da
door dacanda Feb 22, 2011 om 21:32
Geldzaken & recht

Hoe te hanelen met de Eon??

Beste mensen,

Tot 2009 waren wij aangesloten bij de Eon als energieleverancier. Ik heb de vergelijking gedaan bij alle leveranciers en zij kwamen er toen het voordeligst uit.
Echter zijn wij bedrogen door de Eon. Vanaf december tot 4 maart is er een eindafrekening bij ons in de bus gevallen. Ik was echt tot verbazing geschetst, want wij moesten wel 900 euro bijbetalen. Onze maandlasten waren met 101 euro per maand omhoog gegaan. Naar berekening te hebben gedaan, zouden wij al in de vier maanden aan 250 euro energie en gas hebben verbruikt.
Hiervoor hebben wij een bezwaar aangetekend, maar wij kregen terug dat er werd vastgehouden aan de meterstanden. Nu blijkt dat ik de meterstanden in februari al door heb gegeven (begin) en in maart pas de eindafrekening gekregen. Dus een maand lang hebben zij een schatting gemaakt van de kosten in die maand. Ongelooflijk! Daarvoor heb ik bezwaar aangemaakt, maar ze willen helemaal niets doen. e-mail, brieven telefoon gepleegd, maar geen enkel duidelijk respons. Enkel dat wij het bedrag moeten gaan betalen.
Uiteindelijk bij de deurwaarder beland. Geen enkel probleem, bezwaar aanmaken bij de deurwaarder. Een hele lange tijd niets gehoord. (in totaal een jaar niet). En moeten wij een bedrag overmaken van 1500 euro (bijkomende kosten van de deurwaarder er extra bovenop!!!).
Nu willen wij de geschillencommissie inschakelen echter zijn zij hier niet bij aangesloten. Rechtsbijstand geeft aan dat het meer gaat kosten dan dat het wat oplevert (ook erg vreemd). Kortom wij staan met de rug tegen de muur en weten dus niet meer wat wij moeten doen.

Heeft iemand hier een advies voor ons, hoe kunnen wij dit verder aanpakken? Wie kan ons verder helpen. Helaas weten wij het niet meer.

3243 8 Rapporteer

sw
door swat1500 - Feb 23, 2011 om 01:20
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw rechtsbijstand er geen brood in ziet dan zult u op eigen kosten moeten gaan procederen. Ik lees in uw posting alleen nergens dat er onjuiste tellerstanden zouden zijn opgegeven en/of genoteerd.
Is er geen sprake van onjuiste tellerstanden dan zie niet in waarom u niet zou moeten betalen.
Als men constateert dat er in een korte tijd aanzienlijk meer verbruik is dan vooraf opgegeven dan mag de leverancier het maandbedrag aanpassen.
Als u zolang wacht met betalen dat de zaak bij de deurwaarde komt te liggen dan zullen de deurwaardeskosten ook voor uw rekening komen. Een deurwaarder is geen beroepsinstantie.
Als u niet betaald loopt u het aanzienlijke risico op korte termijn afgesloten te worden.

la
door ladydaisy - Feb 23, 2011 om 14:30
13 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik niet terug zie in uw vraagstelling is het volgende:

De meterstanden waar u voor afgerekend bent: hoeveel weken die af van de werkelijke stand op uw meters?
Als u kunt bewijzen dat de afwijking in de berekening van de meterstanden ( 1 maand) zo hoog uit is gevallen dat de bijbetaling van € 900,00 niet kan kloppen, dan heeft bezwaar maken zin.

Wat mij wel opvalt is dat uw jaarafrekening over de periode december tot maart is geweest, juist net de maanden waarin het duurste product verbruik word, namelijk gas.
Normaal gezien heeft men de zomer maanden om een buffertje aan te leggen middels het voorschot, dat was bij u niet het geval.

Staart u zich in dit geval niet blind op het te betalen bedrag, maar controleer de meterstanden = het verbruik.
Verbruik dient betaald te worden.

da
door dacanda - Feb 23, 2011 om 14:54
6 Antwoorden / 1 Vragen

het zit mij dus dwars dat het alleen gaat om de winterperiode. In die maanden verbruik je gewoon veel meer. Normaal gesproken wordt een eindafrekening pas gegeven wanneer men een jaar energie en gas heeft verbruikt. Men krijgt anders een verkeerd beeld van het verbruik en kunnen mensen in financiele nood komen, zoals bij dat zou gebeuren. Daarom heb ik bezwaar gemaakt op de eindafrekening, maar de E.ON heeft daarin nooit wat laten weten. De meterstanden zijn eind januari opgenomen en in maart kregen wij pas de afrekening. Het komt er dus op neer dat er vier weken verschil in zit, waarvan zij een schatting hebben gemaakt over de maand februari.
Al met al heeft het niet met de meterstanden alleen te maken, het gaat mij erom hoe de zaken bij de E.ON lopen en dat dit niet correct is. De geschillen Commissie kan ik niet inschakelen aangezien dit een zaak is van 2009 en zij toen in aangesloten waren hierbij. Dit is en blijft voor mij ook een vreemde zaak.
Ook zie ik op internet meer bericht van ex- klanten van de E.ON dat hen dit ook is overkomen, maar wel de rekening betalen en dat kan ik niet begrijpen.
Daarom zou ik graag met de mensen in contact willen komen die hier ook ervaring in hebben.

In ieder geval bedankt voor de reacties!

ma
door maxdamage - Feb 23, 2011 om 15:14
60 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom heb je een eindafrekening gekregen? Heb je op dat moment het abonnement zelf stopgezet en zit je daarom nu bij een andere leverancier? Normaal krijg je gewoon een jaarafrekening.

Je maakt het verhaal ook erg moeilijk door je verbruik in geld uit te drukken. Wij weten namelijk jouw verbruik en de tarieven van Eon niet.

Hoeveel wijkt de door hun geschatte meterstand af van wat je hebt doorgegeven? Wat is de datum die erbij staat? Wat is de datum waarop jij de meterstanden hebt doorgegeven?

Tegen welk feit heb jij bezwaar gemaakt en hoe heb je dit bezwaar onderbouwd?

De reden dat je rechtsbijstand hier geen brood in ziet is omdat als jij gelijk hebt, je nog steeds fout zit omdat je volgens mij tot nu toe nog helemaal niets betaald hebt (ook het terechte deel niet). Je zal daardoor waarschijnlijk ook deels in de kosten worden veroordeeld.

Heeft de deurwaarder je inmiddels gedagvaard?
Als dit zo is kun je je op de rechtszitting verweren. Je kan ook een schriftelijk verweer indienen bij de rechtbank.

da
door dacanda - Feb 23, 2011 om 15:30
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=maxdamage schreef op woensdag 23 feb 2011, 15:14]Waarom heb je een eindafrekening gekregen? Heb je op dat moment het abonnement zelf stopgezet en zit je daarom nu bij een andere leverancier? Normaal krijg je gewoon een jaarafrekening.

Je maakt het verhaal ook erg moeilijk door je verbruik in geld uit te drukken. Wij weten namelijk jouw verbruik en de tarieven van Eon niet.

Hoeveel wijkt de door hun geschatte meterstand af van wat je hebt doorgegeven? Wat is de datum die erbij staat? Wat is de datum waarop jij de meterstanden hebt doorgegeven?

Tegen welk feit heb jij bezwaar gemaakt en hoe heb je dit bezwaar onderbouwd?

De reden dat je rechtsbijstand hier geen brood in ziet is omdat als jij gelijk hebt, je nog steeds fout zit omdat je volgens mij tot nu toe nog helemaal niets betaald hebt (ook het terechte deel niet). Je zal daardoor waarschijnlijk ook deels in de kosten worden veroordeeld.

Heeft de deurwaarder je inmiddels gedagvaard?
Als dit zo is kun je je op de rechtszitting verweren. Je kan ook een schriftelijk verweer indienen bij de rechtbank.

Eindafrekening van het jaar, het was maar van 3 maanden, de meterstanden verschillen een maand, daardoor is er een geschatte stand over de maand februari gekregen in maart de eindafrekening gekregen.
Deurwaarder is momentee op de hoogte, bezwaar aangemaakt (anderhalf maand terug) nog geen reactie vernomen.

Maandelijkse kosten hebben we wel betaald, alleen de jaarafrekening niet..... Bezwaar op bezwaar op bezwaar ze luisteren niet.

la
door ladydaisy - Feb 23, 2011 om 17:02
13 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet juist dat een jaarafrekening pas na een jaar opgemaakt wordt.
Een jaarafrekening wordt, meestal, in 1 bepaalde maand van het jaar opgemaakt en welke maand dat is hangt weer af waar u woont.

U bent helaas in een zeer ongunstige tijd (de winter periode) klant geworden bij E.on, maar dit was u bij elke energieleverancier overkomen.

Even voor de duidelijkheid: een jaarafrekening komt 1x in het jaar, in welke maand is afhankelijk van uw regio. Een eindafrekening wordt pas opgemaakt nadat een leveringscontract is beëindigd.

Ik kan heel goed begrijpen dat dit niet is wat u wilt horen, naar uw jaarafrekening zal wel kloppen, alleen dacht u dat een jaarafrekening pas na 12 maanden zou komen wat dus niet het geval is.

da
door dacanda - Feb 24, 2011 om 21:03
6 Antwoorden / 1 Vragen

@ladydaisy,

Toch moet ik hierop een aanvulling op geven. Het is niet bij elke leverancier dat de afrekening binnen drie maanden wordt gedaan. Toen ik ben overgestapt naar de United Consumers is dit niet gebeurt. En toen ik van de E.ON naar Energie direct ben gegaan is dit ook niet gebeurt. Beide leverancier gaven aan dat de jaarafrekening pas een jaar na aanvang van het contract werd geleverd anders zou er geen realistisch beeld geschetst worden bij het energieverbruik. De E.ON is de enige die het doet. Hierover zijn meerdere klachten te bevinden dat een heleboel ex- klanten van de E.ON dit hebben meegemaakt. De E.ON geeft dan doodleuk aan dat in de winterperiode 80% van het energieverbruik wordt gebruikt. Als je dat weet dan hou je daar rekening mee. In plaats van alle klanten op kosten te jagen? Lijkt mij meer dan logisch.
Inmiddels heeft de deurwaarder ons gelijk gegeven en gaan zelf actie ondernemen in dit verhaal. Rechtsbijstand heeft aangegeven dat men hierin geen actie kan gaan ondernemen aangezien het bedrag erg laag is en de kosten hoger zijn voor het beroep dan de daadwerkelijke rekening.
Daarnaast was de E.ON niet aangesloten bij de Geschillen Commissie in het jaar dat er heel veel mis is gegaan(2009) en er veel klachten bij de E.ON zijn binnengestroomd.
Het laatste blijft mij toch nog steeds en achterdochtig. Dit heeft de deurwaarder ook beaamd.
Het kan dan zo maar uitkomen dat wij toch in ons recht staan en dat wij gelijk hebben. Uiteindelijk zullen de kosten zoals berekend door de deurwaarder uitkomen tot 100 euro i.p.v. 1500 euro. Lijkt me toch een erg groot verschil!

he
door hen.2 - Feb 25, 2011 om 00:16
66 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dacanda, ik ga me niet met berekeningen bemoeien waar ik geen inzicht in heb, maar wat ik je kan verzekeren, op het einde van het jaar een nieuwe rechtsbijstandverzekering zoeken, het bedrag is niet hoog genoeg om dit aan te vechten, ook al zal je voor vijftig euri in je recht staan, moeten zij bestand verlenen, vijftienhonderd euri is dat niet genoeg??,sorry hoor eigen winstbejaag door de verzekering, en als je deurwaarder al zijn twijfels heeft over de gang van zaken van E.ON, waar is je Rechtsbijstand dan???, een ego verzekering.
Ben ik blij met mijn rechtsbijstand, een mailtje sturen over een probleem, binnen twee dagen al de oplossing, veel succes.M.v.g. Hen2.