ke
door ketelmm Feb 4, 2015 om 17:52
Huishouden & energie

Garantie cv-ketel

3 jaar geleden hebben wij een nefit HR ketel aangeschaft. Nu is vorige week de ventilator vervangen, die kapot was. Het kost een flinke duit. De garantietermijn voor dit soort onderdelen zou verstreken zijn, maar ik vraag me af of dit wettelijk mag. Je zou er toch van uit mogen gaan dat onderdelen van een (dure en goed aangeschreven) ketel zo'n tien jaar meegaan? Zouden redelijkerwijs niet de kosten (of bijv. 7/10e) voor rekening van nefit moeten komen?
Hoe zit dit?

Bij voorbaat dank!

9718 13 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 4, 2015 om 18:42
2189 Antwoorden / 14 Vragen
0

Op elke ketel zit standaard 2 jaren fabrieksgarantie...

Op sommige delen zoals branderhuis of zo soms 5 of 10 jaren...
Maar dit soort onderdelen kunnen slijten en vuil er tussen is ook mogelijk en daarom helaas, en als je een onderhoudscontract + onderdelen had genomen hoefde je nu niets te betalen....

Tot een jaar of 10 heb je dan alle onderdelen voor maandelijkse vaste prijs.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 4, 2015 om 19:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

Ja men moet maar pech hebben maar garantie heeft een bepaalde tijd, of u zal een instalateur hebben die coulantie in zijn woordenboek heeft staan. Maar dat is er niet meer bij..

ke
door ketelmm - Feb 4, 2015 om 20:05
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bedankt allebei voor jullie snelle reactie!
Helaas zullen we dus toch de kosten volledig moeten betalen. Laten we hopen dat de ketel de overige jaren wat minder problemen geeft.

sw
door swat1500 - Feb 4, 2015 om 23:20
3795 Antwoorden / 0 Vragen
0

Heeft u bij Nefit de ketel gekocht en is die door Nefit geplaatst of heeft u bij een installateur een Nefit ketel gekocht.
In het laatste geval moet u uw garantie claim bij de installateur neerleggen en niet bij de fabrikant. Die laatste hoeft u niet meer garantie te geven dan de 2 jaar.
De installateur (lees leverancier) van de ketel heeft meer verplichtingen tegenover u.

19
door 1953 - Feb 5, 2015 om 02:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen
0

De garantieservice eindigt voor de verkopende partij niet na de wettelijke garantie en gaat onverminderd verder.

ke
door ketelmm - Feb 5, 2015 om 07:50
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

Beste Swat1500 en 1953.
Ik heb de ketel inderdaad gekocht bij en laten plaatsen door een ketelinstallateur.
Hoe doe ik dat, zo'n schadeclaim bij hen leggen? Ik vind het lastig om mijn punt te maken, omdat zij zich beroepen op die verstreken garantie van Nefit.

gompy2
door gompy2 - Feb 5, 2015 om 09:13
2796 Antwoorden / 0 Vragen
0

Op 2 februari is er een uitzending geweest van Tros-Radar waarin de levensduur van apparaten werd behandeld.
Van een CV-Ketel mag je denk ik toch wel verwachten dat die langer als 2 jaar, en ook wel 3 jaar, in zijn geheel mee gaat..
Klik-> Radar: Levensduur van apparaten.

ConsuWIjzer schrijft hier het volgende over:

[u]De wettelijke garantieperiode in Europa

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Voorbeeld

Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
[/u]

Bron, klik-> Consuwijzer: De wettelijke garantieperiode in Europa

Je kunt ConsuWijzer ook bellen:

Vraag of klacht? Bel ons!
088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer

ke
door ketelmm - Feb 5, 2015 om 12:27
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

Gompy2:
Top, bedankt! Ik kan het bedrijf hier op aanspreken.

gompy2
door gompy2 - Feb 5, 2015 om 15:12
2796 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=ketelmm schreef op donderdag 5 feb 2015, 12:27]Gompy2:
Top, bedankt! Ik kan het bedrijf hier op aanspreken.

Mooi.
Anders bel je ze even op, dan kun je je zaak even haarfijn uitleggen en met die gegevens je plan opstellen.

Het bellen naar een 088-nummer kost hetzelfde als bellen naar een gewoon vast telefoonnummer, dus daarom hoef je het niet te laten. (+ eventuele extra kosten van je eigen provider)

Suc6.

gompy2
door gompy2 - Feb 5, 2015 om 15:14
2796 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=ketelmm schreef op donderdag 5 feb 2015, 12:27]Gompy2:
Top, bedankt! Ik kan het bedrijf hier op aanspreken.

Met "anders bel je ze even op" bedoel ik uiteraard de mensen van ConsuWijzer mee, voor alle duidelijkheid.

ke
door ketelmm - Feb 5, 2015 om 15:49
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ja, dat ga ik zeker doen! Hopelijk heeft het een goed resultaat :-)

gompy2
door gompy2 - Feb 5, 2015 om 15:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen
0

Je begint met nul, dus je kunt alleen maar winnen, toch?
Sterkte en succes met je strijd.

bergseroel
door bergseroel - Feb 6, 2015 om 14:49
39 Antwoorden / 4 Vragen
0

Ik heb recent ook een storing aan mijn ketel gehad, een Remeha ketel en binnen de garantie periode, maar toch. Zie ook http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/garantie-op-remeha-cv-ketel/?vHash=c749c73j&cHash=68bc22f56b911a7bc560bb9c65f1de1c

Uiteindelijk een klacht op klachtenkompas.nl geplaatst en ze namen direct contact met me op met een voorstel. Dat terwijl het telefonisch contact ervoor niets had opgeleverd.
Valt te overwegen!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer

Fr
Fred Mennen - Apr 17, 2024 om 13:07
Geldzaken & recht

Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor

Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont ... Lees meer