ro
door romanoluciano Jul 2, 2015 om 14:38
Geldzaken & recht

Automatische incasso verplicht?

Geachte heer/mevrouw
Please Help!
Daar ik veel financiële verplichtingen heb betaal ik altijd alles handmatig!
De gemeente Lelystad incasseerd steeds op verschillende datums .
Daarom dacht ik ik maak het iedere maand handmatig over!
Ik was anders bang dat ik dan geen geld meer had als zij gingen incasseren! Ik heb een gezin en het vaak al moeilijk om rond te komen!
Nu heb ik ineens een brief gehad waarin ik het hele jaar 2015 de gemeentelijke belastingen over 2015 het totale resterende bedrag in 1 x moet over maken? Terwijl ik gewoon iedere maand betaal? Mag dit?
Ben ik veicht om automatische incasso te laten doen terwijl zij steeds verschillende datums hanteren? Volgens mij kan geen een bedrijf of instantie mij verplichten tot automatisch. Incasso? Daar is toch ook een jurisprudentie over? Vriendelijke groet.romanoluciano

8991 17 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jul 2, 2015 om 14:43
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dit mag wel. Men biedt u 2 redelijke keuzes. Als u niet via automatische incasso wil betalen, moet u dus het hele bedrag ineens betalen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

zoekster
door zoekster - Jul 2, 2015 om 14:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Neem contact op met de gemeente en vraag of u gespreid mag betalen. En vraag ook of u een vaste datum mag uitzoeken als gespreid betalen alleen via een automatische incasso kan.

Kijk ook eens of u in aanmerking komt voor kwijtschelding.

Klik HIER

ro
door romanoluciano - Jul 2, 2015 om 15:25
4 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=romanoluciano schreef op donderdag 2 jul 2015, 14:38]Geachte heer/mevrouw
Please Help!
Daar ik veel financiële verplichtingen heb betaal ik altijd alles handmatig!
De gemeente Lelystad incasseerd steeds op verschillende datums .
Daarom dacht ik ik maak het iedere maand handmatig over!
Ik was anders bang dat ik dan geen geld meer had als zij gingen incasseren! Ik heb een gezin en het vaak al moeilijk om rond te komen!
Nu heb ik ineens een brief gehad waarin ik het hele jaar 2015 de gemeentelijke belastingen over 2015 het totale resterende bedrag in 1 x moet over maken? Terwijl ik gewoon iedere maand betaal? Mag dit?
Ben ik veicht om automatische incasso te laten doen terwijl zij steeds verschillende datums hanteren? Volgens mij kan geen een bedrijf of instantie mij verplichten tot automatisch. Incasso? Daar is toch ook een jurisprudentie over? Vriendelijke groet.romanoluciano

mahadma
door mahadma - Jul 2, 2015 om 15:27
11541 Antwoorden / 51 Vragen

In onze gemeente kan je OF hopen op kwijtschelding OF per auto incasso betalen (lees in 10x) OF in twee termijnen van de helft. Er staan namelijk twee uiterste betaaldata op de rekening. Wat kwijtschelding betreft, daar zijn deze instanties erg verschillend in, in onze gemeente geldt dat als je (als voorbeeld) meer als € 2.000 als totaal op je rekening hebt staan, als zijn dit 1.000.000 x reserveringen voor komende nota's, krijg je al geen kwijtschelding meer. Maar dat schrijven ze helemaal nergens ............ Ook kan je inkomen te hoog zijn, kan je een (te) waardevolle auto hebben, enz.

ro
door romanoluciano - Jul 2, 2015 om 15:28
4 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=uwjurist schreef op donderdag 2 jul 2015, 14:43]Dit mag wel. Men biedt u 2 redelijke keuzes. Als u niet via automatische incasso wil betalen, moet u dus het hele bedrag ineens betalen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Goedendag mevrouw Monique,

Wat is hier redelijk aan ik betaald toch gewoon iedere maand?
Dus wat is het probleem?
En waarom mogen zij dat verplichten ? Zelfs bij de belasting mag ik handmatig betalen?
Ik zag een jurisprudentie hierover dat geen enkele instantie jou mag verplichten tot automatische incasso ?
Groetjes Romanoluciano

mahadma
door mahadma - Jul 2, 2015 om 15:33
11541 Antwoorden / 51 Vragen

De enige optie is inderdaad OF auto incasso OF in 1 of 2 keer het totaalbedrag. Dat is wat de gemeente/waterschap aanbiedt. Het is geen verplichten, maar OF in 1 of 2 keer OF auto incasso, meer smaken/keuzes zijn er niet, bij een postorderbedrijf (als voorbeeld) geef je ook een auto incasso bij "afbetaling". Als er geen auto incasso zou zijn, worden er méér kosten gemaakt om de boekhouding/acceptgiro's/betalingen te controleren, en die kosten wilt u waarschijnlijk ook niet betalen.

uwjurist
door uwjurist - Jul 2, 2015 om 15:57
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
U maakt een denkfout. Men verplicht u helemaal niet tot automatische incasso. U hebt immers ook een andere keuze.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies - Jul 2, 2015 om 16:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=romanoluciano schreef op donderdag 2 jul 2015, 15:28][quote=uwjurist schreef op donderdag 2 jul 2015, 14:43]Dit mag wel. Men biedt u 2 redelijke keuzes. Als u niet via automatische incasso wil betalen, moet u dus het hele bedrag ineens betalen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Goedendag mevrouw Monique,

Wat is hier redelijk aan ik betaald toch gewoon iedere maand?
Dus wat is het probleem?
En waarom mogen zij dat verplichten ? Zelfs bij de belasting mag ik handmatig betalen?
Ik zag een jurisprudentie hierover dat geen enkele instantie jou mag verplichten tot automatische incasso ?
Groetjes Romanoluciano

Wat begrijp je niet? Het is OF automatische incasso OF in 1x betalen. Jij mag dus kiezen uit deze 2, je moet er niet zelf een 3e bij gaan verzinnen.

ro
door romanoluciano - Jul 2, 2015 om 17:19
4 Antwoorden / 3 Vragen

Dag lieve mensen ik heb net zelf weet contact opgenomen met de gemeente
En wat blijkt dat het klopt wat ik had gezegd!
Ik ben niet verplicht tot automatische incasso en mag via digitale balie loket opnieuw aparte aanvraag doen km in termijnen te betalen worden er nog 5 en mag dit zelf overmaken!
Dus wat ik zelf al dacht : niemand kan je verplichten tot automatische incasso maar als jd getekend heb us nieuwe wet dacht sinds 2014/2015 dan heb je al die afspraak gemaakt!
Dankjullie met mee denken toppie!
Groetjes romanoluciano

mahadma
door mahadma - Jul 2, 2015 om 17:23
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft een nieuwe aanvraag gedaan en mag nu in 6x hand handje betalen. Dit is voor u prettig, maar pas NA een persoonlijke deal. Overigens: verplichten is wat anders als zelf een derde optie bedenken. Voorlopig moet uw keuze eerst nog goedgekeurd worden, u heeft het over "opnieuw aparte aanvraag doen km in termijnen te betalen" ....... Koel weekend.

aurora1
door aurora1 - Jul 2, 2015 om 17:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De algemene regel is: u kunt ineens betalen, of in 4 termijnen of in 11 termijnen met een automatische incasso klik hier, zie de informatie onder Aanvragen.

ro
door ron530 - Jul 2, 2015 om 18:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=romanoluciano schreef op donderdag 2 jul 2015, 17:19]Dag lieve mensen ik heb net zelf weet contact opgenomen met de gemeente
En wat blijkt dat het klopt wat ik had gezegd!
Ik ben niet verplicht tot automatische incasso en mag via digitale balie loket opnieuw aparte aanvraag doen km in termijnen te betalen worden er nog 5 en mag dit zelf overmaken!
Dus wat ik zelf al dacht : niemand kan je verplichten tot automatische incasso maar als jd getekend heb us nieuwe wet dacht sinds 2014/2015 dan heb je al die afspraak gemaakt!
Dankjullie met mee denken toppie!
Groetjes romanoluciano

Dat u een nieuw verzoek tot betaling in termijnen mag doen wil nog niet zeggen dat deze gehonoreerd wordt. Zoals ik uw verhaal lees is het restant gemeentebelasting direct opeisbaar geworden en daar treft u nu een regeling voor die met zeer grote kans de verplichting heeft deze regeling middels automatische incasso te innen.

zoekster
door zoekster - Jul 2, 2015 om 18:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 2 jul 2015, 18:13][quote=romanoluciano schreef op donderdag 2 jul 2015, 17:19]Dag lieve mensen ik heb net zelf weet contact opgenomen met de gemeente
En wat blijkt dat het klopt wat ik had gezegd!
Ik ben niet verplicht tot automatische incasso en mag via digitale balie loket opnieuw aparte aanvraag doen km in termijnen te betalen worden er nog 5 en mag dit zelf overmaken!
Dus wat ik zelf al dacht : niemand kan je verplichten tot automatische incasso maar als jd getekend heb us nieuwe wet dacht sinds 2014/2015 dan heb je al die afspraak gemaakt!
Dankjullie met mee denken toppie!
Groetjes romanoluciano

Dat u een nieuw verzoek tot betaling in termijnen mag doen wil nog niet zeggen dat deze gehonoreerd wordt. Zoals ik uw verhaal lees is het restant gemeentebelasting direct opeisbaar geworden en daar treft u nu een regeling voor die met zeer grote kans de verplichting heeft deze regeling middels automatische incasso te innen.
Laten we het nu maar even afwachten. Misschien is de gemeente coulant en heeft ts geluk. Het mag iemand ook wel eens meezitten.

ge
door gem lelystad - Jul 3, 2015 om 10:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad. Wanneer er een automatische incasso wordt afgegeven worden de betaaltermijnen uitgebreid van 4 naar 11 termijnen. Zonder automatische incasso bedraagt het aantal termijnen 4. Er is geen enkele verplichting om een automatische incasso af te geven. Verder is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen.

labren
door labren - Jul 3, 2015 om 13:42
862 Antwoorden / 0 Vragen

je bent helemaal niks verplicht, als jij het gewoon handmatig overstort dan is er niks aan de hand, ze kunnen je niet eens verplichten om het in 1 keer te betalen , maar ik heb zelf ruim 10 jaar in lelystad gewoont en ben er weggegaan omdat het 1 van de beroerste gemeentes van holland is om er te wonen of er werken daar bij die gemeents die het niet zo nauw nemen met de regels , ik had er continu een menings verschil daar met die gemeente omdat die gemeente zich totaal niet aan de wetelijke regels houd

audb
door audb - Jul 3, 2015 om 17:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

U woont in een gemeente waar (VVD?) ambtenaren werken die behoorlijk slecht zijn opgeleid kan ik u uit ervaring vertellen.
Maar het beste kan u proberen om een sociale werker/ster te vinden die uw geld kan beheren zodat u uit de financiële problemen blijft.

ro
door ron530 - Jul 3, 2015 om 18:48
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=gem lelystad schreef op vrijdag 3 jul 2015, 10:47]Inderdaad. Wanneer er een automatische incasso wordt afgegeven worden de betaaltermijnen uitgebreid van 4 naar 11 termijnen. Zonder automatische incasso bedraagt het aantal termijnen 4. Er is geen enkele verplichting om een automatische incasso af te geven. Verder is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen.

Ik vind deze uitleg van de gemeente Lelystad heel plausibel. De betaling in 11 termijnen is een gunst maar dan wel middels een automatische incasso. Buiten dat de regeling geen extra kosten met zich meebrengt is het ook een soort zekerheid dat de belasting op tijd voldaan wordt. In mijn gemeente vindt de afschrijving rond de dertigste van de maand plaats tenzij het weekend er tussen zit want dan kan het variëren.
Vraagsteller heeft aan de voorwaarden van automatische incasso niet voldaan en heeft nu een eenmalige regeling aan geboden gekregen.

Off topic als iemand bang is dat er door een automatische afschrijving geen geld meer is om te eten raad ik ten zeerste aan om hulp te gaan zoeken want van een financieel huishoudboekje kan geen sprake zijn.