pe
door petercamps Nov 14, 2015 om 19:07
Geldzaken & recht

Bankstel

Mijn bank is van stof en nu zit er een scheur in de nat van ongeveer 10 cm .Ik ben terug gegaan omdat ik nog garantie heb . Nu hebben ze de stof niet meer en heb ik een andere stof moeten uitzoeken.Ze vertelde dat ze dan een nieuwe bank zouden bestellen en ik dan te horen zou krijgen wat ik dan moet betalen . De garantie is als volgt 1 jaar 100% garantie 2 jaar 50% garantie en 3 jaar 30%. garantie. Mijn bank is 2,5 jaar oud nu. Mijn vraag is nu:Mogen ze dit doen en moet ik die nieuwe bank accepteren. ps de stof was niet meer te leveren die we hadden.

Mvg

Peter Camps

818 4 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Nov 14, 2015 om 19:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hoeveel heeft de bank gekost en hoe is de scheur ontstaan?

pe
door petercamps - Nov 15, 2015 om 06:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

De bank heeft € 1115 gekost. Hoe de scheur is gekomen weten we niet. We hebben het ontdekt met het stofzuigen van de bank. Wij hebben geen hond of kinderen die dit hebben kunnen doen,dat is het vreemde eraan.

ho
door hopetobehelping - Nov 15, 2015 om 08:01
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste petercamps,

dit is wat consuwijzer over garantie zegt, klik hier.

Als er kosten voor u aan verbonden zijn dan dient men dit vooraf netjes met u af te stemmen. De keuze of u de kosten dan wel of niet accepteert is uiteraard aan u.

zoekster
door zoekster - Nov 15, 2015 om 09:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is geen goedkope bank en de scheur is er niet door verkeerd gebruik in gekomen. Een bank die na 2,5 jaar al een scheur laat zien, dat is niet wat je van een bank mag verwachten.

Waar heeft u recht op? U heeft recht op kosteloos herstel of vervanging. U hoeft dus NIETS bij te betalen. Dit product noemt men een non-conform product. U heeft niet gekregen wat u er gezien de overeenkomst van mocht verwachten.

Er is twijfel geweest over de redelijkheid van het bijbetalen na een bepaalde periode, het Quel arrest heeft daar duidelijkheid over gegeven. Het herstel of de vervanging moet kosteloos zijn.

Deze regel heeft het Hof dus nu een halt toegeroepen. Herstel of vervanging moet “kosteloos” zijn, zo staat in de Europese richtlijn (1999/44/EG) waar dit allemaal op gebaseerd is. En kosteloos betekent ook echt kosteloos. De winkelier mag dus op geen enkele manier geld vragen wanneer de consument zijn recht op herstel of vervanging komt uitoefenen.

klik HIER

Let op! U doet dan een beroep op het wettelijk recht op een conform/deugdelijk product (noemt men ook wel wettelijke garantie), u doet dus geen beroep op de garantie die de verkoper of de fabrikant heeft gegeven.

Vanuit de wet wordt u nl beschermd tegen slechte producten. Deze wet gaat voor op de eventuele handelsgarantie (ook die van het CBW) die de verkoper/fabrikant u heeft gegeven.

Wat anders is het om dit af te dwingen. U zou naar de geschillen commissie Wonen kunnen gaan, maar die kennen de wet lang niet zo goed als een rechter. Beter is het om een rechtsbijstandverzekering in te schakelen.

Eventueel kunt u ook de link van hopetobehelping en van mij uit te printen en daarmee naar de verkoper te gaan.