Garantie cv-ketel
3 jaar geleden hebben wij een nefit HR ketel aangeschaft. Nu is vorige week de ventilator vervangen, die kapot was. Het kost een flinke duit. De garantietermijn voor dit soort onderdelen zou verstreken zijn, maar ik vraag me af of dit wettelijk mag. Je zou er toch van uit mogen gaan dat onderdelen van een (dure en goed aangeschreven) ketel zo'n tien jaar meegaan? Zouden redelijkerwijs niet de kosten (of bijv. 7/10e) voor rekening van nefit moeten komen?
Hoe zit dit?
Bij voorbaat dank!
Op elke ketel zit standaard 2 jaren fabrieksgarantie...
Op sommige delen zoals branderhuis of zo soms 5 of 10 jaren...
Maar dit soort onderdelen kunnen slijten en vuil er tussen is ook mogelijk en daarom helaas, en als je een onderhoudscontract + onderdelen had genomen hoefde je nu niets te betalen....
Tot een jaar of 10 heb je dan alle onderdelen voor maandelijkse vaste prijs.
Ja men moet maar pech hebben maar garantie heeft een bepaalde tijd, of u zal een instalateur hebben die coulantie in zijn woordenboek heeft staan. Maar dat is er niet meer bij..
Bedankt allebei voor jullie snelle reactie!
Helaas zullen we dus toch de kosten volledig moeten betalen. Laten we hopen dat de ketel de overige jaren wat minder problemen geeft.
Heeft u bij Nefit de ketel gekocht en is die door Nefit geplaatst of heeft u bij een installateur een Nefit ketel gekocht.
In het laatste geval moet u uw garantie claim bij de installateur neerleggen en niet bij de fabrikant. Die laatste hoeft u niet meer garantie te geven dan de 2 jaar.
De installateur (lees leverancier) van de ketel heeft meer verplichtingen tegenover u.
De garantieservice eindigt voor de verkopende partij niet na de wettelijke garantie en gaat onverminderd verder.
Beste Swat1500 en 1953.
Ik heb de ketel inderdaad gekocht bij en laten plaatsen door een ketelinstallateur.
Hoe doe ik dat, zo'n schadeclaim bij hen leggen? Ik vind het lastig om mijn punt te maken, omdat zij zich beroepen op die verstreken garantie van Nefit.
Op 2 februari is er een uitzending geweest van Tros-Radar waarin de levensduur van apparaten werd behandeld.
Van een CV-Ketel mag je denk ik toch wel verwachten dat die langer als 2 jaar, en ook wel 3 jaar, in zijn geheel mee gaat..
Klik-> Radar: Levensduur van apparaten.
ConsuWIjzer schrijft hier het volgende over:
[u]De wettelijke garantieperiode in Europa
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.[/u]
Bron, klik-> Consuwijzer: De wettelijke garantieperiode in Europa
Je kunt ConsuWijzer ook bellen:
Vraag of klacht? Bel ons!
088 - 0 70 70 70
5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer
[quote=ketelmm schreef op donderdag 5 feb 2015, 12:27]Gompy2:
Top, bedankt! Ik kan het bedrijf hier op aanspreken.
Mooi.
Anders bel je ze even op, dan kun je je zaak even haarfijn uitleggen en met die gegevens je plan opstellen.
Het bellen naar een 088-nummer kost hetzelfde als bellen naar een gewoon vast telefoonnummer, dus daarom hoef je het niet te laten. (+ eventuele extra kosten van je eigen provider)
Suc6.
[quote=ketelmm schreef op donderdag 5 feb 2015, 12:27]Gompy2:
Top, bedankt! Ik kan het bedrijf hier op aanspreken.
Met "anders bel je ze even op" bedoel ik uiteraard de mensen van ConsuWijzer mee, voor alle duidelijkheid.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer