do
door douwe_1 Jan 2, 2011 om 10:29
Geldzaken & recht

Premie bijstorten in spaarhypotheek

Wij hebben voor ons huis een spaarhypotheek van twee ton. De hypotheek loopt sinds 2000. Dit jaar heb ik spaargeld 'over'. Daarmee zou ik extra premie kunnen betalen in mijn spaarhypotheek zodat de maandelijks kosten voor de hypotheek dalen. Toch? :-)
Maar... ik heb recent een ernstige ziekte gehad. Die kán terugkomen. Wat betekent dat dan voor de hypotheek? Stel ik word toch weer ziek en overlijd over twee jaar. Volgens mij keert de bank dan het deel van de hypotheek aan mijn partner uit dat ik heb verzekerd met de bij de spaarhypotheek afgesloten overlijdensrisicoverzekering, ongeveer een ton. En de extra gestorte premie ben ik dan kwijt, toch (de bodemloze put van de bankwereld in).
Klopt dit? Heeft het dus geen zin/is het wel verstandig om onder deze omstandigheden premie bij te storten?
Graag jullie advies.

2860 4 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Jan 2, 2011 om 12:04
2308 Antwoorden / 28 Vragen

e.a hangt van de voorwaarden af van de bank.
overleg met een fiscalist of er niet een andere vorm mogelijk is.
deze materie is erg persoonlijk gezien de omstandig heden

marcel75
door marcel75 - Jan 2, 2011 om 19:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt een overlijdensrisicoverzekering die uit zal keren. Dat zal waarschijnlijk meer zijn dan in de spaarpolis zit. Je hebt dan dus geen verlies. Zit er in de spaarpolis meer dan je overlijdensrisicoverzekering uitkeert, dan krijg je dat meerdere ook uitgekeerd.

co
door courier - Jan 3, 2011 om 11:10
226 Antwoorden / 2 Vragen

Als een extra premiestorting voldoet aan de wettelijke voorwaarden (binnen de grenzen van de zgn. "hoog/laagconstructie") dan daalt daarna inderdaad de maandelijks verschuldigde premie.
Het systeem van de spaarverzekering berust op het principe: het verzekerd kapitaal wordt uitgekeerd aan het eind van de rit OF bij eerder overlijden.
Bij overlijden op korte termijn ben je die extra premiestorting grotendeel kwijt: het éénmalige bedrag van die storting zal zeker hoger zijn dan het bedrag dat je "bij leven" in de resterende periode uitspaart.

do
door douwe_1 - Jan 3, 2011 om 11:21
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dankjewel Courier. Dit bevestigt wat ik al dacht. Tenzij iemand anders toch nog een andere visie heeft ga ik voor de zekerheid het geld beter/slimmer/plezieriger besteden