zu
door zuunig Jan 19, 2015 om 14:10
Geldzaken & recht

Belasting over rente spaargeld

Als je spaargeld hebt boven de ongeveer 22.000 euro moet je van dat bedrag erboven belasting betalen. Dit is 1,2 procent...hierbij wordt aangenomen dat je 4 % rente ontvangt. Mag je weigeren dit te betalen aangezien je eigenlijk maar 1 % rente krijgt en dus eigenlijk meer betaalt over het deel bovencde 22.000 euro dan je ontvangt.

1224 17 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 19, 2015 om 14:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het is niet alleen het spaargeld maar ook ander vermogen in welk staat dan ook.

edrick3
door edrick3 - Jan 19, 2015 om 14:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo zuunig,

....Mag je weigeren dit te betalen aangezien je eigenlijk maar 1 % rente krijgt en dus eigenlijk meer betaalt ....
Nee, natuurlijk niet.
Je hebt je aan de Belastingwetgeving te houden, of je dat nu prettig vindt of niet.
Ben het weliswaar met je eens dat het bij de huidige rentestand zeer onrechtvaardig aanvoelt, maar voorlopig is het nog niet anders.

jantje7
door jantje7 - Jan 19, 2015 om 14:43
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Indien die 1,2% naar beneden zou worden bijgesteld, zou dit verlies op een andere manier moeten worden gecompenseerd. Mogelijk zouden dan de minder rijken ook moeten meebetalen. Lijkt mij beter om het voorlopig maar zo te houden. Gezinnen met € 42.000,- spaargeld zijn in mijn ogen niet echt arm.

zw
door zwaardvis - Jan 19, 2015 om 15:05
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik denk dat Nederland zo'n beetje het enige land ter wereld is met een belastingtarief van meer dan 100%. Zolang links in de regering zit zal daar weinig aan veranderen ben ik bang. Beste kun je een deel van de hypotheek aflossen.

costnix
door costnix - Jan 19, 2015 om 15:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@zwaardvis
U kunt bewering vast wel staven met een verwijzing naar de bron. Een grote duim telt niet mee als bron.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2015 om 16:45
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op maandag 19 jan 2015, 15:05]Ik denk dat Nederland zo'n beetje het enige land ter wereld is met een belastingtarief van meer dan 100%. Zolang links in de regering zit zal daar weinig aan veranderen ben ik bang. Beste kun je een deel van de hypotheek aflossen. ??????
Raar maar waar, de Belgen worden geconfronteerd met een hoger tarief. Zo het (meer dan) 100% zou zijn zou iedereen meer dan zijn salaris moeten indienen. Waar ligt de realtie met links in de regering? Ik meen toch te weten dat het huidige minderheidskabinet bestaat uit VVD en PvdA met gedoogsteun van o.a.CU, D66. De 'ham' vraag is zelfs of de PvdA als links te beschouwen is.

Ts,: volgt u het nieuws dan niet waar de afgelopen weken steeds sprake is van het feit dat je met sparen 'niets verdient' met de huidige lage rente? O.a. wordt als 'remedie' voorgesteld hypotheek sneller af te lossen.

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2015 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk kunt u dat weigeren, maar dan komt de dienst het halen..

U kunt het overschot natuurlijk ook op een "groen" rekening zetten. Dan is er weer een grote vrijstelling.

marcel75
door marcel75 - Jan 19, 2015 om 18:40
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien kun je het op een akkoordje gooien en nu nog de belasting betalen over je vermogen uit de tijd dat het meer dan 4% was en je voor de toekomst ook vastleggen voor het geval je rendement weer dan 4% mocht worden.

En nu serieus: nee, dat mag je niet. Doe je het wel, dan krijg je te maken met heffingsrente en die is nog hoger dan 4%.

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2015 om 18:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees hier bijvoorbeeld over een groen deposito klik.

zw
door zwaardvis - Jan 19, 2015 om 18:48
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@gerritaltena. Nou boven de vrijstelling betaal je 1,2% belasting, terwijl de rente op een vrije spaarrekening bij de grootbanken maar 1% is en dalende. Dat is meer dan 100% belasting op dergelijke bedragen. En mag ik u aan de Piketty-hype herinneren, waar (groen)links maar geen genoeg van kon krijgen terwijl ze zijn boek nog niet eens gelezen hadden. Na zijn voordracht in de tweede kamer was plotseling de belangstelling voor Piketty weg. Waarom? Omdat wij al meer belasting heffen op vermogen dan Piketty voorstelde. Voor het gros van de spaarders zou het tarief zelfs verlaagd moeten worden. Maar dat is een boodschap die bij links niet aankomt. Dan maar verder doodzwijgen die Piketty.
Lees ook hier eens:

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2015 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij Leaseplan is de rente op een gewone spaarrekening nog 1.60%. Dus neem een andere bank.

De heffingsrente is 4% en niet hoger.

zw
door zwaardvis - Jan 19, 2015 om 18:59
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@tijger1: Groen beleggen in een groendeposito is gevaarlijk. Zoals het recente verleden heeft bewezen kan de fiscale stimulering van de een op de andere dag verdwijnen zonder overgangsperiode en dan hou je voor de resterende jaren maar 0,15% of 0,25% over. En dit jaar komt de regering met nieuwe belastingvoorstellen. Bekend is dat de groene beleggingen op de helling staan. Of dat doorgaat en per wanneer is afwachten.
Zonnepanelen danmaar? zolang je mag salderen is dat prima. Maar er zijn al stemmen opgegaan om ook de zelf opgewekte energie te belasten met energiebelasting (=niet salderen). Zodra iets te populair wordt, worden de fiscale voordelen afgeschaft.

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2015 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die fiscale stimulering is niet verdwenen, maar geminderd.

Dat de door zonnepanelen teruggeleverde stroom anders berekend gaat worden, lijkt mij persoonlijk ook heel logisch.

zw
door zwaardvis - Jan 19, 2015 om 19:05
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@Tijger1, wat denk je wat er gebeurt als iedereen neer Leaseplanbank zou gaan? Banken leggen geld toe op een vrije rekening omdat ze bij de ECB voor veel lager kunnen lenen.

zw
door zwaardvis - Jan 19, 2015 om 19:10
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@tijger1: Fiscale voordelen bij Culturele en Ethisch maatschappelijke beleggingen (microkredieten) zijn in 2012 van de ene op de andere dag afgeschaft. Groen is nog gebleven (invloed groenlinks lenteakoord) maar gaat er binnen een paar jaar ook aan.

pi
door pieterwolters - Jan 19, 2015 om 19:20
3610 Antwoorden / 0 Vragen

A) het staat je vrij om te proberen een hoger rendement te halen (als je kijkt wat de meeste beleggingsfondsen de laatste tijd gedaan hebben is 4% heel goed mogelijk).

B) Uiteindelijk is het een ingewikkelde manier om te zeggen dat je 1,2% belasting over je vermogen boven de vrijstelling moet betalen. Als men het zo had geformuleerd was het een stuk eenvoudiger geweest qua acceptatie.

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2015 om 19:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zwaardvis

Er zijn er meer hoor. Argenta 1.65%, Centraal beheer 1.45%, Knab 1.65%. Dus keus genoeg. Gewone spaarrekeningen.

En ik heb het over sparen niet over beleggen.