door wilhelmina25 Feb 7, 2015 om 20:07
Geldzaken & recht

Kunnen wij dit nog terugdraaien?

Een paar maanden geleden hebben wij de schulden én de administratie van onze (volwassen) dochter overgenomen ipv haar 'over te dragen' aan een bewindvoerder. Nu wordt dit tóch te zwaar én te lastig(we geven haar weekgeld, maar dit gaat vaak mis) we staan er emotioneel té dichtbij denk ik. Kunnen wij haar nu alsnog aan een bewindvoerder 'overdragen' of zijn we dan onze meer dan 7 duizend euro aan schuldbetalingen kwijt?

1783 10 Rapporteer

wi
door wilhelmina25 - Feb 7, 2015 om 20:19
12 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=wilhelmina25 schreef op zaterdag 7 feb 2015, 20:07]Een paar maanden geleden hebben wij de schulden én de administratie van onze (volwassen) dochter overgenomen ipv haar 'over te dragen' aan een bewindvoerder. Nu wordt dit tóch te zwaar én te lastig(we geven haar weekgeld, maar dit gaat vaak mis) we staan er emotioneel té dichtbij denk ik. Kunnen wij haar nu alsnog aan een bewindvoerder 'overdragen' of zijn we dan onze meer dan 7 duizend euro aan schuldbetalingen kwijt?

Ik vergat er nog aan toe te voegen dat ze al sinds haar 18e in de Wajong zit (vanwege psychosociale problemen), tijdelijk RIBW gewoond heeft en inmiddels een kamer huurt elders, in afwachting van een nieuwe RIBW woning (lange wachtlijst!)

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 20:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bedoelt u te zeggen dat u uit eigen zak € 7.000 van haar schulden aan schuldeisers hebt voldaan? En is zij, afgezien van aan u, nu schuldenvrij?

Houd er rekening mee dat er heel veel louche bewindvoeringsbedrijfjes bestaan. Die kosten maandelijks nog het nodige en vaak doen ze niet waar ze voor betaald worden en komt hun klant nog verder in de ellende. Dus niet met commerciele bedrijfjes in zee gaan.

Als u blijkbaar niet streng genoeg tegenover haar kunt zijn, kunt u wellicht een betrouwbaar familielid vragen die taak een tijdje over te nemen, die houdt wellicht wat meer afstand.

Ook zou u wellicht contact op kunnen nemen met de Sociale Dienst of de afdeling maatschappelijk werk van uw gemeente wat de mogelijkheden zijn.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees nu uw toevoeging.

Als zij permanent niet in staat is voor haar zaken te zorgen, kunt u ook bij de kantonrechter vragen om een onder curatelestelling. Dan kan zij geen schulden meer maken.

Als u die maatregel te zwaar vindt, kunt u ook zelf officieel het bewindvoerderschap over haar aanvragen. En proberen uw poot stijf te houden tegenover haar.

wi
door wilhelmina25 - Feb 7, 2015 om 20:36
12 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor uw reactie tijger1,

Inderdaad hebben we dat gewoon zelf betaald, dus schulden heeft ze niet meer en nu 'nog maar' 4 Mob.telefoon abonnementen(!)

Dat was onze grootste zorg, die louche bedrijfjes, dus wij dachten "we doen het beter zelf"(net vakantiegeld gehad en nog wat geld 'over')
We kunnen wel streng zijn, maar er zijn altijd discussies over haar geld (heeft ze alles uitgegeven aan sigaretten en dan weer niks te eten, dus wat doe je dan, tégen je principes in......?) we worden er zo langzamerhand een beetje moe van en willen dus eigenlijk alles terugdraaien en tóch een bewindvoerder zoeken, maar hoé weet je of je een betrouwbare hebt en of dat nu nog kan?

Wij willen zeker niet officieel het bewindvoerderschap, integendeel, we willen alleen maar ouders zijn en rust, want het vréét energie.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 21:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die mobiele abonnementen zijn zeer verontrustend. Zal haar dus wel afgetroggeld zijn? Heeft u wel de pinpas ingenomen? En die abonnementen opgezegd?

Kan me uw problemen voorstellen. Ook in wat verdere familie meegemaakt.

Kijk toch eens verder in de familie of vriendenkring. Maar misschien kunt u ook, lijkt een beetje kinderachtig, een keer in de week met haar boodschappen gaan doen, zodat u weet dat er in ieder geval eten gekocht wordt. En wat er dan verder aan geld overblijft van dat weekgeld in twee keer aan haar geven.

Ik begrijp dat u rust wilt, maar stel u voor, zij heeft een officiele bewindvoerder, krijgt weekgeld, meestal wordt dat op een nieuw te openen rekening gestort met een pinpas en binnen de korste keren is zij weer overladen met abonnementen en zit dan ook zonder eten.

En dan komt ze toch ook bij u?

Ook een goede bewindvoerder houdt haar handje niet vast.. Ik wens u wijsheid en sterkte.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 21:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik verzuim eigenlijk uw vraag te beantwoorden. Natuurlijk kunt u haar nog over laten gaan naar een officiele bewindvoerder. Om uw eigen geld in de loop van de tijd terug te kunnen krijgen, zult u wel een overzicht moeten maken welke schuldeisers u voir haar betasld hebt en daar ook bewijzen van moeten overleggen.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2015 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog even een aanvulling.

U hebt die telefoonnummer van die abonnementen toch wel laten blokkeren bij die providers?

wi
door wilhelmina25 - Feb 8, 2015 om 10:08
12 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 7 feb 2015, 21:03]Die mobiele abonnementen zijn zeer verontrustend. Zal haar dus wel afgetroggeld zijn? Heeft u wel de pinpas ingenomen? En die abonnementen opgezegd?

Kan me uw problemen voorstellen. Ook in wat verdere familie meegemaakt.

Kijk toch eens verder in de familie of vriendenkring. Maar misschien kunt u ook, lijkt een beetje kinderachtig, een keer in de week met haar boodschappen gaan doen, zodat u weet dat er in ieder geval eten gekocht wordt. En wat er dan verder aan geld overblijft van dat weekgeld in twee keer aan haar geven.

Ik begrijp dat u rust wilt, maar stel u voor, zij heeft een officiele bewindvoerder, krijgt weekgeld, meestal wordt dat op een nieuw te openen rekening gestort met een pinpas en binnen de korste keren is zij weer overladen met abonnementen en zit dan ook zonder eten.

En dan komt ze toch ook bij u?

Ook een goede bewindvoerder houdt haar handje niet vast.. Ik wens u wijsheid en sterkte.

Alweer dank.
Ja, die abonnementen hebben wij opgezegd en haar pasje ingenomen.

Wij deden eerst wekelijks boodschappen met haar, maar omdat we niet bepaald vlak bij elkaar wonen werd dat best lastig, dus hebben we een nieuwe rekening voor haar geopend en dáár storten we dus elke week dat geld op, dat zij er dan vervolgens zelf kan afhalen en haar boodschappen kan doen.
De meeste abonnementen lopen gelukkig nog dit jaar af en sommige zijn inmiddels afgelopen(ze had er 8! waarvan de smartphone vervolgens werd doorverkocht op Marktplaas.) helaas ontdekten we al die ellende pas toen ze er al diep in zat, op het idee gebracht door de 'hospita' die ze toen had, ze heeft nu een andere kamer en een andere woonplaats die haar vorige hospita niet kent, want ze is erg makkelijk te beïnvloeden.

Wij kunnen alleen maar hopen dat haar GGZ-begeleider binnen afzienbare tijd een plaats voor haar weet in een RIBW-instelling, dáár wordt op eten gelet en krijgt ze óók alleen maar zakgeld, maar met een beetje pech duurt dat nog anderhalf jaar!!

Hartelijk dank voor uw reactie nogmaals en we zullen eens uitzoeken óf en bij wié ze onder bewind zou kunnen komen(misschien is ook dáár wel een vergelijkingsite over?)
Vr.groet,
Wilhelmina.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2015 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zou dit ook met haar begeleider kunnen opnemen. Ongetwijfeld zal die meer klanten hebben die onder bewind staan en die moet, als het goed is, ook de goede namen kennen.

Dan zou u zo'n naam op Google kunnen invoeren en zoeken of er niet (te) veel klachten over zijn.

U moet er van uitgaan dat over elk bureau wel geklaagd wordt. Soms terecht, soms onterecht.

Als je op Google beschermingsbewind intikt, komen er verschillende naar voren. Bij de meeste lees ik dat ze ook contact opnemen en houden met de familie. Lijkt me wel prettig, dan hiudt u nog een beetje inzicht in de gang van zaken.

pi
door pieterwolters - Feb 8, 2015 om 11:19
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Weinig klachten alleen zegt overigens ook nog niet zoveel: dat kan ook betekenen dat het bedrijf in kwestie geen of weinig klanten heeft en dus ook weinig ervaring. Alleen zoeken op klachten is niet voldoende.