br
door breefel Nov 6, 2014 om 13:19
Geldzaken & recht

Chipknip

Ik lees dat banken nu ook zelf actief geld van je chipknip kunnen terugstorten op je rekening ivm beëindigen chipknip. Nu is mij altijd verteld door de bank dat geld wat op je chipknip staat in feite contant geld is. Om daarmee te betalen heb je ook geen pincode nodig. Mijn vraag is: als ik bijv. 50 euro op mijn chipknip stort en ik heb daar inmiddels 26 euro van uitgegeven, hoe weet de bank dan dat ik nog 24 euro op mijn rekening heb staan als de betalingen per chipknip min of meer anoniem zijn? Kennelijk wordt mijn chipknip toch ge-monitored door de bank en kunnen zij op elk moment kennelijk zien hoeveel geld je nog in je portemonnaie (lees: chipknip) hebt. Bij mijn weten kon je voorheen niet reclameren bij de bank over het bedrag dat je nog op je chipknip had staan igv bijv. diefstal van je pas maar nu blijkt dat zij kennelijk wel degelijk weten weten hoeveel geld er op je chipknip staat! Weet iemand hoe dit zit?

2641 24 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Nov 6, 2014 om 13:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij heb je dat verkeerd begrepen. Waar haal je vandaan dat banken het actief gaan terugstorten?

valerius-2
door valerius-2 - Nov 6, 2014 om 13:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 6 nov 2014, 13:55]Volgens mij heb je dat verkeerd begrepen. Waar haal je vandaan dat banken het actief gaan terugstorten?

Kijk u nooit naar het nieuws ? Het vandaag volop te zien ook op internet TT.

me
door mein33 - Nov 6, 2014 om 14:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 6 nov 2014, 13:55]Volgens mij heb je dat verkeerd begrepen. Waar haal je vandaan dat banken het actief gaan terugstorten?

Vanaf 1 januari 2015 gaan de banken dit, geheel automatisch, doen.

tenormin
door tenormin - Nov 6, 2014 om 14:04
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Chipknip leegmaken. Leest u dit even door, dan weet u wat u te doen staat voor 1 Januari 2015.

br
door breefel - Nov 6, 2014 om 15:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 6 nov 2014, 14:04] Chipknip leegmaken. Leest u dit even door, dan weet u wat u te doen staat voor 1 Januari 2015.

br
door breefel - Nov 6, 2014 om 15:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 6 nov 2014, 14:04] Chipknip leegmaken. Leest u dit even door, dan weet u wat u te doen staat voor 1 Januari 2015.

Bedankt voor het antwoord. Goed om het nog even onder de aandacht te brengen! Dat je het zelf terug kunt storten, wist ik wel. Dat ga ik ook gewoon zelf doen. Wat mij verbaast is dat de banken kennelijk wel weten hoeveel jij nog op je chipknip hebt staan want hoe kunnen zij anders automatisch terugstorten als jijzelf geen actie onderneemt? Kennelijk worden onze chipknip-uitgaven ook ge-monitored. Dat is voor mij nieuw.

costnix
door costnix - Nov 6, 2014 om 22:09
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is het probleem dan?

mo
door monica010 - Nov 6, 2014 om 22:11
71 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ook wel heel benieuwd. Ik snap dat ze weten hoeveel ik er op zet, maar kennelijk hebben ze de betalingen ook altijd geregistreerd zodat ze nu het saldo weten? Vind het wel beetje raar, gelet op privacyregels. Als iemand het antwoord heeft?

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 6, 2014 om 23:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Volgens mij houdt de chip zelf bij wat erbij komt en af gaat. Iedere transactie wordt
door die chip geregistreed en terug gemeld aan uw bank. Zodoende weten ze uw saldo.
Met veel paslezers van bv abnamro kun je thuis ook je saldo nakijken van je chip'

Diewilik

gompy2
door gompy2 - Nov 7, 2014 om 00:21
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diewilik schreef op donderdag 6 nov 2014, 23:51]Volgens mij houdt de chip zelf bij wat erbij komt en af gaat. Iedere transactie wordt
door die chip geregistreed en terug gemeld aan uw bank. Zodoende weten ze uw saldo.
Met veel paslezers van bv abnamro kun je thuis ook je saldo nakijken van je chip'

Diewilik
Klopt, in de chipknip automaat zelf ook.
Als je op de ? drukt kun je het saldo zien, druk je nog een paar keer op de ? dan kun je een aantal keren terug lezen wat de betalingen zijn geweest.

door 1953 - Nov 7, 2014 om 03:08
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zie ook de discussie hierover: Chipknip verdwijnt per 1 januari 2015!

door 1953 - Nov 7, 2014 om 03:11
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Betaling chipknip of contactloos betalen: bedrag komt toch op de tegenrekening van begunstigde. Kortom registratie vindt alom plaats door de banken.

diumenge
door diumenge - Nov 7, 2014 om 06:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 6 nov 2014, 13:56][quote=diumenge schreef op donderdag 6 nov 2014, 13:55]Volgens mij heb je dat verkeerd begrepen. Waar haal je vandaan dat banken het actief gaan terugstorten?

Kijk u nooit naar het nieuws ? Het vandaag volop te zien ook op internet TT.

Ik had dat bericht inderdaad nog niet gelezen vandaar. Maar goede conclusie hoor valerius-2...

Inderdaad apart dat ze dat kunnen. Ik had ooit bij ABN AMRO een pas laten vervangen, waar nog saldo op stond, dat zouden ze terugstorten. Nooit gedaan, was de baliemedewerkster "vergeten", pas was vernietigd. Toen werd daarna beweerd dat ze het niet meer terug konden storten omdat de pas er niet meer was. Dus knap dat het nu "ineens" wel kan.

mo
door monica010 - Nov 7, 2014 om 10:21
71 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diewilik schreef op donderdag 6 nov 2014, 23:51]Volgens mij houdt de chip zelf bij wat erbij komt en af gaat. Iedere transactie wordt
door die chip geregistreed en terug gemeld aan uw bank. Zodoende weten ze uw saldo.
Met veel paslezers van bv abnamro kun je thuis ook je saldo nakijken van je chip'

Diewilik

Ja, dat is logisch... als de chip het niet bij zou houden zou je ongelimiteerd kunnen chippen. Ik kan met mijn Rabo-reader ook zien hoeveel er op mijn chipknip staat (die ik overigens nog regelmatig gebruik om in de bedrijfskantine mijn lunch te betalen).

Maar dat de banken het ook registreren is nieuw voor mij. Ik heb ook ooit eens mijn pas laten blokkeren omdat hij kwijt/gestolen was. Toen kon ik het geld niet terugkrijgen. Ik vind het heel logisch dat de bank weet hoeveel ik er op zet, dat gaat namelijk van mijn rekening af. Maar dat mijn bank ook bijhoudt welke betalingen ik ermee doe, dat is nieuw voor mij. Anders dan bij een pintransactie gaat bij een chipknipbetaling het geld namelijk niet van mijn rekening af, maar van de chip. Ik ging er vanuit dat de bank dat niet bijhield, net zoals ze niet bijhouden wat ik met het contante geld in mijn portemonnee doe wat ik heb gepind.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 7, 2014 om 12:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@ Monica010
Ik schreef al " geregistreerd en terug gemeld aan uw bank " Iedere keer als je een chipknip in een automaat stopt krijgt de bank een seintje van het afgeschreven bedrag.
Ze weten dus net zo snel van uw afschrijving als uzelf.

Diewilik

diumenge
door diumenge - Nov 7, 2014 om 14:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=diewilik schreef op vrijdag 7 nov 2014, 12:00]@ Monica010
Ik schreef al " geregistreerd en terug gemeld aan uw bank " Iedere keer als je een chipknip in een automaat stopt krijgt de bank een seintje van het afgeschreven bedrag.
Ze weten dus net zo snel van uw afschrijving als uzelf.

Diewilik

Bron? Ofwel, waar haal je die wijsheid vandaan?

ma
door malhy2 - Nov 8, 2014 om 05:48
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ik was afgelopen zomer ook mijn pas vergeen uit de pinautomaat te halen en was hij ingeslikt.
ABNAMRO beweerde dat zij niet wisten hoeveel er nog op de chip stond en niet terug konden storten. Dat blijkt dus gelogen te zijn. Kan hier nog iets aan gedaan worden?

Gr Ed

mo
door monica010 - Nov 8, 2014 om 12:28
71 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees nu dit op de website van ING:[quote]Hoe kan ik het Chipknip saldo van mijn verloren of gestolen Betaalpas terugkrijgen?
Stond er nog saldo op de Chipknip van uw gestolen of verloren Betaalpas? Vul het formulier Terugstorten tegoed Chipknip in en stuur het naar ons op. We storten dan het resterende saldo binnen 6-8 weken op uw Betaalrekening.

SNS zegt het volgende:
[quote]Geld op je chipknip
Het saldo dat op je chipknip stond, kun je vergelijken met kleingeld in je portemonnee. Het is van je rekening geschreven en digitaal op de chipknip geladen. Ben je je betaalpas kwijt of is de pas gestolen? Dan kun je het tegoed dat nog op je chipknip staat, terug laten storten op je betaalrekening.

Maar op de website van Chipknip:
[quote]Ben ik mijn saldo op mijn Chipknip kwijt als mijn pas is gestolen/vermist?
Wanneer uw pas gestolen of vermist is moet u eerst uw eigen bank bellen om uw rekening te blokkeren.
Het saldo dat op uw Chipknip staat kan echter niet geblokkeerd worden, wanneer u uw pas niet meer heeft. Dit saldo bent u dus kwijt, net zoals dat het geval is als u contant geld kwijtraakt. Ga daarom zorgvuldig om met uw betaalpas met Chipknip.

Dat is nogal tegenstrijdige informatie!

Als het chiptegoed niet te blokkeren is, dan snap ik wel dat je het saldo op de chip niet kunt terugkrijgen als de pas geblokkeerd is vanwege bijvoorbeeld diefstal. Anders kun je er inderdaad bijvoorbeeld € 500 op zetten, de pas laten blokkeren zodat je niet meer kunt pinnen, € 500 cashen voor het chiptegoed en vervolgens er weer mee gaan chippen.

Maar hoe de ING en SNS het dan doen?

En of de banken wel eerlijk zijn geweest over het feit dat ze gewoon bijhouden hoeveel (en misschien ook waar) je chipt, dat betwijfel ik.

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2014 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=malhy2 schreef op zaterdag 8 nov 2014, 05:48]Ik was afgelopen zomer ook mijn pas vergeen uit de pinautomaat te halen en was hij ingeslikt.
ABNAMRO beweerde dat zij niet wisten hoeveel er nog op de chip stond en niet terug konden storten. Dat blijkt dus gelogen te zijn. Kan hier nog iets aan gedaan worden?

Gr Ed

Als de automaat uw pas ingeslikt heeft, is hij er dus nog, dan kan de bank zeker zien hoeveel er nog op het chip gedeelte stond.

Dus onzin antwoord van de bank. Dien een klacht in.

pi
door pieterwolters - Nov 8, 2014 om 15:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=malhy2 schreef op zaterdag 8 nov 2014, 05:48]Ik was afgelopen zomer ook mijn pas vergeen uit de pinautomaat te halen en was hij ingeslikt.
ABNAMRO beweerde dat zij niet wisten hoeveel er nog op de chip stond en niet terug konden storten. Dat blijkt dus gelogen te zijn. Kan hier nog iets aan gedaan worden?

Gr Ed

Nee dat is niet gelogen. De enige manier waarom ABN-AMRO nu het geld automatisch kan terugboeken is dat ze nu inzage hebben gekregen bij Chipknip voor alle transacties. Dat is nooit de bedoeling van het Chipknip principe geweest, maar ik kan me voorstellen dat ze dit in het kader van de uitfasering van Chipknip wel voor elkaar hebben gekregen.

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2014 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Maar de bank had de pas, hij was ingeslikt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 9, 2014 om 02:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 7 nov 2014, 14:23][quote=diewilik schreef op vrijdag 7 nov 2014, 12:00]@ Monica010
Ik schreef al " geregistreerd en terug gemeld aan uw bank " Iedere keer als je een chipknip in een automaat stopt krijgt de bank een seintje van het afgeschreven bedrag.
Ze weten dus net zo snel van uw afschrijving als uzelf.

Diewilik
Beste Diumenge
De chipautomaten werden door mijn vaders bedrijf aan banken verkocht. Er zit gewoon een soort modem in wat continu met de banken contact zoekt. Veel spannender kan ik het niet maken

Bron? Ofwel, waar haal je die wijsheid vandaan?

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2014 om 08:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is toch logisch dat die betalingen geregistreerd worden? Ze moeten van de chipknip naar de bankrekening van de ontvanger..

diumenge
door diumenge - Nov 9, 2014 om 09:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=diewilik schreef op zondag 9 nov 2014, 02:04]Beste Diumenge
De chipautomaten werden door mijn vaders bedrijf aan banken verkocht. Er zit gewoon een soort modem in wat continu met de banken contact zoekt. Veel spannender kan ik het niet maken

Ja, logisch. Je hebt het nu over de apparatuur die aan de banken werd verkocht. Uiteraard moet de oplader contact hebben met de bank om het saldo af te schrijven en op de pas te laden.

Het gaat mij om het afschrijven van het saldo in de winkel. Geloof er niets van dat elke transactie door werd gegeven aan de bank. Dat was destijds hét argument vóór de chipknip tegenover pinnen. Bij pinnen was er namelijk wel een verbinding via een modem nodig en dat was toen, er werd nog ingebeld, duur en tijdrovend.