ib
door ibesling Nov 23, 2015 om 11:52
Geldzaken & recht

Wanneer KEW (kapitaalverzekering eigen woning)

Hallo,
Wij hebben een aflossingsvrije hypotheek met daaraan gekoppeld een beleggingsverzekering. Deze beleggingsverzekering voldoet aan alle vereisten van een KEW, maar wordt door de hypotheekverstrekker niet als zodanig geclassificeerd, omdat dit niet in de clausule van het product staat. Kan een dergelijke clausule werkelijk het verschil maken? In ons geval zou het van groot belang zijn dat onze beleggingsverzekering wel een KEW is i.v.m. met het herstelplan m.b.t. onze woekerpolis. Kunt u ons hier wat wegwijs in maken?
Alvast bedankt.

1159 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2015 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat maakt het herstelplan uit voor die woekerpolis of het een KEW is of niet. Een eventuele compensatie wordt in de polis verwerkt.

ib
door ibesling - Nov 23, 2015 om 12:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

In het hersteladvies dat wij ontvingen stonden 9 verschillende opties uiteengezet, waaronder verschillende opties onder de huidige constructie, omzetten naar annuiteiten of lineaire, maar ook een optie om het geheel om te zetten naar een bankspaarhypotheek. Uit vergelijkingsberekening op de site berekenhet.nl kwam deze optie voor ons er als meest interessante uit. Het vervelende is dat dit niet mogelijk blijkt te zijn omdat onze beleggingsverzekering geen zogenaamde KEW zou zijn.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2015 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kunt die polis toch alsnog laten koppelen? Maar volgens mij kunt u niet meer overstappen naar een bankspaarproduct.

Maar mijns inziens wilt u dus eigenlijk uw hypotheek wijzigen en niet die polis. Wellicht kunt u beginnen om de overlijdensrisicoverzekering uit de polis te halen en die apart af te sluiten.

ib
door ibesling - Nov 23, 2015 om 14:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

We willen wel van de beleggingsverzekering af. De insteek is om de huidige constructie om te zetten naar een annuiteitenhypotheek. De beleggingsverzekering wordt beeindigd en de waarde gebruikt om een deel van de hypotheek in te lossen. Daarnaast wordt een losse overlijdensrisicoverzekering gekoppeld. Waar het om gaat is dat we alle mogelijkheden willen afwegen om tot een voor ons beste regeling te komen. Naast de annuiteitenhypotheek werd ook de mogelijkheid geboden om afscheid te nemen van de huidige constructie en de boel om te zetten naar een bankspaarhypotheek. Nu weten we ook niet hoe het in zijn werk gaat als een aflossingsvrije hypotheek met daaraan een beleggingsverzekering wordt omgezet naar een bankspaarhypotheek, maar dat blijkt dus alleen mogelijk te zijn als de beleggingsverzekering een KEW is. Dus wie of wat bepaald wanneer een beleggingsverzekering een KEW is? Een clausule in de voorwaarden? Nogmaals onze beleggingsverzekering voldoet aan alle eisen die worden gesteld aan een KEW. Waarom is deze mogelijkheid dan toch niet op ons van toepassing. De hypotheekverstrekker kan dit niet onderbouwen en verwijst naar de clausule. Daar proberen we helderheid in te krijgen.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2015 om 15:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens kan er geen nieuw bankspaarproduct worden afgesloten, dus wellicht is dat aanbod onjuist. Maar ik kan het mis hebben.

Lees hier informatie over KEW.

https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/wet-en-regelgeving/kapitaalverzekering-eigen-woning-kew/

ib
door ibesling - Nov 23, 2015 om 16:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de link. Onze beleggingsverzekering voldoet aan de gestelde eisen. En inderdaad, het is sinds januari 2013 niet meer mogelijk een bankspaarhypotheek af te sluiten voor starters. Ik kan echter geen informatie vinden over de mogelijkheid om heden een hypotheek om te zetten naar een bankspaarhypotheek. We zijn immers geen starters en het gaat om het gezond maken van de huidige situatie. Als dat inderdaad ook niet mogelijk is, dan hebben we een duidelijk antwoord. Maar onze hypotheekverstrekker komt niet met deze wijsheid en draait naar ons gevoel een beetje om de brei heen. En dan zijn wij zo dat we dat helder willen hebben. Dus wie heeft het antwoord...?

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2015 om 18:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat geldt dus niet alleen voor starters. Alleen als men nu een bankspaarhypotheek heeft en van geldgever wil veranderen, of een ander huis koopt en dat bankspaarproduct wil meenemen, is dat nog toegestaan.

Men kan nu bijvoorbeeld ook niet meer switchen van spaarhypotheek naar totaal aflossingsvrij.

En dat gezond maken gaat over uw polis. Vaak zijn de kosten voor de ORV superhoog en stijgen die jaarlijks en /of als het beleggingsresultaat daalt, dus die moet apart. Dat is veel transparanter.

Daarnaast moet u eventueel geconpenseerd worden voor veel te hoge kosten die in rekening gebracht zijn.

U zou daarnaast ook zelf kunnen aflossen op de hypotheek, dat zou u met lineair of annuitair tenslotte ook doen.

Ik weet natuurlijk niet hoelang alles al loopt.

ib
door ibesling - Nov 23, 2015 om 20:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt! Het is ons al een stuk duidelijker. In ieder geval waarom een bankspaarhypotheek niet tot de mogelijkheden behoort. Jammer dat de hypotheekverstrekker niet gelijk met een sluitend antwoord komt. Je gaat er vanuit dat ze je vragen gewoon kunnen beantwoorden... Maar goed. Nogmaals bedankt.