target
door target Mar 3, 2012 om 13:05
Geldzaken & recht

Recht belastingaangifte doen?

Ik wil aangifte doen, ondanks dat ik bericht heb ontvangen dat ik dit niet hoef te doen. Reden hiervoor, dat zij het eigenhandig invulden is al vaker fout gegaan, uiteraard voor rekening van mij.

Uitstel aangevraagd, maar dat krijg ik niet omdat ik geen aangifteplicht heb.

Is het je recht om aangifte van (inkomsten-) belasting te doen?
En in het verlengde daarvan, blijft dan mijn recht bestaan om uitstel te krijgen?

1650 11 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Mar 3, 2012 om 13:23
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Begrijp ik het goed dat je voor de zekerheid dat het weer fout ingevuld is uitstel wilt aanvragen voor een aangifte waar je nog geen kennis van genomen hebt maar die je door anderen waarschijnlijk incorrect ingevuld verwacht?

vladja
door vladja - Mar 3, 2012 om 13:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Omdat geen aangifteplicht hebt voor 1 april a.s., kan je geen uitstel aanvragen. Voor iets wat er niet is, gaat dat dus niet.

Als je denkt dat je er teveel belasting betaald is, kan je ook na 1 april aangifte doen om belasting terug te vragen. Alleen als je denkt in aanmerking te komen voor nog niet uitbetaalde toeslagen over 2011 moet je dat voor 1 april doen.

Vladja

jantje7
door jantje7 - Mar 3, 2012 om 13:33
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U kunt nog een aantal jaren een P-formulier invullen als u denk geld terug te krijgen. Dus hiervoor hoef je geen uitstel aan te vragen.

Zie hier voor toelichting

Jantje

target
door target - Mar 3, 2012 om 14:20
297 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat me niet alleen om een teruggaven, maar ook om de correcte verwerking van te betalen bedragen.

@zwemmer
Er is o.a. sprake van een wisselend inkomen, wat voor de nodige verrekeningen gevolgen zal hebben.
Om die reden wil ik er zelf aan bijdragen dat de juiste cijfers verwerkt gaan worden.
Dit teneinde toekomstig gedonder te voorkomen, want ik heb geen zin meer in wat ik al eens meemaakte met hun omdat zij willens en wetens onze inkomens tot in het belachelijke verkeerd verwerkten.

Ik wil koste wat het kost zelf aangifte doen!!!
Maar ik heb ook tijd nodig voor het verzamelen en op correcte wijze verwerken van de benodigde gegevens, wat tot nog toe altijd een gegronde reden was voor uitstel.

da
door dalanjo - Mar 3, 2012 om 16:32
23 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=target schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 14:20]Het gaat me niet alleen om een teruggaven, maar ook om de correcte verwerking van te betalen bedragen.

@zwemmer
Er is o.a. sprake van een wisselend inkomen, wat voor de nodige verrekeningen gevolgen zal hebben.
Om die reden wil ik er zelf aan bijdragen dat de juiste cijfers verwerkt gaan worden.
Dit teneinde toekomstig gedonder te voorkomen, want ik heb geen zin meer in wat ik al eens meemaakte met hun omdat zij willens en wetens onze inkomens tot in het belachelijke verkeerd verwerkten.

Ik wil koste wat het kost zelf aangifte doen!!!
Maar ik heb ook tijd nodig voor het verzamelen en op correcte wijze verwerken van de benodigde gegevens, wat tot nog toe altijd een gegronde reden was voor uitstel.

Op het moment dat je verplicht bent om aangifte te doen, dan krijg je daar bericht van. Als je dan uitstel wilt hebben voor het doen van die aangifte, dan kun je daar uitstel voor vragen.

Je hebt zo wie zo het recht om aangifte te doen. Nogmaals, het is alleen wel zo, dat als je NIET verplicht bent om aangifte te doen (Je hebt geen brief) gekregen, je ook geen uitstel aan KUNT vragen. Je staat namelijk niet in het bestand van belastingplichtigen die verplicht zijn om aangifte te doen.
Als je niet verplicht bent om aangifte te doen, dan heb van rechtswege 5 jaar de tijd om aangifte te doen als je dat graag wil.

Dus in het kort:
Geen verplichte aangifte--> 5 jaar de tijd om toch aangifte te doen
Wel verplichte aangifte ---> aangifte doen voor de datum die in de brief gesteld staat, en anders uitstel aanvragen.

Je gaf net ook aan dat je met wisselende inkomens zit. Wat je zou kunnen doen, is op het moment dat je inkomen HOGER wordt, het formulier voor een voorlopige aanslag downloaden, en alvast doorgeven dat je inkomen hoger wordt.

Mocht uit die berekening blijken dat je inderdaad te weining belasting betaald, dan zal je een voorlopige aanslag krijgen, en na een voorlopige aanslag volgt altijd de verplichting om aangifte te doen, en dus heb je het recht om uitstel te vragen voor het doen van die aangifte.

getty
door getty - Mar 3, 2012 om 16:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik wil koste wat het kost zelf aangifte doen!!!
Maar ik heb ook tijd nodig voor het verzamelen en op correcte wijze verwerken van de benodigde gegevens, wat tot nog toe altijd een gegronde reden was voor uitstel.

Gewoon aangifte doen als u er tijd voor heeft. U mag de aangifite van 2011 nog tot 2016 invullen, dus zo lang uitstel heeft u......
U heeft dus gewoon het recht om aangifte te doen. U maakt een probleem van iets wat er niet is.

ro
door ron530 - Mar 3, 2012 om 18:21
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als de belastingdienst geen reden tot aangifte ziet komt de aanslag vrijwel altijd op nul uit. Het staat u natuurlijk wel vrij om toch aangifte te doen, dat kan op ieder moment u heeft immers geen plicht tot aangifte. Uitstel kan enkel gegeven worden als u aangifteplichtig bent, dat is bij u niet het geval. Als u het aangifte programma download kunt u middels digid alle bekende inkomsten gegevens inzien kloppen die niet, dan alsnog aangifte doen.

target
door target - Mar 3, 2012 om 19:13
297 Antwoorden / 3 Vragen

@dalanjo Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Dat is al zo'n beetje hoe wij te werk gaan. Mijn vrees is ook niet zozeer dat IK iets verkeerd op zou geven. Juist niet, waardoor ik juist aangifte wil doen.

=getty schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 16:34:
U mag de aangifite van 2011 nog tot 2016 invullen, dus zo lang uitstel heeft u......
U heeft dus gewoon het recht om aangifte te doen. U maakt een probleem van iets wat er niet is.

Probleem om niets. Was dat maar waar. Ik heb toch iets andere ervaringen waarbij door foute verwerking van hun kant het uiteindelijk toch grotendeels op mijn bordje kwam.
Met de nodige bijkomende verrekeningen tegenwoordig die gebaseerd zijn op de ib-aangifte kan dat voortaan flink uit de hand lopen. Zeker als je het ook nog eens 5 jaar uit de hand laat lopen.
=ron530 schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 18:21: Als de belastingdienst geen reden tot aangifte ziet komt de aanslag vrijwel altijd op nul uit.

Er is sprake van wisselend inkomen. Alleen al het feit dat er op voorhand vanuit gegaan zou worden dat het weer hetzelfde (met als resultaat nul) zou zijn geeft mij de kribbels.
Zouden ze dat dan denken terwijl het niet zo is?

fi
door fisbel - Mar 6, 2012 om 02:42
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 18:21]Als de belastingdienst geen reden tot aangifte ziet komt de aanslag vrijwel altijd op nul uit. Het staat u natuurlijk wel vrij om toch aangifte te doen, dat kan op ieder moment u heeft immers geen plicht tot aangifte. Uitstel kan enkel gegeven worden als u aangifteplichtig bent, dat is bij u niet het geval. Als u het aangifte programma download kunt u middels digid alle bekende inkomsten gegevens inzien kloppen die niet, dan alsnog aangifte doen.
U vult kennelijk geen of weinig aangiften in voor AOW-ers of jongeren met geringe inkomsten cq u heeft daar geen kennis van genomen. Ik zie heel veel brieven van de Belastingdienst met de mededeling dat de 65-plusser met uitsluitend gehuwden-AOW (vaak vrouw) niet aangifteplichtig is. Deze brief van de Belastingdienst moet direct de rode lamp laten branden. Er is weliswaar niets te halen voor de Belastingdienst, maar dat wil absoluut niet zeggen dat er voor de fiscaal partners niets te halen valt. Dat heeft hier te maken met de kortingen die bij de 'kale' AOW-er niet volledig kunnen worden verzilverd. Maar wel als de partner een AOW met klein pensioen heeft. Dit kleine aanvullend pensioen komt gedeeltelijk in het 'kortingemmertje' van de kale AOW-er terecht met als gevolg dat er gedeeltelijk teruggave van belasting, ingehouden op het aanvullend pensioen, is. Ook bij Box 3 vermogen is er voordeel te behalen. (€ 3500 Box-3 vermogen aan de kale AOW-er toebedelen)

Daanaast is er de HELE GROTE groep jongeren / studenten met klein baantje die niet aangifteplichtig zijn en daardoor honderden en soms een paar duizend belastingvoordeel laten liggen. Door de kortingen is circa € 6500 'belastingvrij'
Kortom niet aangifteplichtig. Advies is: stel onmiddellijk een onderzoek in of er geen belastingvoordeel voor jou is. Tav aangiften particulier: doe altijd gezamenlijk aangifte als dat mogelijk is.

Gescheiden aangifte levert uitsluitend in zeer bijzondere situties (enig) belastingvoordeel op. De ambtshalve verzoeken tot vermindering aanslag die ik inmiddels door het niet aangifte doen in combinatie met definitief gestelde aanslagen partner zijn inmiddels niet meer op de vingers van 1 hand te tellen.

Als er gescheiden aangifte is gedaan en beide (gescheiden) aangiften zijn definitief is er weinig werk aan de winkel: een helaas pindakaas verhaal.

da
door dalanjo - Mar 11, 2012 om 11:04
23 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=target schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 19:13]

Er is sprake van wisselend inkomen. Alleen al het feit dat er op voorhand vanuit gegaan zou worden dat het weer hetzelfde (met als resultaat nul) zou zijn geeft mij de kribbels.
Zouden ze dat dan denken terwijl het niet zo is?

Om eerlijk te wezen wordt er niet gedacht. Het is software wat er voor zorgt dat de gegevens van het vorige jaar(bijv. de gegevens van 2010) in de aangifte van het huidige jaar terecht komen.( de aangifte van 2011)

Om die reden kun je ook pas vanaf maart gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, en moet je je gevens nog controleren.
In januari en februarie moeten werkgevers en uitkerende instanties namelijk hun gegevens doorgeven, en pas als die binnen zijn, dan kan de belastingdienst die gegevens klaarzetten voor de vooraf ingevulde aangifte.

De belastingdienst kan ook niet vooruit kijken, en weet dus niet of je in dit lopende boekjaar/belastingjaar meer of minder gaat verdienen. Maar dat is iets wat het merendeel van de mensen ook niet weet. Tuurlijk, je gaat ervan uit dat je dit jaar gaat werken, en dat je je werk houdt, maar je kunt je gemakkelijk voorstellen dat je in de ziektewet komt (minder inkomen), dat je ontslagen wordt, dat je de hoofdprijs wint in de staatsloterij, of dat je komt te overlijden. Voorgaande voorbeelden hebben allemaal invloed op je inkomen, maar zijn wel dingen die je niet weet van te voren.

Daar kan de belastingdienst dus geen rekening mee houden, en nogmaals, de belastingdienst is voor het verzamelen van die gegevens afhankelijk van derden.

target
door target - Mar 20, 2012 om 00:37
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=dalanjo schreef op zondag 11 mrt 2012, 11:04]De belastingdienst kan ook niet vooruit kijken, en weet dus niet of je in dit lopende boekjaar/belastingjaar meer of minder gaat verdienen. Maar dat is iets wat het merendeel van de mensen ook niet weet.

Naar mate het jaar loopt kun je wel tussentijdse controle's doen en indien nodig reserveren.

[quote=dalanjo schreef op zondag 11 mrt 2012, 11:04]Voorgaande voorbeelden hebben allemaal invloed op je inkomen, maar zijn wel dingen die je niet weet van te voren.

Ik heb toch ook nog een ervaring dat gegevens wel degelijk bekend waren en toch verkeerd verwerkt.
Van mij krijgen ze geen gelegenheid meer om op eigen initiatief te werken.
Ik wil mijn gegevens zelf aanleveren zodat zij de mogelijkheid tot een dubbelcheck hebben.