tulpenroos
door tulpenroos May 10, 2010 om 15:03
Geldzaken & recht

Gemeentebelasting Utrecht 2010

Tot op heden heb ik van de gemeente Utrecht geen aanslag gemeentebelasting 2010 (voor een huurder) ontvangen. Ik heb al meerdere malen gebeld en een email gestuurd. Tot op heden ben ik geen steek wijzer geworden en heb ik die aanslag nog niet ontvangen. Er wordt continue gezegd dat ze niet weten waarom die nog niet is aangemaakt of niet is verstuurd en dat de gemeente Utrecht het enorm druk heeft.
Het enige wat ik wil is deze aanslag betalen, maar dat mag kennelijk niet.
Kent iemand dit probleem van de gemeente Utrecht? wat kan ik nog meer doen behalve afwachten?

1703 11 Rapporteer

vladja
door vladja - May 10, 2010 om 15:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Woonde u op 1 januari 2010 al op dat adres in Utrecht, dus ingeschreven in de GBA?

Vladja

tulpenroos
door tulpenroos - May 10, 2010 om 15:23
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, ik sta sinds 24 december 2009 op dit adres ingeschreven en woonde daarvoor ook al (sinds 2002)in Utrecht(stad).

vladja
door vladja - May 10, 2010 om 15:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Staan er op dat adres nog meer mensen ingeschreven? Of hebben die daar ingeschreven gestaan?

Vladja

tulpenroos
door tulpenroos - May 10, 2010 om 15:27
3 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, het is nieuwbouw en ik ben de enige bewoner.

vladja
door vladja - May 10, 2010 om 15:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Schrijf een brief aan de gemeente, waarin je zet bewoner te zijn sinds 24.12.2010 en vraag waarom je geen aanslag gehad hebt. Telefoontjes zijn niet te bewijzen. De bal ligt dan weer op de helft van de gemeente om er wat aan te doen. Jij hebt aangegeven dat er iets fout zit. De gemeente kan je daarom later geen verwijten maken of invorderingskosten/rente berekenen.

Vladja

diertjes
door diertjes - May 10, 2010 om 19:07
299 Antwoorden / 3 Vragen

U wilt graag belasting betalen en dat siert u! Hoewel ik zelf al bijna dertig jaar in dat vak werkzaam ben, is het nog altijd niet mijn favoriete bezigheid.....

Dan uw probleem. Strikt genomen hoeft u zich geen zorgen te mnaken. Zolang er geen aanslag is opgelegd, heeft u ook geen betalingsverplichting.

Op uw oude adres was u kennelijk gewend dat u de aanslag rond deze tijd van het jaar al binnen had. Nu is dat niet het geval en het zou heel goed kunnen dat drukte daar inderdaad de oorzaak van is. Toch kan het geen kwaad om de vinger aan de pols te houden, zeker als dat bijdraagt aan uw gemoedsrust. Zoals Vladja al aangeeft, kunt u de gemeente een brief schrijven en hen vragen wanneer ze denken dat u de aanslag tegemoet kunt zien.
De gemeente heeft drie jaar de tijd om de aanslag op te leggen.

Mogelijk is uw verhuizing niet goed verwerkt. Ik geef u twee tips om dat te controleren:
- heeft u de aanslag van uw waterschap wel gewoon ontvangen, en
- binnenkort krijgt u de opproepingskaart voor de verkiezingen.
Als u die stukken wel heeft ontvangen, dan is uw verhuizing in elk geval correct door de gemeente verwerkt.

diertjes
door diertjes - May 10, 2010 om 19:54
299 Antwoorden / 3 Vragen

@ stacey
Je hebt helemaal gelijk en ik heb ook getracht om in mijn reactie door te laten klinken dat er ook dingen fout kunnen zijn gelopen. Om daar zekerheid over te krijgen, is aan de bel trekken het beste. Maar als het telefonische verhaal van de gemeente klopt, dan heeft de vraagsteller niet te vrezen voordat de aanslag daadwerkelijk is opgelegd.

tulpenroos
door tulpenroos - May 10, 2010 om 21:46
3 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor alle reactie's!
Aan een brief had ik nog niet gedacht. Dat is een goed idee. Ja, het klopt wat betreft de betalingstermijn; ik ben inderdaad bang dat ik de aanslag in een keer moet betalen.
En wat betreft de correcte verwerking van mijn verhuizing; ik had een oproep ontvangen voor de gemeenteraadsverkiezingen en ook de aanslag van het waterschap ontvangen en betaald.
Bovendien wordt alle post van mijn oude adres gedurende een half jaar doorgezonden.
Goed; dan wordt het een brief aan de gemeente Utrecht en afwachten..(of die aanslag binnen drie jaar op de deurmat zal verschijnen).

ma
door maxdamage - May 16, 2010 om 13:09
60 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn stad kun je inloggen op de site van de gemeente en via de site de aanslagen bekijken en betalen. Je hebt hier dus helemaal geen schriftelijke beschikking nodig. Utrecht is groter als mijn gemeente, dus het lijkt me dat ze deze mogelijkheid ook wel bieden.

birdies
door birdies - May 16, 2010 om 13:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Ja, het klopt wat betreft de betalingstermijn; ik ben inderdaad bang dat ik de aanslag in een keer moet betalen............

De aanslag komt sowieso; het lijkt mij daarom verstandig nu al maandelijks wat opzij te zetten.

diertjes
door diertjes - May 16, 2010 om 14:17
299 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=maxdamage schreef op zondag 16 mei 2010, 13:09]In mijn stad kun je inloggen op de site van de gemeente en via de site de aanslagen bekijken en betalen. Je hebt hier dus helemaal geen schriftelijke beschikking nodig. Utrecht is groter als mijn gemeente, dus het lijkt me dat ze deze mogelijkheid ook wel bieden.

Dat er geen schriftelijke beschikking nodig is, is net wat te kort door de bocht. Dan zou het initiatief bij de burger liggen om te weten te komen of er een aanslag is opgelegd. Als je dat niet vaak genoeg doet, zijn voor je het weet je bezwaartermijn en je betalingstermijn verlopen met alle gevolgen van dien. Bovendien schrijft artikel 8, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 voor dat er een aanslagbiljet moet worden uitgereikt. Het via internet kunnen raadplegen van je aanslagen voldoet niet aan dat vereiste.
De gemeente zal de burger altijd moeten berichten dat er een aanslag is opgelegd. Dat kan door middel van een elektronische nota die je via e-mail ontvangt of door middel van een papieren aanslagbiljet dat per post wordt verzonden.