gv
door gvanderbrug Feb 21, 2011 om 20:25
Huishouden & energie

Droger gekocht bij It's en betaald, wat nu

Op zaterdag 22-01-2011 ibij It's Raalte een Bosch condensdroger gekocht en contant betaald € 408.47.
Na afspraak deze op woensdag 26 -01-2011 af te halen.Zonder informtie zaak gesloten.
Vraag, hoe krijg ik mijn eigendom, de droger uit deze zaak.
Moet ik gebruik maken van de aanbieding van Expert, met voor 50 % reductie. Na lang sparen en een lekkende huidige droger en mede ziekte partner, is droger dringend nodig.
U antw. tegemoet ziende, ,
met vriendelijk groet
Gerrit van der Brug

6253 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2011 om 20:44
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Kijk eens hier.

De curator is het eerste aanspreekpunt. Maar u staat achteraan in de rij qua schuldeisers. Dus of u uw aankoopbedrag terug krijgt of uw droger is nog een open vraag. En het antwoord zal zeker nog wel even duren. En of u inderdaad 50% terug krijgt is ook nog een openvraag. Daarom zou ik, zeker in deze spoed situatie, kiezen voor het expert aanbod.

Groet, MG.

birdies
door birdies - Feb 21, 2011 om 21:38
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Laatste nieuws inboedel It's onder de hamer

Daar zit dus ook jouw droger bij! Je zou mee kunnen doen aan de veiling. Zoals de stand van zaken nu is, lijkt het verstandig op het aanbod van Expert in te gaan.

birdies
door birdies - Feb 21, 2011 om 21:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Voor link naar de veilingsite klik hier

edwardus
door edwardus - Feb 21, 2011 om 22:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Van faillissementen heb ik niet veel verstand, maar volgens mij is de droger niet meer per se onderdeel van de failliete boedel, het is volledig betaald en daarmee eigendom van de klant. Meld je in ieder geval bij de curator.

birdies
door birdies - Feb 22, 2011 om 00:37
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edwardus schreef op maandag 21 feb 2011, 22:26]Van faillissementen heb ik niet veel verstand, maar volgens mij is de droger niet meer per se onderdeel van de failliete boedel, het is volledig betaald en daarmee eigendom van de klant. Meld je in ieder geval bij de curator.

Weet eerlijk gezegd ook niet hoe het precies zit, maar zal niet alles worden geclaimd door belastingdienst, UWV enz. enz.?

ni
door nina_r - Feb 22, 2011 om 01:05
18 Antwoorden / 0 Vragen

@ Edwardus: betaling van de aankoopprijs is geen voorwaarde om eigenaar te worden van je aankoop. Men verkrijgt eigendom van een goed indien men een geldige titel heeft (in dit geval een koopovereenkomst), het goed wordt overgedragen door een beschikkingsbevoegde, en er een levering heeft plaatsgevonden (volgens art. 3:84 lid 1 BW). Deze eisen zijn cumulatief, dus er moet aan elke eis voldaan worden voordat eigendom overgedragen wordt.

Helaas heeft er in dit geval geen levering plaatsgevonden. Dit betekent dat de overdracht van eigendom nog niet heeft plaatsgevonden. It's is dus nog eigenaar van de droger. Daarbij is It's nu beschikkingsonbevoegd geworden door hun faillissement. De droger kan dus niet meer geleverd worden en daarmee overgedragen worden.

Je rangorde in het faillissement is niet hoog, je bent een zogenaamde concurrent schuldeiser. Dit betekent dat je eigenlijk helemaal onderaan de ladder staat, na de belastingdienst etc.

Ik zou dus ingaan op het aanbod, want de kans de je de droger of je geld terugziet is zeer zeer klein.

lenyenfred
door lenyenfred - Feb 23, 2011 om 12:38
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste gvanderbrug,
Hoe triest ook, als ik u was, zou ik op het aanbod in gaan.
Bij een faillissement krijgt, zoals het wel blijkt, nooit iets.
Personeel en belasting gaat voor en het personeel zou niet betaald hebben gekregen.
Ben bang, dat als u wacht, het aanbod misschien wel weer over gaat.
Dit laatste kunt u bij Expert navragen.
Veel succes.

kn
door knotskabouter - Feb 23, 2011 om 13:30
9 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edwardus schreef op maandag 21 feb 2011, 22:26]Van faillissementen heb ik niet veel verstand, maar volgens mij is de droger niet meer per se onderdeel van de failliete boedel, het is volledig betaald en daarmee eigendom van de klant. Meld je in ieder geval bij de curator.

Helaas: alles wat zich in het pand van de failliete partij bevindt is onderdeel van de failliete boedel. Om maar één voorbeeld te noemen: o.a. de belastingdienst heeft het z.g. bodemrecht. Voor kwaadwillenden zou het erg gemakkelijk worden om een ge-antidateerd koopcontract op te stellen met een. z.g. contante betaling om zo goederen aan een faillissement te onttrekken. Daarom is het raadzaam als er een mogelijk faillissement dreigt en er is nog geen uitstel van betaling aangevraagd te zorgen, dat de goederen die verkocht/gekocht zijn zo snel mogelijk af te leveren. In dit licht zou het doen van een aanbetaling een hachelijke zaak zijn. Hoewel ook daarvoor wettelijke regels bestaan: hou die in elk geval zo laag mogelijk tot b.v. een soort handgeld van een bescheiden bedrag. Als je toch iets geheel of gedeeltelijk betaald hebt is de curator de enige die je kan 'redden' maar de belastingdienst, UWV, banken zijn schuldeisers die als eerste in aanmerking komen voor een regeling en degene die misschien lang gespaard heeft om een dure aankoop te doen staat achter in de rij en vaak met lege handen. In het geval je de mogelijkheid krijgt om goederen, die al betaald zijn, alsnog in bezit te krijgen tegen 50% van de oorspronkelijke prijs is een zure appel maar ik denk, dat dit nog altijd beter is dan dit te weigeren en dan met lege handen te komen staan. Dan zul je toch ergens anders hetzelfde apparaat moeten kopen tegen de volle 100%. Dus in principe ga je nu dus voor 50% het schip in en anders voor 100%. Helaas....

bo
door boxtelnaartje - Feb 23, 2011 om 13:37
6 Antwoorden / 0 Vragen

Het is natuurlijk zéér onverstandig om het gehele aankoopbedrag te voldoen als het produkt nog niet is geleverd.
Ik betaal altijd bij levering zo kan er nooit iets fout gaan, gaan ze failliet dan is er niets aan de hand kan je gewoon naar een andere winkel.
Maar aangezien het kwaad al is geschied, zou ik ingaan zoals hierboven al vele keren is vermeld op het aanbod van Expert.
Jammer dat het allemaal zo is gelopen voor je, het kost je toch weer geld.

Dus mensen betaal altijd bij levering, aanbetaling kunnen ze je niet verplichten!!!
Willen ze geen kant uit, zeg dan dat je naar een andere zaak gaat, dan draaien ze wel bij.

kn
door knotskabouter - Feb 23, 2011 om 14:00
9 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=boxtelnaartje schreef op woensdag 23 feb 2011, 13:37]Het is natuurlijk zéér onverstandig om het gehele aankoopbedrag te voldoen als het produkt nog niet is geleverd.
Ik betaal altijd bij levering zo kan er nooit iets fout gaan, gaan ze failliet dan is er niets aan de hand kan je gewoon naar een andere winkel.
Maar aangezien het kwaad al is geschied, zou ik ingaan zoals hierboven al vele keren is vermeld op het aanbod van Expert.
Jammer dat het allemaal zo is gelopen voor je, het kost je toch weer geld.

Er bestaan wel degelijk wettelijke regelingen die de leverancier de mogelijkheid biedt een aanbetaling te verlangen. Maar, als hij dat wil. óf probeer daar onderuit te komen óf hou die zo laag mogelijk. En anders: zoek een winkelier die geen aanbetaling verlangt.

Dus mensen betaal altijd bij levering, aanbetaling kunnen ze je niet verplichten!!!
Willen ze geen kant uit, zeg dan dat je naar een andere zaak gaat, dan draaien ze wel bij.

ni
door nina_r - Feb 23, 2011 om 14:43
18 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=knotskabouter schreef op woensdag 23 feb 2011, 13:30]Helaas: alles wat zich in het pand van de failliete partij bevindt is onderdeel van de failliete boedel.

Hallo,

Dat is technisch gezien niet helemaal waar. Indien er een levering heeft plaatsgevonden door middel van bezitsoverdracht zonder feitelijke handeling, maar met tweezijdige verklaring, dan is de eigendom toch overgedragen en is de droger van de koper, terwijl deze zich dan toch nog in het failliete pand bevindt (zie art. 3:84 in combinatie met 3:98 en 3:115 BW). Maar dat is hier niet aan de orde, echter alleen ter volledigheid.

audb
door audb - Feb 23, 2011 om 14:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

http://www.consuwijzer.nl/Consumentennieuws/Nieuwsarchief/2011/Februari_2011/Faillissement_Impact_Retail_It_s_Modern_nl_en_Prijstopper

ja
door jacobl - Feb 23, 2011 om 15:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Volgens mij hangt het er van af of het artikel exclusief aan jou verbonden kan worden. Aangezien het bestelt moet worden, kan het zijn dat uit de administratie blijkt dat DIE droger (serienummer) bij JOUW naam hoort. Daarnaast heb je betaalt en heb je dus aan die voorwaarde voldaan om eigenaar te kunnen zijn.
Zodra er 10 drogers zijn besteld voor 10 afnemers is de directe koppeling tussen jouw naam en die droger niet te maken en kun je niet DIE droger claimen.
Wanneer jij je droger laat repareren krijg je hem ook terug bij faillisement, al duurt dat waarschijnlijk wel even.
groet, Jaap

ni
door nina_r - Feb 23, 2011 om 15:22
18 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jacobl schreef op woensdag 23 feb 2011, 15:07]Beste,

Volgens mij hangt het er van af of het artikel exclusief aan jou verbonden kan worden. Aangezien het bestelt moet worden, kan het zijn dat uit de administratie blijkt dat DIE droger (serienummer) bij JOUW naam hoort. Daarnaast heb je betaalt en heb je dus aan die voorwaarde voldaan om eigenaar te kunnen zijn.
Zodra er 10 drogers zijn besteld voor 10 afnemers is de directe koppeling tussen jouw naam en die droger niet te maken en kun je niet DIE droger claimen.
Wanneer jij je droger laat repareren krijg je hem ook terug bij faillisement, al duurt dat waarschijnlijk wel even.
groet, Jaap

Zoals ik eerder zei; betaling is GEEN voorwaarde om eigenaar van iets te worden. Vereist is een titel (koopovereenkomst), overdracht door een beschikkingsbevoegde (in dit geval niet, It's is failliet) en een levering. Het laatste schort het hier aan. Er heeft dus nog geen eigendomsoverdracht plaatsgevonden. De koper is dus nog geen eigenaar, maar It's. En daarom valt deze droger in de failliete boedel. Er kan dus geen aanspraak op deze droger meer gemaakt worden.

Kijk art. 3:84 lid 1 BW maar eens na.

winni
door winni - Feb 23, 2011 om 19:58
12 Antwoorden / 4 Vragen

hjet is jammer dat je de droger niet krijg maar ik zou toch eiren voor je geld kiezen en naar EXPERT gaan dan heb je toch wat je hebben wild, en welk bedrijf doet je die voorstel om de helft te betalen niemand alleen EXPERT, dus wees verstandig en ga het regelen met EXPERT. en zoals een paar mensen ook schreven van ga naar de veiling , ik zeg DOE HET NIET want de meetse mensen weten half niet wat er nog bij komt aan kosten zoals btw en veling kosten en die zijn hoog .
voorbeeld je bied op droger en dat gaat kosten 350.- euro dan komt er nog 19% btw bij is 416.50 en dan nog 16% veiling kosten wordt het 483.14. maar voor dat bedrag moet je hem nog halen ook of je kan hem thuis laten bezorgen maar dat kost ook weer een hoop geld minimaal 50.- , nou dan kan je beter in de winkel van EXPERT kopen heb je ook nog goede service ook succes verder