ga
door garayuk Mar 8, 2024 om 15:58
Geldzaken & recht

Tijdelijk noodfonds energie

Mijn aanvraag voor het tijdelijknoodfonds energie is afgewezen door een fout in de inkomensgegevens. Na mijn protest stuurde ze mij een mail voor een herbeoordeling aan te vragen. Naast diverse gegevens wilden ze ook je nikomensverklaringen van debelasting over 2021 - 2022  en 2023.   Omdat ik belastingaangifte moest doen moest ik op 1 maart al aangifte doen en dan zou de belastingdienst vóór 15 maart mijn inkomnsverklaring downloadbaar hebben. (volgens de belastingtelefoon een kul verhaal omdat 2.000.000 mensen
op 1 maart aangifte deden en niet ik alleen)  Volgens het noodfonds was het na 15 maart niet meer mogelijk om een herbeoordeling aan te vragen. Alvast alles opsuren en dat ene later "was helaas ook niet mogelijk" . De aanvraag opnieuw invullen ook niet.
Nu dreig ik tussen wal en schip te vallen omdat enerzijds (begrijpelijk) de belastingdienst meer te doen heeft dan alleen mijn aangifte
met spoed te verwerken en anderzijds omdat het noodfonds stelt dat na 15 maart een herbeoordeling niet meer mogelijk is, terwijl ze kunnen weten dat vele miljoenen mensen aangifte moeten doen en dus niet op tijd hun inkomensverklaring 2023 kunnen aanleveren.
Aanvragen voor het noodfonds kunnen tot 31 maart worden aangevraagd, maar wat als bij fouten dan niet meer een herbeoordeling kan worden aangevraagd. Moet ik dit alles gewoon accepteren of is er een mogelijkheid om bezwaar te maken over die vreemde 15 maart stelling?

2920 8 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 8, 2024 om 16:18
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat u ook in deze bezwaar kunt maken en zie dan: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bezwaar-en-beroep/bezwaar-en-beroep en zie ook: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 8, 2024 om 16:18
2055 Antwoorden / Vragen

Dus voor een aanvraag had u geen inkomensverklaring over 2023 nodig en nu u een herbeoordeling heeft aangevraagd omdat u blijkbaar fouten heeft gemaakt wel? Dan bent u mooi in de aap gelogeerd. Ik lees dat u een klacht in kunt dienen, verder is het hoogst waarschijnlijk  pech.

Kan ik bezwaar maken tegen de uitslag?

Nee, het Noodfonds Energie is geen overheidsorganisatie. Het is een privaatrechtelijk initiatief. Je kunt dus geen formeel bezwaar maken.

Ja
door JannyBoe - Mar 8, 2024 om 16:57
515 Antwoorden / Vragen

Hallo, niet opgeven en vooral doorzetten.
En gaan voor hetgeen u recht op hebt!

Bekijk eerst eens de uitzending van Radar over het Noodfonds.
Dat gaat naast de problemen rond het met Digid aanvragen ook over de organisatorische chaos bij dit fonds.

Laat u inspireren door Ombudsman Reinier van Zutphen.
U hebt met hem meteen dé plek om uw volkomen terechte bezwaar neer te leggen.

Uw aanvraag gewoon doorzetten voor de einddatum. Maak een uitdraai van uw aangifte inkomstenbelasting 2023 en doe deze erbij.

Dit fonds is niet privaatrechtelijk (meer). De Rijksoverheid zit er met vele miljoenen voor meer dan 50% in.
Dat is ook de reden dat de Ombudsman, die zich om overheidszaken bekommert, nu in het geweer mag en kan komen.

Vooral doorzetten! Succes!
En laat nog eens weten hoe het afgelopen is.

Ag
door Agamemnon Mar 11, 2024 om 19:06
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ik vraag mij af in welke wet de regeling dan geregeld is. En dan ook precies en ondubbelzinnig wat de voorwaarden zijn.

Ja
door JannyBoe Mar 12, 2024 om 07:14
515 Antwoorden / Vragen

Hallo @AGAMEMNON, hier staat het gepubliceerd. En als u googelt op WJZ/ 22558560 dan komt u bij de precieze en ondubbelzinnige versie als pdf document uit ;)

Ag
door Agamemnon Mar 13, 2024 om 17:57
82 Antwoorden / 7 Vragen

Dit lijkt mij toch iets compleet anders dan het Noodfonds. Voor zover ik weet is het helemaal niet wettelijk geregeld. Daarom doet men ook maar wat men goed dunkt. Een uitkering lijkt meer een gunst dan een afdwingbaar recht. De minister heeft zelfs het begrip inkomen niet eens gedefinieerd...

Ja
door JannyBoe Mar 14, 2024 om 07:25
515 Antwoorden / Vragen

Hallo @AGAMEMNON, u hebt helemaal gelijk hoor. Ik heb een verkeerde link geplaatst. Excuses.

Er is inderdaad zoals u al met uw vraag aangeeft, geen wet die het Noodfonds regelt.
Maar het is wel een initiatief waar de Rijksoverheid voor meer dan 50% aan euro's zit.
En waar minister Schouten bemoeienis mee heeft.

De voorwaarden staan op de website van het fonds.

Resteert het feit dat het fonds vanaf de introductie taaie en ingewikkelde procudures kent om een aanvraag te doen.
Met merkwaardige eisen zoals de vraagsteller hier aangeeft.
Net als Reinier Ombudsman Reinier van Zutpen is mijn advies om je niet neer te leggen bij de ingewikkelde procedures maar om een aanvraag vooral door te zetten.

Ge
door Gert Moes - Mar 11, 2024 om 12:45
12 Antwoorden / 2 Vragen

ze meten met 2 maten  , heb precies hetzelfde ingevuld als de vorige keer , en krijg het nu ook niet , tja zou zeggen vreet het lekker op

wi
door wilhelmina59 Mar 11, 2024 om 13:31
512 Antwoorden / 0 Vragen

U weet zelf wel waarom de aanvraag is afgewezen. Uw ongenoegen geeft geen pas.

mo
door mof - Mar 11, 2024 om 13:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En nogmaals aanvragen met de juiste gegevens? Gesprek met de wethouder?

Ja
door JannyBoe Mar 11, 2024 om 14:12
515 Antwoorden / Vragen

Gemeentes en wethouders gaan niet over dit fonds.

Ca
door CarKoos - Mar 11, 2024 om 17:28
2 Antwoorden / Vragen

Dat noodfonds is niet te volgen .Wij betalen 170 euro per maand aan eneco , zij zeggen dat ik maar 135 euro  hoef te betalen .
Snap U het nog

Mabelle
door Mabelle Mar 11, 2024 om 17:53
423 Antwoorden / 1 Vragen

Ja hoor ik snap het nog. Blijkbaar kan je volstaan met een voorschot van 135 p.m., maar betaal je onnodig dus 35 p.m. meer. Je kan wel 400 p.m. willen betalen, maar als een voorschot van 135 voldoende is, dan is dat het bedrag waar het Noodfonds naar kijkt.

wi
door wilhelmina59 Mar 11, 2024 om 19:07
512 Antwoorden / 0 Vragen

En de energieleverancier levert de cijfers aan en die worden tot 2 cijfers achter de komma doorgerekend.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 11, 2024 om 19:37
16848 Antwoorden / 202 Vragen

@CARKOOS, wat u maandelijksheeft  betaalt weet u pas na het ontvangen van een eindafrekening enn wat u noemt is klaarblijkelijk het bedrag dat u maandelijks als voordschot betaalt. En dat is toch wezenlijk iets anders. Ik leid uit hetgeen u stelt af sdat u inderdaad teveel aan voorschot betaalt. M.b.t. recht op het noodfonds is vooral uw inkomen bepalend! Niet wat u aan voorschot betaalt.

Ag
door Agamemnon Mar 13, 2024 om 20:16
82 Antwoorden / 7 Vragen

Bepalend is wat de energiemaatschappij als voorschot voorstelde (adviesvoorschot). Als dat wordt aangepast door de klant geldt die aanpassing dus niet voor de hoogte van de vergoeding van het noodfonds. Zou mooi zijn, dan zette je je voorschot op 500 euro om dan tot 500 euro te krijgen vergoed.

Ca
door CarKoos Mar 20, 2024 om 16:29
2 Antwoorden / Vragen

Nou ,eindafrekening binnen  van eneco , gaan nu van 170,-    terug naar 158,-  euro   , wij letten erg op  met ons verbruik ..
Maar hoe hun dan aan die 135,-   euro komen , dat energiefonds is mij raadsel.

cl
door clearmaker - Mar 12, 2024 om 01:12
11 Antwoorden / Vragen

Tijdelijk noodfonds energie houd met meer dingen geen rekening,
ik kreeg vorig jaar nog bijna € 2.000 toegekent, heb nu nog geen bericht mogen ontvangen behalve dossiernummer.

heb net in een ander topic geschreven, per 1e week oktober 2023 8 zonnepanelen via woningbouwstichting gehuurt voor 8 x € 3 = € 24 per maand
Verwachtte opbrengst per jaar ca. 2400 Kwh
Daardoor heeft mijn energieleverancier mijn voorschot verlaagd met € 50/maand
Met voorschotbedrag word rekening gehouden maar niet de verlaging van 50 euro voorschot welke mij 24 euro per maand kost.

Ik doe dus mee meer milleubewust te zijn, en word zoals altijd gelijk afgestraft, in dit geval door tijdelijk noodfonds energie (bekend bij 2e kamer die direct contact heeft met tijdelijk noodfonds energie)
en word gelijk dubbel gestraft.
Straks driedubbel want de overheid krijgt minder energiebelasting binnen door zonnepaneelbezitters, geheid dat daardoor de energiebelasting ook nog eens verhoogd gaat worden.
Nu al spijt dat ik meegedaan heb het millue minder te belasten.