kl
door kloes Feb 28, 2013 om 20:13
Huishouden & energie

Badkamer renoveren

Door een lekkage krijg ik een nieuwe badkamer van de woningstichting (huidige is 27 jaar oud). Ik wil (op eigen kosten natuurlijk) graag een bad. Deze is 1.70cm lang en de resterende ruimte tussen bad en muur is 30cm. Nu wil ik dit netjes doortegelen (plateautje aan voeteneind bad en voorzijde) natuurlijk ook weer voor mijn kosten. Ook zou ik graag een scheidingsmuurtje van 30/40 cm van grond tot plafond tussen wastafel en bad ook weer voor eigen kosten. Nu mag ik dit niet van de woningbouw want als ik er ooit uit ga en de volgende bewoner geen bad wil er teveel schade zou zijn aan de tegels ivm aanbrengen houtframe voor de tegelzetting en kit en cementschade aan de tegels ivm plaatsen blokken voor muurtje. Ook mag de thermostatische kraan niet bij het bad maar moet hij op de douchehoogte gemonteerd ook weer voor als ik ooit wegga en de douchekraan dan op goede hoogte hangt. Dit alles omdat een evt nieuwe huurder geen bad zou kunnen willen! Ik woon hier misschien nog wel 15 of meer jaar?! Mag dit allemaal geweigerd worden?

3982 2 Rapporteer

loreleigil
door loreleigil - Feb 28, 2013 om 20:50
678 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dit mogen zij weigeren. Want u zegt nu er nog wel 15 jaar te willen wonen, maar of dit kan weet u niet. Stel dat u een ongeluk krijgt en niet in de huidige woning kan bljven, omdat hij niet aangepast kan worden. Dan moet het bad er mogelijk weer uit en moet de douchekraan weer omhoog. Dat laat schade achter. Maar als u een losstaand bad neemt dat niet ingebouwd hoeft te worden, is het probleem in één klap opgelost.

gompy2
door gompy2 - Feb 28, 2013 om 20:59
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat als een woningbouwvereniging vreest dat zelf geplaatste onroerende zaken, want dat is een bad en een scheidingsmuurtje, te veel gaan kosten om het weer in de oude staat te laten brengen, ze het inderdaad mogen weigeren.
Heb wat op internet gevonden wat dit ook aanhaalt.
Ook van een woningbouwvereniging, maar ik denk dat het in de algemene voorwaarden die je bij je huurcontract hebt gekregen ook wel zal staan
Quote:

Het aanbrengen van wijzigingen
De 'eigen' huurwoning

Goed Wonen vindt het woongenot van haar huurders belangrijk. Wij vinden dat huurders hun woning zoveel mogelijk naar eigen smaak moeten kunnen inrichten. Net als mensen die eigenaar zijn van hun woning. Daarom biedt Goed Wonen haar huurders tegenwoordig veel vrijheid bij het zelfstandig aanbrengen van veranderingen in de woning. Hierdoor gaat de huurder zijn huurwoning zoveel mogelijk als zijn eigen woning beschouwen, wat het woongenot bevordert en daarmee de aantrekkelijkheid van het huren vergroot. Als een huurder zelf iets aan zijn woning verandert, noemen wij dit zogenaamde Zelf Aangebrachte Voorzieningen (ZAV).

Wij vinden het dan ook geen probleem als u bepaalde voorzieningen verandert in de woning. Er is natuurlijk wel een aantal spelregels waar u zich aan dient te houden bij het veranderen of aanbrengen van voorzieningen.

Bovendien, wat gebeurt er met die voorzieningen als u gaat verhuizen? Daarom is het beter om vóór het veranderen of aanbrengen van voorzieningen in de woning eerst met Woningstichting Goed Wonen te overleggen. Over al deze voorzieningen, groot en klein, informeren wij u in deze folder, zodat u met een gerust hart uw woning aan uw woonwensen kunt aanpassen. En als u gaat verhuizen weet u precies welke zaken u kunt achterlaten, welke u moet verwijderen en welke u kunt overdragen aan de volgende bewoner. Kortom, hoe laat ik mijn woning achter.
Roerende en onroerende zaken
Roerende zaken:

Vloerbedekking, gordijnen, losse kasten en dergelijke noemen we roerende zaken. Roerende zaken mag u altijd aanpassen aan uw eigen wensen. Als u dat wilt, kunt u deze roerende zaken bij een verhuizing overdragen aan de nieuwe huurder.
Hiervoor moet dan een overnameformulier door de vertrekkende en nieuwe huurder worden ondertekend. Woningstichting Goed Wonen neemt geen roerende zaken over en is bij een eventuele overname door de nieuwe huurder dan ook geen partij.
Onroerende zaken:

Met onroerende zaken bedoelen wij onder meer tegelwerk, een keukenblok of een dakraam. Kortom zaken die aard- en nagelvast aan de woning zitten. Deze zaken zijn meestal niet te verwijderen zonder de woning te beschadigen.

Terug omhoog
Zelf aangebrachte voorzieningen (ZAV)

In de nieuwe huurwet, die met ingang van 1 augutus 2003 is ingegaan, is vastgelegd dat het huurders is toegestaan veranderingen en toevoegingen (voorzieningen), die zonder noemenswaardige kosten weer ongedaan kunnen worden gemaakt, aan de binnenzijde van de woning aan te brengen. Behalve indien het gaat om voorzieningen die gevaar, overlast of hinder voor (ver)huurder of derden opleveren.

Voor overige voorzieningen heeft huurder vooraf schriftelijke toestemming van de verhuurder nodig. De verhuurder mag dit verzoek alleen weigeren als de voorzieningen de verhuurbaarheid zullen schaden of als de voorzieningen de waarde van de woning verminderen. Voor kleine voorzieningen aan de binnenzijde van de woning heeft u dus geen toestemming nodig. Deze voorzieningen mogen bij een verhuizing blijven zitten, mits deze technisch in een goede staat zijn. Voorbeelden hiervan zijn o.a.: douchescherm, thermostatische mengkranen, sierpleister, binnenschilderwerk.

Verder lezen, klik -> Hier