ri
door richardbeijer Jul 8, 2014 om 16:36
Geldzaken & recht

GBLT Belasting

mijn moeder is j.l 10 januari overleden en ik ben gemachtigd om bankzaken uit te voeren. nu krijg ik om de 2 maanden een bankafschrift en daar zie ik dat de GBLT 2x een bedrag afhoudt. ik heb daar over gebeld met de GBLT en zij zeggen dat ze daar niet aan mogen komen om dat stop te zetten. dit wil dus zeggen dat men belasting betaald over een persoon die dus overleden is. dit noem ik zelfverrijking en oplichterij. wat kan hieraan gedaan worden.

2385 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2014 om 16:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet meteen met die grote woorden als zelfverrijking en oplichterij smijten.

Sommige waterschapsbelastingen moeten betaald worden door iemand die op 1 januari van een jaar op een adres woont.

Normaal gesproken krijgt het schap ook door dat uw moeder is overleden.

Is er nog iemand blijven wonen op dat adres?

marcel75
door marcel75 - Jul 8, 2014 om 16:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst rijst de vraag namens wie je gemachtigd bent om (alleen) de bankzaken te regelen. Als dat een machtiging was van je moeder, dan is die komen te vervallen als gevolg van het overlijden van moeder en mag je dus de bankzaken niet meer regelen.

Vervolgens lijken mij dit gemeentelijke belastingen. Die vallen uit een in 2 soorten. Eigenarenlasten en gebruikslasten. Eigenarenlasten worden geheven bij diegene die op 1 januari eigenaar is van een onroerende zaak. Die moet het hele jaar dan de belasting betalen. Draag je in de loop van het jaar de woning over aan een ander, dan zal er een verrekening met de koper moeten plaatsvinden.

Gebruikerslasten betaal je zolang je inwoner bent van een gemeente. Overlijdt je, dan zal een evenredig deel teruggestort worden.

Wat ook nog wel eens voorkomt is dat dit jaar nog belasting geheven wordt, die vorig jaar verschuldigd was. En die was moeder dus sowieso verschuldigd.

Dezelfde redenering geldt trouwens ook voor waterschapslasten.

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2014 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....wat kan hieraan gedaan worden......
Niets.
Dat is geheel volgens bestaande regelgeving.

ri
door richardbeijer - Jul 8, 2014 om 17:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

tijger 1 ,op dat adres zijn er nieuwe inwoners gekomen m.i.v. 1 maart.

marcel 75, dit betrof een huurwoning en van de GBLT zei men dat je gewoon een jaar moet betalen ook al is de huurder komen te overlijden en dan wel op 10 januari.en de bankzaken regelen is mede de bank in orde, dus ik ben nog steeds gemachtigd.

marcel75
door marcel75 - Jul 8, 2014 om 19:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Richard,
Dat de bank het prima vindt dat je allerlei bankzaken regelt, is het probleem van de bank. Jij zult vroeg of laat moeten aantonen dat je erfgenaam bent, rechthebbende tot het saldo en nu over de rekeningen mag beschikken. Omdat je moeder overleden is, kun je geen gemachtigde meer van haar zijn. Gemachtigde van de bank is ook onmogelijk in dit geval.

Alleen de (andere) erfgenamen kunnen je een volmacht verlenen om de zaken te kunnen regelen.

Gebruikerslasten ben je verschuldigd zolang je inwoner bent. Het kan heel goed zijn dat het overlijden nog niet verwerkt is. Menig waterschap heeft ook een behoorlijke achterstand in de betalingen. Vandaar ook mijn opmerking dat het ook wel een belastingvordering van vorige jaren kan zijn. Een terugbetaling kan nog wel even op zich laten wachten. Wellicht is het raadzaam bezwaar te maken tegen de aanslag.