ki
door kimdebruijn Jun 1, 2004 om 15:47
Computers & telefonie

Aankoop via een veilingsite ongedaan maken

Op 20 oktober 2003 heb ik via de ebay geboden op een laptop van ecomputers B.V. Aangezien ik spijt had van mijn aankoop heb ik via een mail op 23 oktober 2003 laten weten dat ik af zie van de aankoop en heb mij daarbij beroept op de wet Kopen op afstand. (Ik wist toen niet dat een uitzondering op die wet is als je iets via een veilingsite koopt.) Daarna heb ik nooit meer wat van ecomputers of ebay gehoord, zodat ik dacht dat de aankoop geannuleerd was. Tot ik op 28 mei 2004 een brief krijg van een incasso buro waarin staat dat ik ecomputer een bedrag schuldig ben. Wie weet een manier om als nog andere deze aankoop uit te komen????

4976 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 1, 2004 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad zo dat de wet 'koop op afstand' een uitzondering maakt voor het kopen op veilingsites.
Neem zo snel mogelijk contact op met het incassobureau en vraag of zij weten waarom je na het annuleren in oktober 2003 niets meer hebt vernomen van eBay en/of eComputers en nu, ruim 7 maanden later hiermee wordt geconfronteert.
Ik neem aan dat je aan kunt tonen dat je in de tussentijd niets meer hebt vernomen van eBay/eComputers?

Ik neem aan dat je met 'verschuldigde bedrag' kosten bedoelt die eBay of eComputers heeft gemaakt om de aankoop te annuleren...?
Is in de brief van het incassobureau duidelijk gemaakt wat vooor kosten dit zijn en waarom je ze moet betalen.
Of is het de bedoeling dat je de laptop alsnog koopt en betaalt...?

ve
door verwijderd - Jun 1, 2004 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, 't klinkt misschien betweterig (en zeker achteraf !), maar verzint eer je begint aan zoiets als redelijk grote aankopen via Ebay o.i.d. Zeker als ik jouw verhaal vergelijkt dat met dat van rampennummer van 29/5 (bestelling internet niet geplaatst) waarin het ook gaat over een laptop via ecomputers, weliswaar nooit door hem besteld, dan geeft dat wel aan dat we hier te maken hebben met een firma van 'laag' allooi. Wellicht vindt je in de reacties van genoemde vraag reeds wat aanwijzingen voor jouw situatie.

Succes !

ve
door verwijderd - Jun 1, 2004 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel bedrijven schermen meteen met een incassoburo. Ze vergeten daarbij dat ze u eerst -behoorlijk- in de gelegenheid moeten stellen om aan uw verplichtingen te voldoen. Dat behoort te gebeuren door bijv. het toesturen van een rekening (faktuur). U betaalt immers niets voordat u een degelijke faktuur ontvangen heeft!

Mijn advies:

Laat het incassobureau weten wat er heeft plaatsgevonden, dat u nooit iets (goederen/diensten) van het bedrijf afgenomen heeft en dat u derhalve niet van plan bent om enige rekening te betalen zonder zonder dat u hiervan behoorlijke uitleg krijgt. Weiger ook bij voorbaat om incassokosten te betalen! U heeft nooit een bericht van ecomputers ontvangen, dus u bent niet op de hoogte gebracht van de leveringsvoorwaarden van dat bedrijf!

DaMaster

ve
door verwijderd - Jun 1, 2004 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je vergeet even één ding Damaster, er heeft wel dégelijk een koop plaatsgevonden...!
Maar na het sluiten van de koop via de eBay-veiling (die dus niet wordt gedekt door de wet 'koop op afstand) wilde kimdebruijn toch afzien van de koop en dan gelden er andere regels.
Het probleem dat opgelost moet worden is: waarom heeft eComputers 7 maanden gewacht met reageren en sturen ze nu ineens een incassobureau op haar af...?
Hier heeft eComputers (eventueel via het incassobureau) dus iets uit te leggen.

Het is wettelijk vastgelegd da, als je op een veiling (op internet of anderzijds) een hoogste bod doet waarop de koop word gesloten, je verplicht bent om het artikel te kopen.

Verder heb je te maken met de voorwaarden van eComputers.
Zie hier: www.ecomputers.nl/nl/voorwaarden.aspx

7. Bedenktijd
Voor al uw aankopen* bij eComputers geldt een omruiltermijn van 30 dagen tegen een waarde van 95% te gebruiken bij de aanschaf van een ander produkt van eComputers. U kunt binnen deze termijn ook uw geld terug krijgen met daaraan gebonden kosten van 25% van het aan u berekende totaal bedrag van uw order. Dit ivm met onkosten die eComputers maakt bij het opnieuw testen en heraanbieden van het eerder verkochte produkt. *eComputers is wettelijk niet verplicht een retour te accepteren van een aankoop via internetveiling.

Aangezien er nog geen faktuur voor de laptop is gestuurd en betaald ben ik benieuwd welke kosten eComputers nu in rekening brengt.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2004 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kosten waar ik het over heb zijn de kosten voor de laptop en de administratie kosten. Ik heb geen factuur gekregen, ik heb alleen na mijn bod een bevestiging gekregen dat ik de hoogste bieder was en dat ik het bedrag over moest maken naar e-computers, dit was via een automatische mail. Ik weet dus niet of dat geldt als een officiele factuur.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2004 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee Kim, dat geldt niet als een officïele faktuur, maar dat hoeft ook niet.
Heb je de voorwaarden van eComputers al gelezen...?

www.ecomputers.nl/nl/voorwaarden.aspx

Daar staat o.a. in dat de faktuur wordt verstuurd tegelijk met de gekochte produkt.
Ik heb alles eens goed doorgelezen en ik ben bang dat je hier toch niet onderuit komt. Je hebt volgens de wet een officïele aankoop gedaan via deze veilingsite en het enige 'wapen' dat je nog hebt is: Waarom heeft het 7 maanden geduurd voordat eComputers iets van zich laat horen. Misschien staat hiervoor een termijn voor eComputers waardoor je alsnog onder de aankoop uit kan komen.
Ik kan hierover op internet geen informatie vinden, maar dit is je enige kans.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2004 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een bod op een veilingsite is bindend, en in principe ben je dan verplicht tot kopen.

Echter verkoper heeft gefaald in een goed contact hierover en dat is dan weer in jouw voordeel.

Neem contact op met eBay en leg de situatie uit en vergeet vooral niet te melden dat je VOOR het einde van de veiling al contact met de verkoper gezocht hebt. Bel het betreffende incassobureau en leg hen uit dat je van koop hebt afgezien en dus niets hoeft te betalen. Meestal zijn incassobureaus vrij redelijk in dit soort dingen.
Tot slot natuurlijk contact opnemen met verkoper en om een uitleg vragen.

veel succes!

ve
door verwijderd - Jun 23, 2004 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikzelf heb als belgische consument ook een aankoop gedaan bij ecomputers via ebay. Volgens de conventie van rome ben ik beschermd door de belgische consumentenwet. de belgische wet schrijft een aantal zaken voor in mijn voordeel. vermits ecomputers het nogal moeilijk vindt haar postadres openbaar te maken en dat niet te vinden was op het moment van mijn bod op ebay, is de verkoop ongeldig(ongeacht of het over een verkoop op afstand gaat of niet). misschien geldt dit ook in nederland. ook op hun website staat niets over een postadres, wie verantwoordelijk is. zelfs op www.goudengids.nl vond ik niets terug over ecomputers. als dit geval niet valt onder de wetgeving betreffende de verkoop op afstand, dan ga ik er vanuit dat de gewone handelswetgeving hier wel van toepassing is. dit betekent dus da de verkoper zeker gebonden is om zichzelf kenbaar te maken. ook bij het incassobureau kon men mij enkle hun algemeen email-adres geven?!

ter informatie, ik werk in een vooraanstaand advokatenkantoor in brussel waar ik gratis aan de nodige informatie geraak. :-)