Glittervisje
door Glittervisje Jun 14, 2022 om 11:45
Geldzaken & recht

Mag een incassobureau inzage van mijn maandelijkse inkomen vragen?

Een betalingsregeling is al geregeld met de incassobureau, ze weten dat ik een bijstandsuitkering en bij een voedselbank loop. Dit vragen ze nu aan mij "Om te bezien of het door u gedane voorstel redelijk is en de betalingsregeling ad € 50,00 p/mnd voortgezet kan worden, dient u inzage te geven in de maandelijkse (gezins-)inkomsten inclusief eventuele toeslagen. Dus salarisspecificaties, te ontvangen toeslagen, maandelijkse huur, zorgpremie, etc. Dit allemaal onderbouwd met bewijsstukken." Ben ik aan hun verplichte mijn maandelijkse inzage te geven aan hun?

4955 14 Rapporteer

atlas1302
door atlas1302 - Jun 14, 2022 om 12:13
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het incassobureau werkt voor een opdrachtgever, ze mogen alleen blaffen en dat is ze gelukt. U hebt een betalingsregeling getroffen, mooi toch?.
Zolang u aan die regeling houdt is er toch niets aan de hand? u betaalt op tijd en daarmee is de kous af.

Volgens mij mist het verhaal een stukje tekst, maar dat is louter een aannname.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 14, 2022 om 12:34
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Glittervisje,

Ik raad u aan om gehoor te geven aan het incassobureau.

Een incassobureau is een soort van "voorstadium" van de geldeiser.

De volgende stap van de geldeiser is de deurwaarder : deze heeft meer bevoegdheden zoals in beslag leggen van uw spullen (kijk maar naar het televisieprogramma "de deurwaarders").

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 14, 2022 om 16:50
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Maar strikt formeel mag het niet.

il
door iljaha Jun 15, 2022 om 14:12
179 Antwoorden / 3 Vragen

U haalt 2 dingen door elkaar. Een incassobureau heeft NIETS met uw inkomen te maken. Een deurwaarder mag echter wel vragen om inkomensgegevens om een betalingsregeling af te spreken. Elke schreeuwlelijk kan een incassobureau oprichten, niet iedereen kan deurwaarder worden.

Thecla58
door Thecla58 - Jun 14, 2022 om 13:06
862 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag gevraagd worden. Het kan ook zomaar zijn dat als je die stukken aanlevert dat het incassobureau (of is het een deurwaarderskantoor?) tot de conclusie komt, na berekening van de beslagvrije voet, dat je zelfs die 50 euro niet kunt betalen.

De beslagvrije voet is het bedrag dat iemand in de bijstand nodig heeft om vaste lasten te kunnen betalen. Overigens mag maar een incassobureau of deurwaarderskantoor de beslagvrije voet berekenen. Deze voet wordt berekend als er besloten is dat er beslag op het inkomen gelegd moet worden. Komen nadat er een instantie beslag gelegd heeft nog meer instanties die dat willen doen, dan moeten zij zich wenden tot de instantie die het initële beslag gelegd heeft.

Dus... lever als de wiedeweerga die stukken aan. Maar als je maandelijks die stukken moet tonen... dan komt het op mij over dat je in een schuldsaneringstraject zit. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 14, 2022 om 16:49
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, neen!

Thecla58
door Thecla58 Jun 14, 2022 om 17:03
862 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft

Vragen mag altijd... ik zou de gevraagde zaken zeker geven...

il
door iljaha Jun 15, 2022 om 14:12
179 Antwoorden / 3 Vragen

niet waar! een incassobureau is niet hetzelfde als een deurwaarder.

marita5
door marita5 - Jun 14, 2022 om 13:07
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Glittervisje ,

Misschien heeft u iets aan deze link , klik op de rode regels .

https://rechtswinkel.nl/vragen/mag-een-incassobureau-dus-geen-deurwaarder-al-je-persoonlijke-inkomensgegevens-opvragen-met/51007

Neem eens contact op met het Juridisch Loket ,

https://www.juridischloket.nl/contact/

mi
door miennaamishaaz - Jun 14, 2022 om 13:09
725 Antwoorden / 1 Vragen

NEE dit bent u niet verplicht te verschaffen. zolang u mooi op tijd betaalt hoeft u dit niet te verschaffen.

neem ook met het Juridisch loket contact op, indien ze meer gaan dreigen.

Iv
door Ivo W Jun 14, 2022 om 18:57
734 Antwoorden / Vragen

Van "op tijd" betalen is al lang geen sprake meer als een incassobureau zich er al mee bemoeit. Dan is de oorspronkelijke betaaltermijn al lang ruimschoots overschreden en de gehele som direct opeisbaar.

Kennelijk vindt de opdrachtgever een betaalregeling van slechts €50,- per maand wel héél mager en willen zij hun zuurverdiende geld ietwat sneller ontvangen. Nu doet de deurwaarder daarom een verzoek tot inzage. Dat verzoek mogen zij doen. En de schuldenaar mag in principe dat verzoek weigeren.

Wanneer het verzoek geweigerd wordt, is er natuurlijk wel de kans dat de opdrachtgever het dossier doorzet naar een deurwaarder. Dan kunnen de extra kosten flink oplopen én dan is de schuldenaar wel verplicht om volledige inzage te geven.

ro
door ronny530 - Jun 14, 2022 om 13:36
2796 Antwoorden / 41 Vragen

U bent tot niets verplicht maar het incassobureau is ook niet verplicht om een betalingsregeling met u af te spreken. Om tot een betalingsregeling te komen zal het incassobureau als voorwaarde stellen dat u bewijsstukken van uw inkomen e.d. aanlevert omdat maar een deel van uw inkomen voor de betalingsregeling in aanmerking komt. Als er in uw inkomens situatie geen verandering is gekomen dan wordt de betalingsregeling voor de duur van een aantal maanden in stand gehouden en daarna wordt aan de hand van uw inkomen bekeken of het maandelijkse bedrag nog passend is. Levert u de gevraagde inkomensgegevens niet of niet tijdig aan dan komt de betalingsregeling te vervallen en wordt de gehele schuld direct opeisbaar omdat u niet aan de voorwaarden van die betalingsregeling heeft voldaan. Mocht het onverhoopt zo zijn dat u meerdere financiele problemen heeft dan raad ik u aan om eens bij uw gemeente ten rade te gaan want als u ook al hulp van de voedselbank ontvangt kunt u die 50 euro op maandbasis eigenlijk al niet opbrengen.

va
door vanlotjegetikt - Jun 14, 2022 om 15:09
809 Antwoorden / Vragen

Niet verplicht maar niet houden aan de betaalafspraken wordt vanzelf deurwaarder en dan bent u verder van huis.
Als er sprake is van een ABW dan valt/mag er aan die beslagvrije voet niets veranderen.

panter22
door panter22 - Jun 14, 2022 om 16:44
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt zelf aan het incassoburo een voorstel gedaan voor een betalingsregeling van €50 per maand.
Dan zal de schuld die je hebt meer zijn dan een paar honderd euro. Anders zouden ze niet van alles opvragen.
Kun je met €50 per maand binnen enkele maanden wel van de schuld afkomen of betaal je alleen maar rente?
Heb je gevraagd aan het incassoburo waarom ze al die gegevens nodig hebben?
Het moet niet zo zijn dat je nooit van de schuld af komt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 14, 2022 om 16:48
16885 Antwoorden / 202 Vragen

NEEN, dat mag niet en zie https://rechtswinkel.nl/vragen/mag-een-incassobureau-dus-geen-deurwaarder-al-je-persoonlijke-inkomensgegevens-opvragen-met/51007   U heeft een betalingsovereenkomst en die dient men na te leven zonder verdere eisen. Voor alle zekerheid, zie dit:  Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en laat u niet intimideren door het bureau. Let op, als het een echte deurwaarder is mag het welmaar ik begrijp uit uw vraag dat het een incasso.... is waarvan er helaas enkele zijn die het onderste uit de kan willen halen. Als al gezegd, er is een overeenkomst en indien men die nu eenzijdig niet nakomt is dat te zien als wanprestatie en zie dan ook nog https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/

  en eventueel https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/klacht-incassobureau  Indien u die gegevens wel geeft loopt u risico dat men meer zal gaan eisen als maandelijkse betaling.

Ik adviseer u, indien u dat nog niet heeft gedaan hulop te zoeken bij een instelling voor sociale en maatschappelijke hulpverlening. Herhaald, het mag niet! Sommigen proberen het wel!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 14, 2022 om 19:16
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Heremietkreeft,

Heeft u nog een link waarin staat, dat een incassobureau niet om de inkomensgegevens mag vragen?

Misschien is er een artikel in een wetboek hierover?

Ik heb uw links doorgelezen.

Maar ik ben geen jurist zoals u.... ;<))

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 14, 2022 om 20:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zeer simpel: de wet op gegevens  persoonsbescherming AVG https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens

panter22
door panter22 - Jun 14, 2022 om 19:26
6599 Antwoorden / Vragen

Glittervisje staat met de rug tegen de muur.
De schuld kan hij niet in een keer betalen. De schuldeiser, via het incassoburo, hoeft de betalingsregeling niet te accepteren.
Dan kun je wel zeggen dat het incassoburo geen recht heeft op inzage maar wat dan?
Er moet rekening gehouden worden met de beslagvrije voet. Met een bijstandsuitkering valt er per maand niet echt veel af te lossen.
Wat is er dan op tegen om de gevraagde gegevens te verstrekken?

panter22
door panter22 - Jun 15, 2022 om 17:01
6599 Antwoorden / Vragen

Uit de privacyverklaring op de site:
Uw overzicht van inkomsten- en uitgaven Voordat NDA Incasso een betalingsregeling met u kan afspreken vragen we inzage in uw inkomsten en uitgaven. NDA Incasso gebruikt hiervoor een formulier, waarop u uw inkomsten en uitgaven kunt invullen. De gegevens die u op dit formulier zet gebruiken we om te bepalen wat het wekelijkse of maandelijkse bedrag is dat u aan ons moet kunnen betalen om de schuld af te lossen.
https://nda-incasso.nl/privacy-verklaring/

Een incassoburo mag dus wel gegevens opvragen voor het afspreken van een betalingsregeling. Uiteraard hanteren zij regels voor de AVG. Ook op de site te vinden.

1paul
door 1paul - Jun 15, 2022 om 17:01
3174 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.nibud.nl/onderwerpen/geldproblemen/schuldregelingen/

l
ees je even goed in, men mag als incassoburo niet veel, een deurwaarder mag meer, bij incassoburo hoef je niets op te geven en als de beslagvrije voet overschreden word hoef je niets daarboven te betalen  zelfs al is dit niet aan te raden.

u hoeft dus niets meer te doen dan u al doet op dit moment, wel blijven betalen!

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-procedure/incassobureau

ma
door malty - Jun 15, 2022 om 19:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens naar de voorwaarden van die betalingsregeling.

mo
door mof - Jun 16, 2022 om 05:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat hoeft niet af te geven. Wel loopt u het risico dat het incassobureau dan niet akkoord gaat met de betalingsregeling.