kr
door kraanvogel1960 Aug 17, 2014 om 16:58
Geldzaken & recht

Afschaffing krediet betaalrekening

Hallo dames/heren, mag de Rabobank mij verplichten, het krediet op mijn betaalrekening om te zetten in een doorlopend krediet van € 4037 wat in termijnen van € 80 moet worden afgelost. Het totaal te betalen bedrag wordt € 5216. De bank verwijst naar wettelijke veranderingen en doet het voorkomen alsof ze mij voor een betalingsregeling willen behoeden.

9120 14 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Aug 17, 2014 om 17:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een doorlopende krediet, dan zeker zonder opname mogelijkheid, neem ik aan?

Zijn je inkomsten terug gelopen? Heb je een bepaalde leeftijd bereikt?

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2014 om 17:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kraanvogel,

Hoezo 'afschaffing'?

Van de Rabosite:
Rood staan met Krediet op Betaalrekening:

Met een Krediet op Betaalrekening heeft u meer financiële ruimte op uw eigen rekening. Rood staan kan tot maximaal de hoogte van uw netto inkomen per maand. Uw maximale bedrag is daarnaast afhankelijk van uw lasten en uw persoonlijke omstandigheden.

De rentebetaling hiervoor is hoger dan op andere leenvormen!
Blijkbaar sta je constant rood voor het maximumbedrag?
En vandaar het voorstel om over te stappen op een doorlopend krediet?
Lijkt me dan ook niet onverstandig.

Met vr.gr.

Cookies
door Cookies - Aug 17, 2014 om 17:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er moet een reden zijn waarom ze met dit voorstel komen.

Cookies
door Cookies - Aug 17, 2014 om 17:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Rood staan kan tot maximaal de hoogte van uw netto inkomen per maand......

Dan zou dat de reden wel eens kunnen zijn. Tot enkele jaren geleden kon je inderdaad veel meer rood staan dan tegenwoordig. Dan klopt het wat de Rabo zegt. TS heeft een krediet van 4.000,- euro, dan zal zijn nettoloon dus ook 4.000,- euro moeten zijn.

me
door mein33 - Aug 17, 2014 om 18:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De Rabobank zal u best een reden hebben gegeven waarom zij het krediet op uw betaalrekening willen omzetten naar een doorlopend krediet.
Maar mogelijk komt er minder salaris op de rekening of er wordt in het geheel niets meer op de rekening gestort.
De Rabobank zal naar alle waarschijnlijkheid het negatieve bedrag op uw betaalkrediet in eenmaal opeisen als u de wijziging zoals voorgesteld niet accepteert.
Op het doorlopend krediet heeft u een maandelijkse aflossingsplicht en daar zult u aan moeten voldoen, doet u dat niet dan is het gehele bedrag alsnog opeisbaar.
Als u het niet eens bent met het voorstel van de bank, dan kunt u een afspraak maken met een financieel adviseur van de bank om uw persoonlijke financiële omstandigheid te bespreken, mogelijk zijn er nog andere mogelijkheden in uw situatie. Een dergelijk gesprek is gratis.
Niets doen is in ieder geval geen optie, dat helpt u alleen maar in de problemen.

lo
door lovewinnie - Aug 17, 2014 om 19:09
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mijn bent u verplicht 1x per maand op 0 uit te komen of in de plus. Lukt dit niet is het geen krediet ( wAt betekend zo nu en dan gebruikt u deze krediet ruimte of elke maand maar komt regelmatig in de plus) maar een lening of te wel doorlopend krediet ( u staat langere tijd tot de Max in de min en krediet wordt doorlopend gebruikt zonder in de plus te komen) . U heeft te weinig inkomen om elke maand in de plus te komen dus bieden ze een mogelijkheid om voordelig met lagere rente af te lossen.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Aug 17, 2014 om 19:22
174 Antwoorden / 1 Vragen

Schijnbaar staat u te veel en te vaak rood en vindt de Rabobank een doorlopend krediet beter bij u passen. Bij een doorlopend krediet betaalt u minder rente dan bij roodstand op uw rekening. Ik snap het probleem niet. Of wilt/kunt u niet aflossen en vult u het ene gat met het andere?

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2014 om 19:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De bank heeft een zorgplicht. Blijkbaar heeft u problemen met voortdurende roodstand op uw betaalrekening. Dus hun voorstel is juist keurig en klantvriendelijk.

U hoeft het krediet niet te nemen, maar dan zult u uit andere bron de roodstand moeten aanzuiveren.

Cookies
door Cookies - Aug 17, 2014 om 19:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Uit de Algemene Voorwaarden

13 Wij zeggen het krediet op

1 Wij mogen het krediet altijd opzeggen. Hierbij geldt een opzegtermijn van twee maanden. Het krediet eindigt dan. Wij hoeven u niet te zeggen wat de reden van de opzegging is.

2 De opzegtermijn van twee maanden geldt niet, als wij het krediet opzeggen omdat wij vinden dat de bankrelatie met u een gevaar is voor de integriteit van ons of van de financiële sector. Bijvoorbeeld bij een vermoeden van fraude of als de goede naam van ons of van andere banken wordt aangetast.

3 Als wij het krediet opzeggen, moet u het gebruikte krediet terugbetalen. Dit hoeft niet in één keer. U mag ook in de met u afgesproken maandtermijnen terugbetalen. Over het gebruikte krediet dat nog niet is terugbetaald, moet u debetrente betalen. Als wij het krediet opzeggen om de reden die hiervoor onder 2 staat, moet u het gebruikte krediet wel meteen en in één keer terugbetalen.

16 Wanneer kunnen wij het krediet beëindigen en mag het gebruikte krediet in maandtermijnen worden terugbetaald? In de volgende situaties kunnen wij het krediet beëindigen. Wij bepalen of één van deze situaties zich voordoet. Wij kunnen het krediet beëindigen zonder u dat vooraf te laten weten. Het gebruikte krediet moet terugbetaald worden. Dit hoeft niet in één keer, maar mag ook in de met u afgesproken maandtermijnen.

a u bent overleden en wij verwachten dat de verplichtingen uit het krediet wel worden nagekomen;
b u wordt onder curatele gesteld;
c uw vermogen of een deel daarvan wordt onder bewind of beheer gesteld;
d uw faillissement is aangevraagd;
e voor u is de wettelijke schuldsaneringsregeling aangevraagd;
f u bent vermist of het vermoeden bestaat dat u bent overleden;
g u doet niet wat wij hebben afgesproken. Dit kunnen ook afspraken zijn over iets anders dan het krediet.

Over het gebruikte krediet dat nog niet is terugbetaald, moet debetrente betaald worden.

Misschien is 16 g op jou van toepassing?

czar
door czar - Aug 17, 2014 om 19:54
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Hoe dan ook, rood staan op je betaalrekening is enorm duur door de hoge rente.
Het is verstandig het tekort om te zetten naar een andere vorm van lening waarbij u veel minder rente betaalt.
De Rabobank kan u daar moeilijk toe verplichten, ondanks hun voorwaarden, want u dient wel akkoord te gaan met de nieuwe lening. U zit ook niet vast aan de Rabobank, u kunt elders een andere lening aangaan om uw tekort op de betaalrekening aan te zuiveren.
Mijn advies: zorg dat u nooit te veel rood staat op uw betaalrekening, dat kost u veel te veel aan rente. Op zich voldoet de Rabobank dus inderdaad aan haar zorgplicht u voor te hoge kosten te behoeden.

Cookies
door Cookies - Aug 17, 2014 om 20:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........De Rabobank kan u daar moeilijk toe verplichten, ondanks hun voorwaarden, want u dient wel akkoord te gaan met de nieuwe lening.........

Dan kunnen ze het in 1x op eisen. Daar doen ze niet moeilijk over.

Een lening bij een andere kredietverstrekker is nog maar de vraag, de eisen zijn veel strenger geworden.

czar
door czar - Aug 17, 2014 om 21:40
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 17 aug 2014, 20:03]........De Rabobank kan u daar moeilijk toe verplichten, ondanks hun voorwaarden, want u dient wel akkoord te gaan met de nieuwe lening.........
Dan kunnen ze het in 1x op eisen. Daar doen ze niet moeilijk over.

Ze eisen het in 1x op en je reageert daar niet op.
En dan?
Banken hebben een zorgplicht en het is tevens aan de bank te verwijten dat ze de achterstand dermate hebben laten oplopen. Zij hebben dat immers laten gebeuren, dus impliciet hebben ze dat krediet ook verleend. Ze hadden de rood stand ook kunnen beperken tot bijv. 2000 euro.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2014 om 22:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan? Dan wordt er een salaris gestort, maar de rekening wordt geblokkeerd en je pad ook. Automatische incasso's worden niet meer uitgevoerd.

"Je reageert daar niet op?" Reken maar dat je dan reageert.

czar
door czar - Aug 17, 2014 om 23:14
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 17 aug 2014, 22:42]En dan? Dan wordt er een salaris gestort, maar de rekening wordt geblokkeerd en je pad ook. Automatische incasso's worden niet meer uitgevoerd.
"Je reageert daar niet op?" Reken maar dat je dan reageert.
1. blokkeren van de rekening is niet zonder meer toegestaan
2. salaris laat je dan gewoon storten op een andere rekening
3. automatische incasso's had je nooit aan moeten beginnen, maar als bedrijven niet kunnen afschrijven, dan laten ze je dat vanzelf weten met een herinnering via de post.

Nogmaals het is niet alleen TS die de achterstand heeft laten oplopen, het is ook de Rabobank die het zover heeft laten komen. De Rabobank kan je niet verplichten een ander product bij hen af te nemen, ook al is het gunstiger voor de klant.
TS doet er wel goed aan een lening aan te gaan om het openstaande tekort in te lossen, want rood staan kost enorm veel rente.