mickie
door mickie Jan 19, 2012 om 17:03
Huishouden & energie

Wat gebeurt er als je een snelkookpan te vroeg opent?

Ik ben mijn dochter aan het leren hoe ze moet omgaan met de snelkookpan, en gewaarschuwd dat je die absoluut niet mag openen vóór je de druk eraf hebt gehaald. Vraagt ze: wat gebeurt er eigenlijk als je m openmaakt voordat je dat gedaan hebt? Tja, goeie vraag, ik weet wel dat t niet mag, dat t gevaarlijk kan zijn (althans, is mij weer door MIJN moeder verteld, 30 jaar geleden), maar wát gebeurt er dan eigenlijk, of kan er gebeuren. "Ontploft" hij dan of zoiets?
Ik kook er al jaren mee, maar ik heb t gelukkig nooit meegemaakt dat iemand t ding opende voor de druk er af was....

21021 50 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 19, 2012 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag mij af of er iemand is die dit experiment nog na kan vertellen als je snapt wat ik bedoel. Doe maar niet.

Zwemmer

ve
door verwijderd - Jan 19, 2012 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met spoed naar het brandwondencentrum?????????

ve
door verwijderd - Jan 19, 2012 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je heb met luchtdruk vulde en opende als deze koud is krijg je alleen een klap van het los schietende deksel.

Maar een pan waar in gekookt is dan dit ook brandwonden veroorzaken door eten wat door de plotselinge druk wegval weer gaat koken en uit elkaar spat.

Dus als je brandwonden wil, open het dan eens...
Alleen een oud lederen motorpak en integraal helm en een dikke sjaal om je nek en ook bijpassende handschoenen, anders durf ik het niet want je maakt eigenlijk een soort lichte stoomketel open.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2012 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwemmer schreef op donderdag 19 jan 2012, 17:08: Ik vraag mij af of er iemand is die dit experiment nog na kan vertellen als je snapt wat ik bedoel. Doe maar niet.

Zwemmer

Was ik ook niet van plan ;), maar lijkt me toch wel handig te vertellen, als extra waarschuwing.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2012 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een vriendin die dit is overkomen. De pan werkte op een of andere manier niet goed, ze dacht dat de druk er af was en toen ze hem opendeed ontplofte de inhoud en kreeg ze die deels in haar gezicht en over haar borst en arm. Ze is nu 2 jaar en vele operaties verder en haar arm en borst hebben de meeste schade, haar gezicht viel gelukkig nog mee. Maar al met al afschuwelijk.
Dus, heel erg goed oppassen en de druk er altijd af halen voordat je 'm opent, twijfel je of de druk eraf is, gewoon af laten koelen en niet open doen.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2012 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf openen lijkt mij erg moeilijk. Marjon1 geeft een ongelukkig tragisch voorbeeld, dus.....

ve
door verwijderd - Jan 19, 2012 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

poltol schreef op donderdag 19 jan 2012, 17:45: Hallo,

Nooit doen!!!!!!!

info snelkookpan incl veiligheid

Vr.gr. poltol

Kijk, daar heb ik wat aan. Niet zozeer aan de waarschuwing: niet doen!!!! (aangezien ik dat toch al niet van plan was), maar aan de link.Ook nog eens wijzer geworden, ik vroeg me al af wat het verschil was tussen de 2 standen op mijn pan, (vroeger had ik een pan met een ventieltje boven op het deksel, daar viel niks aan te stellen), ik nam altijd de hoogste, zowel voor (erwten)soep als voor stamppot. Nu weet ik dat ik voor die laatste stand 1 beter kan gebruiken.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

marjon1 schreef op donderdag 19 jan 2012, 17:25: Ik heb een vriendin die dit is overkomen. De pan werkte op een of andere manier niet goed, ze dacht dat de druk er af was en toen ze hem opendeed ontplofte de inhoud en kreeg ze die deels in haar gezicht en over haar borst en arm. Ze is nu 2 jaar en vele operaties verder en haar arm en borst hebben de meeste schade, haar gezicht viel gelukkig nog mee. Maar al met al afschuwelijk.
Dus, heel erg goed oppassen en de druk er altijd af halen voordat je 'm opent, twijfel je of de druk eraf is, gewoon af laten koelen en niet open doen.

Duidelijker kan het eigenlijk niet!

Toch nog wat extra informatie: Er zit heel veel verschil in snelkookpannen. Zoals ik hier ergens las kan het deksel al door de kracht schade aanrichten. Andere pannen is dit beveiligd, zelf hebben we een pan waarvan het deksel er niet zomaar uit kan. In dat deksel zit een ontluchtingsklepje, dat moet je altijd eerst openzetten en de pan ontluchten/stoom aflaten blazen. Toch hebben we het meegemaakt dat het pijpje verstopt zat en we dachten dat de druk er vanaf was. Het is goed afgelopen door de bouw van de pan en vooral het deksel, dat moeilijk te openen is als er druk op staat. Dus vertrouw niet altijd op het ventiel!, blijf ook je verstand gebruiken.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zet de pan even onder de koude kraan ,na ongeveer 20sec de drukregelaar er af en je kunt de pan zonder problemen openen,doe dit al jaren en nooit problemen gehad.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja als je deksel moeilijk open kan maken zit er nog druk op.
Als er druk nog opstaat en je doet hem open vliegt alles eruit door drukverschil en de deksel klat tegen je aan.Ventieltje raakt vaak verstopt bij b.v. koken van appelenmoes (wordt ook ontraden.).
Stand 1 en 2 met de dingen is de druk die in de pan heerst.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste mickie!!
lijkt mij heel duidelijk!!
maar is toch goed dat deze vraag zo aan de orde komt!
het principe van een snelkkookpan is dat onder de hogedruk de temperatuur hoger wordt dan het kookpunt van water n.l iets hoger dan100 graden met gevolg sneller gaar en behoud van vitaminen omdat het gaar worden sneller gaat dan met normaal koken!
omdat in de pan nu een hogere druk tot stand komt dan in onze atmosfeer zal bij het openen van de pan als deze niet eerst goed afkoelt de pan zijn hoge druk in een keer aan de lagere druk in jou omgeving afgeven met een enorme boost van druk en hitte en kokend heet water wat dus enorme ellende en diepe brandwonden achter kan laten!!
bij deze!!! voor de gene die een snelkookpan hebben het deksel kan wel eens klemmen maar dus nooit forceren om het deksel eraf te wrikken!!!!!!!!!!!
EERST DE PAN ONDER DE KOUDE KRAAN AFKOELEN DE BRANDWONDEN DIE JE VAN EEN VERKEERD OPENEN VAN EEN SNELKOOPPAN KAN OPLOPEN ZIJN VAN DE ERGSTE SOORT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dus toch bedankt voor de vraag!!
Groeten Jan

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je dat niet op school gehad?
Vergelijk het met het open van een fles cola of champagne waar je eerst mee geschud hebt. Alleen het water in de snelkookpan kan wel 120 graden worden, terwijl 80 graden al heel erg heet aanvoelt.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan Jan ;).

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Nooit doen!!!!!!!

info snelkookpan incl veiligheid

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

lezen wat er staat
1 eerst onder de koude kraan
2 dan de druk via de regelaar er af halen
3dan kun je de deksel er zonder problemen af hale omdat er geen druk meer op staat

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer u de snelkookpan afkoelt onder de koudwaterkraan, dient u nog enige tijd te wachten met het openen van het deksel. Dit geld in het bijzonder voor "schuimende stoffen" zoals rabarber, appelmoes, erwtensoep e.d. Bij het te snel openen van de pan, kan het te koken product over uw handen en armen komen.
Ook altijd de juiste onderdelen gebruiken, wanneer deze aan vernieuwing toe zijn zoals dekselringen, ventielen, kookstandenregelaars enz. Koop altijd de zelfde onderdelen van het zelfde merk als uw pan.! Laat u niets aanpraten dat het aangeboden reserve onderdeel van een ander merk (veelal goedkoper dan uw eigen merk), ook geschikt is voor uw snelkookpan. De eventuele problemen zijn dan voor uw rekening !!!

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

maar ik heb t gelukkig nooit meegemaakt dat iemand t ding opende voor de druk er af was

Ja als je een snelkooppan volgens de meegeleverde gebruiksaanwijziging gebruikt kan er inderdaad niets gebeuren.Overigens krijg je meeste pannen niet open vanwege de hoge druk op de deksel of je moet al veel kracht zetten om de deksel een kwart te draaien en levensmoe zijn( bajonetsluiting).

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag mij af hoe je een hogedruk open krijg als hij onder druk staat dat is mij nog nooit gelukt
En inderdaad als je hem vlug open wil hebbe even onder de koude kraan en hij is zo open.
Ik kook er al jaren mee naar alle tevredenheid

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn oma heeft dit ooit gedaan met rode kool in de pan en het laat zich makkelijk raden waar die allemaal zat+ dat zij zelf de nodige brandwondjes in het gezicht had.Ze heeft hem accuut weggedaan zo geschrokken was ze en mijn opa kon alles witten opnieuw in de keuken

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst zijn snelkookpannen relatief gevaarlijke dingen die bij gebruik, onder druk staan, fabrikanten waarschuwen er dan ook voor in de gebruiksaanwijzing om het deksel niet te openen voordat de druk in de pan is afgelaten.

Als de kunststof ring die zich meestal in de deksel bevindt, versleten raakt, zou het goed mogelijk zijn om met enige kracht de deksel van de drukhoudende pan af te 'schroeven'.
Normaliter moet men zich de discipline opleggen om de pan eerst met koud water in de gootsteen flink te overgieten waardoor de pan koelt en de druk afneemt.

Tip: als Uw snelkookpan tijdens het gebruik begint te sissen, is de druk te hoog en dan moet de warmtebron getemperd worden OF de kunststof ring is versleten, ook de pakking van het veiligheidsventiel kan versleten zijn.

Er bestaat ook een snelkookpan (met een zogenaamd inwendig klapdeksel) waarvan de deksel niet verwijderd KAN worden als er in de pan nog druk heerst. Deze pan is kwalitatief prima, ook omdat de kunststof ring aan de binnenkant van de pan is gefixeerd en hierdoor vele malen langer meegaat (minimale slijtage) dan de losse ringen die in de deksel liggen.
Het merk is LAGOSTINA en je hebt ze in diverse volumes voor alle warmtebronnen. Het nadeel ervan is dat je even moet doorkrijgen hoe ermee om te gaan. Het merk is bij de vakhandel te koop of kijk op het net voor adressen.Let U ook goed op dat onderdelen van een een goedkope snelkookpan vaak moeilijk na te leveren zijn. Een goede snelkookpan is een investering voor lange tijd, koop een merkartikel en een pan die geschikt is voor ALLE warmtebronnen, immers als U de pan een aantal jaren op gas hebt gebruikt en wegens verandering van gas naar bv induktie gaat, blijft de pan gewoon z'n werk doen. Als U de pan van Lagostina met inliggend deksel en ring goed behandelt en NOOIT in een vaatwasser reinigt, zal de pan tot in lengte van jaren meegaan. Overigens NOOIT pannen met kunststof delen of tefallaagjes in de vaatwasser reinigen, dit geldt ook voor gietijzer (roest).
Als laatste nog even terugkeren op de snelkookpan: door de kortere bereidingstijden bespaart U geld op Uw energierekening, alsmede wordt Uw gerecht wat in een snelkookpan wordt bereid door de kortere kooktijd niet zgn 'dood' gekookt. Ook is er een nadeel, voor beginners is het vaak moeilijk om te beoordelen of een gerecht klaar is, je kan nu eenmaal niet even in de piepers prikken om te zien of ze gaar zijn. Het juiste gebruik van een snelkook pan is een kwestie van ervaring opdoen en gezond verstand gebruiken.
Veel succes gewenst.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

drogejoop schreef op vrijdag 20 jan 2012, 13:36: ....Er bestaat ook een snelkookpan (met een zogenaamd inwendig klapdeksel) waarvan de deksel niet verwijderd KAN worden als er in de pan nog druk heerst. ....

Dit is de pan waar ik hiervoor over schreef, ruim 40 jaar oud en nog goed, wel het noodventiel en de ring een keer moeten vervangen.
Maar wat daar verder staat is niet juist, het deksel kan met druk WEL open, het kost alleen meer kracht...dus pas hiermee op, a.u.b.!

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

mickey, hele interessante vraag en antwoorden. Vanwege die (gevaarlijke) druk heb ik er nooit een durven aan te schaffen. Als je dan leest wat er zou kunnen gebeuren (voorbeeld Marjon1), moet je daar niet aan denken.
Gelukkig zijn er veel tevreden gebruikers.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

poltol schreef op donderdag 19 jan 2012, 17:45: Hallo,

Nooit doen!!!!!!!

info snelkookpan incl veiligheid

Vr.gr. poltol

Fantastische info. Vooral rondlopende (klein)kinderen. Blijf maar "ouderwets" koken.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mickie,
Erg bedankt voor het voorleggen van deze vraag. Ik begreep het helemaal: dat zijn zo van die dingen die je kunnen blijven bezighouden, maar waarvan het uitproberen toch te riskant lijkt.
Ook ik heb het altijd willen weten, wàt er dan precies Z O U gebeuren...
En voilà: daar is het antwoord! Het leek niet alleen riskant: dat [ b] I S het ook!
Ik zag het helemaal voor me toen ik de diverse antwoorden - sommige heel beeldend beschrijvend! - zag....
En vanavond weer heerlijke hutspot, N A het afkoelen van de snelkookpan!

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

De oorzaak van het naar buiten spatten van heet water en eten is nog niet helemaal duidelijk genoemd.
In een hogedrukpan kookt het water bij een hogere temperatuur dan 100 graden, dat is inherent aan de hogere druk.
Wanneer die druk opeens terugvalt naar één atmosfeer (de oude benaming voor luchtdruk) zal een deel van de energie die in het water zit opgeslagen (in de vorm van warmte) zich onmiddellijk omzetten in stoom, door het hele water van de pan heen.
Het gevolg is een stoomexplosie, waarbij behalve stoom, ook kokend water en eten in het rond geslingerd wordt.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op vrijdag 20 jan 2012, 13:54: mickey, hele interessante vraag en antwoorden. Vanwege die (gevaarlijke) druk heb ik er nooit een durven aan te schaffen. Als je dan leest wat er zou kunnen gebeuren (voorbeeld Marjon1), moet je daar niet aan denken.
Gelukkig zijn er veel tevreden gebruikers.

Ach, ik ben er mee gaan koken vanaf dat ik trouwde en een eigen huishouden kreeg, mijn moeder gebruikte die pan al jaren en tja, erwtensoep en stamppot IS nu eenmaal lekkerder uit zo'n pan, althans, naar mijn persoonlijke smaak. En erwten- en bruinebonensoep is al na een half uur koken (vanaf dat hij begint te sissen, dat moet wel degelijk, daarna zet ik de warmtebron zo klein dat ie nog een klein beetje sist) klaar, je hoeft m niet de hele middag te laten koken in een gewone pan, dus de tijdwinst is ook nog eens meegenomen. Ik heb er nooit problemen mee gehad, maar de voorwaarde is inderdaad dat je léért hoe je er mee om moet gaan. Dat leer ik mijn dochter nu dus ook. En áls je m op de goede manier gebruikt gaat t goed, ik ben al ruim 29 jaar getrouwd en kan eigenlijk haast niet meer zonder die pan, ik heb inmiddels al mijn derde. Dat hij gevaarlijk zou zijn gaat ook alléén maar op bij verkeerd gebruik. Volg dus gewoon de gebruiksaanwijzing en dan is er niets aan de hand. Mijn vraag was dan ook alleen: ik weet dat het gevaarlijk kan zijn, maar wát gebeurt er dan. Nu weet ik dus dat het inderdaad het 'ontplofgevaar' kan zijn. Dat dácht ik altijd wel maar wist het niet zeker.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goeie vraag Mickie, ik had me er nooit in verdiept maar ben atlijd wel erg voorzichtig met de pan.
Een extra voordeel van de pan is dat je bijv. erwtensoep kunt koken en dan mee kunt nemen in de auto zonder dat je hele auto onder de snert zit na een scherpe bocht.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mostertpot Ik had een snelkookpan die dus niet open ging als je er druk op hebt.
De druk drukte de pan in een soort nopjes, zeg maar, en dan kon je hem dus niet draaien.
Was de druk weg dan ging het zelfs nog moeilijk. Vaak even het deksel indrukken en meteen draaien, dus ze zijn er wel, maar niet, allemaal denk ik, dus beste advies is natuurlijk, nooit proberen ;o)

Dus eerst inderdaad onder de koude kraan, en even geduld hebben.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

serveerster schreef op vrijdag 20 jan 2012, 14:27: Goeie vraag Mickie, ik had me er nooit in verdiept maar ben atlijd wel erg voorzichtig met de pan.
Een extra voordeel van de pan is dat je bijv. erwtensoep kunt koken en dan mee kunt nemen in de auto zonder dat je hele auto onder de snert zit na een scherpe bocht.

Haha, goeie tip inderdaad, die zal ik onthouden!

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoal moeilijk om de druk eraf te krijgen en veel kracht nodig om het deksel open te draaien bij een pan met een uitstaand handvat eraan. Je bent dan zoal dom bezig als de druk negeert en tocht het deksel los draait.
Het is wijzer om drukpannen aan te schaffen zonder langwerpig handvat, maar met een deksel dat aan de bovenzijde een klikmachinisme heeft. Het deksel moet aan de binnekant van de pan zitten. OP het moment van trachten te openen gaat dit stomweg niet omdat de druk het deksel om zijn paats houdt. Valt ook niet aan te draaien, al met al dus het meest veilige systeem. Je wordt gewoon gedwongen eerst de druk er af te halen. Teval heeft o.a.deze systemen.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mickie,
Doordat de pan onder enorme druk staat, is het mogelijk dat de gloeiend hete inhoud eruit spuit, letterlijk en dan kun je lelijke brandwonden oplopen.

De inhoud wordt doordat het onderdruk staat heter dan 100 graden Celcius.
Als voorbeeld kunt u bij de veiligheidsventiel kijken. Ook dat moet met de nodige zorgvuldigheid worden gedaan want de stoom die vrijkomt is ook heter dan 100 graden Celcius.

Het is toch ten alle tijden ten zeerste aanbevolen om de pan niet te openen voordat de druk er van af is.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

agapon,
Zoal moeilijk om de druk eraf te krijgen en veel kracht nodig om het deksel open te draaien bij een pan met een uitstaand handvat eraan. Je bent dan zoal dom bezig als de druk negeert en tocht het deksel los draait.

Ik kan je verzekeren dat bij mijn vriendin de pan toch op een vrij eenvoudige manier openging en ze echt niet heel veel kracht moest zetten dus dat is echt niet altijd waar. Ze werkt in een keuken en daar is het gebeurd. Ze had waarschijnlijk gewoon veel pecht maar heeft daar wel voortaan levenslang last van en heeft haar werk sindsdien niet meer kunnen doen. Toch maar erg goed oppassen dus.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik krijg mijn hogedrukpan niet eens open met de druk er nog op.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord is al gegeven, maar nogmaals.
Ik heb nooit ongelukken gehad met mijn pan. De deksel is niet los te krijgen, als hij onder druk staat. De stoom uit het ventiel is wel erg heet.
Dus
1) onder de koude kraan
2) druk/beveiligingsventiel eraf, let op de stoom, die eruit komt, is erg heet
3) wanneer de druk er af is, gaat de pan makkelijk open

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

ankhor schreef op vrijdag 20 jan 2012, 14:45: @mostertpot Ik had een snelkookpan die dus niet open ging als je er druk op hebt.
De druk drukte de pan in een soort nopjes, zeg maar, en dan kon je hem dus niet draaien.
Was de druk weg dan ging het zelfs nog moeilijk. Vaak even het deksel indrukken en meteen draaien, dus ze zijn er wel, maar niet, allemaal denk ik, dus beste advies is natuurlijk, nooit proberen ;o)

Dus eerst inderdaad onder de koude kraan, en even geduld hebben.

Ik had het over de Lagostinepan waar "drogejoop" van zei dat dit klapdeksel niet open kon met druk. Maar dat kan wel degelijk met een beetje kracht, vandaar mijn extra waarschuwing.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je je keuken graag van een mooi Snert of Tomatenkleurtje wil voorzien, gewoon openen. Die kleur krijg je nooit meer weg, die brand er in.
Alle gekheid op een stokje; NOOIT DOEN. Is dit duidelijk?

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch nog een vraag aan al deze mensen met kennis van het snelkookprincipe: ik
heb een al wat oudere pan met het ventiel bovenop het deksel, en géén standen 1 en 2.
Op de (grote) "steel"/handvat staan de verschillende kooktijden en daar is geen SOEP bij. Erwten- of enig andere soep heb ik er dus ook eigenlijk nog nooit in gemaakt en dat zou ik best willen: maar kàn dat wel in een pan zoals de mijne?

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat prima vooral met spliterwten.Kooktijd ca 30 minuten

happyh schreef op vrijdag 20 jan 2012, 18:24: Toch nog een vraag aan al deze mensen met kennis van het snelkookprincipe: ik
heb een al wat oudere pan met het ventiel bovenop het deksel, en géén standen 1 en 2.
Op de (grote) "steel"/handvat staan de verschillende kooktijden en daar is geen SOEP bij. Erwten- of enig andere soep heb ik er dus ook eigenlijk nog nooit in gemaakt en dat zou ik best willen: maar kàn dat wel in een pan zoals de mijne?

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

happyh schreef op vrijdag 20 jan 2012, 18:24: Toch nog een vraag aan al deze mensen met kennis van het snelkookprincipe: ik
heb een al wat oudere pan met het ventiel bovenop het deksel, en géén standen 1 en 2.
Op de (grote) "steel"/handvat staan de verschillende kooktijden en daar is geen SOEP bij. Erwten- of enig andere soep heb ik er dus ook eigenlijk nog nooit in gemaakt en dat zou ik best willen: maar kàn dat wel in een pan zoals de mijne?

Mijn moeder heeft ook nog zo'n pan, of er kooktijden op staan weet ik niet, maar zij kookt er wel erwtensoep en andere soepen in.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 06:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuke video op Tube

Natuurlijk snel in de keuken

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ydADC-Y2x88

bien sur, la cuisine vitesse, rapidement, . .

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik begrijp het niet goe: die nieuw generatie pannen is goed beveiligd en kan niet open zolang de pan onder druk staat.
ik gebruik die pan al jaren om er bijvoorbeeld draadjes vlees in te garen : binnen een uur helemaal gaar!
en er is een veiligheids ventiel dat je wel schoon moet maken.

de druk moet van zelf weggaan door afkoeling en dit zou je kunnen doen onder de kraan maar beter niet

aardappels garen in tien minuten
misschien is het beter om de toppits magnetrom zakjes te gebruiken: 2 kilo aardappels in 9 minuten gaar
maar mijn ervaringen met snelkookpannen zijn erg goed :
hoe dan ook
koop de nieuwe generatie
en een pan die onder druk staat NIET OPENEN

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

marjon1 schreef op vrijdag 20 jan 2012, 15:16: agapon,
Zoal moeilijk om de druk eraf te krijgen en veel kracht nodig om het deksel open te draaien bij een pan met een uitstaand handvat eraan. Je bent dan zoal dom bezig als de druk negeert en tocht het deksel los draait.

Ik kan je verzekeren dat bij mijn vriendin de pan toch op een vrij eenvoudige manier openging en ze echt niet heel veel kracht moest zetten dus dat is echt niet altijd waar. Ze werkt in een keuken en daar is het gebeurd. Ze had waarschijnlijk gewoon veel pecht maar heeft daar wel voortaan levenslang last van en heeft haar werk sindsdien niet meer kunnen doen. Toch maar erg goed oppassen dus.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

marjon1 schreef op vrijdag 20 jan 2012, 15:16: agapon,
Zoal moeilijk om de druk eraf te krijgen en veel kracht nodig om het deksel open te draaien bij een pan met een uitstaand handvat eraan. Je bent dan zoal dom bezig als de druk negeert en tocht het deksel los draait.

Ik kan je verzekeren dat bij mijn vriendin de pan toch op een vrij eenvoudige manier openging en ze echt niet heel veel kracht moest zetten dus dat is echt niet altijd waar. Ze werkt in een keuken en daar is het gebeurd. Ze had waarschijnlijk gewoon veel pecht maar heeft daar wel voortaan levenslang last van en heeft haar werk sindsdien niet meer kunnen doen. Toch maar erg goed oppassen dus.

IK DENK DAT DIE WERKGEVER ZIJN APPARATEN NIET OP ORDE HAD EN DIE ZOU IK ZEKER AANSPRAKELIJK STELLEN

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 10:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

wassenaa schreef op vrijdag 20 jan 2012, 15:54: Het antwoord is al gegeven, maar nogmaals.
Ik heb nooit ongelukken gehad met mijn pan. De deksel is niet los te krijgen, als hij onder druk staat. De stoom uit het ventiel is wel erg heet.
Dus
1) onder de koude kraan
2) druk/beveiligingsventiel eraf, let op de stoom, die eruit komt, is erg heet
3) wanneer de druk er af is, gaat de pan makkelijk open

ONDER DE KOUDE KRAAN GAAT DE PAN ENORM STOOM LOSLATEN
DUS DAT IS OOK VRAGEN OM MOEILIJKHEDEN
DE DRUK BOVEN DE GEKOOKTE VLOEISTOF NEEMT AF ZODAT ER HEEL VEEL STOOM TEGELIJK VRIJ KOMT

HEEL VOORZICHTIG DUS MET KLEIN STRAALTJE WATER
OF LIEVER GEWOON LATEN AFKOELEN

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een snelkookpan opent als de druk er nog niet af is, stroomt de inhoud er met veel geweld uit. Succes met het schoonmaken van je fornuis!

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@concierge. Helemaal links op uw toetsenbord, derde toets van onderen, zit een toets met de tekst: CapsLock. Als u voor het typen even deze toets indrukt en vervolgens kijkt of u ook, net als iedereen, gewone lettertjes krijgt, dan is het u gelukt. Van die grote hoofdletters krijgt iedereen het idee dat u agressief, woendend of alleen heel erg boos bent. Als u een reactie wilt geven om te waarschuwen, doe dat dan gewoon. Besef overigens dat er al vele waarschuwingen gegeven waren en dat het allemaal een beetje "overdone" overkomt, dus: overdreven.
Fijn weekend verder.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2012 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een heerlijke verantwoordelijke mensen allemaal, gefeliciteerd.
In m'n jonge jaren heb ik ooit een snelkookpan geopend die net op het vuur was gezet.
Er moest nog wat zout bij en ik dacht dat kan nog wel. Niet dus.
Het losdraaien ging licht , echter direct schoot het deksel ietsje omhoog en kreeg ik een enorme klap tegen mijn buik.
Later bleek dat er door mijn shirt heen een rode baan over mijn bui liep en dat er enkele muntgrote stukken opperhuid waren weggebrand. Dit was enkel 'stoomschade', want de piepers lagen er nog keurig in.
De lering was dat zo'n gesloten pan toch zeer snel druk opbouwd.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2012 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben grootgebracht met de snelkookpan, mijn moeder had haar eerste Tomado snelkookpan direct na haar huwelijk, heeft er 30 jaar mee gekookt. Éen ongelukje mee gehad, erwtensoep maar de kunststof ring vergeten, hele keuken groen, maar omdat de pan niet helemaal onder druk was geweest makkelijk schoon te maken.
Ze had de pan meegenomen op vakantie Spanje/kamperen, en daar is de pan gebleven, direct in Nederland weer een nieuwe pan gekocht, en iedereen kon de procedure, veel stamppotten meegemaakt, zuurkool de worst en zuurkool-spek werd meegekookt, het scheelt je ruimte op het gasfornuis, behalve de jus-pan.
Maar nu even over de veiligheid, volgens mij is iedere snelkookpan uitgerust met een veiligheidssysteem dat zodra er druk op de pan staat hij vergrendeld wordt!
De tomado snelkookpan had destijds een gewicht met ringen en daarboven op een ring met schroefdraad, als de kookwekker ging, pan van het vuur in de gootsteen, straaltje koudwater erover, en dan na enige tijd voorzichtig de het drukgewicht omhoog trekken, tot de stoom er geheel af was. Nooit verder iets mee gebeurt. Direct toen ik op mezelf ging wonen een snelkookpan gekocht, en rode kool met appeltjes gemaakt. Nu heb ik recent weer een niewe pan gekocht, een Tefal, omdat ik eigenlijk niet met een gewone pan kan koken, en we hielden vroeger altijd voor alle groeten en aardappelen een kooktijd aan van 6 min altijd goed. Je bent sneller klaar, één gas, vitamine blijven behouden, en kan niet doorkoken, wat oma's vroeger deden op het "gasstelletje" wat eigenlijk een petroleum kooktoestel was (geëmailleerd) het is echt niet gevaarlijk.
Een voormalig chef had het eens over gevaarlijk, hij zei een emmer water is levensgevaarlijk, dan reageerde iedereen met b.v. zelfs voor een kind is een emmer water geheel ongevaarlijk, maar dan zei hij on nee : stop je hoofd er maar eens 5 min in, dat doe je toch niet , er zijn genoeg gekken die dat wel doen. Gevaarlijk is relatief, Een auto is een leuk en creatief vervoermiddel, maar kan ook een levensgevaarlijk projectiel zijn. Messen ook, praktische iedereen heeft een dodelijk wapen in huis zonder wapenvergunning, juist een keukenmes!

ve
door verwijderd - Jan 22, 2012 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

jpm schreef op zaterdag 21 jan 2012, 12:31: @concierge. Helemaal links op uw toetsenbord, derde toets van onderen, zit een toets met de tekst: CapsLock. Als u voor het typen even deze toets indrukt en vervolgens kijkt of u ook, net als iedereen, gewone lettertjes krijgt, dan is het u gelukt. Van die grote hoofdletters krijgt iedereen het idee dat u agressief, woendend of alleen heel erg boos bent. Als u een reactie wilt geven om te waarschuwen, doe dat dan gewoon. Besef overigens dat er al vele waarschuwingen gegeven waren en dat het allemaal een beetje "overdone" overkomt, dus: overdreven.
Fijn weekend verder.

beste dieofgeen
ik had inderdaad grote letters , hoofdletters ja maar gezien de aard van de boodschap zal iedereen wel begrijpen dat ik het niet boos bedoel toch?
ja inderdaad soms gebruik ik grote letters om nadruk te leggen op een woord .
maar als je het niet erg vind reageer ik niet verder want ik vind dit eigenlijk niet de moeite waard .
Maar als nog BEDANKT hoor

ve
door verwijderd - Jan 24, 2012 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan spuit de hete soep tegen het plafond. Wat logisch is, door de hoge druk.