bo
door boosopanwb Nov 21, 2014 om 19:10
Auto & vervoer

ANWB opzeggen

Beste kassa,

Ik heb op vrijdag 14 november mijn auto verkocht. Op maandag 17 november de ANWB op willen zeggen, echter dit moet voor 15 november (Poeh poeh een dag te laat, want op zondag zijn zij niet te bereiken). Uit coulance moet ik een royementsverklaring overleggen, maar ik moet wel lid blijven tot 2016, €15 per jaar. Dan zeggen ze de pechhulp op. Allemaal prima (eigenlijk niet maar toe maar) maar ze verwachten wel dat ik het volledige bedrag betaal en dat ik mogelijk de rest terug krijg. Terwijl zij toegezegd hebben dat mijn pechhulp opgezegd wordt, met die royementsverklaring, voor 2015. Ik heb de royementsverklaring en het vrijwaringsbewijs ook meegestuurd. Abusievelijk hebben zij alleen het vrijwaringsbewijs ontvangen. Dit was niet voldoende?? Later alsnog royementsverklaring verstuurd. Is het verstandig om het volledige bedrag (met pechhulp) af te laten schrijven? Of storneren......

1881 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 21, 2014 om 19:31
11541 Antwoorden / 51 Vragen

De regels zijn eenvoudig: vóór 15 november opzeggen, dat is algemeen bekend. En of je nu een dag, een week of een jaar te laat meldt dat de auto weg is, je bent te laat, je had vóór 15 november moeten opzeggen.

Is het verstandig om het volledige bedrag (met pechhulp) af te laten schrijven? Of storneren......
Storneren is in dit geval vragen om incassoburo's, brieven, telefoontje, deurwaarders en kosten.

Advies? Neem je verlies en betaal wat ze voorstellen.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 21, 2014 om 19:37
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U wist toch dat u de auto ging verkopen voor dan had u toch op kunnen zeggen met ingang van 31 december? Da had u zich weer aan kunnen melden als het niet door zou gaan. Maar ik denk dat u nooit op de datum van opzegging heeft gedacht, tot dat u de auto verkocht heeft.

sw
door swat1500 - Nov 21, 2014 om 20:08
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, een van de vaste onderwerpen in november en december. Helaas voor u heeft u geen keuze. U mag nog blij zijn dat ze de pech hulp wel willen stop zetten. Het is zoals Mahadma het stelt.

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2014 om 21:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dit is weer een exact voorbeeld van iemand die het niet weet; dit zal door blijven gaan tot in lengte der jaren, tenzij onze ANWB zijn regels eens zou willen versoepelen: wij weten de voor 15 November opzeggen fatale datum; heel veel mensen nog steeds niet.

@valerius-2, opzeggen m.i.v. 31 December? U maakt vast een grapje.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 21, 2014 om 22:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 21 nov 2014, 21:36]Dit is weer een exact voorbeeld van iemand die het niet weet; dit zal door blijven gaan tot in lengte der jaren, tenzij onze ANWB zijn regels eens zou willen versoepelen: wij weten de voor 15 November opzeggen fatale datum; heel veel mensen nog steeds niet.

@valerius-2, opzeggen m.i.v. 31 December? U maakt vast een grapje.

Nee hoor het lidmaatschap loopt t/e/m 31-12
Maar dat moet voor die tijd opgezegd worden. Ik denk dat u niet begrepen heeft wat ik er mee bedoelde.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2014 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u gaat geen andere auto kopen?

Abusievelijk hebben ze alleen het vrijwaringsbewijs ontvangen? Was de royementsverklaring er onderwijl vandoor gegaan?

bo
door boosopanwb - Nov 21, 2014 om 23:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

Bedankt voor de adviezen. Auto is plotseling verkocht door omstandigheden. Nee, ik wist het inderdaad niet van die opzegtermijn. Ik dacht ruim op tijd te zijn, net als vele anderen met mij. Wet van Dam gaat niet op, het is een vereniging, het staat op je pasje, in hun boekje etc. Dat weet ik inmiddels wel. Dat ik vast zit aan het lidmaatschap van €15 weet ik ook. Daar leg ik me bij neer. Mijn vraag is eigenlijk:

1. Moet ik hen toestaan het volledige bedrag, incl pechhulp (waar ik dus middels een royementsverklaring vanaf ben in 2015 volgens de ANWB) af te schrijven? Dan hebben we het niet over €15 maar over €120. (Die ik niet kan en hoef te missen in deze dure maanden) ANWB heeft nl aangegeven dat zij het volledige bedrag afschrijven. Ik moet dan maar zien of ik het bedrag min €15 terug krijg.

Of moet ik dat bedrag van €120 storneren en €15 overmaken? Heeft iemand hier ervaring mee?
Bedankt alvast.

mahadma
door mahadma - Nov 21, 2014 om 23:39
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Waarom belt u ze niet eens over deze regeling of gebruik de e-mail.

De regels zijn duidelijk, u heeft NIET op tijd opgezegd. Dus kunnen ze theoretisch u de kosten voor 2015 in rekening brengen. Simpel.

Als ze met u een andere deal gemaakt hebben, kunnen wij niet weten welke dat precies is.

Als ze eventueel de volle rekening incasseren en u krijgt een retour overschrijving tzt is dat prima. Gaat u storneren, dan raakt de hele boel in de war en komen er dus met zeer grote kans incassoburo's, deurwaarders en kosten om de hoek.

bo
door boosopanwb - Nov 21, 2014 om 23:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb gebeld en gemaild. Ik maak me alleen zorgen over het feit dat zij zich niet aan de gemaakte afspraak houden, gezien de reacties van vele mensen. (Niet hier) Ik ben gewoon bang dat ik mijn geld niet meer terug zie.

De ANWB moet eens handelen naar de geest van de wet en niet naar de letter van de wet!!

mahadma
door mahadma - Nov 21, 2014 om 23:53
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb gebeld en gemaild. Ik maak me alleen zorgen over het feit dat zij zich niet aan de gemaakte afspraak houden, gezien de reacties van vele mensen. U maakt zich zorgen, oké, maar u zou ze ook gewoon kunnen vertrouwen. U heeft alles op papier zegt u. Dus denken wat er kan gebeuren, tja, dan slaap je nooit meer.

De ANWB moet eens handelen naar de geest van de wet en niet naar de letter van de wet!!
Als u een voordeel heeft bij de "LETTER" van de wet, bent u blij, dat ze niet met de "GEEST" van de wet denken.

Ooit gehoord bij een tv programma: Hoe dik of dun een pannenkoek ook is, hij heeft twee kanten. In geval van een overeenkomst zoals in dit geval de ANWB en U: U heeft rechten en plichten, de ANWB heeft rechten en plichten.

ro
door ron530 - Nov 22, 2014 om 10:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

We zijn nu een kleine week verder, het kan maarzo zijn dat de wijziging nog niet is verwerkt. M.i. zult u nog schriftelijk bewijs krijgen omtrent het lidmaatschap en de kosten daarvan. Wat de ANWB ansich betreft hanteert de vereniging een fatale opzegdatum omdat er alvast begonnen kan worden met de planning voor het komende jaar. Dat u niet van de opzegtermijn op de hoogte was lijkt mij enigszins stug want wellicht heeft de ANWB net als in voorgaande jaren spotjes uitgezonden die verwijzen naar de opzegdatum.

mebo
door mebo - Nov 22, 2014 om 11:45
153 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=boosopanwb schreef op vrijdag 21 nov 2014, 23:33]

? Dan hebben we het niet over €15 maar over €120. (Die ik niet kan en hoef te missen in deze dure maanden) ANWB heeft nl aangegeven dat zij het volledige bedrag afschrijven. Ik moet dan maar zien of ik het bedrag min €15 terug krijg.

Of moet ik dat bedrag van €120 storneren en €15 overmaken? Heeft iemand hier ervaring mee?
Bedankt alvast.

@boosopanwb,

Waarom bent u boos op de ANWB, u heeft niet tijdig opgezegd !
Indien u uw auto niet (plotseling) had verkocht, had u dan ook het lidmaatschap en de aanvullende diensten van de ANWB (wel tijdig) opgezegd voor 15 november. Nee dus!!
Blijkbaar kon u het geld wel missen als u uw auto niet had verkocht, opzeggen was dan niet bij u opgekomen.
U mag blij zijn dat u de kosten voor de aanvullende diensten terug krijgt en alleen nog een jaar het lidmaatschap van € 15.00 moet betalen.
En uw wantrouwen jegens de toezegging van de ANWB is geheel onterecht, zij zullen zeker hun toezegging nakomen maar bepalen wel de spelregels.
Mocht u echt dwars gaan liggen en de automatische incasso van € 120.00 storneren, dan komt u pas echt in de problemen en komt de coulanceregeling zeker te vervallen en betaald u alsnog het volle pond en ook nog eens de bijkomende kosten.
Tel uit uw winst en neem het zgn, verlies, terwijl u alleen maar € 105.00 te winnen hebt.

ho
door hopetobehelping - Nov 22, 2014 om 15:13
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste boosopanwb,

wat voor u denk ik belangrijk is is dat u de afspraak dat u voor volgend jaar € 15,- betaald zwart op wit heeft (email is ook ok of wellicht opname van telefoongesprek). Die € 15,- in plaats van het volledige bedrag is coulance van de ANWB.
U kunt het maar beter zwart op wit hebben dan kunt u er later wat mee mocht u uw geld niet terug krijgen.
Ben overigens ook van mening dat het wel erg bijzonder is dat de ANWB gewoon niet netjes een maand opzegtermijn hanteert (waarvan velen denken dat het ook zo is). Dat doet de ANWB gewoon expres, willens en wetens om leden nog een jaar langer aan zich te binden (in de hoop dat men het opzeggen het jaar erop weer te laat doet).
Storneren van bedragen zou ik niet aan beginnen. Dan treden er automatisch processen in werking waarvan u (ondanks dat u wellicht helemaal in uw recht staat) alleen maar gedonder gaat ondervinden.

mebo
door mebo - Nov 22, 2014 om 16:01
153 Antwoorden / 40 Vragen

Ieder lid van de ANWB heeft in de afgelopen maanden bericht gekregen via de e-mail en/of per post dat er een wijziging in de abonnementen zou plaats vinden.
Ook is dit in verschillende TV programma's aan de orde gesteld.
Er is toen ook heel duidelijk aangegeven dat, indien men het niet eens was met het voorstel van het nieuwe pakket, de mogelijkheid had om het pakket aan te passen of de overeenkomst te beëindigen voor 15 november 2014.
Geen enkel lid kan zich verschuilen achter de smoes dat hij/zij hiervan niet op de hoogte was.
Ook Ts is hiervan, net als ieder ander lid, op de hoogte gesteld en nu hij te laat is met opzeggen is de ANWB de gebeten hond.
De ANWB is in dit geval heel coulant en mag Ts zich gelukkig prijzen dat hij de abonnementskosten voor de aanvullende diensten terug krijgt.

@boosopdeanwb, u moet niet vergeten het lidmaatschap van de ANWB voor het jaar 2015 voor 15 november 2015 op te zeggen.;-))

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 22, 2014 om 17:16
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Je had reeds maanden terug kunnen opzeggen....
Als je dat doet en je verkoopt niet kun je vaak kiezen,
herstel oude of nieuwe met korting nemen.....

De 15 november regel bestaat al meer dan 30 jaren... bij de ANWB en bij lid worden moet je de regels goed lezen.
Als je dat niet doet, jammer maar zo werkt dat nu eenmaal.