te
door tele1 Jul 27, 2014 om 07:44
Geldzaken & recht

2x verhoging

Geachte
ik had mijn gsm telefoonrekening van tele2 vergeten te betalen, Het bedrag was 28 euro. toen kreeg ik op 15 juli een brief van incasso bureau Bos met de dreigement om binnen 5 dagen te betalen met 40 euro boete. Het bedrag was toen al 68.07 euro geworden (incl. 7 cent rente) Omdat ik afhankelijk ben van een WAO uitkering wou ik het de 23ste betalen, Nu krijg ik weer een brief van Bos Incasso met weer 32,83 euro erop Dus nu is het bedrag 100,90 euro. Mijn vraag is Mag er 2 keer verhoging op een bedrag komen in 2 weken tijd. Ik vind dit een hele vreemde zaak. Normaal krijg je 2 weken de tijd om iets te betalen aan een incassobureau. En de dreigementen die in de brief staan daar vreten de honden geen droog brood van.
Wat moet ik doen. Ik ben vooral tegen de laatste verhoging van 32,83, want het wordt omschreven als informatiekosten.

1877 24 Rapporteer

alfatrion
door alfatrion - Jul 27, 2014 om 08:15
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou snel de 28 euro betalen. Ik heb in de voorwaarde niets kunnen vinden over een boete. U hoeft alleen de 28 euro te betalen, te vermeerderen met de wettelijke rente van 3%.

Er moet een veertiendaagse aanmaning worden verstuurd, welke de dag na ontvangst ingaat, en pas na het verstrijken daarvan bent u incassokosten ad 40 euro verschuldigd.

U geeft alleen geen overzicht van de verzonden correspondentie, dus het zou nog iets anders kunnen liggen.

Cookies
door Cookies - Jul 27, 2014 om 08:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 27 jul 2014, 08:15]Ik zou snel de 28 euro betalen. Ik heb in de voorwaarde niets kunnen vinden over een boete. U hoeft alleen de 28 euro te betalen, te vermeerderen met de wettelijke rente van 3%.

Artikel 7.11.

Als je afgesloten wilt worden, dan moet je alleen die 28,- euro betalen.

alfatrion
door alfatrion - Jul 27, 2014 om 08:47
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 27 jul 2014, 08:33]Artikel 7.11.
art. 6:96 lid 6 BW

Cookies
door Cookies - Jul 27, 2014 om 08:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 27 jul 2014, 08:47][quote=carola.83 schreef op zondag 27 jul 2014, 08:33]Artikel 7.11.
art. 6:96 lid 6 BW

Ik refereer aan art. 7.11 van de AV van Tele2! Je schreef nl dat je in de AV niets had kunnen vinden!

Er van uitgaande dat TS een betalingsherinnering heeft ontvangen, zijn 40,- euro incassokosten volkomen terecht. Waar die 32,83 vandaan komt, is mij een raadsel.

te
door tele1 - Jul 27, 2014 om 09:22
3 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 27 jul 2014, 08:15]Ik zou snel de 28 euro betalen. Ik heb in de voorwaarde niets kunnen vinden over een boete. U hoeft alleen de 28 euro te betalen, te vermeerderen met de wettelijke rente van 3%.

Er moet een veertiendaagse aanmaning worden verstuurd, welke de dag na ontvangst ingaat, en pas na het verstrijken daarvan bent u incassokosten ad 40 euro verschuldigd.

U geeft alleen geen overzicht van de verzonden correspondentie, dus het zou nog iets anders kunnen liggen.

alfatrion
door alfatrion - Jul 27, 2014 om 09:34
1659 Antwoorden / 1 Vragen

carola.83,

Ik schreef dat ik niets over een boete heb kunnen vinden. Voor boetebedingen gelden andere regels. Het is dan onder andere niet mogelijk om daarnaast schadevordering in te dienen.

Uit de voorwaarden van Tele2 lijkt te volgen dat de incassokosten per direct in rekening worden gebracht. En de eerste aanmaning waar TS het over heeft bevat een betalingstermijn van 5 dagen.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 10:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat u moet betalen hangt samen met de termijnen en welke herinneringen/aanmaningen u hebt gehad.

Ga met de papieren naar het Juridisch Loket, kijk op Google voor het adres, zij helpen u graag en gratis om uit te zoeken wat u moet doen.

Doe dat morgen.

ro
door ron530 - Jul 27, 2014 om 12:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Voordat een incassoboer in beeld komt moet de betaling al geruime tijd achterstallig zijn want tele2 stuurt herinneringen en een brief dat ze de boel uit handen gaan geven. Uit uw vraag lees ik niet dat u contact met Bos heeft opgenomen maar pas op de 23e wou betalen, de eerste termijn van 5 dagen is verstreken en dan gaat de teller tikken want u heeft niet aan de gestelde betalings termijn voldaan. Terecht of onterecht laat ik in het midden maar u bent ingebreke gebleven.

tg
door tgtw2014 - Jul 28, 2014 om 10:30
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 27 jul 2014, 08:15]Ik zou snel de 28 euro betalen. Ik heb in de voorwaarde niets kunnen vinden over een boete. U hoeft alleen de 28 euro te betalen, te vermeerderen met de wettelijke rente van 3%.

Er moet een veertiendaagse aanmaning worden verstuurd, welke de dag na ontvangst ingaat, en pas na het verstrijken daarvan bent u incassokosten ad 40 euro verschuldigd.

U geeft alleen geen overzicht van de verzonden correspondentie, dus het zou nog iets anders kunnen liggen.

Het verhaal over de veertiendaagse aanmaning klopt niet, de veertien dagen gaan in 2 dagen na dagtekening van de aanmaning en dus niet de dag na ontvangst.

Ik ga er ook vanuit dat u reeds contact heeft gezocht met het incassobureau?

zoekster
door zoekster - Jul 28, 2014 om 11:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Informatiekosten, dat lijkt me flauwekul. Wat ik me nog kan voorstellen is dat u in de tussentijd weer een nieuwe rekening van tele2 heeft gekregen, maar die zou dan via het incassobureau verlopen?

Die 40 euro en 7 cent rente kan kloppen als de juiste procedure is gevolgd. De wettelijke rente zal wel weer met een paar centen omhoog zijn gegaan.

Misschien kunt u het beste even bellen met Bos en vragen waar ze die 32,83 vandaan halen.

zoekster
door zoekster - Jul 28, 2014 om 11:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Overigens bevreemdt me de tijdslijn hier. U zegt dat u van plan was de rekening de 23ste te betalen. Dat was woensdag. Maar de 27ste meldt u hier dat u nu weer een brief heeft gehad met de extra verhoging. Heeft u de 23ste dan niet betaald?

En lopen de rekeningen van tele2 dan niet via een automatische incasso? Omdat u het heeft over vergeten te betalen?
Of bedoelt u dat u 'vergeten' bent de betalingsherinnering te betalen?

alfatrion
door alfatrion - Jul 28, 2014 om 14:26
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tgtw2014 schreef op maandag 28 jul 2014, 10:30]Het verhaal over de veertiendaagse aanmaning klopt niet, de veertien dagen gaan in 2 dagen na dagtekening van de aanmaning en dus niet de dag na ontvangst.
Je zou denken dat mensen met een bron komen, als ze menen dat iets niet klopt om een welles-nietes discussie te vermeiden....

De termijn van 14 dagen hoort in te gaan de dag na ontvangst. Als dat niet zo is dan klopt de aanmaning niet. Waar de wet het over aanmaning heeft, heeft ze het over de aanmaning van een persoon. De bedoeling is namelijk dat een consument daadwerkelijk 14 dagen de tijd krijgt om te betalen. Niets dat het zoekraakt bij de post en dan "verassing u had gisteren moeten betalen".

Lees hierover meer in: De oneerlijke incassopraktijk door Ten Hoeve en Van der Horst

alfatrion
door alfatrion - Jul 28, 2014 om 14:28
1659 Antwoorden / 1 Vragen
tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2014 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alfatrion

Uw link werkt niet.

tg
door tgtw2014 - Jul 29, 2014 om 15:41
4 Antwoorden / 0 Vragen

Je verwijst naar een artikel van 2013. Onlangs is deze wet aangepast en dient in de brief vermeld te worden dat de termijn van veertien dagen ingaat twee dagen na dagtekening van de aanmaning.

alfatrion
door alfatrion - Jul 29, 2014 om 15:47
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals: je zou denken dat mensen met een bron komen, als ze menen dat iets niet klopt om een welles-nietes discussie te vermeiden....

Je praat onzin. Dit is helemaal niet aangepast zoals je stelt. Je kunt hier de wet van 01-06-2013 vergelijken met de wet van 29-07-2014.

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2014 om 15:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dan kom ik wel met een bron.

Ik denk dat het forumlid hierop doelt.

klik HIER

waaruit:

Let op: Wederom zijn er nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de incassokosten. Het is gebleken dat de rechters een steeds meer uniform beleid hanteren als het gaat om de beoordeling van de 14 dagen termijn.

De 14 dagen termijn gaat volgens de wet in op de dag na aanmaning. Voor de verzending wordt ook een dag gerekend waardoor er volgens de rechters naast genoemde 14 dagen termijn nog 2 extra dagen moeten worden gegund aan de schuldenaar. E.e.a. betekent dat de veertien dagen termijn pas twee dagen na dagtekening van de aanmaning begint.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alfatrion

U vermeit zich niet graag met een welles-nietes discussie?

Of vermijdt u die liever?

tg
door tgtw2014 - Jul 29, 2014 om 16:32
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga geen bron vermelden als ik gelijk heb, dat is pas onzin.

Overigens jammer dat tele1 niet reageert op de vraag of hij/zij al gebeld heeft met het bewuste incassobureau.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tvtw2014

Vermeldt u dan wel de bron als u ongelijk hebt?;-)

alfatrion
door alfatrion - Jul 29, 2014 om 18:13
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan mij voorstellen dat de rechter er vanuit gaat dat een schuldenaar de dag na de dagtekening is aangemaand, indien er geen verweer wordt gevoerd tegen de dagtekening of de tijd dat het PostNL heeft gekost om de brief te bezorgen. En voor zover ik kan overzien is een dergelijk verweer tot op heden niet gevoerd.

De wet gaat wel uit van "de dag na aanmaning". Uit de bron van zoekster onderbouwd dat het hierbij inderdaad gaat om de daadwerkelijke aanmaning.

alfatrion
door alfatrion - Jul 29, 2014 om 18:15
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De wet gaat wel uit van "de dag na aanmaning". De bron van zoekster onderbouwd dat het hierbij inderdaad gaat om de daadwerkelijke aanmaning.

tg
door tgtw2014 - Jul 30, 2014 om 08:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

alfatrion; ik heb het idee dat jij hier reageert om te bewijzen hoeveel verstand je ervan hebt. Volgens mij gaat het om de klacht.