cb
door cbo Apr 24, 2014 om 16:06
Geldzaken & recht

Overdracht vordering op grond van artikel 3:94 lid 1 BW van BTW plichtige onderneming naar een niet BTW plichtige onderneming

Beste lezers,

Voor een onderzoek ben ik op zoek naar bepaalde informatie omtrent de overdracht van vorderingen welke middels artikel 3:94 lid 1 BW gedaan wordt.

In eerste instantie is het zo dat de "vordering" van de oorspronkelijke schuldeiser overgaat op een nieuwe schuldeiser.

Er zijn uiteraard allerlei vorderingen die overgedragen kunnen worden, bijvoorbeeld:
1. Enkel facturen
2. Facturen met incassokosten

In Nederland kennen we voor de BTW plicht eigenlijk heel ruw gezegd maar 2 soorten ondernemingen, de voor de belastingdienst BTW plichtige ondernemingen en de NIET BTW plichtige ondernemingen.

Nu is het zo dat wanneer een vordering overgedragen is en de handelingen NA overdracht door de NIET BTW plichtige ondernemingen verricht worden (denk bijvoorbeeld aan het ophogen van incassokosten met BTW conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten en betekeningen die conform de Btag tarieven opgehoogd worden met BTW)

Waar ik dus eigenlijk naar op zoek ben is het feit dat de positie van een schuldenaar bij overdracht nadelig kan uitpakken indien de nieuwe schuldeiser een ander BTW regime hanteert.

In het BW kan ik geen uitsluitingen dan wel beschermingsgronden vinden op basis waarvan een schuldenaar beschermd kan worden voor extra kosten van bijvoorbeeld een BTW bijdrage wanneer er sprake is van een overdracht van een vordering.

Dat de handelingen door de nieuwe schuldeiser met BTW belast worden is mijn inziens vanzelfsprekend, ik ben eveneens van mening dat het onwenselijk is om een hoofdsom te vermeerderen met BTW omdat dit de schuldenaar in een mindere positie plaatst.

Enige vorm van bescherming kan ik helaas niet vinden, jurisprudentie onderzoek loopt bij mij ook op niets uit.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

1059 2 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 24, 2014 om 18:05
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ervaring ja...maar...
Dit is een consumenten forum dus niet voor dit soort zakelijker vragen.

Daarom toch geen antwoord.

marcel75
door marcel75 - Apr 24, 2014 om 18:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je kunt als ondernemer niet zelf je btw-regime kiezen. Je bent btw-ondernemer of je bent vrijgesteld.

Als een btw-ondernemer aan een niet-btw-ondernemer iets overdraagt, dan zal hij daarover btw moeten heffen. De niet btw-ondernemer kan verder niets met de btw en zal de door hem betaalde btw derhalve doorberekenen aan de eindafnemer. Niet als btw, maar als vordering.

Voor jou als schuldenaar maakt het onder aan streep ook niet uit. Je had aan de eerste schuldeisers btw moeten betalen, nu het bedrag inclusief btw.