me
door mercedesbowie Nov 21, 2015 om 15:04
Huishouden & energie

Vloerverwarming

Wie weet raad:
In mijn huiskamer zit vloerverwarming, als hfd-verwarming.
Op de aanvoer naar de Unit zit een thermokraan van 20 tot 50 graden instelbaar. ,Deze staat op 36 graden
Als pomp Grundfos, type 25-40 em een 3 standen schakelaar. De pomp is ongev. 8 jr. oud.
Tevens zit op de dikke pompleiding (de U-bocht) een thermoschakelaar, die de pomp aan of uitschakelt. De verwarming werkt niet goed.
Soms slaat de pomp af, terwijl de vloer nog te koud is. De CV-ketel brandt dan nog vrolijk door en de radiatoren in een ander vetrek warmen normaal op.
Hoe stel ik deze verwarming goed af. De thermoschakelaar schakelt de pomp mogelijk te vroeg uit
De installatie wordt geregeld door een Nest-thermostaat, die werkt goed.

8013 9 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 21, 2015 om 15:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens op deze klik hier site van Klusidee of u daar een antwoord kunt vinden. U kunt eventueel uw vraag daar anders ook nog eens voorleggen.

hansje klein
door hansje klein - Nov 21, 2015 om 15:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Stappenplan maken om systematisch te detecteren......eerst de pomp!

De pomp loopt niet? (koud en/of stil)

- Aan de pomp voelen of hij koud of warm is, eventueel herhalen
- Aan de pomp voelen/luisteren of hij überhaupt loopt, drie standen

De oorzaak zou een defect kunnen zijn. Gereviseerde pomp laten inbouwen.

Ook mogelijk, dat de pomp in de zomertijd was uitgezet en nu alleen maar vast zit. Geef er een tik op met een hamer en misschien gaat hij weer lopen. Afhankelijk van de pompsoort, openen (grote moer in het midden) en het radertje met een schroevendraaier even bewegen. Er moet natuurlijk wel stroom op staan, dus stekker erin en evtl. tijdklok controleren.

Suc6 ermee. Wanneer het de pomp niet was........'t ja, verder vragen.

hutch
door hutch - Nov 21, 2015 om 15:53
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Waarom laat u de unit-thermokraan niet op maximaal staan (50 gr.)?
Dan kunt u de thermostaat in de woonkamer toch gebruiken om de warmte te regelen?

user123
door user123 - Nov 21, 2015 om 19:21
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=hutch schreef op zaterdag 21 nov 2015, 15:53]Waarom laat u de unit-thermokraan niet op maximaal staan (50 gr.)?
Dan kunt u de thermostaat in de woonkamer toch gebruiken om de warmte te regelen?

50 graden is best wel heet voor de voeten....

Ook kan niet elke vloer tegen deze hoge temperatuur.

user123
door user123 - Nov 21, 2015 om 19:29
1346 Antwoorden / 3 Vragen

u kunt de thermo beveiliging tijdelijk loskoppelen ?

Dan kunt u vrij eenvoudig dit onderdeel uitschakelen als oorzaak.

Zit de maximaal thermostaat wel goed aangedraaid ?

energieverbruik
door energieverbruik - Nov 29, 2015 om 21:59
63 Antwoorden / 0 Vragen

Mercedesbowie,

Het is belangrijk dat de thermostaat op de (dikke)mengleiding zodanig ingesteld staat dat deze de pomp bij 50-55 gr uitschakelt. De CV ketel moet CV-water kunnen leveren tot 90 gr.
De gewenste vloertemperatuur kunt dan regelen met de thermostaatkraan in de aanvoerleiding. Uitgangspunt is dat bij een goed uitgerekende en uitgelegde verwarmingsinstallatie deze thermostaat ingesteld zou moeten staan op 28/35 gr voor een comfortabele ruimte.
Een paar vragen die die de werking zouden kunnen beïnvloeden
-regelt u met een kamerthermostaat en zit die in de ruimte waar ook de vloerverwarming ligt?
-heeft u op de vloerverwarmingset thermometers en zo ja hoe groot zijn de temperatuursverschillen?
-merkt u verschil als de pomp op een hogere stand wordt gezet (op de meters)
-hoe oud is de installatie?
-als de installatie al wat ouder is kan het zijn dat voor de vloerleidingen niet diffussiedichte materialen zijn gebruikt die leiden tot hardnekkige verstoppingen. Dergelijke tyleen vloerslangen zijn te herkennen aan de zwarte kleur.
Wat bedoeld u met een "Nest" thermostaat en waar is die gemonteerd.

me
door mercedesbowie - Nov 30, 2015 om 13:59
6 Antwoorden / 8 Vragen

Ik wil een ieder bedanken voor de geleverde informatie.

Geachte energieverbruik ook u bedankt en hier mijn antwoorden;

De installatie is ongeveer 12- 15 jaar oud.
De gebruikte slangen zijn groen van kleur, volgens mij een kunststof buiten mantel.
De thermostaat is van het merk Nest is een nieuw soort en wordt via Wifi aangestuurd.
De CV-ketel een Nefit, kan tot 100 graden worden ingesteld.
Er zit een thermometer op de unit, die geeft 40 graden aan
De thermostaat op de dikke leiding staat op ongeveer 60.

Nog een vraagje tot welke temperatuur moet de thermostaat worden ingesteld voor de nacht.
Als ik thermostaat ter laag zet, duurt het de volgende dag vrij lang voor dat de vloer weer warm aanvoelt.

vriendelijke dank,

mercedesbowie

energieverbruik
door energieverbruik - Nov 30, 2015 om 21:48
63 Antwoorden / 0 Vragen

mercedesbowie,

In het geval vloerverwarming als hoofdverwarming is het advies om zo gelijkmatig mogelijk te stoken en niet een al te grote nachtverlaging in te stellen ten opzichte van de dagtemperatuur. Ik denk daarbij aan 1 of hooguit 2 graden.
Ik heb me even ingelezen in de "Nest" thermostaat en ik kom nogal wat klachten tegen op de diverse forums waar het betreft de aansturing van vloerverwarming en zeker in combinatie met radiatoren in de overige vertrekken. De beide warmtebronnen hebben een heel verschillend regelgedrag en dat maakt het voor de thermostaat van eender welk merk niet makkelijk. Maar mede het zelflerende regelgedrag van uw Nestthermostaat zouden de klachten kunnen veroorzaken. U heeft eerder een andere kamerthermostaat gebruikt natuurlijk, werkte de vloerverwarming toen wel goed en zat die op dezelfde plaats?
Als dat het geval is zou ik u adviseren het zelflerende regelgedrag uit te schakelen op uw Nestthermostaat

me
door mercedesbowie - Nov 30, 2015 om 22:13
6 Antwoorden / 8 Vragen

Beste energieverbruik,

Ik heb een onderhoudscontract bij Feenstra b.v. (Nuon).
Ik had problemen met de verwarming, dus de service-monteur er bij. Conclusie, de nefit klokthermostaat was stuk.
Vernieuwen viel niet onder het contract (heb het duurste contract), maar toch.
Feenstra liet mij weten dat dat ik een Nest thermostaat moest nemen en die hebben ze ook geplaatst , op mijn kosten.
Ik moet wel zeggen, dat de ketel beter brandt, dan eerst. Geeft meer vermogen en het is zo warm.
Waar vloerverwarming zit, zijn geen radiatoren., Die bevinden zich allemaal op de bovenverdieping en ja, toch nog 2 in de garage..
Het oppervlak waar de vloerverwarming is aangebracht is ongeveer 70 m2, goed geisoleerd, normale woonhuis hoogte.
De bovenverdieping, wordt nagenoeg niet gebruikt en de radiatoren staan bijna dicht.
Toch verstook ik ruim 10 m3 gas per 24 uur, met deze buitentemperatuur.
De thermostaat staat op 20 en in de nacht op 18 graden, wil de vloerverwarming neit te veel aflaten koelen.
Is dit gasverbruik normaal ?
Gaarne een reactie a.u.b.