di
door dineke.w May 24, 2013 om 16:24
Huishouden & energie

Hoelang moeten koelkast scharnieren meegaan

Heb op advies van mijn keukenboer en showroom Bosch in December 2008 een inbouw koelkast met vlakscharnier systeem gekocht. In Februari 2011 gingen deze scharnieren stuk ik heb 5 jaar garantie dus deze zijn gerepareerd, maar moest wel 58 euro voorrijkosten betalen. Nu zijn de scharnieren weer stuk en kost het weer 58 euro en de volgende keer wordt het nog veel duurder. Ik mag toch verwachten dat deze scharnieren langer meegaan. Hoe moet ik dit aanpakken en bij wie moet ik zijn mijn keukenboer of Bosch.

13984 43 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 24, 2013 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn het de scharnieren van de koelkast zelf of van de deur die ervoor zit en dus de koelkastdeur meeneemt?

Heb nog nooit gehoord dat scharnieren van een koelkast kapot gingen.

di
door dineke.w - May 24, 2013 om 17:13
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 24 mei 2013, 16:39]Zijn het de scharnieren van de koelkast zelf of van de deur die ervoor zit en dus de koelkastdeur meeneemt?

Heb nog nooit gehoord dat scharnieren van een koelkast kapot gingen.

Ze noemen het vlakscharnieren zitten aan beide deuren, men vertelde mij dat dit systeem sterker is dan de sleep scharnieren die ik vroeger had en nooit problemen mee heb gehad.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2013 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult in eerste instantie toch weer bij de keukenboer moeten aankloppen als u daar vijf jaar garantie hebt gehad. Waarom hebt u eigenlijk de vorige keer voorrijkosten moeten betalen? Lijkt mij onterecht.

di
door dineke.w - May 24, 2013 om 17:31
12 Antwoorden / 1 Vragen

Heb 5 jaar garantie van Bosch omdat ik 4 apparaten tegelijk kocht in hun voorwaarden staat vanaf het derde jaar alleen garantie op onderdelen en voorijkosten worden in rekening gebracht

zoekster
door zoekster - May 24, 2013 om 17:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U had 2 jaar geleden naar de verkoper moeten gaan, dan had u uw recht op conformiteit kunnen laten gelden.
Dan hoef je geen voorrijkosten te betalen. Na ruim 2 jaar die scharnieren al defect is gewoonweg belachelijk, tenzij u heel ruw met de deur omgaat. En nu na ruim 2 jaar is het alweer mis.
Als ik u was zou ik gaan praten met de verkoper en eens zien of u er samen uit kunt komen.

dearagain
door dearagain - May 24, 2013 om 21:36
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*in de garantievoorwaarden van de fabrikant kan staan dat u wél voorrijkosten verschuldigd bent en als dat zo is, dan bent u die nu weer verschuldigd

*in februari 2011 was u te laat om op basis van het conformiteitsbeginsel de 58 euro niet te betalen (er waren immers al 2 jaar verstreken!)

*staat dat artikel niet in de garantievoorwaarden, dan bent u in beide gevallen GEEN voorrijkosten verschuldigd

zoekster
door zoekster - May 24, 2013 om 21:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=dearagain schreef op vrijdag 24 mei 2013, 21:36]

*in februari 2011 was u te laat om op basis van het conformiteitsbeginsel de 58 euro niet te betalen (er waren immers al 2 jaar verstreken!)

Er geldt helemaal geen conformiteitsbeginsel van 2 jaar in Nederland. Je snapt er nog steeds de ballen van.

di
door dineke.w - May 24, 2013 om 21:54
12 Antwoorden / 1 Vragen

De regeling snap ik, maar ik mag toch aannemen dat ik een deugdelijk product koop bij Bosch 1 keer scharnieren kan gewoon pech, maar 2 keer lijkt mij toch een ondeugdelijk product. En misschien over 2 jaar nog een keer dan wordt het een erg dure koelkast. Het artikel wordt nog steeds verkocht met name geld besparen op energie verbruik, maar op deze manier geef ik veel meer geld uit.

zoekster
door zoekster - May 24, 2013 om 22:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar van wie heeft u die koelkast gekocht, van de keukenboer of van Bosch? Bosch is toch slechts de fabrikant en de keukenboer de verkoper? Of zit dat anders?
En u hoeft helemaal geen begrip voor pech te hebben. Dat die scharnieren na ruim twee jaar kapot gaan, is niet normaal. De verkoper had toen kosteloos moeten repareren. Zit er soms iets in de montage dat niet klopt? Of smijt u elke keer met een noodgang die deur dicht? Ik ken echt niemand bij wie de scharnieren van een koelkast zo snel kapot gaan.

di
door dineke.w - May 24, 2013 om 22:17
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 24 mei 2013, 22:11]Maar van wie heeft u die koelkast gekocht, van de keukenboer of van Bosch? Bosch is toch slechts de fabrikant en de keukenboer de verkoper? Of zit dat anders?
En u hoeft helemaal geen begrip voor pech te hebben. Dat die scharnieren na ruim twee jaar kapot gaan, is niet normaal. De verkoper had toen kosteloos moeten repareren. Zit er soms iets in de montage dat niet klopt? Of smijt u elke keer met een noodgang die deur dicht? Ik ken echt niemand bij wie de scharnieren van een koelkast zo snel kapot gaan.

U heeft helemaal gelijk ga morgen weer naar keukenboer proberen oplossing te vinden.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2013 om 23:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Speel op uw poot en laat u niet afschepen.

ikbenik
door ikbenik - May 24, 2013 om 23:27
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Een scharnier van een koelkast die kapot gaat, heb ik ook nog nooit van gehoord.
Net als een velg van een fietswiel die breekt.
Het kán echter wel. Maar dat komt zo weinig voor.

me
door mein33 - May 25, 2013 om 14:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De verlengde garantie van Bosch wordt gegeven door Bosch en niet door de leverancier.
Om van deze garantie gebruik te maken en/of storingen te melden kunt u contact opnemen met
Bosch-service.nl
Hier kunt u verder geholpen worden.

di
door dineke.w - May 25, 2013 om 19:49
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mein33 schreef op zaterdag 25 mei 2013, 14:56]De verlengde garantie van Bosch wordt gegeven door Bosch en niet door de leverancier.
Om van deze garantie gebruik te maken en/of storingen te melden kunt u contact opnemen met
Bosch-service.nl
Hier kunt u verder geholpen worden.

Dit heb al gedaan, zouden binnen 48 uur contact opnemen. Vanmiddag bij mijn keukenboer geweest die vindt echter ook belachelijk dat de scharnieren stuk gaan. Hij heeft vanmiddag gebeld met Bosch en daar zeggen ze nu dat ze mij gebeld en gemaild hebben, maar dit is gewoon niet waar.
Ze komen nu Woensdagmiddag tussen 12 en 18 uur. Maar heb nog steeds problemen met de voorrij kosten dit is 120 euro per 4 jaar voor een scharnier. Zo word een koelkast wel erg duur.

dearagain
door dearagain - May 25, 2013 om 19:55
2462 Antwoorden / 7 Vragen

dineke.w

*heb je al in de garantievoorwaarden gekeken of er wat staat over die voorrijkosten

di
door dineke.w - May 25, 2013 om 19:58
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 24 mei 2013, 17:45]U had 2 jaar geleden naar de verkoper moeten gaan, dan had u uw recht op conformiteit kunnen laten gelden.
Dan hoef je geen voorrijkosten te betalen. Na ruim 2 jaar die scharnieren al defect is gewoonweg belachelijk, tenzij u heel ruw met de deur omgaat. En nu na ruim 2 jaar is het alweer mis.
Als ik u was zou ik gaan praten met de verkoper en eens zien of u er samen uit kunt komen.

Ben vanmiddag bij mijn keukenboer geweest.Hij vindt het ook dat een scharnier niet stuk mag gaan en zeker niet 2 keer in korte tijd.
Hij heeft ook naar Bosch gebeld omdat ze binnen 48 uur contact met mij op zouden nemen en dit niet hebben gedaan. Nu zeggen ze dat ze mij gebeld en gemaild hebben, maar dat hebben ze echt niet gedaan. Er komt nu Woensdag tussen 12 en 18 uur een monteur. Zit dat al bijna een week zonder koelkast. Op hun site staat 7 dagen per week 24 uur per dag service en ik moet gewoon 6 dagen wachten.

zoekster
door zoekster - May 25, 2013 om 20:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=dineke.w schreef op zaterdag 25 mei 2013, 19:49][quote=mein33 schreef op zaterdag 25 mei 2013, 14:56]De verlengde garantie van Bosch wordt gegeven door Bosch en niet door de leverancier.
Om van deze garantie gebruik te maken en/of storingen te melden kunt u contact opnemen met
Bosch-service.nl
Hier kunt u verder geholpen worden.

Dit heb al gedaan, zouden binnen 48 uur contact opnemen. Vanmiddag bij mijn keukenboer geweest die vindt echter ook belachelijk dat de scharnieren stuk gaan. Hij heeft vanmiddag gebeld met Bosch en daar zeggen ze nu dat ze mij gebeld en gemaild hebben, maar dit is gewoon niet waar.
Ze komen nu Woensdagmiddag tussen 12 en 18 uur. Maar heb nog steeds problemen met de voorrij kosten dit is 120 euro per 4 jaar voor een scharnier. Zo word een koelkast wel erg duur.
Dat is dan mooi dat verkoper het ook belachelijk vindt. U zou bij de verkoper een beroep op conformiteit moeten doen en eisen dat de voorrijkosten door de verkoper worden betaald. Het is nl zo, dat de fabrikant zijn eigen eisen aan garantie mag stellen. Maar als een product non-conform is, wat wil zeggen dat het product niet voldoet aan de verwachting die u ervan mag hebben op basis van onder andere uitspraken van de verkoper, dan heeft u recht op een gratis reparatie en dat betekent inclusief gratis voorrijkosten.

Spreek toch nog maar de verkoper hier op aan. Die wil natuurlijk niet, maar hij zal toch over de brug moeten komen.
Beroep u op het volgende wetsartikel uit het Burger Wetboek

BW7 art 17 lid 1

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

Ik snap ook wel dat u weinig machtsmiddelen heeft om dit af te dwingen, maar toch proberen.
Niet geschoten is altijd mis.

tot15karakters
door tot15karakters - May 25, 2013 om 21:18
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Is de deur van de keuken wel goed gemonteerd op de koelkast?
Als de koelkast iets verkeerd staat is er extra slijtage mogelijk.

Dus alleen nieuwe scharnieren is vermoedelijk niet voldoende, of heb je hang jongeren?
Kinderen hangen wel eens meer aan deuren of zet je erg zware flessen in de deur?

Het is nu belangrijk dat je naast herstel ook de oorzaak vind.

di
door dineke.w - May 25, 2013 om 21:43
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op zaterdag 25 mei 2013, 21:18]Is de deur van de keuken wel goed gemonteerd op de koelkast?
Als de koelkast iets verkeerd staat is er extra slijtage mogelijk.

Dus alleen nieuwe scharnieren is vermoedelijk niet voldoende, of heb je hang jongeren?
Kinderen hangen wel eens meer aan deuren of zet je erg zware flessen in de deur?

Het is nu belangrijk dat je naast herstel ook de oorzaak vind.

geen hang jongeren en er zit een flessen rek in de koelkast en volgens mijn keukenboer moet de koelkast daar tegen bestand zijn. Ze maken niet voor niets rekken in de deur.
Inderdaad ik denk ook dat er dan een andere oorzaak en dat die gevonden moet worden.

ve
door venicefan - May 27, 2013 om 12:03
4 Antwoorden / 3 Vragen

Ook bij mij was een scharnier van de deur van het vriesgedeelte binnen 2 jaar defect. Ik heb weliswaar een Bauknecht, maar ik denk dat dit in principe om het zelfde soort scharnier gaat. Is zonder probleem onder garantie ( 5 jaar i.v.m. aanschaf 4 Bauknecht apparaten) vervangen. Ook het niet defecte scharnier is gelijktijdig vervangen.
Het scharnier blijkt een plastic binnenwerk te hebben. Dit kwam er tijdens het defect ook met kleine stukjes tegelijk uit. Het kan dus wel degelijk dat deze scharnieren binnen 2 jaar stuk gaan en wij smijten o.i.d. echt niet met de deuren. Ik ben ook bang dat dit probleem terug zou kunnen komen. Afwachten maar. Gelukkig heb ik nog 3 jaar garantie.

cs
door cschip - May 27, 2013 om 12:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Na 23 jaar nog nimmer last van de scharnieren gehad. Voortaan niet meer zo hard die deur dichtslaan wil helpen.

de
door dewollf - May 27, 2013 om 12:19
54 Antwoorden / 0 Vragen

m.i. treft Bosch geen enkele blaam, maar het betreft, zoals ik uit dit verhaal begrijp, de scharnieren van de sierdeur van de inbouwkeuken. die 5 jaar die Bosch geeft is hier niet van toepassing.
de leverancier heeft u geadviseerd deze scharnieren te nemen omdat deze beter zouden zijn. niet dus.
ik denk dat de leverancier de 1e x de scharnieren onder coulance vervangen heeft, vandaar de voorrijkosten.

wel vind ik dat u kan eisen dat hij deze scharnieren vervangt voor een degelijk type om herhaling van dit euvel te voorkomen.

di
door dineke.w - May 27, 2013 om 12:29
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dewollf schreef op maandag 27 mei 2013, 12:19]m.i. treft Bosch geen enkele blaam, maar het betreft, zoals ik uit dit verhaal begrijp, de scharnieren van de sierdeur van de inbouwkeuken. die 5 jaar die Bosch geeft is hier niet van toepassing.
de leverancier heeft u geadviseerd deze scharnieren te nemen omdat deze beter zouden zijn. niet dus.
ik denk dat de leverancier de 1e x de scharnieren onder coulance vervangen heeft, vandaar de voorrijkosten.

wel vind ik dat u kan eisen dat hij deze scharnieren vervangt voor een degelijk type om herhaling van dit euvel te voorkomen.

De scharnieren zijn wel van bosch en horen bij de koelkast ze worden ook nog steeds verkocht

labren
door labren - May 27, 2013 om 12:47
862 Antwoorden / 0 Vragen

snap dit niet een scharnier gaat een mensenleven mee , wat doe je dan verkeert dat ze iedere keer kapot gaan , hang je soms aan die deur of zo of sla je hem zo hard dicht dat die scharnieren om je oren vliegen , raar verhaal dit

wimmi20
door wimmi20 - May 27, 2013 om 13:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Neem bij het volgende bezoek aan die keukenknul je RADAR tas mee.
En daarna zul je zien : KASSA.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2013 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De scharnieren zijn wel van bosch en horen bij de koelkast ze worden ook nog steeds verkocht

Dan moeten ze verkeerd gemonteerd zijn. Kan niet anders. Of een hele slechte serie.

Bosch heeft ook een forum voor koelkasten. Misschien uw probleem daar ook eens plaatsen, dan hoort u wel of er meerdere klachten zijn.

Normaal gesproken gaan scharnieren veel langer mee dan de koelkast zelf.

ikbenik
door ikbenik - May 27, 2013 om 13:29
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 27 mei 2013, 13:13]Neem bij het volgende bezoek aan die keukenknul je RADAR tas mee.
En daarna zul je zien : KASSA.
Tot het moment dat die verkoper een dergelijke klant keihard in het gezicht uitlacht.

Een Radartas. Wat een giller.

wimmi20
door wimmi20 - May 27, 2013 om 14:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nou, daar zit u mooi naast Ikbenik.

Een maand geleden draaide de versnellingsbak van mijn Ferrari in de soep.
3 maanden na de garantie periode.
Kosten : 4700 euro werd mij verteld.
Ik ging de auto ophalen, en had toevallig mijn radar tas bij mij.
Toen was de reparatie opeens gratis, onder coulance.

Mocht u garantie vragen hebben : vraag maar aan Wimmi.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===================

=ikbenik schreef op maandag 27 mei 2013, 13:29:
=wimmi20 schreef op maandag 27 mei 2013, 13:13: Neem bij het volgende bezoek aan die keukenknul je RADAR tas mee.
En daarna zul je zien : KASSA.

Tot het moment dat die verkoper een dergelijke klant keihard in het gezicht uitlacht.

Een Radartas. Wat een giller.

di
door dineke.w - May 27, 2013 om 17:17
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=venicefan schreef op maandag 27 mei 2013, 12:03]Ook bij mij was een scharnier van de deur van het vriesgedeelte binnen 2 jaar defect. Ik heb weliswaar een Bauknecht, maar ik denk dat dit in principe om het zelfde soort scharnier gaat. Is zonder probleem onder garantie ( 5 jaar i.v.m. aanschaf 4 Bauknecht apparaten) vervangen. Ook het niet defecte scharnier is gelijktijdig vervangen.
Het scharnier blijkt een plastic binnenwerk te hebben. Dit kwam er tijdens het defect ook met kleine stukjes tegelijk uit. Het kan dus wel degelijk dat deze scharnieren binnen 2 jaar stuk gaan en wij smijten o.i.d. echt niet met de deuren. Ik ben ook bang dat dit probleem terug zou kunnen komen. Afwachten maar. Gelukkig heb ik nog 3 jaar garantie.

klinkt precies hetzelfde plastic binnenwerk en ook heb 4 apparaten gekocht bij bosch.

di
door dineke.w - May 27, 2013 om 17:20
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 27 mei 2013, 12:47]snap dit niet een scharnier gaat een mensenleven mee , wat doe je dan verkeert dat ze iedere keer kapot gaan , hang je soms aan die deur of zo of sla je hem zo hard dicht dat die scharnieren om je oren vliegen , raar verhaal dit

en het antwoord is nog gekker natuurlijk gooi ik niet met deuren, want dan zou ik weten hoe ze stuk gaan

dearagain
door dearagain - May 27, 2013 om 18:11
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*scharnieren zijn een essentieel onderdeel van een koelkast en moeten deugdelijk zijn

*hier is dus nmm sprake van non-conformitiet (mede gezien de uitlatingen van de verkoper)

*de verkoper dient dus het defekt gratis te repareren

*hoe de verkoper deze zaak afhandelt met zijn voorschakel is zijn zaak, daar sta jij buiten

di
door dineke.w - May 29, 2013 om 16:35
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dineke.w schreef op vrijdag 24 mei 2013, 16:24]Heb op advies van mijn keukenboer en showroom Bosch in December 2008 een inbouw koelkast met vlakscharnier systeem gekocht. In Februari 2011 gingen deze scharnieren stuk ik heb 5 jaar garantie dus deze zijn gerepareerd, maar moest wel 58 euro voorrijkosten betalen. Nu zijn de scharnieren weer stuk en kost het weer 58 euro en de volgende keer wordt het nog veel duurder. Ik mag toch verwachten dat deze scharnieren langer meegaan. Hoe moet ik dit aanpakken en bij wie moet ik zijn mijn keukenboer of Bosch.

Vandaag is er een monteur van Bosch geweest en scharnieren zijn vervangen.
Toch weer 60 euro betaald onder protest. De monteur vertelde mij dat het een fabrieksfout is en hij vervangt dagelijks zo'n 3 a 4 scharnieren bij koelkasten. De scharnieren krijgt Bosch dan ook vergoedt van de fabriek en in 2011 waren er nog geen goede scharnieren verkrijgbaar. Ook mensen die buiten garantie vallen krijgen ze vergoedt en betalen voorrijkosten. De monteur heeft nog naar kantoor gebeld omdat hij dit zelf ook erg raar vindt dat ik in 4 jaar 120 euro moet betalen voor een fabricagefout, maar ze blijven volhouden dat ik voorrijkosten moet betalen.

zoekster
door zoekster - May 29, 2013 om 17:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=dineke.w schreef op woensdag 29 mei 2013, 16:35][quote=dineke.w schreef op vrijdag 24 mei 2013, 16:24]Heb op advies van mijn keukenboer en showroom Bosch in December 2008 een inbouw koelkast met vlakscharnier systeem gekocht. In Februari 2011 gingen deze scharnieren stuk ik heb 5 jaar garantie dus deze zijn gerepareerd, maar moest wel 58 euro voorrijkosten betalen. Nu zijn de scharnieren weer stuk en kost het weer 58 euro en de volgende keer wordt het nog veel duurder. Ik mag toch verwachten dat deze scharnieren langer meegaan. Hoe moet ik dit aanpakken en bij wie moet ik zijn mijn keukenboer of Bosch.

Vandaag is er een monteur van Bosch geweest en scharnieren zijn vervangen.
Toch weer 60 euro betaald onder protest. De monteur vertelde mij dat het een fabrieksfout is en hij vervangt dagelijks zo'n 3 a 4 scharnieren bij koelkasten. De scharnieren krijgt Bosch dan ook vergoedt van de fabriek en in 2011 waren er nog geen goede scharnieren verkrijgbaar. Ook mensen die buiten garantie vallen krijgen ze vergoedt en betalen voorrijkosten. De monteur heeft nog naar kantoor gebeld omdat hij dit zelf ook erg raar vindt dat ik in 4 jaar 120 euro moet betalen voor een fabricagefout, maar ze blijven volhouden dat ik voorrijkosten moet betalen.
Op de ene of andere manier wordt het je maar niet duidelijk. Ook in het geval van een fabricagefout moet je bij de VERKOPER zijn. Dan kun je een kosteloze reparatie claimen inclusief de voorrijkosten. Dearagain zegt het in de post boven je ook al.

De fabrikant hanteert zijn eigen garantievoorwaarden. Daarbij mag hij voorrijkosten bedingen.

Maar... als je bij de verkoper had aangeklopt en erop had gestaan dat hij die koelkast weer in orde bracht omdat deze non-conform is door een fabrikagefout, had je die 60 euro niet hoeven te betalen.

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 29, 2013 om 17:17
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 29 mei 2013, 17:14][quote=dineke.w schreef op woensdag 29 mei 2013, 16:35][quote=dineke.w schreef op vrijdag 24 mei 2013, 16:24]Heb op advies van mijn keukenboer en showroom Bosch in December 2008 een inbouw koelkast met vlakscharnier systeem gekocht. In Februari 2011 gingen deze scharnieren stuk ik heb 5 jaar garantie dus deze zijn gerepareerd, maar moest wel 58 euro voorrijkosten betalen. Nu zijn de scharnieren weer stuk en kost het weer 58 euro en de volgende keer wordt het nog veel duurder. Ik mag toch verwachten dat deze scharnieren langer meegaan. Hoe moet ik dit aanpakken en bij wie moet ik zijn mijn keukenboer of Bosch.

Vandaag is er een monteur van Bosch geweest en scharnieren zijn vervangen.
Toch weer 60 euro betaald onder protest. De monteur vertelde mij dat het een fabrieksfout is en hij vervangt dagelijks zo'n 3 a 4 scharnieren bij koelkasten. De scharnieren krijgt Bosch dan ook vergoedt van de fabriek en in 2011 waren er nog geen goede scharnieren verkrijgbaar. Ook mensen die buiten garantie vallen krijgen ze vergoedt en betalen voorrijkosten. De monteur heeft nog naar kantoor gebeld omdat hij dit zelf ook erg raar vindt dat ik in 4 jaar 120 euro moet betalen voor een fabricagefout, maar ze blijven volhouden dat ik voorrijkosten moet betalen.
Op de ene of andere manier wordt het je maar niet duidelijk. Ook in het geval van een fabricagefout moet je bij de VERKOPER zijn. Dan kun je een kosteloze reparatie claimen inclusief de voorrijkosten. Dearagain zegt het in de post boven je ook al.

De fabrikant hanteert zijn eigen garantievoorwaarden. Daarbij mag hij voorrijkosten bedingen.

Maar... als je bij de verkoper had aangeklopt en erop had gestaan dat hij die koelkast weer in orde bracht omdat deze non-conform is door een fabrikagefout, had je die 60 euro niet hoeven te betalen.

Met een beetje pech zegt de winkel: breng maar langs, wij doen niet aan service aan huis :P

wimmi20
door wimmi20 - May 29, 2013 om 17:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tsja,

je vraagt advies.
Je krijgt advies.
En toch betaal je.
Waarom vraag je eigenlijk advies ?

zoekster
door zoekster - May 29, 2013 om 17:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, dat geloof ik niet. Met inbouwapparatuur is het nl niet mogelijk om het ergens anders dan in huis te repareren :P

zoekster
door zoekster - May 29, 2013 om 17:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat was een reactie op kaasbroodje, voor de duidelijkheid.

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 29, 2013 om 17:33
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 29 mei 2013, 17:24]Dat was een reactie op kaasbroodje, voor de duidelijkheid.

Owja, duhu, stom van me :P was even vergeten dat het om inbouw ging

door 123thomas123 - Feb 22, 2014 om 17:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hier een ervaringsdeskundige aan het woord ... Fabrikanten van koelers (en scharnieren) zijn er natuurlijk helemaal niet mee gebaat om spullen te leveren die een leven lang mee gaan.

De veertjes van de scharnieren gaan meestal kapot. De voorrijkosten dekken meestal de materiaalkosten plus tarief monteur. Allemaal handel. Scharnieren die jaren mee gaan bestaan tegenwoordig helaas bijna niet meer.

Zal een "snelle" verkoper je nooit vertellen. Bauknecht klinkt bv erg Duits en degelijk, is het verre van.

Zo heeft een Mandemakers innige banden met Whirlpool waaronder diverse merken vallen. Welk merk zullen ze van WC-eend dan adviseren.

Maar iedereen wil voor dubbeltje op de eerste rang zitten, pikken via internet een apparaat uit en dan blijkt goedkoop vaak duurkoop te zijn.

Ga naar een lokale ondernemer in bv witgoed die al 30 jaar bestaat. Die moet het van zijn service en goede naam hebben geeft daarom een goed advies.

Ik zit niet in deze specifieke branche.

Trouwens wel trieste figuren hier die mensen gaan afkraken met opmerkingen als "dan moet je maar niet met je deur gooien of eraan hangen".

di
door dineke.w - Feb 22, 2014 om 21:34
12 Antwoorden / 1 Vragen

.Ik heb een keuken gekocht bij een bedrijf wat al jaren bestaat en het is logisch dat je dan witgoed ook bij hun koopt ( en niet het goedkoopste via internet).

Ook weet ik dat iets wat je elke gebruikt een keer stuk kan gaan, maar omdat het 2x in de eerste 5 jaar stuk ging en dat het bij Bosch bekend was ging het hier om een ondeugdelijk product.

Inmiddels heb ik na aandringen van mij samen met de keukenboer al mijn geld toch terug gehad van Bosch alleen erg jammer dat Bosch hier niet zelf mee kwam.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2014 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan is het uiteindelijk nog goed afgelopen, alleen jammer dat het op deze manier moest.

Nog bedankt voor het terugmelden.

Ja
door JanvanAlles - Feb 23, 2014 om 14:46
333 Antwoorden / 1 Vragen

Na 3 jaar brak bij mijn Siemens inbouwkoelkast ook een scharnier af. Dus Siemens bellen daar mijn keukenleverancier failliet was. Voorwaarden geleden dus ik wist voorrijkosten te moeten betalen, geen probleem. Enige probleem was dat Siemens mer een monteur toe kon zeggen maar..........2 weken later!
Daar de koelkastdeur nog maar 3 cm open ging geen optie. Afijn, na heel vriendelijk te zijn gebleven uiteindelijk voor elkaar gekregen dat de zelfde middag nog een monteur kwam die beide scharnieren vervangen heeft. Op zich prima maar ze wilden me dus eerst 2 weken laten zitten met een niet te openen koelkast.
Siemens is een prima merk maar als je belt voor een probleem lijkt het net of je ze lastig valt tijdens hun koffiepauze of zo want toeschietelijk zijn ze bepaald niet.
Jammer want mijn ervaringen met een aantal andere bedrijven toen na het faillissement van mijn aannemer en de keukenboer er wat kleine problemen waren en ik rechtstreeks contact met diverse leveranciers op nam waren ongelogen super.
Siemens kan nog wel wat klantvriendelijkheid leren.

gc
door gconijn - Apr 23, 2015 om 13:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Siemens Koelkast beide scharnieren na 5 jaar kapot net buiten garantie
Is gelukkig zelf te vervangen, maar toch gek dat deze scharnieren zo snel kapot gaan ook bij mij het plastic binnenwerk kapot