Mo
door Moontje72 Sep 19, 2022 om 14:27
Huishouden & energie

Energiecontract eindigt in september, afrekening pas in december?

Hallo,

mijn energie contract eindigt eind september en ik stap over.

In september 2019 ben ik dit 3 jarig contract aangegaan.

In december 2019 ben ik verhuisd.

Volgens de engergie leverancier, kan ik ondanks dat ik vanaf 27 september niets meer bij hen afneem, mijn afrekening pas in december verwachten.

Omdat het volgens hen een jaarafrekening betreft.

Rekenen zij dat toch wel mijn verbruik bij hen tot en met 26 september? En het terugleveren van de inmiddels geplaatst zonnepanelen ook?

Dat hele terugleveren is voor mij nog vager dan die afrekening.

Ik ben vaker verhuisd (contract/leverancier meegenomen) en overgestapt aan het einde van een contract, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Of het zou natuurlijk zo zijn, dat ik na eerdere verhuizingen iedere keer weer een nieuw 3 jarig contract kreeg? (niet terug te vinden).

1507 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 19, 2022 om 14:42
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Staat er niet in de voorwaarden dat zij binnen 1 maand moeten terugbetalen als dat van toepassing is? Welke energie leverancier is dit?

Mo
door Moontje72 Sep 19, 2022 om 14:55
14 Antwoorden / 3 Vragen

BudgetEnergie,

ik ga op zoek of het er ergens in staat.

Topantwoord

sira
door sira - Sep 19, 2022 om 15:19
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Budget Energie zegt zelf in de voorwaarden:
- "Elke leverancier is verplicht om je de jaarafrekening te sturen, binnen 6 weken na de afrekenmaand".
- "
Bent u verhuisd of overgestapt naar een andere energieleverancier? U krijgt dan binnen 6 weken een eindafrekening van uw energieleverancier. Deze eindafrekening baseert het energiebedrijf op de meterstanden die u heeft doorgegeven".

Consumentenbond zegt: "
Een eindafrekening krijgt u alleen wanneer u overstapt naar een andere leverancier of verhuist naar een andere woning. De jaarafrekening ontvangt u ieder jaar, ook als u niet verhuist of overstapt van energieleverancier".

U hebt uw contract tussentijds beëindigd, dus u krijgt waarschijnlijk zowel een jaarafrekening als een eindafrekening.

Nog een vraag, waarom heeft u niet meteen in 2019 opgezegd en beëindigd?

Mo
door Moontje72 Sep 19, 2022 om 15:28
14 Antwoorden / 3 Vragen

Wat bedoelt u met tussentijds beeindigd?

Ik zit hem gewoon 3 jaar uit, alleen dan de eerste maanden op een ander adres.

Ik ga het in de gaten houden of ik een eindafrekening krijg binnen 6 weken.

sira
door sira Sep 19, 2022 om 15:38
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Dus u heeft het contract in 2019 wel mee kunnen nemen naar uw nieuwe woning, dat was mij niet duidelijk.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 19, 2022 om 15:20
2096 Antwoorden / Vragen

Onbegrijpelijk verhaal. Als het contract per eind september eindigt hoort de eindafrekening gewoon eind oktober te komen, hoelang het contract eventueel nog verder liep speelt geen rol. Heeft uw leverancier bevestigd dat uw contract 26 september eindigt?

Mo
door Moontje72 Sep 19, 2022 om 15:31
14 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb inmiddels 2 mails ontvangen met verschillende tarieven wat die zouden zijn vanaf 27 september.

Nog geen mail met een bericht dat ik overstap, of een schooimail om te blijven.

Volgens de nieuwe leverancier, zeggen zij wel op (zoals ik altijd gewend was, ik stap regelmatig over).

U bent de 2de al die bevestigd dat er gewoon een eindafrekeing moet komen zo rond eind oktober, bedankt.

jantje7
door jantje7 - Sep 19, 2022 om 16:12
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Neem aan dat het een zakelijk contract is. Hierbij is het normaal dat de eindafrekening enkele maanden op zich laat wachten.

Mo
door Moontje72 Sep 19, 2022 om 17:14
14 Antwoorden / 3 Vragen

nee hoor, gewoon een consument in een woonhuis

jantje7
door jantje7 Sep 19, 2022 om 17:29
1459 Antwoorden / 23 Vragen

In dat geval is het inderdaad vreemd dat dit zolang moet duren. Maar ga er maar vanuit dat u toch wel een correcte eindafrekening ontvangt.

Mo
door Moontje72 Sep 20, 2022 om 07:50
14 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ga zeker in de gaten houden dat het een correcte eindafrekening is.

Dit is wat de klantenservice zei he, dat ik pas in december omdat het jaar dan om is, een jaarrekening zou krijgen, ondanks eerder einde contract.

De klantenservice is 1 van de redenen dat ik overstap.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2022 om 16:28
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Voor consumenten moet de afrekening in ieder geval binnen 6 weken. Hoe dat zakelijk is, Budget energie levert ook aan klein zakelijk kan ik niet nagaan en kan eventueel https://www.higherlevel.nl/

  voor u van nut zijn.  Uiteraard is de vraag: wat te doen indien men zich niet aan de max. 6 weken wil houden en dan kan een aangetekend te verzenden vordering om dat alsnog binnen (stel) 2 weken) te doen mogelijk van nut zijn. U kunt dan hier kijken voor een te benutten voorbeeld: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/  en kunt u ook dit nog benutten https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/budget-energie/details?

Topantwoord

ro
door ronny530 - Sep 19, 2022 om 18:49
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Als u het contract naar de nieuwe woning meegenomen heeft blijft het contract in stand tot 27 september. De nieuwe leverancier vraagt om de actuele meterstanden of leest die op afstand uit maar omdat u vaker bent overgestapt zal dat wel duidelijk zijn. Voordat de nieuwe leverancier de standen aan de oude doorgeeft kan er tijd overheen gaan en kan er vertraging van de eindafrekening aan de orde zijn. Normaliter is de termijn 6 weken na het ontvangen van de meterstanden en dat zou met uitloop 27 november zijn en dat maakt dat u voor 1 december de eindafrekening zou moeten ontvangen. De oude leverancier dient de standen die de nieuwe leverancier indiend te hanteren en als die standen op 27 september opgenomen zijn op basis van die standen u een eindafrekening dienen te sturen.

panter22
door panter22 - Sep 20, 2022 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eens in: mijn budgetenergie.  Je contract staat mogelijk op de verhuisdatum in december.
Misschien een administratieve fout gemaakt in 2019?

Mo
door Moontje72 Sep 20, 2022 om 08:28
14 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn contract einde staat echt tot 27 september 2022

panter22
door panter22 Sep 20, 2022 om 09:24
6599 Antwoorden / Vragen

Dan is het afwachten.