bo
door bontekoei Sep 18, 2008 om 09:14
Huishouden & energie

Automatisch huur van geiser zonder overeenkomst?

Sinds begin november woon ik in een huurhuis, gisteren kreeg ik opeens een rekening van Eneco. Ik moest €85 achterstallige huur voor mijn geiser betalen.

Ik heb hiervoor nooit een overeenkomst afgesloten en nu ik weet dat die geiser €8,50 per maand kost, koop ik liever een, dat is op lange termijn veel goedkoper.

Ook al beweren veel mensen op deze site dat ik had moeten weten dat de geiser niet bij de huur van het huis zat, kan ik me toch niet voorstellen dat het rechtsgeldig is om mij achteraf zo'n hoog huurbedrag in rekening te brengen. Er heeft niets in mijn huurcontract gestaan, en ik heb nooit eerder iets van de kosten gehoord.

Ik heb gebeld voor opheldering en de geiser blijkt van 1985 te zijn en in 2004 voor het laatst gecontroleerd! Daarnaast is het een heel klein geisertje, net niet genoeg om lekker te douchen. Dat betekent dus, dat er inmiddels zo'n €2300 euro is betaald voor de geiser.

De geiser mag ik zelf weghalen en op laten halen (gratis), maar kan ik onder de huurkosten uit? Ook al heb ik de geiser gebruikt, toch vind ik het onterecht. Wanneer ik bij energielease een onopvallend fietsenrekje op het parkeerterrein plaats, en ze daar 10 maanden later een hoge rekening voor presenteer hoeven zij dat toch ook niet te betalen?

2624 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag bontekoei,

De vergelijking die je maakt snap ik niet helemaal, maar de geiser is natuurlijk zoals je terecht schrijft al lang afgeschreven. Het lijkt me dus niet onverstandig om na overleg met de verhuurder zelf een nieuwe te plaatsen. Overigens moet je dan wel bij deze firma de oude geiser inleveren.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Of een geiser inclusief of exclusief is (kan namelijk beide) zou in je huurcontract moeten staan, als het inclusief dan wordt er ook aangegeven wie het onderhoud (moet) regelen.

Soms heeft de woningbouw een collectief onderhoudscontract soms ben je vrij zelf iemand hiervoor te kiezen.

Dus kijk je contract/huurvoorwaarden er even op na.

Dat de geiser al lang niet gecontroleerd is kan zijn omdat je zelf een onderhoudscontract had moeten afsluiten daarvoor dan, je moet dan evengoed wel het huurbedrag gewoon betalen, je zou onderhoud bv door een ander hebben kunnen laten doen.

Dus even nakijken wat er precies staat.

Groetjes,

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je reactie, nog even ter verduidelijking

Het is een 9.4kW Junkers W135 geiser. 2,4L/min. Een vergelijkbare nieuwe geiser kost €331!

Natuurlijk haal ik de geiser weg, er is ook nooit onderhoud gepleegd, dus wat is de meerwaarde van huren in dit geval? Maar kom ik nog onder die €85 uit?

Wat ik bedoel met die vergelijking is. Het fietsenrek (de geiser) staat op hun terrein (mijn huis), zij gaan ervanuit dat het erbij hoort. Natuurlijk wordt het gebruikt (net als mijn geiser), maar er wordt geen huurovereenkomst of prijsafspraak gemaakt. Na 10 maanden presenteer ik hun een rekening voor de huur. Dat kan toch niet?

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik allemaal al gecheckt, in mijn huurcontract staat niets over een geiser. Niet in- of exclusief.

"ik heb hiervoor nooit een overeenkomst afgesloten"

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat bij zo'n hoog huurbedrag ook onderhoud inbegrepen zou moeten zitten?

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag bontekoei,

Ik begrijp nu de vergelijking wel, maar is vrees toch dat het in rekening brengen van de huur wel rechtmatig is. Wat niet rechtmatig is, is, dat er geen onderhoud is gepleegd aan de geiser sinds 2004.l Daarvoor zou je een rekening kunnen indienen van 3 keer pakweg 40 euro. Ook zou je dit kunnen melden bij de afdeling Bouw en Woningtoezicht van de gemeente en de brandweer. Wellicht zal het zo zijn, dat als je dit aan Eneco meldt, zij de rekening zullen schrappen.

Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon hier zelf pas sinds november 2007, dus ik denk niet dat ik een rekening voor achterstallig onderhoud kan indienen. Bovendien, waar moet ik die kosten op baseren?

Dat het laaste onderhoud in 2004 was, hebben ze me per telefoon verteld.

Daarnaast denk ik dat er wel iets van eigen verantwoordelijkheid aan onderhoudsafspraken vast zit, maar als je niet weet dat je huurt, hoe kun je dan zo'n afspraak maken?

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Read,

in dit geval ben ik het toch oneens met je.
Als er niets omschreven staat in het huurcontract dan is er alle reden om die huur van die allang afgeschreven geiser nooit te accepteren en dus zeker ook nooit die huur daarvan te betalen.
Huren bij Eneco betekend een overeenkomst  waarvoor ook, om zo'n overeenkomst geldig te laten zijn, er ook een wilsovereenkomst moet bestaan.
Duidelijk is dat deze wilsovereenkomst er niet is.
Ik raad dan ook aan een aangetekende brief met bericht van ontvangst waarin aangegeven wordt dat er geen huurovereenkomst bestaat tussen de huidige huurder en Eneco.
Dat de huurder wijst op het all lang reeds afgeschreven zijn van de geiser, het slechte onderhoud en nauwelijks comfort bieden tegen de huidige standaarden en dat de huurder verzoekt om deze geiser te verwijderen. (uiteraard op kosten van Eneco).

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader en Read,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels de vraag ook voorgelegd aan het Juridisch loket Den Haag om te zien wat mijn rechtspositie is. Ook al gaat het om een relatief klein bedrag. Voor mij als student is het nogal wat om plotseling 85 euro op te hoesten. Daarnaast vind ik het gewoon oneerlijk en niet netjes wat Eneco/ Energielease doet, en is betalen daarom principieel al het laatste wat ik wil doen.

De reactie van het JL zal ik nog plaatsen. Daarnaast zijn alle tips natuurlijk nog welkom

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens het JL kan Eneco mij geen huurbedrag rekenen zonder daarvoor een overeenkomst met mij aan te gaan. En moeten zij bewijzen op welke grond zij een overeenkomst met mij zijn aangegaan. Staedion wonen (mijn wooncorporatie) had mij wel mogen informeren van wie de geiser was.
Maar Staedion zegt weer dat zij geisers gewoon laten hangen, ongeacht van wie deze is (achtergelaten eigendom oude huurder, of huurgeiser).
Aangezien de meeste bewoners standaard eneco als energieleverancier nemen, wordt de geiser direct meegerekend met het maandbedrag van de energie. Dan zie je dus direct wat je voor de geiser betaald.
Ik heb energie van Greenchoice, in dit geval is Eneco/Energielease dus zeer nalatig geweest in het mij op de hoogte stellen van het feit dat ik een geiser van hen huur. Nogmaals met Energielease gebeld. Die vonden dat ik het gewoon had moeten weten, omdat er in zoveel huizen huurgeisers zitten.....

Ik stuur ze nu maar een aangetekende brief dat ze de geiser op mogen halen en het bedrag kwijt moeten schelden omdat er geen huurovereenkomst is geweest.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie dat dit altijd open is gebleven, om een lang verhaal kort te maken:

Eneco heeft de rekening overgedaan naar Cannock chase, die mij meerdere malen, steeds hogere aanmaningen stuurde. Eerst heb ik hier nog op gereageerd maar ik werd met een kluitje in het riet gestuurd.

De laatste brief van Cannock chase was erg dreigend. Ze vertelden dat mijn 'dossier' nu naar hun juristen was doorgestuurd en dat ik erop kon rekenen dat de zaak voor zou komen en mij erg veel zou gaan kosten. Ook zouden ze binnenkort langs komen om te kijken wat er bij mij te halen viel. Hierop heb ik ze nog gemaild dat ik erg benieuwd was naar mijn dossier, omdat ik wel eens wilde weten of daar misschien een huurovereenkomst in zat en dat ze dus welkom waren.

Hier is het verder bij gebleven. Het was even spannend, aangezien de aanmaningskosten natuurlijk op bleven lopen, en de brieven steeds dreigender werden. Toch ben ik overtuigd gebleven van mijn gelijk en heb de brieven genegeerd. Nu 2 jaar na dato verwacht ik hier niets meer van de horen.

Hoe het ook zij, ik kan me voorstellen dat veel mensen toch bang worden van incassobedrijven en uiteindelijk toch gaan betalen. Ik blijf erbij dat eneco een erg asociaal beleid voert op dit gebied.

Nogmaals hartelijk dank voor de reacties. Met namen het juridisch loket is erg behulpzaam geweest met hun advies.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@bontekoei

Goed dat u dit nog even hier de uitslag mede deelt, en dat u niet heeft toegegeven.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je de geiser teruggegeven aan Eneco en er zelf 1 ge-installeerd?

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

De geiser teruggegeven en zelf een 2e handsje van 3 jaar à 65 euro van Marktplaats geinstalleerd (simpel karweitje).

Een jaar later kreeg ik een HR-cv met ingebouwde warmwatervoorziening en heb ik de 2e hands geiser voor hetzelfde bedrag weer van de hand gedaan.

Zeker geen spijt gehad van deze actie :-)