Slimme meter
Naar aanleiding van het programma over de slimme meter heb ik de volgende vraag.
Wanneer mijn huidige meter defect raakt moet ik dan de nieuwe slimme meter nemen of bestaat nog de mogelijkheid om een zelfde "oude"meter te krijgen?
Deze vraag miste ik in het debat.
De oude meter wordt niet meer geleverd. Maar... u kunt ook een gewone digitale meter nemen. Vreemd dat daar nergens over wordt gesproken. Het lijkt wel of slimme meter of oude meter.
Een digitale meter is geen slimme meter die dom is gemaakt, het is echt wat anders. Het is dan een meter die met geen mogelijkheid 'slim' kan worden.
Nu heb ik al diverse malen op internet gelezen dat sommige netbeheerders daar heel moeilijk over doen. Bij Liander is dat echter (na wat zeuren) een goed alternatief. Toch een nieuwe meter en geen slimme meter.
Hallo jewelke,
Lees info hier.
Invoering slimme meter
Vanaf januari 2012 start de plaatsing van de zogenaamde slimme meter. Een slimme meter is een digitale energiemeter waarvan de meterstand op afstand uitleesbaar is. De slimme meter wordt niet verplicht. U mag de slimme meter weigeren. Of ervoor kiezen dat uw gegevens niet op afstand worden uitgelezen.
De slimme meter wordt de eerste twee jaar alleen aangeboden bij:
nieuwbouw,
grootschalige renovatie,
reguliere vervanging,
verbetering van het energielabel van minimaal twee niveaus,
wanneer de woning ten minste energieklasse B krijgt,
op aanvraag van de consument zelf.
Vanaf 2014 is het gepland dat alle huishoudens in Nederland slimme meters aangeboden krijgen.
(bron:Consuwijzer)
Met vr.gr.
[quote=zoekster schreef op maandag 23 feb 2015, 13:06]Toch een nieuwe meter en geen slimme meter.
Op dat site van "De Rijksoverheid" staat dat ook wel aangegeven.
Weigeren van de slimme meter
Wilt u de slimme meter echt niet? Dan kunt u hem weigeren. U behoudt dan uw oude meter en kunt geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen.
Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks overzicht van uw energieverbruik.
Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.
Klik-> Weigeren van de slimme meter
[quote=gompy2 schreef op maandag 23 feb 2015, 17:15][quote=zoekster schreef op maandag 23 feb 2015, 13:06]Toch een nieuwe meter en geen slimme meter.
Op dat site van "De Rijksoverheid" staat dat ook wel aangegeven.
Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.
Klik-> Weigeren van de slimme meter
GISTEREN!!........ nog stond er op de overheidssite, dat je de vervanging door een" traditionele meter" kunt verlangen......daar was absoluut niet sprake van een stomgemaakte slimme meter. Op een ander forum heb ik daarop aangevraagd hoeveel traditionele meters er dan nog ter beschikking staan (of na-geproduceerd worden). Tegenstrijdige overheidsinformatie!!
gompy2
De orginele overheidstekst die ik heb geregistreerd op de community van de Consumentenbond naar aanleiding van een opmerking van een deelnemer die meldde, dat zijn meter was afgekeurd......
"U mag de slimme meter ook weigeren. Dan houdt u uw huidige meter. Of, als uw meter is afgekeurd, krijgt u een traditionele meter. U moet dan zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven of er komt een meteropnemer langs. U krijgt dan ook geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik".
Interpretatie- of communicatiefoutje....maar ik weet nog steeds niet hoelang er traditionele meters leverbaar blijven en hoop, dat de Consumentenbond dit balletje gaat inschieten.......
[quote=hänschen klein schreef op maandag 23 feb 2015, 18:07]
GISTEREN!!........ nog stond er op de overheidssite, dat je de vervanging door een" traditionele meter" kunt verlangen......daar was absoluut niet sprake van een stomgemaakte slimme meter. Op een ander forum heb ik daarop aangevraagd hoeveel traditionele meters er dan nog ter beschikking staan (of na-geproduceerd worden). Tegenstrijdige overheidsinformatie!!
Klopt, dat staat ook op de site die je aangaf in je link.
Onder aan die pagina van je link kun je echter klikken op de tekst:
U mag de slimme meter ook weigeren. en dan kom je op de pagina die ik aangaf.
Overigens schijnt het wel zo te zijn dat de digitale meter die men wel kan nemen, geen stom gemaakt slimme meter is.
Maar voorlopig maak ik me er nog niet druk om, mijn straat is voorlopig niet aan de beurt, en als het zo ver is weiger ik, mits mijn meter nog goed verklaart wordt ;-)
[quote=gompy2 schreef op maandag 23 feb 2015, 18:29]
Overigens schijnt het wel zo te zijn dat de digitale meter die men wel kan nemen, geen stom gemaakt slimme meter is.
Dat heb ik in mijn reactie toch ook aangegeven? Dat was juist mijn punt.
Het is echter helaas zo, dat als je bij de netbeheerder aangeeft dat je geen slimme meter wilt, dat ze dan eerst proberen je een slimme meter die stom gemaakt is proberen aan te smeren.
Het lijkt wel of ze er aandelen in hebben.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Windows life mail mappen verdwenen
Ook goede morgen,ik gebruik windows life mail,en ja,ik weet het,dat is oud,maar werkt nog prima
Echter nu zie ik de submappen plots niet meer bij het hoofdaccount
En ik snap dat ik iets verkeerd heb gedaan,maar ik had ze heel graag terug
Ze zijn schijnbaar niet weg,maar onzichtbaar
Ik draai onder windows 10
Ik hoop en duim dat iemand een makkelijke oplossing weet
Beda
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer