in
door ina1236 Oct 28, 2014 om 16:39
Geldzaken & recht

Belastingen

Sinds 2010 ben ik gescheiden[na 30 jaar huwlijk] en heeft de rechtbank mijn ex-partner een allementatie opgelegd van 500 euro.Ik heb nooit geweten dat dit bruto was en dat ik het op moest geven bij de belasting.Dit jaar maakte iemand er mij op attent dat dit wel moest.Ik heb daarop contact gezocht met de belastingdienst en wat erdaarna gebeurde is met geen pen te beschrijven.De huurtoeslag werd perdirect gestopt evenals de zorgtoeslag.Ik moet alles terug betalen van 4 jaar[huurtoeslag,zorgtoeslag en inkomstenbelasting] in totaal 13.000,00 euro.Ik heb hierop een betalingsregeling aangevraagd,want mijn maand inkomsten zijn 1325 euro.Ik heb geen spaaargeld ek had nergens schulden,maar de belastingdienst betalingsregeling afgewezen en wil het bedrag binnen 12 maanden hebben.Dat is dus 1300 euro per maand.WIE WEET RAAD WEN WIL MIJ HELPEN,IK BEN TEN EINDE RAAD.

2864 25 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2014 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn die maandinkomsten van € 1.325 bruto of netto?

Bij bruto heeft u in ieder geval nog steeds recht op die toeslagen. Is het deels netto dan hebt u nog deels recht op die toeslagen.

U zult ook aanslagen ZVW krijgen ivm die alimentatie.

Ik mag aannemen dat uw ex die alimentatie in mindering heeft gebracht op zijn inkomen.

Voor toeslagen hanteert de belastingdienst in ieder geval een terugbetalingsregeling aan van 24 maanden, dus ik begrijp niet dat men bij u over 12 masnden spreekt.

Hebt u nu over die jaren aangifte gedaan?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 28, 2014 om 19:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Alimentatie is ook nog steeds inkomen, dus dit wordt bij u normale inkomen bij geteld, dus als u daar rekening mee houd dan is bruto inkomen waarschijnlijk te hoog voor de roeslagen. .

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 28, 2014 om 23:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Is er bij de scheiding geen advocaat of mediator geweest.
Zij hadden m.i.u hiervan op de hoogte moeten stellen.
Net als al uw overig inkomen moet ook over de alimentatie belasting
worden afgedragen.
Wel erg zuur dat ze zo kort door de bocht zijn.

in
door ina1236 - Oct 29, 2014 om 08:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 28 okt 2014, 19:01]Alimentatie is ook nog steeds inkomen, dus dit wordt bij u normale inkomen bij geteld, dus als u daar rekening mee houd dan is bruto inkomen waars
chijnlijk te hoog voor de roeslagen. .

Bedankt voor je antwoord:maar allementatie gaat in box 2 en betekend 33% belasting

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 08:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ina1236 schreef op woensdag 29 okt 2014, 08:19][quote=valerius-2 schreef op dinsdag 28 okt 2014, 19:01]Alimentatie is ook nog steeds inkomen, dus dit wordt bij u normale inkomen bij geteld, dus als u daar rekening mee houd dan is bruto inkomen waars
chijnlijk te hoog voor de roeslagen. .

Bedankt voor je antwoord:maar allementatie gaat in box 2 en betekend 33% belasting

U bent abuis. Alimentatie gaat gewoon in Box 1.

in
door ina1236 - Oct 29, 2014 om 08:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diewilik schreef op dinsdag 28 okt 2014, 23:28]Is er bij de scheiding geen advocaat of mediator geweest.
Zij hadden m.i.u hiervan op de hoogte moeten stellen.
Net als al uw overig inkomen moet ook over de alimentatie belasting
worden afgedragen.
Wel erg zuur dat ze zo kort door de bocht zijn.

Bedankt voor je antwoord:Er is niemand die me er op attend heeft gemaakt,dus ik zit nu met problemen omdat ik eerlijk ben geweest.

in
door ina1236 - Oct 29, 2014 om 08:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 okt 2014, 08:20][quote=ina1236 schreef op woensdag 29 okt 2014, 08:19][quote=valerius-2 schreef op dinsdag 28 okt 2014, 19:01]Alimentatie is ook nog steeds inkomen, dus dit wordt bij u normale inkomen bij geteld, dus als u daar rekening mee houd dan is bruto inkomen waars
chijnlijk te hoog voor de roeslagen. .

Bedankt voor je antwoord:maar allementatie gaat in box 2 en betekend 33% belasting

U bent abuis. Alimentatie gaat gewoon in Box 1.

Nee het word beschout sla eztra inkomen daarom box 2

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 08:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zit niet met het probleem dat u eerlijk geweest bent, het is gewoon inkomen.

U zou ook eens aan uw ex kunnen vragen of hij het wel afgetrokken heeft, want normaal gesproken, was de belastingdienst daar wel eerder achtergekomen.

Alimentatie was een extra aandachtpunt van de belastingdienst.

En zoals gezegd, u moet ook nog premie ZVW over die bedragen betalen.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 08:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ina1236

Zoals gezegd. Dat is niet waar. Bet zit in Box 1. Ik weet niet hoe u op dat idee komt van box 2, maar dat is fout.

pi
door pieterwolters - Oct 29, 2014 om 09:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ina1236 schreef op woensdag 29 okt 2014, 08:26][quote=tijger1 schreef op woensdag 29 okt 2014, 08:20][quote=ina1236 schreef op woensdag 29 okt 2014, 08:19][quote=valerius-2 schreef op dinsdag 28 okt 2014, 19:01]Alimentatie is ook nog steeds inkomen, dus dit wordt bij u normale inkomen bij geteld, dus als u daar rekening mee houd dan is bruto inkomen waars
chijnlijk te hoog voor de roeslagen. .

Bedankt voor je antwoord:maar allementatie gaat in box 2 en betekend 33% belasting

U bent abuis. Alimentatie gaat gewoon in Box 1.

Nee het word beschout sla eztra inkomen daarom box 2

Box 2

in
door ina1236 - Oct 29, 2014 om 09:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat het in box 2 moet,dat heeft de dienst mij mee gedeeld,omdat het bijzonder inkomen is.Ik laat de belasting altijd invullen bij de dienst zelf.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 09:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ina1236 schreef op woensdag 29 okt 2014, 09:11]Dat het in box 2 moet,dat heeft de dienst mij mee gedeeld,omdat het bijzonder inkomen is.Ik laat de belasting altijd invullen bij de dienst zelf.

Als u dan uw aangifte altijd laat invullen bij de belastingdienst zelf, begrijp ik al helemaal niet dat de alimentatie niet asngegeven is.

U hebt de box indeling verkeerd begrepen, want ik kan mij niet voorstellen dat een medewerker van de belastingdienst zo'n fout zou maken.

edrick3
door edrick3 - Oct 29, 2014 om 10:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ter info:

Hoe zit het met de belasting wanneer ik alimentatie ontvang?

Als u partneralimentatie ontvangt, moet u deze invullen onder 'andere inkomsten' (Box 1) bij uw aangifte inkomstenbelasting. Dit houdt in dat u er waarschijnlijk nog inkomstenbelasting over moet betalen.
(Bron:scheidingsplanner)

Wat is Box 1 van de Inkomstenbelasting?
In Box 1 wordt het 'inkomen uit werk en woning' belast. Om dit te berekenen telt men eerst alle inkomsten bij elkaar op, om vervolgens de aftrekposten hierop in mindering te brengen. Het begrip loon is niet beperkt tot het salaris, maar bestaat ook uit bijvoorbeeld uitkeringen, pensioenen en alimentatie die ontvangen wordt.
(Bron:infonu.nl)

me
door mein33 - Oct 29, 2014 om 11:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=ina1236 schreef op woensdag 29 okt 2014, 09:11].Ik laat de belasting altijd invullen bij de dienst zelf.

U bedoeld hiermee waarschijnlijk de van tevoren ingevulde aangifte van de belastingdienst ?
U heeft bij het controleren van deze conceptaangifte geen hulp ingeroepen van iemand die ter zake kundig is op het gebied van belastingen.
Het zomaar accepteren van de vooraf ingevoerde gegevens is niet verstandig, zelf controleren of de gegevens kloppen of dit laten doen is echt noodzakelijk.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In 2010 was er volgens mij nog geen vooringevulde aangifte en ik dachy voor 2011 ook nog niet.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 11:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En volgens de Ts heeft de "dienst" haar dat medegedeelden laat ze het biljet door de "dienst" invullen.

in
door ina1236 - Oct 29, 2014 om 11:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 okt 2014, 08:27]U zit niet met het probleem dat u eerlijk geweest bent, het is gewoon inkomen.

U zou ook eens aan uw ex kunnen vragen of hij het wel afgetrokken heeft, want normaal gesproken, was de belastingdienst daar wel eerder achtergekomen.

Alimentatie was een extra aandachtpunt van de belastingdienst.

E zoals gezegd, u moet ook nog premie ZVW over die bedragen betalen.

Ik heb sinds de scheiding geen contact meer met mijn ex.

jo
door joentje1978 - Oct 29, 2014 om 18:07
367 Antwoorden / 6 Vragen

Wat ik alleen nooit begrijp is dat De Belastingdienst alles van je weet (zie voor ingevulde aangiften) maar blijkbaar niet weet dat je alimentatie ontvangt.

Maar als De Belastingdienst voor jou de voorlopige aangiften invult en de alimentatie er niet in heeft meegenomen dan zijn zij mede "schuldig".
Ook zou die alimentatie er bij een definitieve berekening door De Belastingdienst uit moeten komen want alle gegevens zouden bij De Belastingdienst bekend moeten zijn.

De teveel ontvangen zorgtoeslag/huurtoeslag moet u terugbetalen, daar heeft u geen recht op gehad.
Alleen mogen ze wel wat coulanter zijn met een afbetaalregeling.

Ook is het een goede zaak om Belastingdienst gerelateerde zaken te (laten) controleren, ze maken daar wel vaker fouten met alle gevolgen van dien.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@joentje1978

Voor hetzelfde geld heeft de ex van Ts de alimentatie niet in mindering gebracht, dus hoezo "weten".

Je bent natuurlijk altijd zelf aansprakelijk voor de aangifte.

pi
door pieterwolters - Oct 29, 2014 om 20:51
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op woensdag 29 okt 2014, 18:07]Wat ik alleen nooit begrijp is dat De Belastingdienst alles van je weet (zie voor ingevulde aangiften) maar blijkbaar niet weet dat je alimentatie ontvangt.

De belastingdienst weet alleen maar de dingen die jezelf of anderen (bijv. werkgever, bank, etc) hebben aangeleverd.

zo
door zon5net - Nov 14, 2014 om 15:59
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ina1236 schreef op dinsdag 28 okt 2014, 16:39]Sinds 2010 ben ik gescheiden[na 30 jaar huwlijk] en heeft de rechtbank mijn ex-partner een allementatie opgelegd van 500 euro.Ik heb nooit geweten dat dit bruto was en dat ik het op moest geven bij de belasting.Dit jaar maakte iemand er mij op attent dat dit wel moest.Ik heb daarop contact gezocht met de belastingdienst en wat erdaarna gebeurde is met geen pen te beschrijven.De huurtoeslag werd perdirect gestopt evenals de zorgtoeslag.Ik moet alles terug betalen van 4 jaar[huurtoeslag,zorgtoeslag en inkomstenbelasting] in totaal 13.000,00 euro.Ik heb hierop een betalingsregeling aangevraagd,want mijn maand inkomsten zijn 1325 euro.Ik heb geen spaaargeld ek had nergens schulden,maar de belastingdienst betalingsregeling afgewezen en wil het bedrag binnen 12 maanden hebben.Dat is dus 1300 euro per maand.WIE WEET RAAD WEN WIL MIJ HELPEN,IK BEN TEN EINDE RAAD.

Wie van jullie geeft deze persoon nu een antwoord op haar vraag waar ze mee verder kan in plaats van waar het allemaal wel/ niet fout ging, huh?.

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2014 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zon5net

Waar de Ts mee verder kan? Ze moet gewoon betalen, heel simpel. Alimentatie is inkomen en daarover moet belasting betaald worden.

zo
door zon5net - Nov 15, 2014 om 14:32
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 14 nov 2014, 16:33]@zon5net

Waar de Ts mee verder kan? Ze moet gewoon betalen, heel simpel. Alimentatie is inkomen en daarover moet belasting betaald worden.

Achteraf
Zijn we allemaal proffesor.....!

Niet allen u

zo
door zon5net - Nov 15, 2014 om 14:37
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ina1236 schreef op dinsdag 28 okt 2014, 16:39]Sinds 2010 ben ik gescheiden[na 30 jaar huwlijk] en heeft de rechtbank mijn ex-partner een allementatie opgelegd van 500 euro.Ik heb nooit geweten dat dit bruto was en dat ik het op moest geven bij de belasting.Dit jaar maakte iemand er mij op attent dat dit wel moest.Ik heb daarop contact gezocht met de belastingdienst en wat erdaarna gebeurde is met geen pen te beschrijven.De huurtoeslag werd perdirect gestopt evenals de zorgtoeslag.Ik moet alles terug betalen van 4 jaar[huurtoeslag,zorgtoeslag en inkomstenbelasting] in totaal 13.000,00 euro.Ik heb hierop een betalingsregeling aangevraagd,want mijn maand inkomsten zijn 1325 euro.Ik heb geen spaaargeld ek had nergens schulden,maar de belastingdienst betalingsregeling afgewezen en wil het bedrag binnen 12 maanden hebben.Dat is dus 1300 euro per maand.WIE WEET RAAD WEN WIL MIJ HELPEN,IK BEN TEN EINDE RAAD.

Beste mevrouw.
Ik zou u aanraden al u papieren bij elkaar te zoeken helaas misschien dag je vrij inplannen en afspraak maken bij het kantoor van waar u die brief hebt ontvangen en er in een persoonlijk gesprek proberen uit te komen. Vergeet u niet voorzover u dat kunt bewijzen mee te nemen die aantonen dat u in de schuldsanering wordt geduwd als er geen oplossing wordt gevonden

zo
door zon5net - Nov 15, 2014 om 14:40
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ina1236 schreef op dinsdag 28 okt 2014, 16:39]Sinds 2010 ben ik gescheiden[na 30 jaar huwlijk] en heeft de rechtbank mijn ex-partner een allementatie opgelegd van 500 euro.Ik heb nooit geweten dat dit bruto was en dat ik het op moest geven bij de belasting.Dit jaar maakte iemand er mij op attent dat dit wel moest.Ik heb daarop contact gezocht met de belastingdienst en wat erdaarna gebeurde is met geen pen te beschrijven.De huurtoeslag werd perdirect gestopt evenals de zorgtoeslag.Ik moet alles terug betalen van 4 jaar[huurtoeslag,zorgtoeslag en inkomstenbelasting] in totaal 13.000,00 euro.Ik heb hierop een betalingsregeling aangevraagd,want mijn maand inkomsten zijn 1325 euro.Ik heb geen spaaargeld ek had nergens schulden,maar de belastingdienst betalingsregeling afgewezen en wil het bedrag binnen 12 maanden hebben.Dat is dus 1300 euro per maand.WIE WEET RAAD WEN WIL MIJ HELPEN,IK BEN TEN EINDE RAAD.

Wij wensen u veel succes vanaf deze pagina en een goed gesprek bij de belasting dienst

Ik mag hopen dat een ieder hier het daarmee eens is

Mocht u later ons op de hoogte willen brengen, zou ik dat graag zien. Of anderen hier ook prijs op stellen wert ik niet

Hou vol!,