ke
door keesbakels Mar 29, 2024 om 14:12
Geldzaken & recht

Wie is verantwoordelijk voor leeghalen huurwoning?

Mijn zoon heeft ongeveer 10 jaar bij zijn moeder ingewoond.Een verzoek om ingeschreven te worden als medehuurder is door de woningbouwvereniging  afgewezen.

Zijn moeder is inmiddels overleden en hij heeft een andere woning.

Er is geen erfenis, alleen (uitvaart) kosten.

In hoeverre is hij aansprakelijk voor de volledige ontruiming van het huis & tuin?

Alvast bedankt voor de reacties.

M.vr.gr. Kees

9983 19 Rapporteer
ju
door juliomariner - Mar 29, 2024 om 14:18
1328 Antwoorden / 2 Vragen

De kosten zijn ook deel van de erfenis  hoe heeft hij de erfenis aanvaard, volledig,
benificiair of afgewezen?
Als hij de begravenis heeft betaald heeft hij volgrns mij de erfenis aanvaard en draait dan ook op voor de kosten van de ontruiming.
Vraag anders eens bij de notaris.
Let op als hij ook maar 1 ding uit het huis heeft gehaald wil dat zeggen dat hij de erfenis heeft aanvaart en draait dan ook op voor alle schulden en kosten.

tenormin
door tenormin - Mar 29, 2024 om 14:19
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Woonde uw zoon ten tijde van haar dood nog bij zijn moeder? Op het eerste "gezicht" dacht ik: dan zou hij moeten zorgen voor leeghalen woning. Aan de andere kant: hij was geweigerd als medehuurder, dus denk in tweede instantie dat in dit geval de woning door de WBV moet worden leefgehaald.

mahadma
door mahadma - Mar 29, 2024 om 14:19
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vrees dat de verhuurder of gemeente dit gaat doen. In basis op kosten van de erven.

sira
door sira - Mar 29, 2024 om 14:21
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Het was zijn moeder, dan lijkt mij dat hij de persoon is die de woning moet leegruimen.
Als de WBV en/of gemeente dat moeten doen, zal hij de rekening gepresenteerd krijgen.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 29, 2024 om 14:23
854 Antwoorden / 3 Vragen

De ergenamen, in casu je zoon, is verantwoordelijk voor het leeghalen van de huurwoning. Doet hij dit niet dan zal de wbv het doen en de rekening naar hem sturen. Verder zo als @Juliomariner zegt.

Volgens mij is de standaard van het aanvaarden een aantal jaren geleden veranderd naar standaard benificiar... dan hoef je pas te beslissen als een executeur testamentair de erfenis heeft verwerkt en wat het resultaat is.

ju
door juliomariner Mar 29, 2024 om 14:32
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vraag me af of het standaard benificiair is.
Afgelopen najaar is een vrijgezelle tante van mij overleden.
Om benificiar te kunnen aanvraaden moest er wel wat ondertekend worden bij de rechtbank. Dus volgens mij is het niet standaard.

JMA2
door JMA2 Mar 30, 2024 om 01:21
116 Antwoorden / 2 Vragen

En volgens mij is de titel executeur testamantair ook niet meer wordt gebruikt. Alleen executeur nog.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 29, 2024 om 14:24
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de reacties van @JULIOMARINER en @TENORMIN.

In beginsel zijn de erfgenamen verantwoordelijk en indien uw zoon hgelemaal de kosten niet kan betalen kan hij een beroep doen op bijstand van de Gemeente. En let op, indien slechts maar één ding/artikel/meubelstuk of dergelijke meegenomen is hij aansprakelijk omdat hij nalatenschap (en de boedel is daar ook een deel van) heeft aanvaard.  En als zojuist ook voor mij gezegd: doet hij dat niet dan zal de verhuurder de kosten op hem verhalen.

Een optie: benader een kringloop winkel die mogelijk wil ontruimen, gratis.

ju
door juliomariner Mar 29, 2024 om 14:34
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Uit ervaring kan ik zeggen dat kringloopwinkels ook steeds kieskeuriger worden. Of ze doen aan cherrypicking en halen de mooie verkoopbare dingen eruit of ze vragen gewoon geld voor de ontruiming of ze geven aan geen interesse te hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 29, 2024 om 14:45
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog een opmerking die zinvol kan zijn om na te gaan: u bent de vader, ik sluit niet uit dat u dan zelf ook erfgenaam kunt zijn. Advies dus: ga dat na. Dat tenzij daarover bindende (notarieel vastgelegde) afspraken bestaan.

tenormin
door tenormin Mar 29, 2024 om 15:29
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is inderdaad alleen als er een aparte clousule (convenant) aanwezig is. Normaliter, zodra men officieel gescheiden is erft de een niets meer van de ander.

Ja
door JannyBoe - Mar 29, 2024 om 15:42
515 Antwoorden / Vragen

Hallo, zie deze info van de Woonbond

'Als er na het overlijden van de huurder geen bewoners in het huis achterblijven, zijn de erfgenamen verantwoordelijk voor de correcte oplevering aan de verhuurder. Alleen als de erfenis door alle erfgenamen is verworpen, zijn herstelwerk en de daaraan verbonden kosten voor rekening van de verhuurder.'

'Als de erfenis aanvaard is, kan de verhuurder de erfgenamen verantwoordelijk houden voor de juiste oplevering van de woning. Daarvoor dient de verhuurder inderdaad een voorinspectie te houden en daarvan een rapport op te maken, dat de erfgenaam direct of in ieder geval zo snel mogelijk in handen dient te krijgen. Het inspectierapport moet vermelden welke werkzaamheden de verhuurder verlangt, inclusief (een indicatie van) de kosten die in rekening worden gebracht als de erfgenaam besluit het herstelwerk niet uit te voeren maar aan de verhuurder over te laten.'

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 29, 2024 om 15:45
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een aanvulling: Er kunnen ook nog andere erfgenamen zijn

De wet kent vier groepen erfgenamen:

  1. Partner, kinderen en hun afstammelingen.
  2. Ouders, broers, zussen en afstammelingen.
  3. Grootouders met hun (klein)kinderen, ooms, tantes, neven, nichten.
  4. Overgrootouders en hun afstammelingen
En dan toch ook nog dit: uw zoon woonde al 10 jaar bij zijn moeder. Daarmee is de vraag aan de orde of de afwijzing wel rechtmatig is. Stond uw zoon niet bij zijn moeder ingeschreven? Zie dan dit:
Bent u geen medehuurder?

Als u geen medehuurder bent, moet u meestal 6 maanden na het overlijden weg.

Wilt u in de woning blijven? Vraag uw verhuurder dan zo snel mogelijk na het overlijden of u in het huis mag blijven. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief overname huurcontract.

Als de verhuurder niet akkoord gaat

Gaat uw verhuurder niet akkoord met uw verzoek? Dan kunt u binnen 6 maanden na het overlijden naar de rechter.

De rechter keurt uw verzoek meestal goed als:

  • u een ‘duurzame gemeenschappelijke huishouding’ had met de overleden huurder. Dit betekent dat u voor lange tijd wilde samenwonen. En dat u de kosten voor bijvoorbeeld huur, boodschappen en energie samen betaalde.

  • u de huur ook alleen kunt betalen

  • u een huisvestingsvergunning kunt krijgen als die in uw gemeente nodig is

Voor een rechtszaak heeft u een advocaat nodig. Wij kunnen u doorverwijzen naar een advocaat. Of neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering.  Bron: https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/overlijden-huurder/

Bron: https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/overlijden-huurder/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 29, 2024 om 18:16
2055 Antwoorden / Vragen

Ik zou zeggen dat als hij er kon wonen hij ook wel kan leeghalen.

ju
door juliomariner Mar 29, 2024 om 18:32
1328 Antwoorden / 2 Vragen

En dan erft hij dus ook de rest van de schulden. Ik zou dat niet zomaar doen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 29, 2024 om 19:59
2055 Antwoorden / Vragen

Er staat nergens dat er schulden zijn maar dat kan inderdaad tricky zijn.

Janzegt
door Janzegt - Mar 30, 2024 om 07:35
125 Antwoorden / Vragen

De erfgenamen zijn verantwoordelijk voor het leeghalen van de woning. En het leeghalen van de woning zegt niet dat hij/zij dan ook de erfenis aanvaard. Je aanvaard een erfenis als je spullen uit de inboedel ontrekt.
Maar als je er wel wilde wonen en nu moeite hebt om de woning leeg te halen, zal het nog een hele strijd worden om aan te tonen dat er niets uit de inboedel is ontrokken. Het is maar net hoever een wbv wil gaan

1paul
door 1paul - Mar 30, 2024 om 08:25
3147 Antwoorden / 0 Vragen

niet dus  en ook weer wel als erfgenaam, doet hij niets dan doet de woningeigenaar dit zelf op kosten van de erfgenamen..

ro
door ronny530 - Mar 30, 2024 om 11:50
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Er is sprake van een moeder zoon situatie en maakt dat de zoon geen medehuurder kon worden maar wel bij de moeder in mocht wonen.
In sommige gevallen kan er een beroep op inschrijfduur gedaan worden als de woning voor de zoon passend is en niet te verwachten viel dat de moeder zou komen te overlijden.
Mocht de zoon ten tijde van het overlijden nog ingewoont hebben en het huurcontract wordt beëindigt dan dient de zoon bij vertrek zelf de gehele woning te ontruimen want hij wordt als laatste bewoner aangemerkt.
Doet de zoon dat niet dan gaat de verhuurder de ontruimingskosten op hem verhalen want de huurwoning valt niet onder de te erven goederen dat zijn alleen de goederen die zich in de woning bevinden en aan de erfgenamen toekomen.

ke
door keesbakels - Mar 30, 2024 om 13:45
54 Antwoorden / 20 Vragen

Allen hartelijk dank voor de reacties, er is mij een hoop duidelijk geworden.

Een goed paasweekend!

M.vr.gr. Kees

lo
door lovewinnie - Apr 1, 2024 om 09:37
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Voor alle erfgenamen. De kosten worden eventueel verdeeld. Net als kosten uitvaard
Of er wel of geen erfenis is maakt niet uit. Tenzij erfenis afgewezen dan kunnen ze niks bij u verhalen.

Sa
door Satipu - Apr 3, 2024 om 11:47
17 Antwoorden / Vragen

Beste Kees
Volgens mij is het toch heel normaal dat je zoon huis van zijn moeder leeg haalt.

Als je een goede verstandhouding had met je ex vrouw dan kun je hem toch helpen.
Succes en hopelijk doen jullie dit samen.

loes63
door loes63 - Apr 3, 2024 om 16:30
14 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind het nogal respectloos naar de moeder toe om haar spulletjes te laten weghalen door vreemden. Enkel om zelf geen kosten te hoeven maken wordt het een ander in de maag gesplitst.
Met vrienden en misschien nog andere familie moet het toch kunnen? Zet wat spullen op marktplaats, bel de kringloop. Al nemen ze alleen wat ze willen, weg is weg. Wat overblijft breng je naar de stort.
Ondertussen kan je de echt persoonlijke spulltjes zorgvuldig uitzoeken, eventueel apart houden en indien nodig later alsnog wegdoen.

ke
door keesbakels - Apr 3, 2024 om 17:31
54 Antwoorden / 20 Vragen

Beste allemaal,

Nogmaals hartelijk dank voor alle antwoorden en tips.
Het huis hebben we we leeg laten halen door een kringloop.
Was niet goedkoop maar het was het geld meer dan waard.
Nog wat muren gewit, en nog iets moeten betalen voor een deur en een kattenluik en finito!
Verder reageren is, wat mij betreft, niet meer nodig.

De (opgeruimde) groeten van Kees.

Jan_Coenraats
door Jan_Coenraats - Apr 3, 2024 om 19:36
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Kees,
Je mag de erfenis weigeren. That's all!