ma
door markovicc Nov 26, 2014 om 22:00
Geldzaken & recht

Aankoop trouwjurk annuleren

Hallo,

Onlangs hebben wij een trouwjurk gekocht van een bruidszaak.
Deze zaak heeft hierbij een aparte zaal buiten hun provincie en plaats gehuurd.
Binnen een termijn van 8 dagen hebben we deze zaak ter kennisgeving een e-mail gestuurd, tevens direct een aangetekende brief.
Dit om de koop te ontbinden, nu weet ik dat wet zegt koop is koop. Maar is er in dit geval geen sprake van colportage waardoor de zaak wettelijk verplicht is de aanbetaling terug te betalen?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Mark

4126 11 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 26, 2014 om 22:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bij annulering zal er toch wel een schade vergoeding betaalt moeten worden, daar zal u toch rekening mee moeten houden.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2014 om 22:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe bent u dan in de zaal terechtgekomen? Werden er folders uitgedeeld voor iets anders dan de verkoop van bruidsjurken?

mahadma
door mahadma - Nov 26, 2014 om 22:10
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Deze bestaande bruidszaak heeft kennelijk voor een gelegenheid elders een zaal gehuurd en daar jurken verkocht. KLIK HIER

Wat zijn mijn rechten als ik iets koop buiten de verkoopruimte?

Recht op informatie

De ondernemer moet u informatie geven, bijvoorbeeld over de bedenktijd. En over hoe dit werkt en hoe u van de koop af kan komen. U moet ook een formulier krijgen. Met dit formulier kunt u de koop makkelijk ongedaan maken. Krijgt u geen of onvoldoende informatie over de bedenktijd? Of hebt u het formulier niet gekregen? Dan wordt de bedenktijd verlengd met maximaal twaalf maanden. Geeft de ondernemer u later alsnog de juiste informatie? Dan krijgt u opnieuw een bedenktijd van veertien dagen vanaf het moment dat u die informatie hebt.

U moet ook informatie krijgen over het product zelf. Wat het kan en hoeveel het kost. En of u voor langere tijd een contract sluit. Maar ook over de identiteit van de ondernemer. Dan weet u waar u naartoe moet als het product kapotgaat. Hij moet u ook vertellen hoe hij met klachten omgaat. En wat hij doet als het product of de dienst niet goed is.

Informatieplicht bij verkoop buiten de verkoopruimte

Recht op een bedenktijd

U hebt een bedenktijd van veertien dagen. Binnen deze bedenktijd kunt u beslissen of u de aankoop echt wilt. Wilt u van de overeenkomst af? Dan hoeft u hiervoor geen reden te hebben. U kunt de overeenkomst ongedaan maken.

Wanneer gaat de bedenktijd in?

Dit hangt er vanaf wat voor soort overeenkomst u sluit.
Hebt u een product gekocht? Dan begint de bedenktijd vanaf de dag waarop u het product hebt gekregen.
Gaat het om een dienst? Bijvoorbeeld het leveren van energie? Dan begint de bedenktijd op het moment dat u de overeenkomst sluit. Bijvoorbeeld op het moment dat u uw handtekening zet.
Sluit u een overeenkomst waarbij u zowel een dienst als een product koopt? Dan begint de bedenktijd als u het product geleverd krijgt. Bijvoorbeeld: u koopt een CV ketel met een onderhoudscontract erbij. De bedenktijd gaat in als u de CV ketel geleverd krijgt.

Wanneer krijg ik geen bedenktijd?

U hebt geen bedenktijd als u:
een ondernemer vraagt om langs te komen voor een reparatie die niet kan wachten. Bijvoorbeeld: u vraagt een loodgieter om de lekkage aan het dak te verhelpen.
iets koopt dat minder dan 50 euro kost. Let op: de ondernemer mag de aankoop niet in kleine bedragen opknippen zodat het bedrag onder de 50 euro komt!
producten koopt die snel bederven.
producten speciaal laat maken. Bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp.
producten koopt die niet geschikt zijn om terug te sturen om gezondheidsredenen of hygiëne. Deze producten moeten dan ook verzegeld zijn. Bijvoorbeeld ondergoed en badkleding.
een overeenkomst sluit die te maken heeft met vrijetijdsbesteding. Daarbij moet het gaan om een overeenkomst waarbij een bepaald tijdstip of periode is afgesproken. Bijvoorbeeld wanneer u een auto huurt. Of een hotelkamer boekt
losse kranten of tijdschriften koopt. Let op: Neemt u een abonnement op een krant of tijdschrift? Dan geldt de bedenktijd wel!
een CD, DVD of computerprogramma's koopt waar een verzegeling op zit en die verzegeling is verbroken.

Bedenktijd bij diensten die meteen ingaan

Sluit u een overeenkomst voor een dienst? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Of voor levering van energie? En wilt u de dienst meteen gebruiken? Dat kan. U moet dit wel zelf aan de ondernemer vragen. U doet dit bijvoorbeeld per e-mail. U hebt dan nog steeds een bedenktijd van veertien dagen.

U heeft kennelijk een contract getekend, en een aanbetaling gedaan, dat maakt het wel ingewikkelder. Is dit een maatwerkjurk of speciale bestelling/maat? Zo ja, zal dit lastig worden. Wat staat er in de kleine lettertjes over ontbinding?

tenormin
door tenormin - Nov 26, 2014 om 22:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=markovicc schreef op woensdag 26 nov 2014, 22:00]Hallo,

Onlangs hebben wij een trouwjurk gekocht van een bruidszaak.
Deze zaak heeft hierbij een aparte zaal buiten hun provincie en plaats gehuurd.
Binnen een termijn van 8 dagen hebben we deze zaak ter kennisgeving een e-mail gestuurd, tevens direct een aangetekende brief.
Dit om de koop te ontbinden, nu weet ik dat wet zegt koop is koop. Maar is er in dit geval geen sprake van colportage waardoor de zaak wettelijk verplicht is de aanbetaling terug te betalen?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Mark

Kunt u iets duidelijker zijn? Ik begrijp dat u de trouwjurk niet meer wilt, dus annuleren. Begrijp alleen niet waarom een zaak ook een aparte zaal buiten hun provincie heeft gehuurd. En ook de colportage in deze snap ik niet.

ma
door markovicc - Nov 26, 2014 om 22:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 26 nov 2014, 22:08]Hoe bent u dan in de zaal terechtgekomen? Werden er folders uitgedeeld voor iets anders dan de verkoop van bruidsjurken?

Er stond een advertentie in de krant over een bruidshow verder geen informatie dat er ook daadwerkelijk een jurk gepast kon worden

mahadma
door mahadma - Nov 26, 2014 om 22:31
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Er stond een advertentie in de krant over een bruidshow verder geen informatie dat er ook daadwerkelijk een jurk gepast kon worden

Je kan op je tien tenen natellen dat bruidsshow verkoop betekent. zeker toen je er was had je dat door. Dus zo ik het zie: geen colportage. Wat is het afkoop percentage? of bedrag?

ma
door markovicc - Nov 26, 2014 om 22:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u iets duidelijker zijn? Ik begrijp dat u de trouwjurk niet meer wilt, dus annuleren. Begrijp alleen niet waarom een zaak ook een aparte zaal buiten hun provincie heeft gehuurd. En ook de colportage in deze snap ik niet.

Deze zaak heeft een 25 jarig jubileum, hier door gaan ze met hun collectie het land door.
Ook bieden ze hierbij grote kortingen aan.
Het betrof volgens de advertentie een bruidshow.
Bij aankomst werden er direct jurken uitgezocht wat ze mooi vond en kon deze direct passen.
Ook werd er herhaaldelijk gezegd dat de korting alleen die dag was dus je kon er niet een nacht over slapen.

Met betrekking op de colportage was omdat ik niet precies weet wat de wet zegt over huur van een zaal om daar uw collectie te verkopen.

Alvast bedankt.

mahadma
door mahadma - Nov 26, 2014 om 22:39
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ook bieden ze hierbij grote kortingen aan. Kortingen betekent verkoop.
Het betrof volgens de advertentie een bruidsshow. Bij aankomst werden er direct jurken uitgezocht wat ze mooi vond en kon deze direct passen. Als je kan passen, kan je ook kopen.
Ook werd er herhaaldelijk gezegd dat de korting alleen die dag was dus je kon er niet een nacht over slapen.Met een ééndagsverblijf kan je niet verwachten dat je 14 dagen kan nadenken.

tenormin
door tenormin - Nov 26, 2014 om 22:46
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hé, ben je me net weer voor! Is dus wel colportage. Alleen de jurk is nog niet helemaal duidelijk. Gekocht? En spijt?

ma
door markovicc - Nov 26, 2014 om 22:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 26 nov 2014, 22:46]Hé, ben je me net weer voor! Is dus wel colportage. Alleen de jurk is nog niet helemaal duidelijk. Gekocht? En spijt?

Aanbetaald en een rare nasmaak van de manier van verkopen.
Tevens na een nacht goed slapen en 2 dagen praten duidelijk geworden dat het niet de jurk was met het wauw gevoel. Dit ondanks dat het wel een mooie jurk was.

Super bedankt voor jullie reacties weet nu waar ik precies aan toe ben met betrekking op deze aankoop.

M.v.g

Mark

zoekster
door zoekster - Nov 26, 2014 om 23:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit is inderdaad colportage. Tegenwoordig heet dat verkoop buiten de verkoopruimte. De trouwjaponnen werden nl verkocht buiten de normale verkoopruimte van deze verkoper.

U heeft inderdaad 14 dagen herroepingsrecht. Omdat ze dat, zoals het zich laat aanzien, niet naar u is gecommuniceerd heeft u zelfs een jaar herroepingsrecht.

Let wel, als u de japon speciaal heeft laten maken, dan geldt de bedenktijd niet. Als het gewoon een japon uit de collectie is, waarbij er een standaard maat is uitgezocht heeft u wel bedenktijd.