el-zorro
door el-zorro Mar 31, 2024 om 14:17
Huishouden & energie

Fattevall

Tijdens de uitzending van 30 maart ’24 van fattenvall

Bedankt voor uw email met vragen over de ombouw van CTW naar ITW.

Ik heb u gebeld maar kon u helaas niet bereiken, daarom stuur ik u nu deze e-mail.

U heeft nu een warmte unit waarin het warme water wordt verwarmd in de unit zelf en u maar 1 verbruik hoeft door te geven.

Er is geen onderscheid wat u gebruikt voor het verwarmen water en verwarmen woning.

Uw BTW zal 21% zijn.

Niet gebruiken warmte

Als u langere tijd geen gebruik maakt van warmte en warm water betaald u alleen voor de vaste kosten.

U kunt ons dan bellen om uw maandtermijnbedrag te verlagen.

Mochten er nog verdere vragen zijn dan verzoek ik u telefonisch contact met ons op te nemen op onderstaand telefoonnummer.

Heeft u nog vragen?
We helpen u graag. U kunt ons bereiken op werkdagen tussen 08:00 en 15:00 op onderstaand telefoonnummer.

Met vriendelijke groet,

Conny
Energieadviseur
Vattenfall Warmte

T. 0900-0808

Kwam ter spraken dat veel mensen de kosten van het warmte net te duur vonden

Ruim 7 maanden geleden had ik melding gemaakt dat fattenvall  de meeters in alle woningen heeft aangepast

En we nu voor warmwater meer btw moeten betalen dat eerst 9 % en tegenwoordig 21%

Tijdens de uitzending is helemaal niet ter spraken gekomen waarom we nu 21% btw voor warmwater moeten betalen in plaats van 9% btw

Omdat fattenvall  nu wil dat de berekening van warm water en stadsverwarming  via 1 en de zelfde meter wordt bijgehouden  in plaats het gewoon apart te houden

Dit is ook de reden dat iedereen honderden euro’s meer moeten betalen

Tijdens de uitzending hebben ze ook niet aan vattenvall gevraag waarom ze dit zo met de meters hebben gedaan terwijl ze de kans hadden om dit te vragen

Dit noem ik dus expres informatie achterhouden  en er niet over willen beginnen

Dit doen bij heel veel onderwerpen expres iets niet vragen

Als ik de oorzaak altijd weet en dat kan bedenken omdat ik weet hoe iets altijd in praktijk werkt  en de achterliggende gedachte zit

moet die presentator of presentatrice die vragen stelt

Ook dit kunnen bedenken

Niet alleen dingen vragen die ze zelf beter uitkomen

Dit is ook een voorbeeld dat ze echte discussies uit de weg gaan  door niet te moeilijke vragen te gaan stellen waardoor de andere geen goed uit leg kan geven of we mogen dat niet horen of weten

Stadverwarming is altijd al duur geweest ik gebruik het zelf nooit meer

Ze hadden in de studio ook kunnen vertellen nu iedereen 21% btw moet betalen voor warmwater

Dat het goedkoper is om koud water in de waterkoker te doen en dat opwarmen

Op deze manier betaal je ook minder de helft minder aan btw voor warmwater

En je kan ook een elektrische kachel gebruiken

Dan betaal je ook veel minder

Zodat je alleen maar de netwerk kosten stadsverwarming hoeft te betalen dat al meer dan 500 euro alleen al is

2565 5 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Mar 31, 2024 om 14:57
7193 Antwoorden / 3 Vragen
Thijs12
door Thijs12 - Mar 31, 2024 om 14:59
540 Antwoorden / Vragen

Een electrische kachel is ook duur in gebruik.
Ook op electriciteit en gas betaal je weer 21% btw.

1paul
door 1paul - Mar 31, 2024 om 17:53
3152 Antwoorden / 0 Vragen

De BTW op energie was tijdelijk verlaagd van 21 naar 9%, deze is nu weer 21%, u heeft dit waarschijnlijk gemist gezien uw opmerking....

Wilt u nu echt goedkoper stoken dan het volgende, wanneer mogelijk, plaats 1 of meer monobloc airco's in uw woning en een boiler en zeg de warmteaansluiting op, dit vergt wel een eenmalige investering uwerzijds..

voorbeeld

sw
door swat1500 - Mar 31, 2024 om 21:08
3786 Antwoorden / 0 Vragen

De overheid had tijdelijk de btw verlaagd van 21 maar 9 procent vanwege de fors gestegem emergiekosten. Dit is vorig jaar opgevolgd door het energieplafond waardoor u de verhoging, feitelijk terug keer naar de oude situatie, nu kennelijk pas merkt.
Vattenfall kan daar niet zo veel aan doen.

ro
door ronny530 - Apr 1, 2024 om 08:09
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Dat de 9% btw regeling tijdelijk was is u gezien de reacties nu wel duidelijk geworden en in het item ging het niet om btw maar waarom de kosten op de gasprijs zijn gebaseerd terwijl er geen gas wordt verbruikt.
Uw aangehaalde tips om water en de woning elektrisch te verwarmen zijn kosten verschuiven want wat de kosten die u op het warmtenet bespaard gaan verloren aan een veel hoger elektra verbruik.