bent is het KiFiD het orgaan waar u met een klacht tegen een verzekeraar aan het goede adres bent www. KiFid.nl

ho
door hopetobehelping - Sep 8, 2015 om 20:28
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Menekse,

u bent verzekerd bij een verzekeraar. De verzekeraar schakelt een expert in maar de verzekeraar blijft natuurlijk de eindverantwoordelijke om de schade bij u netjes af te handelen.

Als ik u was zou ik reclameren bij de verzekeringsmaatschappij. Als dat Interpolis is dan zou ik dit ook aankaarten bij uw tussenpersoon, de Rabobank (daar betaalt u tenslotte voor).
Geen idee of u akkoord bent gegaan met het voorstel van de expert, maar ik had dat persoonlijk nooit gedaan.
Wij hebben, jaren geleden (toen Interpolis nog reclame maakte met de 'mannetjes die alles kwamen herstellen'), ook waterschade aan het laminaat gehad. De expert wilde ons ook afschepen met een bedrag maar dat hebben we niet geaccepteerd. De expert was woedend maar heb hem toen simpel gezegd dat ik niet bij hem verzekerd was maar bij Interpolis. Er is aardig wat tijd overheen gegaan en we hebben aardig wat druk moeten zetten maar uiteindelijk is alles destijds door 'de mannetjes van Interpolis' hersteld. De uiteindelijke factuur (voor de verzekeraar) was bijna 3 maal zo hoog als het bedrag waarmee de expert ons wilde afschepen. We kregen destijds gewoon nieuw laminaat ondanks dat het er al een paar jaar lag.
Als ik u was zou ik dus ook mijn aandacht en pijlen richten op uw verzekeraar.

Een levensduur van 10 jaar vind ik overigens wel kort, 15 tot 20 jaar lijkt me realistischer. Ons laminaat was niet duur en ligt er al 12 jaar en zal nog jaren meegaan.
In de voorwaarden van Interpolis zie ik niet terug dat de nieuw-waarde of de dag-waarde wordt vergoed. Op independer lees ik het volgende, klik hier.
Ik denk dat u recht heeft op een grotere vergoeding vanuit de zijde van uw verzekeraar dan dat u gehad heeft dus ik zou er wel achteraan gaan als ik u was. Naar mijn idee had uw laminaat nog zeker 40% van de nieuw waarde en daarmee zou u volgens de link van Independer dan de nieuw-waarde vergoed krijgen.
Komt u er met uw verzekeraar niet uit dan kunt u, zoals gerritaltena al aangeeft, ook naar het Kifid stappen. U kunt ze natuurlijk altijd bellen ook (telefoonnummer vind u in de link).
Hoop dat het u lukt de schade toch nog op een voor u aanvaardbare manier verder afgehandeld te krijgen.

me
door menekse - Sep 9, 2015 om 08:57
53 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel voor je reactie. Ik had ook een mail gestuurd naar Interpolis dat ik het niet eens was met de schadevaststelling door de expert. Maar die verwezen weer terug naar de berekening van de expert. Ik hem mij op dat moment laten overrompelen door die gladjanus. Zoals gezegd zat in renovatie van woning of eerder gezegd heel flatgebouw. De rust is eindelijk wedergekeerd. Ik zal straks even naar de Rabobank gaan en mijn klacht aan hun voorleggen.Ook ik heb niks kunnen vinden in mijn polisvoorwaarden over dagwaarde en wie en hoe bepaalt wordt wat de levensduur is van een laminaat.

me
door menekse - Sep 9, 2015 om 09:07
53 Antwoorden / 3 Vragen

Dan schiet er nu een andere vraag te binnen.
Hoe zit het dan met aansprakelijkheidsverzekering?

De buren hebben 600 euro vergoed gekregen voor hun vloer van € 1450.
Dus dat is iets meer dan 40%. Is dan de verzekering van de uitvoerder ook verplicht om de gehele vloer te herstellen?

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2015 om 09:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw schade ende schade van de buren, zijnnatuurlijk twee heel verschillende zaken. U had zelf waterschade en hebt dat geclaimd bij uw eigen verzekering. Bij de buren is de schade veroorzaakt doir de aannemer/zijn werknemers en dan ko t zijn aansprakelijkheidsverzekering om de hoek kijken.

Dat een expert voor 7 jaar en 11 maanden acht jaar rekent, is mijns inziens niet zo raar.. Maar een maand scheelt natuurlijk niet € 185.

ro
door ron530 - Sep 9, 2015 om 11:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik vermoedt dat de expert van het jaar van aanschaf is uitgegaan en niet van de exacte aanschaf datum, daarmee zit het laminaat in het achtste jaar van afschrijving. De crux zit hem in de periode want als er van 0 t/m 9 geteld wordt dan zit het laminaat in het zevende jaar maar als er van 1 t/m 10 geteld wordt zit het laminaat in het achtste jaar. Daar komt nog bij dat laminaat binnen tien jaar is afgeschreven en niet na tien jaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2015 om 13:23
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Alla reacties lezend en vooral ook die van u:

Wat was de reden/oorzaak van de waterschade. Ik vraag dat omdat u verwijst naar schade bij uw buren. Kan het zo zijn dat er werkzaamheden werden uitgevoerd door een aannemer (nier door u zelf) en daar iets fout is gegaan?

In dat geval rijst de of die dan niet aansprakelijk gesteld kan/moet worden.

me
door menekse - Sep 9, 2015 om 15:22
53 Antwoorden / 3 Vragen

@Ron530, leuke redenatie, maar dit is het letterlijke antwoord van de schade expert:
Ik blijf bij mijn schadevaststelling. De vloer is namelijk van juni 2007. De schade ontstond op mei 2015. De vloer is 7 jaar een 11 maanden oud. In mijn optiek dus acht jaar oud. Daarom blijf ik bij mijn vaststelling.

@Tijger1:
Nee, een maand scheelt € 15,-. Maar gezien de verzekering met hele jaren rekent komt dat dus wel neer op € 185,-
Dat er in mijn geval sprake is van inboedelverzekering en bij de buren van aansprakelijkheidsverzekering dat hoef ik niet uitgelegd te krijgen, dat is geen antwoord op de vraag.

Ik zal voor jouw duidelijkheid de vraag anders stellen:
Is er bij aansprakelijkheidsverzekering ook sprake van een grens van 40% = hele schade bedrag uit keren i.p.v. een percentage? Of geldt de 40% grens alleen bij inboedelverzekering?

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2015 om 15:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoewel ik niet begrijp wasrom u de schade van de buren er bij haalt, heeft toch niets met u van doen, heeft daar blijkbaar de aannemer schade veroorzaakt en de schadevergoeding door een aansprakelijkheidsverzekering gebeurt nasr dagwaarde. Heeft niets met 40% van doen.

Uw eigen verzekering keert normaal gesproken uit nasr nieuwwaarde, behalve als de spullen echt oud zijn. Masr zijn de spullen minstens 40% waard van de nieuwwaarde, wordt de nieuwwaarde uitgekeerd.

Maar ik heb geen idee hoe oud het spul van de buren was en ook niet hoeveel uw spul gekost heeft.

Een expert stelt slechts de schade vast. Als u het niet eens bent met de hoogte van de uitkering, moet u een klacht indienen bij uw verzekeraar en als dat niet tot een bevredigend resultaat leidt, kunt u een klacht indienen bij het Kifid.

En de Rabobank is dan wel uw " tussenpersoon", maar zij doen niets anders dan de premie incasseren voor Interpolis en aan u administratiekosten in rekening brengen om uw verzekering te " beheren". Als u schade hebt, mag u het verder zelf uitzoeken.

ro
door ron530 - Sep 9, 2015 om 15:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote]. Maar gezien de verzekering met hele jaren rekent komt dat dus wel neer op € 185,-
Daar zit hem dus de crux niet de datum maar het jaar van aanschaf is bepalend. In 2007 aangeschaft is in 2015 8 jaar oud. Ik vrees dat u tegen deze berekening niets in kan brengen tenzij de polisvoorwaarden anders vermelden.

me
door menekse - Sep 9, 2015 om 16:03
53 Antwoorden / 3 Vragen

@ Tijger!
Daar ben ik nu dus mee bezig, zelf uit zoeken.

Het spul betreft laminaatvloer, zoals in de titel al omschreven. Wat bij aanschaf de nieuw waarde was van beide vloeren heb ik hierboven al vermeld.

Lezen is niet UW sterkste punt. Als je maar wel punten scoort met antwoorden. Probeert U Edrick in te halen?

Als mijn glasheldere verzekeringsexpert uitgaat van een levensduur van 12 jaar (zoals bij de buren!) i.p.v. 10 jaar dan moet de vervangwaarde worden uitgekeerd. Let wel: deze zal nog hoger zijn dan de aankoop waarde omdat het bedrijf dat de vloer gaat leggen ook de vloer gaat losmaken en afvoeren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2015 om 16:26
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Graag antwoord op mijn vraag of de schade bij uw buren dezelfde oorzaak hand m.ä. w. EEN AANEMER ?

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2015 om 16:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=menekse schreef op woensdag 9 sep 2015, 16:03]@ Tijger!
Daar ben ik nu dus mee bezig, zelf uit zoeken.

Het spul betreft laminaatvloer, zoals in de titel al omschreven. Wat bij aanschaf de nieuw waarde was van beide vloeren heb ik hierboven al vermeld.

Lezen is niet UW sterkste punt. Als je maar wel punten scoort met antwoorden. Probeert U Edrick in te halen?

Als mijn glasheldere verzekeringsexpert uitgaat van een levensduur van 12 jaar (zoals bij de buren!) i.p.v. 10 jaar dan moet de vervangwaarde worden uitgekeerd. Let wel: deze zal nog hoger zijn dan de aankoop waarde omdat het bedrijf dat de vloer gaat leggen ook de vloer gaat losmaken en afvoeren.

Maar wat hebt u nou toch met die schade van de buren van doen? Zij hebben toch niet geclaimd bij Interpolis? En die verzekeringexpert wordt gewoon door de verzekeringsmaatschappij ingeschakeld, met als opdracht zo weinig mogelijk schade vast te stellen. Heel simpel. En misschien hebben de buren wel veel beter spul op de vloer dan u. Of misschien is de aansprakelijkheidsverzekering van de aannemer wel veel coulanter. Of misschien hebben zij zich niet laten overrompelen door een gladjanus.

En lees uw polis nog eens door over dagwaarde, dan vindt u dat wel.

Niet tevreden? U weet waar u moet klagen.

me
door menekse - Sep 9, 2015 om 16:46
53 Antwoorden / 3 Vragen

@ Gerritaltena

Schade aan mijn vloer is veroorzaakt door lekkage van vaatwasser.
Schade bij de buren is veroorzaakt tijdens sloopwerkzaamheden door aanneembedrijf.

Betreft zelfde merk vloer, in het zelfde jaar gelegd.Naar beide vloeren is geen expert komen kijken.

ph
door philip36 - Sep 9, 2015 om 17:17
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Levensduur laminaat
Lees eens hier
http://www.holtzvloeren.nl/hoe-lang-gaat-laminaat-houten-parket-vloeren-mee/

ro
door ron530 - Sep 9, 2015 om 17:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=menekse schreef op woensdag 9 sep 2015, 16:46]@ Gerritaltena

Schade aan mijn vloer is veroorzaakt door lekkage van vaatwasser.
Schade bij de buren is veroorzaakt tijdens sloopwerkzaamheden door aanneembedrijf.

Betreft zelfde merk vloer, in het zelfde jaar gelegd.Naar beide vloeren is geen expert komen kijken.
U kunt hoog of laag springen en er wel van alles bij halen maar schadegevallen die andere mensen hebben gehad is niet voor u van toepassing. U kunt daar boos en/of verdrietig van worden maar volgens de gehanteerde index is uw vloer toch echt acht jaar oud omdat die niet per aanschafdatum ingaat maar in het jaar waarin u de vloer heeft aangeschaft. Dat er geen expert is komen kijken maakt in deze niets uit want de waardebepaling is middels een bestaande door de vloerlegger achterhaalde factuur al vastgesteld.

me
door menekse - Sep 9, 2015 om 18:06
53 Antwoorden / 3 Vragen

@Ron530

Zoals jij het stelt ben je wel erg slecht af als je een vloer in december laat leggen en in januari schade krijgt..... Als dat zo was dan zou de expert dat ook wel duidelijk naar mij hebben door gecommuniceerd. Maar hij heeft daar met geen woord over gerept.

Het geval van de buren heb ik aangehaald omdat er een andere afschrijvingsduur wordt gehanteerd. Kun jij mij vertellen waarom ene verzekering van maximaal 10 jaar uit gaat en de andere van 12 jaar?? Waar staat dat in verzekeringsvoorwaarden?

Zinnige quate van Tijger; En die verzekeringexpert wordt gewoon door de verzekeringsmaatschappij ingeschakeld, met als opdracht zo weinig mogelijk schade vast te stellen. Heel simpel.

Springend boos ben ik al lang niet meer, maar ik zit met vragen waar ik antwoorden op zou willen hebben, zodat ik mijn klacht beter kan onderbouwen. Ik heb niks te verliezen toch!

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2015 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien is dit iets voor u, op u te laten helpen.

http://contra-expert.nl/deskundige-schadevaststelling/

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2015 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier kunt u de dagwaarde van uw spullen bepalen, maar jammer genoeg staat laminaat er niet bij. Maar zo krijgt u wel een idee hoe verzekeraars rekenen.

http://www.schadehulp.nl/cgi-bin/dagwaardemeter/dagwaardemeter.pl

Het spijt me wel dat ik nu weer twee punten vergaard heb.

me
door menekse - Sep 10, 2015 om 16:55
53 Antwoorden / 3 Vragen

@ hopetobehelping

Zoals gezegd heb ik je advies opgevolgd en ben ik gisteren naar de Rabobank geweest. Resultaat: toegekend schadebedrag wordt opgehoogd met € 185,-. Dus ja, je advies heeft mij geholpen. Waarvoor mijn dank.

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2015 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar weet u nu ook waarom bij de een 10 jaar en bij de ander 12 jaar gerekend wordt?

me
door menekse - Sep 10, 2015 om 17:53
53 Antwoorden / 3 Vragen

@Tijger1
Nee dat weet ik nog niet. Wel dat Interpolis 10% afschrijft per jaar. De vraag heb ik voorgelegd aan een kennis die momenteel op vakantie is. Dus ik wacht geduldig op een antwoord.

ho
door hopetobehelping - Sep 10, 2015 om 18:12
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste menekse,

fijn dat u in ieder geval weer een klein beetje bent opgeschoten nadat u bij de Rabobank bent geweest.

Verder begrijp ik dat u de schade bij uw buren aanhaalt, immers daar is een andere levensduur voor het zelfde laminaat gehanteerd dan bij u. De schade bij uw buren is wel een andere schade en heeft verder dan ook niets met uw schade te maken.

Geen idee hoe lang u deze verzekering al bij Interpolis heeft en of u al eerder schade geclaimd heeft. Als ik uw vraag en uw reacties lees dan heb ik sterk de indruk dat u zich heeft laten overbluffen door zowel de expert als door Interpolis. Naar mijn idee probeert Interpolis er nog steeds vanaf te komen door u een 'grijpstuiver' toe te werpen.
Als Interpolis u verwijst naar de expert dan moet u daar uiteraard geen genoegen mee nemen. Met de expert heeft u niets te maken. U bent verzekerd bij Interpolis en derhalve dient Interpolis de schade bij u naar behoren af te wikkelen. Ik heb erg sterk de indruk dat dit niet gebeurd is. De Rabobank is uw tussenpersoon en zij moeten u daarmee helpen (doen ze het niet of niet goed genoeg naar uw idee dan uiteraard zelf het heft in handen nemen).

Als ik u was zou ik (ondanks het extra bedrag van € 185) nogmaals duidelijk aangeven bij Interpolis dat u 100% ontevreden bent met hoe de schade is afgehandeld. Verder geeft u aan dat u niets met de expert te maken heeft en dat Interpolis de verzekeraar is die de verantwoordelijkheid heeft om de afhandeling van uw schade naar behoren uit te voeren. Ook zou ik als ik u was aangeven dat uw vloer een fabrieksgarantie heeft van 20 jaar (moet u wel aan kunnen tonen uiteraard) en dat de gestelde levensduur van 10 jaar dus compleet uit de lucht gegrepen is en dat uw laminaat vloer nog zeker ruim 10 jaar mee had gegaan. Geef duidelijk aan dat u van Interpolis verwacht en eist dat ze uw schade naar behoren afhandelen. Daarbij kunt u ook nog best aangeven dat u geschokt bent dat u door Interpolis als trouwe klant op deze, uws inziens, onfatsoenlijke wijze wordt behandeld.
Dit zou ik als ik u was bij voorkeur via email doen zodat u het nog zwart op wit heeft voor later. Overleg desnoods met uw Rabobank en stuur ze ook een kopie van uw bericht, laat ze maar meedenken, werken voor de provisie die ze vangen. Naar mijn idee heeft u recht op 100% vergoeding van uw laminaat (aangezien de helft van de levensduur nog lang niet verstreken was).

Komt u er met Interpolis niet uit dan zou ik als ik u was een klacht bij het Kifid indienen zoals ook al eerder aangegeven. U zou nu het Kifid ook al kunnen bellen en om advies vragen.

Als u hierbij wel wat hulp zou kunnen gebruiken vraag dan iemand uit uw directe omgeving om u te helpen. Laat u niet afschepen door Interpolis (en ook niet door uw Rabobank uiteraard).
Komt u er met Interpolis niet uit dan ook overwegen om over te stappen naar een andere verzekeraar.

Zoals in mijn eerdere reactie ook aangegeven hebben wij (al wel een hele tijd geleden) iets soortgelijks met Interpolis meegemaakt. Ook hier wilde de expert en Interpolis ons afschepen met een (naar later bleek) veel te laag bedrag. We hebben het zuiver op de inhoud gespeeld, de expert al snel opzij geschoven en steeds Interpolis op hun verantwoordelijkheid aangesproken en uiteindelijk is dat lonend gebleken.

Richt uw pijlen dus op Interpolis, houd hier aan vast en u mag het ze best behoorlijk moeilijk maken. Geen reden om onaardig te worden maar aardig blijven is ook niet nodig, gewoon duidelijk en direct op de feiten. Als uw fabrikant van de laminaat vloer een fabrieksgarantie geeft van 20 jaar dan is de vloer nog niet zijn 'halve leven' mee gegaan en dan zou u dus eigenlijk een nieuwe laminaat vloer vergoed moeten krijgen. Laminaat is er in vele kwaliteiten dus een 'normale levensduur' is niet af te geven naar mijn mening, de garantie die de fabrikant in deze geeft zou leidend moeten zijn.

NB: geen idee of u als iets over dagwaarde in de polisvoorwaarden van Interpolis heeft gevonden. Ik heb er niets over gevonden in de polisvoorwaarden van Interpolis, dit zou u bij uw Rabobank na kunnen vragen.

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2015 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u dan klaar bent met Interpolis, kunt u ook overwegen over te stappen naar ING. Daar krijgt u tien jaar nieuwwaarde dekking op uw inboedel.