Uy
door Uyong Apr 15, 2024 om 13:38
Geldzaken & recht

Toch een factuur bij 'gratis' bureau WOZ-waarde

Ik heb vorig jaar een bureau ingeschakeld wat bezwaar zou maken tegen de WOZ-waarde. Dat was vorig jaar nog kosteloos voor mij en ik liep geen risico.
De gemeente heeft na uitstel begin dit jaar een uitgespraak gedaan over dit bezwaar. Het bezwaar is ongegrond. Nu brengt het bureau maar liefst 800 euro in rekening, omdat vanaf dit jaar hun kosten niet meer vergoed worden door de overheid. Ik vind dat raar. Mocht het bureau werkzaamheden hebben verricht dan was dat vorig jaar en onder de oude afspraken. Hoe en op welke gronden kan ik het beste reageren richting het WOZ-bureau?

1037 5 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 15, 2024 om 14:00
16857 Antwoorden / 202 Vragen

Eerst mijn wedervraag: waarom heeft u gebvruik gemaakt van een WOZ bureau terwijl u het zelf geheel gtaris kunt doen? https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/doorstromer/bezwaar-woz en zie ook dit, zei het helaas ook als mosterd na de maaltijd https://eenvandaag.avrotros.nl/item/strengere-regels-op-komst-voor-commerciele-woz-bureaus-die-gemeenten-en-rechtspraak-nu-veel-extra-werk-opleveren/

D
an mijn advies aan u: men rekent u € 800 aan terwijl er steeds is geadverteerd: gratis en die buerau's wel een vergoeding 'opstrijken'. Nu is een bedrag ad. € 800,00 m.i. ook nog buiten iedere proportie en is het m.i. zaak om bezwaar te maken resp. het bereau in gebreke te stellen wegens niet nakomen van hun advertentieafspraak. Vooralsnog niet betalen! Doe melding bij www.consuwijzere.nl en mogelijk nog beter, vraag nader advies bij de Vereniging van Eigen Huis indien u daar lid vann bent, of uw rechtsbijstandsverzekeraar indien u zo'n verzekering heeft of - Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl. U kunt dit benutten indien u een ingebreke stelling doet: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ Het is aan u wat te doen, herhaald, het bedrag ad € 800,00 is m.i. buiten iedere proportie afgezien van het niet nakomen van 'gratis'. Het is mogelijkn zelfs een onrechtmatige manier om de eigen beurs te spekken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 15, 2024 om 14:13
2063 Antwoorden / Vragen

Als ik het mag samenvatten hebt u opdracht gegeven een bezwaarprocedure in gang te zetten en u dacht dat dit (voor u) kosteloos zou zijn. De enige grond die ik kan bedenken om onder betaling uit te komen lijkt mij dat u verteld is dat de procedure gratis (voor u)  zou zijn, en om maar gelijk rekening te houden met de bewijslast, liefst zwart op wit.
Wat heeft het bureau u precies verteld over de kosten?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 15, 2024 om 14:28
16857 Antwoorden / 202 Vragen

P.s. het genoemde bedrag roept bij nader inzien bij mij mij de vraag op of de factuur wel afkomstig is van het door u benutte bureau m.a.w. of het geen 'phishing' is en er oneigenlijk en onterechtmatig gebruik wordt gemaakt van uw gegevens. Zie dan o.a. dit https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/iemand-heeft-misbruik-gemaakt-van-uw-persoonsgegevens.html   of https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/aangifte/identiteitsfraude/ .

Ozymandias
door Ozymandias Apr 15, 2024 om 15:40
167 Antwoorden / Vragen

Waarom zou het bedrag op zichzelf een vermoeden van Phishing bij je opwekken? Want het bedrag zegt toch echt helemaal niets daarover.

En als phishing zou het nogal een rare zijn want dit is nogal een specifieke factuur dus ik ga er gewoon vanuit dat het echt is. Als je niets beters kan bedenken is het misschien handiger om gewoon niet te reageren. Je weet dat dat ook kan? Je hoeft niet overal een antwoord op te hebben.

gr
door gravin2 Apr 16, 2024 om 08:25
24 Antwoorden / Vragen

@ozy, spaar u de moeite, helpt niets!

sira
door sira - Apr 15, 2024 om 15:54
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Het is al een aantal keer op het nieuws geweest dat de overheid deze kosten niet meer vergoedt.

Ja
door JannyBoe Apr 15, 2024 om 16:05
517 Antwoorden / Vragen

De vergoeding is er nog steeds maar is sinds 1 januari 2024 drastisch naar beneden bijgesteld.

sira
door sira Apr 15, 2024 om 16:06
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Ik had begrepen dat ze ermee zouden stoppen, vanwege de vele aanvragen. Dat ze het nu verminderd hebben, is logisch, waarom moet de belastingbetaler daarvoor meedokken.

1paul
door 1paul - Apr 16, 2024 om 07:47
3150 Antwoorden / 0 Vragen

Laat ze dit precies zo weten, afspraak was handling is gratis, laat ze weten dat u hen daar aan houd, u kunt er niets aan doen dat de uitspraak nu pas is!!

kan ook nog zomaar zijn dat er een of ander schimmig figuur weet van uw afspraak en nu probeert u op te lichten??